Openbare schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 13:01

Met het bouwen van een kerk is niets mis. Wat ik wel onjuist acht, is dat men tienermeisjes schuldbelijdenis laat doen bij een zwangerschap, maar dat men een veroordeelde crimineel wel geld laat doneren voor de bouw van deze kerk. Dat vind ik nogal dubbelzinnig. Vandaar ook mijn pleiten voor het afschaffen van de openbare schuldbelijdenis, omdat dit nimmer objectief is maar louter willekeur is.

Maar wie weet nu zeker of deze beste 'crimineel' dat criminele geld heeft gedoneerd aan de kerk? Zolang dat niet vast staat, ben ik (ja ik weet het heel naïef) niet bereid dat te geloven. Als het wel vast stond, mag ik aannemen dat de kerkenraad hierop actie ondernomen zou hebben. Twijfel ik daaraa, ga ik in gesprek met de kerkenraad en vraag ik dat.

Als iemand is veroordeeld en in de gevangenis heeft gezeten wegens handel in illegaal vuurwerk en hoge boetes heeft moeten betalen, dan zegt dat wel voldoende.

Blijkbaar is er dan een veroordeling van de rechtbank en dat zegt inderddad voldoende. Ik mag dan ook aannemen dat er in dit geval door de kerkenraad volgens de regels van betreffende gemeente is gehandeld en dat er anders genoeg leden zijn die de kerkenraad hierop hebben geattendeerd.

Blijkbaar wil je me niet begrijpen. Het gaat er mij om dat de herkomst van het geld, uit criminele activiteiten, niet heeft geleid tot schuldbelijdenis, terwijl bij een zwangerschap buiten het huwelijk om in alle staten is.

Als het beide onomstotelijk vast staat (bij een zwangerschap is dat uiteraard zo) en beide openbaar is dan zou dat tot een zelfde resultaat moeten leiden: schuldbelijdenis volgens de regels van de betrrffende gemeente

Je bent nogal naïef. Waarom hebben Jan en Paul Baan dan nooit openbare schuldbelijdenis gedaan? Het staat onomstotelijk vast dat zij hebben gefraudeerd.

Ik weet niet of er in geval van Jan en Paul een veroordeling ligt? Zo goed ken ik die zaak helemaal niet ( :oops: ). Is dat zo en is dat ook openbaar, dan zou ook voor hen dezelfde regels van de betreffende gemeente gelden.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2008 13:11

Sabra schreef:Je bent nogal naïef. Waarom hebben Jan en Paul Baan dan nooit openbare schuldbelijdenis gedaan? Het staat onomstotelijk vast dat zij hebben gefraudeerd.

Er was sprake van ondoorzichtige en slechte bedrijfsvoering, dat is in elk geval zeker. Maar of hier sprake is geweest van fraude, staat dan weer niet onomstotelijk vast. Ik neem aan dat ze niet expres hun bedrijf om zeep hebben geholpen.

Toetsenbord schreef:Ik weet niet of er in geval van Jan en Paul een veroordeling ligt?
Nee.
Er is in Nederland een rechtszaak over geweest, o.a. door beleggers die vertegenwoordigd werden door Bram Moszkowicz, maar die verloren die rechtszaak.
Er is wel in de V.S. een schikking geweest in een rechtszaak met beleggers, maar dat houdt dan weer geen erkenning van schuld in.
Laatst gewijzigd door elbert op 16 mei 2008 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 13:13

elbert schreef:
Sabra schreef:Je bent nogal naïef. Waarom hebben Jan en Paul Baan dan nooit openbare schuldbelijdenis gedaan? Het staat onomstotelijk vast dat zij hebben gefraudeerd.

Er was sprake van ondoorzichtige en slechte bedrijfsvoering, dat is in elk geval zeker. Maar of hier sprake is geweest van fraude, staat dan weer niet onomstotelijk vast. Ik neem aan dat ze niet expres hun bedrijf om zeep hebben geholpen.

Toetsenbord schreef:Ik weet niet of er in geval van Jan en Paul een veroordeling ligt?
Nee.
Er is in Nederland een rechtszaak over geweest, o.a. door beleggers die vertegenwoordigd werden door Bram Moszkowicz, maar die verloren die rechtszaak.
Er is wel in de V.S. een schikking geweest in een rechtszaak met beleggers, maar dat houdt dan weer geen erkenning van schuld in.

PRECIES!!! Snap je nu hoe snel iemand het oordeel van een hele gemeente over zich heen haalt en hoe snel de gemeente roept dat die kerkenraad ook niets doet!?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 mei 2008 13:28

elbert schreef:Er was sprake van ondoorzichtige en slechte bedrijfsvoering, dat is in elk geval zeker. Maar of hier sprake is geweest van fraude, staat dan weer niet onomstotelijk vast. Ik neem aan dat ze niet expres hun bedrijf om zeep hebben geholpen.

Analoog hieraan:

Er was sprake van ondoorzichtige en slechte omgang met elkaar, dat is in elk geval zeker. Maar of hier sprake is geweest van geen liefde, staat dan weer niet onomstotelijk vast. Ik neem aan dat ze niet expres een kind wilden verwekken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 13:30

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:Er was sprake van ondoorzichtige en slechte bedrijfsvoering, dat is in elk geval zeker. Maar of hier sprake is geweest van fraude, staat dan weer niet onomstotelijk vast. Ik neem aan dat ze niet expres hun bedrijf om zeep hebben geholpen.

Analoog hieraan:

Er was sprake van ondoorzichtige en slechte omgang met elkaar, dat is in elk geval zeker. Maar of hier sprake is geweest van geen liefde, staat dan weer niet onomstotelijk vast. Ik neem aan dat ze niet expres een kind wilden verwekken.

Pfff.... je snapt natuurlijk wel dat deze vergelijking hèèèèl ver doorgetrokken is. Het gaat niet om liefde, het gaat erom dat de regels zijn dat je geen gemeenschap hebt voor het huwelijk. Als door middel van een zwangerschap openbaar (!) wordt dat dit wel gebeurd is, volgen de consequenties van de regels.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 mei 2008 13:35

Toetsenbord schreef:Pfff.... je snapt natuurlijk wel dat deze vergelijking hèèèèl ver doorgetrokken is.

Tuurlijk, ik wil niet flauw doen, maar ik probeer je slechts te verleiden om nu eens werkelijk aan te geven waarom je openbare schuldbelijdenis ziet zitten. Tot nu toe kom je niet verder dan : regels zijn regels.

Waarom mag je bijvoorbeeld niet voor het huwelijk met elkaar naar bed, maar mag je wel onbekeerd trouwen? Moet daar dan geen schuldbelijdenis voor worden gedaan? Lijkt me veel belangrijker.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 13:42

Maja de Bij schreef:
Toetsenbord schreef:Pfff.... je snapt natuurlijk wel dat deze vergelijking hèèèèl ver doorgetrokken is.

Tuurlijk, ik wil niet flauw doen, maar ik probeer je slechts te verleiden om nu eens werkelijk aan te geven waarom je openbare schuldbelijdenis ziet zitten. Tot nu toe kom je niet verder dan : regels zijn regels.

Waarom mag je bijvoorbeeld niet voor het huwelijk met elkaar naar bed, maar mag je wel onbekeerd trouwen? Moet daar dan geen schuldbelijdenis voor worden gedaan? Lijkt me veel belangrijker.

Maar lieve, NATUURLIJK mag je niet onbekeerd trouwen! Je mag uberhaupt niet onbekeerd zijn!!!

Als je een klein eindje terug leest zie je de Bijbelteksten waarop de (openbare) schuldbelijdenis gegrond is.

En inderdaad, ik vind het flauw dat mensen altijd achteraf over die regels gaan zeuren. Zolang het voor een anders is hoor je er niemand over en kletst men lustig mee over de hele gang van zaken. Mocht het ineens in de buurt komen, dan klopt er niets van de regels. ja, dan had je je gewoon niet moeten aansluiten bij die kerk, je weet dat die regels er dan zijn.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 16 mei 2008 13:43

Maja de Bij schreef:Waarom mag je bijvoorbeeld niet voor het huwelijk met elkaar naar bed, maar mag je wel onbekeerd trouwen? Moet daar dan geen schuldbelijdenis voor worden gedaan? Lijkt me veel belangrijker.

Misschien omdat wij geloven dat God dat graag zo wil, dat je geen sex hebt voor je huwelijk?
Onbekeerd trouwen? Ik snap je punt, maar maak daar maar onbekeerd zijn van, dat is pas belangrijker!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 mei 2008 13:56

em_ma schreef:Onbekeerd trouwen? Ik snap je punt, maar maak daar maar onbekeerd zijn van, dat is pas belangrijker!

Het geeft wel aan dat in veel refo-kerken er een merkwaardige moraal heerst, als men onbekeerde mensen sexuele zonden laat belijden.
Dan zet je de boel op de kop. Men vraagt naar levensheiliging en vraagt niet naar echt geloof.

André

Berichtdoor André » 16 mei 2008 13:57

Toetsenbord schreef:Lieve mensen, wat willen we hier nu allemaal?
Wat 'we' willen weet ik niet, maar het zondigen in de categorie gebod 7 doet het uitstekend in het roddelcircuit, én niet geheel onbelangrijk, het is zichtbaar 'buikje' enzo. Of, kijk eens hij/zij heeft alweer een andere vriend. Je kunt zo heerlijk wijzen ook. Dat heb ik er o.a. op tegen dat gebod 7 ver boven alle geboden wordt uitgetild. Terwijl wij in de Bijbel leren dat ieder gebod even belangrijk is voor God. En dat we zelf ook een balk meesleuren.
Als je deze bevindingen weet te ontkrachten, dan praten we wel verder Toetsenbord.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 16 mei 2008 13:59

Maja de Bij schreef:
em_ma schreef:Onbekeerd trouwen? Ik snap je punt, maar maak daar maar onbekeerd zijn van, dat is pas belangrijker!

Het geeft wel aan dat in veel refo-kerken er een merkwaardige moraal heerst, als men onbekeerde mensen sexuele zonden laat belijden.
Dan zet je de boel op de kop. Men vraagt naar levensheiliging en vraagt niet naar echt geloof.

Niet in mijn refo kerk, dat is behoorlijk generaliseren wat je doet, daar wordt naar beiden gevraagd en zo hoort het ook!

Zonde blijft toch zonde? Ook al ben je onbekeerd, je ervaart het alleen niet zo erg als zonde als dat je wel bekeerd bent.
In geen enkele gemeente zitten alleen bekeerde mensen. Je leest toch ook de 10 geboden voor aan de hele gemeente?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 16 mei 2008 14:02

André schreef:
Wat 'we' willen weet ik niet, maar het zondigen in de categorie gebod 7 doet het uitstekend in het roddelcircuit, én niet geheel onbelangrijk, het is zichtbaar 'buikje' enzo. Of, kijk eens hij/zij heeft alweer een andere vriend. Je kunt zo heerlijk wijzen ook. Dat heb ik er o.a. op tegen dat gebod 7 ver boven alle geboden wordt uitgetild. Terwijl wij in de Bijbel leren dat ieder gebod even belangrijk is voor God. En dat we zelf ook een balk meesleuren.
Als je deze bevindingen weet te ontkrachten, dan praten we wel verder Toetsenbord.

Praten blijven we altijd doen hè, anders krijgen we van die midden-oosten situaties :wink:

Ik weet wel dat het meer theorie is, maar er zla toch hopelijk nergens worden gezegd dat het 7e gebod belangrijker is dan de andere geboden? En het is toch ook zo dat er meerder varianten zijn van zondigen tegen het 7e gebod, waar je ook nooit iemand over hoor!? Alleen een zwangerschap voor een huwelijk is ontegensprekelijk, dus in die zin makkelijk, dat daar altijd een consequentie op volgt. maar in alle andere gevallen waarin onomstotelijk vast staat dat de persoon in kwestie zondigt tegen elk willekeurig ander gebod, volgt dezelfde consequentie. Alleen in dat onomstotelijk vast staan zit natuurlijk de kloe, dat is moeilijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mei 2008 14:05

André schreef:Wat 'we' willen weet ik niet, maar het zondigen in de categorie gebod 7 doet het uitstekend in het roddelcircuit,

Ik ben bang dat dat waar is.
De apostel Jakobus geeft wat mij betreft een veel betere aanwijzing hoe we hiermee om moeten gaan:

Jak. 5:16 "Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander"

Dus twee dingen: aan elkaar belijden en voor elkaar bidden, i.p.v. belijden en roddelen.
Dat belijden van de zonden moet geen afgedwongen zaak zijn, maar een vrijwillig belijden van schuld. Het moet ook geen zaak zijn die alleen aan de orde is als er weer eens een meisje in de gemeente zwanger is geraakt, maar moet een zaak van de hele gemeente zijn.
Want iedereen is zondaar, zo belijden we toch?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 16 mei 2008 14:09

Toetsenbord schreef:Dat kan zo zijn en het kan ook serieus zijn, maar ik ga toch niet op basis van een tv-uitzending iemand veroordelen? Ik kan er vanuit gaan dat in zo'n geval justitie een onderzoek begint.
Nogmaals, er is vonnis bij verstek toegewezen. Lijkt me grond genoeg om iemand te 'veroordelen' en een schuldbelijdenis eisen.

Welnee, helemaal niet vreemd. Zolang er niets bewezen is, geloof ik niet dat er onomstotelijk vast staat dat... Mensen mogen er van denken wat ze willen, maar dan zitten die mensen fout. Als er iemand gedupeert is, zijn er genoeg mogelijkheden in de wet om je gelijk (en je geld) alsnog te krijgen.
Deze mogelijkheden zijn benut. Dat wil nog niet zeggen dat men dan niet meer op de oude manier te werk kan gaan.

Dat is wel moeilijk. Zolang je niet door justitie bent veroordeeld staat er ook niet vast dat je strafbaar was. En ben je wel veroordeeld, krijg je van het ministerie van justitie niet de "verklaring geen bezwaar" die nodig is om een BV op te richten.
Justitie =/= rechterlijke macht.

1. Je weet niet wat de kerkenraad allemaal al doet zonder dat de gemeente daarvan op de hoogte wordt gebracht.
Ik weet dat deze man nog iedere zondag in de kerk zit, en dat terwijl er een vonnis is geweest.

2. Vraag ik me af of je zelf dan bij de kerkenraad bent geweest om aan te geven dat jij vindt dat er ingegerepen zou moeten worden en dat je jezelf afvraagt of dat wel gebeurt. Want dàt zou dan de juiste weg zijn en niet vanaf de zijlijn gaan staan roepen dat de kerkenraad nergens wat aan doet!
Ik kerk niet meer bij de GG. Overigens mag ik toch zeker wel mijn mening geven over dergelijke zaken, of ik nu in de GG kerk of niet.

André

Berichtdoor André » 16 mei 2008 14:17

André schreef:
Ik weet wel dat het meer theorie is
Fijn
maar er zla toch hopelijk nergens worden gezegd dat het 7e gebod belangrijker is dan de andere geboden?
Misschien niet, de praktijk laat dat niet zien.
En het is toch ook zo dat er meerder varianten zijn van zondigen tegen het 7e gebod, waar je ook nooit iemand over hoor!?
Ik wel, wat vind jij ervan dat één van de twee echtleden na echtscheiding onder te tucht wordt gezet en de ander de vrije keus krijgt van de kerkenraad?
Alleen een zwangerschap voor een huwelijk is ontegensprekelijk, dus in die zin makkelijk, dat daar altijd een consequentie op volgt.
Lekker makkelijk hè?
maar in alle andere gevallen waarin onomstotelijk vast staat dat de persoon in kwestie zondigt tegen elk willekeurig ander gebod, volgt dezelfde consequentie. Alleen in dat onomstotelijk vast staan zit natuurlijk de kloe, dat is moeilijk.
Nee dat is niet moeilijker, je hebt daar een kerkenraad zonder knikkende knieën voor nodig.

Terug naar “Archief”