Moderator: Moderafo's
Een veroordeling door een rechtbank is ook ontegenspreekbaar.
Het is echter geen praatje of gezeur wat ik vertel, het is dodelijke ernst.
Zeker, nogal naïef van je. Die kerkenraad is gewoon blij met al het geld dat men krijgt, die refokathedraal moet toch gebouwd worden.
Mijn punt is dus dat als er andere belangen gelden, men de zgn. regels niet zo nauw ter harte neemt.
Toetsenbord, je heilige vertrouwen in de kerkenraad mag je wel eens wat relativeren.
Om een ander voorbeeld te noemen: hier in Hardinxveld kerkt iemand die de hoofdrol heeft gespeeld in een uitzending van 'Opgelicht' (de details bespaar ik je). En nog zit deze beste man iedere zondag braaf in de kerk. Is het dan slechts een wassen neus, of een wassen neus?
em_ma schreef:Misschien is het beter om frustraties over het refo zijn hier buiten beschouwing te laten, daar gaat het in dit topic helemaal niet om?! Ik vind dat zo lekker makkelijk om daar mee te gaan strooien. Alsof er in andere stromingen nooit wat mis is.
Weer on topic: wat zou je zelf doen als je schuldbelijdenis gaat doen? Openbaar in de gemeente of voor de kerkenraad?
Bijv. als je zwanger raakt voor het huwelijk, of aan de drank/drugs verslaafd bent geweest?
Maja de Bij schreef:Toetsenbord schreef:Maar het 'makkelijke' aan een zwangerschap voor een huwelijk is dat er geen discussie over mogelijk is.
Nou, ik ken een voorbeeld uit de bijbel... nou ja, laat maar.
Toetsenbord schreef:Volgens mij is zowel overmatig drank/drugsgebruik als zwangwerschap voor een huwelijk een openbare aangelegenheid (ongetwijfeld merkan anderen om je heen het) en zal er dus openbare schuldbelijdenis moeten worden gedaan.
Toetsenbord schreef:
Laat ik nou nog nooit iemand een leugen hebben horen vertellen die dit niet zei.
Precies en aan je woordkeus kun je al zien waar de werkelijke frustratie van je post ligt. Niet bij die openbare schuldbelijdenis, maar bij die refokathedraal. Laat die mensen nou toch gewoon lekker.
En ik zou niet weten waarom ik het vertrouwen dat mijn kerkenraad zulke zken goed oplost, niet zou moeten hebben. Het laat ook wel een beetje zien hoe jullie over jullie kerkenraad denken.
Lol. Nu kun je veel zeggen, maar 'Opgelicht' is wel degelijk een serieus programma.Toetsenbord schreef:En laat nou alles wat over de tv komt de waarheid zijn...
Niet alleen op basis van de tv, ook op basis van ervaringen bínnen de kerk.Wat denk je nu als de kerkenraad zo iemand hierop aanspreekt... "Ja, maar de tv, die mensen zeggen wel meer..."
Nee hoor. In een gesprek kan veel duidelijk worden. Maar men heeft daar niet eens de moeite voor genomen.En vervolgens wordt de kerkenraad een rechtbank die tot op de bodem uit moet gaan pluizen wat er gebeurd is.
Volgens mij moet je je nog eens verdiepen in de rol van justitie. Daar hebben we nu advocaten en deurwaarders voor. De man in kwestie ís ook berecht, maar elders een b.v. opstarten is niet zo heel moeilijk.Ik neem aan dat, als het echt zo vreselijk was, justitie wel een onderzoek gestart zou zijn.
Re-la-ti-ve-ren.En ik zou niet weten waarom ik het vertrouwen dat mijn kerkenraad zulke zken goed oplost, niet zou moeten hebben.
Dat werkt men toch echt zelf in de hand, mede door het niet ingrijpen in dergelijke kwesties.Het laat ook wel een beetje zien hoe jullie over jullie kerkenraad denken. Lekker als die mensen met zo weinig vertrouwen uit hun eigen gemeente (die ze zelf hebben gekozen) aan het werk mogen...
Ik heb je woordje "dus" onderstreept. Is dat uit te leggen?
Tja, lekker makkelijk om mij als leugenaar af te schilderen.
Wat kan mij die kerk schelen, ik kom nooit in Barneveld, dus wat mij betreft maken ze van heel Barnveld één grote kerk. Mijn punt is dat dit zo belangrijk wordt gemaakt door deze gemeente zelf, de bouw van deze kerk, dat de herkomst van de financiering niet meer zo belangrijk schijnt te worden geacht.
Voor een kerkenraad gelden er ook andere belangen. Een tienermeisje schuldbelijdenis laten doen is niet zo moeilijk, om een belangrijke zakenMAN dat te laten doen is veel moelijker.
Toetsenbord schreef:
Nee, dat wil ik niet zeggen! Ik wil allen duidelijk maken dat ik zonder bewijs van zoiets niet van plan ben om op een vreemde manier tegen die kerkbouw aan te gaan kijken.
Het lijkt me stug dat iemand op de hoogte is van de financiëen van de 'oplichter', overzicht heeft op de financieringstructuur van de kerk en ook nog bereid is die kennis met ons te delen op refoweb. Dus ik wil niet zeggen dat het een bewuste leugen is, maar ik vraag me wel af of het de (volledige) waarheid is.
Je punt van de herkomst van het geld waag ik dus juist te betwijfelen.
Wanneer er onomstotelijk bewijs ligt, maakt dit niets uit, dat snapt iedereen.
Lol. Nu kun je veel zeggen, maar 'Opgelicht' is wel degelijk een serieus programma.
Of wilde je nu impliciet beweren dat men het wel eens bij het verkeerde einde zou kunnen hebben? Je denkt ook niet dat men diverse nota's e.d. heeft? Men heeft notabene een halve uitzending aan hem gewijd.
Niet alleen op basis van de tv, ook op basis van ervaringen bínnen de kerk.
Maar wat denk je dan wat de kerkgangers zullen zeggen? Beetje vreemd, nietwaar, als zo iemand nog iedere zondag in de kerkbanken zit.
Nee hoor. In een gesprek kan veel duidelijk worden. Maar men heeft daar niet eens de moeite voor genomen.
Daarnaast, men durft over het meest wezenlijke wél een oordeel te geven. Maar dat terzijde.
Volgens mij moet je je nog eens verdiepen in de rol van justitie. Daar hebben we nu advocaten en deurwaarders voor. De man in kwestie ís ook berecht, maar elders een b.v. opstarten is niet zo heel moeilijk./quote]
Dat is wel moeilijk. Zolang je niet door justitie bent veroordeeld staat er ook niet vast dat je strafbaar was. En ben je wel veroordeeld, krijg je van het ministerie van justitie niet de "verklaring geen bezwaar" die nodig is om een BV op te richten.Dat werkt men toch echt zelf in de hand, mede door het niet ingrijpen in dergelijke kwesties.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten