Ik had uit de vraag begrepen, dat de steller echt eens wilde meemaken hoe het er in een evangelische dienst aan toe gaat, en dan ben je het toch wel met mij eens dat je in een baptistengemeente meestal niet in tongen hoort bidden of een profetie uitspreken, al kunnen ze best enthousiaster zijn dan een evangelische gemeente.
Nu vormt de gemeente van dominee Bottenbley hierop wel een uitzondering.
p.s. Je posting kwam nou niet echt liefdevol over .
Hoi Wina,
Sorry dat mijn posting niet in liefde over kwam. Overlezende kan ik mij dat voorstellen.
Mijn punt was gewoon dat de vragensteller een aantal evangelische gemeentes vroeg bij haar uit de buurt, daaropvolgend geef ik wat tips aan. Niet alleen charismatische gemeenten maar (bewust) ook gematigde gemeenten, waarvan ik wel weet dat er wel een evangelisch geluid van uit gaat. Maar vervolgens krijgt ze het advies om niet naar die of die gemeente te gaan, zou niet evangelisch genoeg zijn. Dat stoorde mij even

, maar het is een vrij land.
Waarschijnlijk hebben we hier ook te maken met een definitie probleem: Wat is evangelisch. Jij vindt blijkbaar dat een charismatische gemeente echt evangelisch is, daarom "moet" dat ook aanbevolen worden.
Maar sommige pinksterchristenen noemen zich niet evangelisch (het zijn charismatische christenen, iemand als bijv. David Pawson maakt dit onderscheid) en mensen die vrije baptist, vergadering, ed. zijn noemen zich soms ook niet evangelisch, want dat zou dan meer bij charismatische kringen passen. Verwarrend. Maar als je vanuit de geschiedenis kijkt, mag je denk ik stellen dat al deze gemeenten passen onder de naam Evangelische Beweging.
Als je de actualiteit goed volgt zie je dat veel evangelische gemeenten steeds dichter bij elkaar komen. De charismatische beweging is veel groter en inspireerd veel gemeenten. Zo ook bijv. in de Vergadering, en in verschillende(!) vrije baptistengemeenten en Cama gemeenten neem ik dit zelfde waar.
Goed, genoeg over kerkstromingen gehad.
Hartelijke groet,