Hoe/wanneer zijn de Evangelische gemeentes ontstaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 02 jan 2004 23:56

Als iemand te kennen geeft eens een Evang. dienst te willen bijwonen, om te zien hoe er het daar toegaat, moet je hem écht niet verwijzen naar een baptisten gemeente. Niet dat ik maar iets tegen een baptisten gemeente heb, maar daar zal hij zeker geen beeld krijgen van een Pinkstergemeente, daar zij de volwassendoop wel gemeen hebben, maar bij de baptisten ligt de nadruk niet zo op de aanwezigheid van de Heilige Geest.[/quote]

Reactie:
1. Ho, wacht even! De vraag is niet: Zeg mij waar en wat een Pinkstergemeente is, maar waar een Evangelische Gemeente is (dat vat ik gezien de discussie "evangelisch" op als een vraag naar een Gemeente die in het Evangelische sigment valt). Vrije Baptistengemeenten vallen daar dus gewoon onder. Het gaat hier niet over: Geef mij een beeld wat een Pinkstergemeente is.
2. Wat weet jij van Baptistengemeenten? Er zijn Baptistengemeenten die soms enthousiaster zijn dan Pinkstergemeenten. Het is in die zin niet zoveel zeggend welke naam iets draagt. Voor veel mensen uit reformatorische kringen kan daarintegen soms een zeer 'bruisende gemeente' ook veel vragen oproepen. Laten we niet meteen ons eigen stokpaard (gemeentes) berijden.
3. Veel (onafhankelijke, vrije) baptistengemeenten hebben veel meer raakvlakken met charismatische gemeenten dan dat alleen op het gebied van de geloofsdoop. Zie bijvoorbeeld eens www.bethel.nl , een Baptistengemeente waar net een zeer goede dag geweest is over genezing en bevrijding in het pastoraat.
4. Ik zet bewust niet mijn eigen voorkeur hier op het forum, omdat je dan verschillende adviezen gaat krijgen. Iets wat nu dus al weer gaat gebeuren. Jammer. Houd jezelf even in. Het is veel boeiender om iemand de keuze zelf te laten maken waar naartoe te gaan.

BTW: Ken jij eigenlijk wel de gemeenten die ik voorstel?

Shalom

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 03 jan 2004 11:10

HereIam schreef:Als iemand te kennen geeft eens een Evang. dienst te willen bijwonen, om te zien hoe er het daar toegaat, moet je hem écht niet verwijzen naar een baptisten gemeente. Niet dat ik maar iets tegen een baptisten gemeente heb, maar daar zal hij zeker geen beeld krijgen van een Pinkstergemeente, daar zij de volwassendoop wel gemeen hebben, maar bij de baptisten ligt de nadruk niet zo op de aanwezigheid van de Heilige Geest.

Reactie:
1. Ho, wacht even! De vraag is niet: Zeg mij waar en wat een Pinkstergemeente is, maar waar een Evangelische Gemeente is (dat vat ik gezien de discussie "evangelisch" op als een vraag naar een Gemeente die in het Evangelische sigment valt). Vrije Baptistengemeenten vallen daar dus gewoon onder. Het gaat hier niet over: Geef mij een beeld wat een Pinkstergemeente is.
2. Wat weet jij van Baptistengemeenten? Er zijn Baptistengemeenten die soms enthousiaster zijn dan Pinkstergemeenten. Het is in die zin niet zoveel zeggend welke naam iets draagt. Voor veel mensen uit reformatorische kringen kan daarintegen soms een zeer 'bruisende gemeente' ook veel vragen oproepen. Laten we niet meteen ons eigen stokpaard (gemeentes) berijden.
3. Veel (onafhankelijke, vrije) baptistengemeenten hebben veel meer raakvlakken met charismatische gemeenten dan dat alleen op het gebied van de geloofsdoop. Zie bijvoorbeeld eens www.bethel.nl , een Baptistengemeente waar net een zeer goede dag geweest is over genezing en bevrijding in het pastoraat.
4. Ik zet bewust niet mijn eigen voorkeur hier op het forum, omdat je dan verschillende adviezen gaat krijgen. Iets wat nu dus al weer gaat gebeuren. Jammer. Houd jezelf even in. Het is veel boeiender om iemand de keuze zelf te laten maken waar naartoe te gaan.

BTW: Ken jij eigenlijk wel de gemeenten die ik voorstel?

Shalom
[/quote]

Ik had uit de vraag begrepen, dat de steller echt eens wilde meemaken hoe het er in een evangelische dienst aan toe gaat, en dan ben je het toch wel met mij eens dat je in een baptistengemeente meestal niet in tongen hoort bidden of een profetie uitspreken, al kunnen ze best enthousiaster zijn dan een evangelische gemeente.
Nu vormt de gemeente van dominee Bottenbley hierop wel een uitzondering.

p.s. Je posting kwam nou niet echt liefdevol over .
Weest blij in de Heer !

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 04 jan 2004 11:12

Ik had uit de vraag begrepen, dat de steller echt eens wilde meemaken hoe het er in een evangelische dienst aan toe gaat, en dan ben je het toch wel met mij eens dat je in een baptistengemeente meestal niet in tongen hoort bidden of een profetie uitspreken, al kunnen ze best enthousiaster zijn dan een evangelische gemeente.
Nu vormt de gemeente van dominee Bottenbley hierop wel een uitzondering.

p.s. Je posting kwam nou niet echt liefdevol over .

Hoi Wina,

Sorry dat mijn posting niet in liefde over kwam. Overlezende kan ik mij dat voorstellen.
Mijn punt was gewoon dat de vragensteller een aantal evangelische gemeentes vroeg bij haar uit de buurt, daaropvolgend geef ik wat tips aan. Niet alleen charismatische gemeenten maar (bewust) ook gematigde gemeenten, waarvan ik wel weet dat er wel een evangelisch geluid van uit gaat. Maar vervolgens krijgt ze het advies om niet naar die of die gemeente te gaan, zou niet evangelisch genoeg zijn. Dat stoorde mij even :roll: , maar het is een vrij land.

Waarschijnlijk hebben we hier ook te maken met een definitie probleem: Wat is evangelisch. Jij vindt blijkbaar dat een charismatische gemeente echt evangelisch is, daarom "moet" dat ook aanbevolen worden.
Maar sommige pinksterchristenen noemen zich niet evangelisch (het zijn charismatische christenen, iemand als bijv. David Pawson maakt dit onderscheid) en mensen die vrije baptist, vergadering, ed. zijn noemen zich soms ook niet evangelisch, want dat zou dan meer bij charismatische kringen passen. Verwarrend. Maar als je vanuit de geschiedenis kijkt, mag je denk ik stellen dat al deze gemeenten passen onder de naam Evangelische Beweging.

Als je de actualiteit goed volgt zie je dat veel evangelische gemeenten steeds dichter bij elkaar komen. De charismatische beweging is veel groter en inspireerd veel gemeenten. Zo ook bijv. in de Vergadering, en in verschillende(!) vrije baptistengemeenten en Cama gemeenten neem ik dit zelfde waar.

Goed, genoeg over kerkstromingen gehad.

Hartelijke groet,

Terug naar “Archief”