De Bijbel is 100% waar!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

De Bijbel is 100% waar!

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 18:16

Omdat we op een andere topic on-topic waren gaan we hier ff verder okay??

God's Woord oftewel de Bijbel is van kaft tot kaft helemaal waar. Eens??????

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 18:19

ja, maar de interpretaties van mensen zijn niet altijd juist zijn niet al.
Verder moet je alles in en zijn context lezen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 18:22

okay, maar wat er staat klopt!!!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 18:32

essieee schreef:okay, maar wat er staat klopt!!!!

ja! zolang je maar open blijft staan voor de grondtext.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2004 20:26

Eens.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 02 jan 2004 22:07

... sorry als ik spelbreker ben maar: wat bedóel je met 'waar'?
Wellicht '100% waargebeurd'? :shock:

Dat bedoel je vast niet, denk maar aan de gedichten zoals de psalmen...
Psalm 23: "mij ontbreekt niets" is eenvoudigweg niet altijd letterlijk waar zoals het er staat, om maar iets kleins te noemen.

En sommige geboden zou ik ook maar niet letterlijk nemen als ik jou was: "indien uw oog u tot zonde verleidt" etc. Om Adrian Plass te citeren: "Als ik dit gebod letterlijk neem eindig ik als onthoofde eunuch. Op zijn minst." :mrgreen:

Ik preek geen totale vrijzinnigheid hoor, maar wel zinnig/volwassen omgaan met de bijbel. De tekst serieus nemen in zijn con-tekst. Volgens mij werken stellingen als "van kaft tot kaft waar" contraproductief. Het lijkt een veilige stelling waarin je je terugtrekt... maar doe je de bijbel wel recht op die manier?
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 02 jan 2004 22:52

Mijn standpunt is genoegzaam bekend denk ik. Ik geloof uiteraard niet in de bijbel als "onfeilbaar" en "waar" van kaft tot kaft. De meesten op dit forum zijn te omschrijven als "bijbelfundamentalisten". Pas op, ik geef GEEN waardeoordeel hieraan. Ik sta in de traditie van de verlichting en ben gevormd door de moderne bijbelkritiek. Ja, de Bijbel is waar maar je kan en mag hem niet letterlijk lezen want dan kom je in de problemen. Hij is zo namelijk niet bedoeld. Zoek naar de diepere betekenis en staar je niet blind op bijzaken. De bijbel is geen historisch relaas en geen wonderboek.
Afbeelding

MarrrrkPA
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor MarrrrkPA » 02 jan 2004 23:01

Waar is een ruime omschrijving...ik zal het interpreteren als: geen leugenachtigheid...behalve de dingen die de duivel zegt natuurlijk :mrgreen:
Gaudete in Domino semper, iterum dico gaudete

joris

Berichtdoor joris » 02 jan 2004 23:34

mijn antwoor dis ook bekend lijkt mij: Gods woord is het onfeilbare woord. En het leuke is dat het zichzelf constant bewijst.Kaft tot kaft.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 00:25

In een ander topic werd al vermeld dat het symbolisch gezien moet worden als er staat dat de vrouw uit de rib van een man is voortgekomen.

Waar wordt dat op gebaseerd? Dat is nergens terug te vinden in dat hoofdstuk, en ook niet ergens anders:

Genesis 2:
21 Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.
22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.
23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.
24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

Dit moet gewoon letterlijk genomen worden. Anders wordt ook de almacht van God tekort gedaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 jan 2004 00:53

Psalm 23: "mij ontbreekt niets" is eenvoudigweg niet altijd letterlijk waar zoals het er staat, om maar iets kleins te noemen.

Supper mooi, juist! ik weet ook zeker dat mij niks ontbreekt.

Verder moet je natuurlijk altijd kijken naar wat God ermee bedoelt, anders is de bijbel en leeg boek.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2004 00:55

Inspector Morse schreef:De bijbel is geen historisch relaas en geen wonderboek.

Maar wel het Woord van God waarin ons de Weg tot zaligheid bekendgemaakt wordt.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 03 jan 2004 08:45

caprice schreef:
Inspector Morse schreef:De bijbel is geen historisch relaas en geen wonderboek.

Maar wel het Woord van God waarin ons de Weg tot zaligheid bekendgemaakt wordt.

Kunnen die twee dingen niet samengaan? Is de Bijbel alleen het Woord van God als het 'van kaft tot kaft' waar is? Volgens mij zijn toch in de loop der tijden genoeg tegenstrijdigheden, foutjes en onwaarschijnlijkheden in de Bijbel gevonden. Maar dat wil toch niet zeggen dat daarmee de zeggingskracht teniet wordt gedaan? Je moet een boek altijd lezen in 'het grotere geheel', kijken naar de grote lijnen en je niet blind staren op de letter.
Ik denk dat de Bijbel mensenwerk is, met daarin menselijke ervaringen met God. De Bijbel klopt niet voor 100 procent, maar dat wil niet zeggen dat de boodschap niet voor 100 procent waar kan zijn.
The proof of the pudding is in the eating.

Vin

Berichtdoor Vin » 03 jan 2004 09:10

DireStraits schreef:Volgens mij zijn toch in de loop der tijden genoeg tegenstrijdigheden, foutjes en onwaarschijnlijkheden in de Bijbel gevonden.
Oh? Bedoel je niet foutjes en tegenstrijdigheden met vertalen en interpreteren? Dat klinkt al weer anders. Verder heb ik geen idee wat je zou bedoelen. En onwaarschijnlijkheden, ja wat bedoel je daar dan mee? Dat Jezus is opgestaan is ook niet echt les 1 bij Biologie.

Persoonlijk geef ik bij twijfel liever de Bijbel het laatste woord over kwesties dan de tijdsgeest of de nieuwste bestseller. De laatste twee zijn namelijk voor 100% geen onwrikbare, tijdloze waarheid; zo werkt dat. Ja dan zie ik al helemaal het probleem niet meer. De Bijbel is gewoon lekker mijn basis :)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 03 jan 2004 14:46

caprice schreef:In een ander topic werd al vermeld dat het symbolisch gezien moet worden als er staat dat de vrouw uit de rib van een man is voortgekomen.

...

Dit moet gewoon letterlijk genomen worden. Anders wordt ook de almacht van God tekort gedaan.

Het almacht argument snap ik trouwens niet :?: Hoe Eva dan ook is gemaakt door God, het blijft allemaal even wonderlijk.

Terug naar “Archief”