Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 apr 2008 17:52

Lever, daar houd ik ook niet van.... maar leverworst wel ;) (Wij eten nu vegetarische leverworst, dat smaakt precies hetzelfde)

Thessa4
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Thessa4 » 30 apr 2008 19:42

Rolf schreef:
Thessa4 schreef:ik eet heel weinig zuivel.
yoghurt/melk/kaas lust ik niet
yogi vindt ik ook niet echt lekker dus drink ik ook niet vaak
vla eet ik ook weleens maar kan ik ook nog steeds niet van genieten

helaas krijg ik nu last van m'n tanden. ( gaatjes, pijn) herkennen mensen dit??

dit is ook de reden waarom ik wel vla en yogi eet/drink
Volgens de tandarts is melk nodig voor instandhouding van het gebit.
I.g.v. kleine gaatjes, is herstel mogelijk indien voldoende melk gedronken wordt.
Informatie over melk.

ik dacht het al. Ik probeer wel wat yoghurt te eten maar met heel veel limonade dat ik de yoghurt niet proef.
Maar weet je gewone melk uit een pak lust ik wel maar wij wonen op een boerderij en hebben zelf melk en dat vind ik ranzig. het is altijd zo warm en er zitten weleens vieze dingen in. (sorry voor de stadsmensen onder ons maar er wordt tijdens het melken weleens stront meegezogen) :| Maar ik denk dat dat in de winkel er grotendeels wel uit is en dan smaakt het heel anders. Als ik dat bij vriendinnen drink dan lust ik het wel. Maar tis ook zo raar om als je zelf melk heb en dan nog te gaan kopen. Me ouders verklaren me voor gek :roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 apr 2008 20:11

Wat wel opvallend is: er zijn ook landen (volgens mij in Afrika) waar een groot deel van de bevolking geen melk kan verwerken. Die drinken dus helemaal geen melk. De meningen zijn er over verdeeld, je hoort weleens dat melk voor kalfjes en baby's is en niet voor volwassenen. En je hoort ook dat zuivel noodzakelijk is. Hoe het nou echt zit weet ik niet...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 apr 2008 21:27

Thessa4 schreef:ik dacht het al. Ik probeer wel wat yoghurt te eten maar met heel veel limonade dat ik de yoghurt niet proef.
Maar weet je gewone melk uit een pak lust ik wel maar wij wonen op een boerderij en hebben zelf melk en dat vind ik ranzig. het is altijd zo warm en er zitten weleens vieze dingen in. (sorry voor de stadsmensen onder ons maar er wordt tijdens het melken weleens stront meegezogen) :| Maar ik denk dat dat in de winkel er grotendeels wel uit is en dan smaakt het heel anders. Als ik dat bij vriendinnen drink dan lust ik het wel. Maar tis ook zo raar om als je zelf melk heb en dan nog te gaan kopen. Me ouders verklaren me voor gek :roll:
Melk die rechtstreeks uit de tank komt, heeft een hoger vetgehalte, nl. ~4,5%.
De vetgehaltes van volle, halfvolle en magere melk uit een pak, zijn resp.
3,5 - 3,7, 1,5 - 1,8 en max. 0,5%. Dat het niet rein is, kan ik mij niet
zo goed voorstellen. Ik kom zelf ook van een boerderij, wij dronken altijd
melk uit de tank. Een enkele keer dat er iets onreins in zat, bijv. een
stukje bloed of zo. Dan kun je de melk door een zeef doen. M.b.t. de
temperatuur, als het 1 uur na het melken afgetapt wordt, is het
gekoeld.
Verse onbewerkte melk vind ik veel smakelijker dan gepasteuriseerde
melk. Nu woon ik elders, dus (helaas) melk uit een pak.

"In melk zitten een groot aantal gezonde en onmisbare voedingsstoffen
die veel consumenten niet via andere producten in voldoende mate
binnenkrijgen." Aldus prof.dr.ir. Toon van Hooijdonk. Volledig artikel.

Informatie over melk, pasteuriseren (72 gr), steriliseren (110 gr.), UHT (135 gr.).

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 mei 2008 08:12

Lalage schreef:Wat wel opvallend is: er zijn ook landen (volgens mij in Afrika) waar een groot deel van de bevolking geen melk kan verwerken. Die drinken dus helemaal geen melk. De meningen zijn er over verdeeld, je hoort weleens dat melk voor kalfjes en baby's is en niet voor volwassenen. En je hoort ook dat zuivel noodzakelijk is. Hoe het nou echt zit weet ik niet...

Inderdaad, ik geloof ook niet zo dat we persé melk nodig hebben. Het is niet zoals het volgens de natuur wordt bepaald. Als baby krijg je melk, van de moeder. En daarna eet je vast voedsel.

Daarbij: koeienmelk is voor kalfjes bedoeld. Er zitten veel meer groeihormonen in dan in moedermelk bijvoorbeeld. Het is voor een mens dus helemaal niet goed om (veel) melk te drinken.

Overigens schijn je dan weer beter geitenmelk dan koeienmelk te kunnen drinken, omdat geitenmelk meer lijkt op moedermelk.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 mei 2008 16:08

Rosalie83 schreef:Daarbij: koeienmelk is voor kalfjes bedoeld. Er zitten
veel meer groeihormonen in dan in moedermelk bijvoorbeeld. Het is voor
een mens dus helemaal niet goed om (veel) melk te drinken. Overigens
schijn je dan weer beter geitenmelk dan koeienmelk te kunnen drinken,
omdat geitenmelk meer lijkt op moedermelk.
Kort na de geboorte van een kalfje geeft een koe biestemelk.
Na een aantal dagen verandert de melk weer in gewone melk.
De productie van koeiemelk is gebaseerd op ervaring van tientallen
jaren, dat is met geitenmelk anders.
Melk als bouwstof.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 13 mei 2008 08:31

Rolf, wat bedoel je nou met deze zin: "De productie van koeiemelk is gebaseerd op ervaring van tientallen
jaren, dat is met geitenmelk anders." ??

Overigens is dat linkje van een zuivelproducent en zou ik die informatie niet al te serieus nemen (gekleurde info) Dertig jaar geleden nam de zuivelproductie enorm toe, tot er op een gegeven moment overschotten ontstonden. Om die melkplas & boterberg toch kwijt te kunnen raken, is een hele zuivelindustrie met bijbehorende reclamestrategie ontstaan.

@ Rosalie: Waar heb je die informatie vandaan?
Het zou overigens een goede verklaring zijn waarom Nederlanders zo lang zijn, want zij zijn ook de grootste zuivelconsumenten.
(In O'rijk vroeg iemand mij nog: hoe komt het dat jij en je meeste vrienden allemaal zo lang zijn?)

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 13 mei 2008 08:37

als alle melk van de koe voor het kalfje zou zijn zou dat niet goed gaan
een koe geeft zo'n 40/50 liter melk per dag terwijl 1 kalfje 5 liter daarvan op drinkt.... kalfjes komen dus niks tekort

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 13 mei 2008 09:20

Ja maar hoe komt dat? Alzo was het niet van de beginne 8)
Een koe is er speciaal op gefokt om zoveel mogelijk melk te geven. Wat mij echter boeit is de vraag of het wel zo goed is om het dan te drinken. We doen het al duizenden jaren, maar dat is geen volledige legitimatie. Melk is zwaar verteerbaar (lactose) en veel mensen (niet-westers met name) kunnen het niet eens drinken zonder misselijk te worden. Melk is in ieder geval helemaal niet zo gezond als de zuivelindustrie en het voedingscentrum beweren. Die zogenaamde essentiële, onvervangbare, etc. voedingsstoffen zitten ook in voldoende mate in andere producten.

Als overigens elke aardbewoner de aanbevolen hoeveelheid (2 à 3 glazen) zou drinken, zou er een reusachtige uitbreiding van de zuivelindustrie moeten plaatsvinden. Nederlanders zijn de grootste zuivelconsumenten, en die halen nog niet eens het gemiddelde. Het Voedingscentrum is vaak erg onrealistisch in zijn aanbevelingen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 mei 2008 09:41

Wij haalden vroeger altijd melk bij 'de boer'. Heerlijk. Melk uit een pak is er niets bij..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 mei 2008 09:46

Giovannino schreef:@ Rosalie: Waar heb je die informatie vandaan?
Het zou overigens een goede verklaring zijn waarom Nederlanders zo lang zijn, want zij zijn ook de grootste zuivelconsumenten.
(In O'rijk vroeg iemand mij nog: hoe komt het dat jij en je meeste vrienden allemaal zo lang zijn?)

Dat heeft een Amerikaanse arts waarvan ik de naam vergeten ben me wijsgemaakt ;) Tijdens een training over voeding, die ik een paar jaar geleden heb bezocht.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 13 mei 2008 10:12

Wij haalden vroeger altijd melk bij 'de boer'. Heerlijk. Melk uit een pak is er niets bij..

Ik heb hier ook melk van de boer, twee keer per week komt een oud boertje dat aan de deur brengen. Eerst even goed koken en zeven (want het is gewoon nog rauwe melk) en dan is het echt heerlijk! Ik ben er nu zo aan gewend dat ik melk uit een pak ook een stuk minder lekker vind.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 mei 2008 12:17

Vers van de koe en halfvolle melk uit pak vind ik allebei lekker. Ik proef er niet erg veel verschil in. Als je melk eerst gaat koken of houdbare melk vind ik absoluut niet lekker!
Wij drinken vrij weinig melk. Wel regelmatig Optimel ofzo en magere yoghurt.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 mei 2008 12:46

rosalie83 schreef:
Giovannino schreef:@ Rosalie: Waar heb je die informatie vandaan?

Dat heeft een Amerikaanse arts waarvan ik de naam vergeten ben me wijsgemaakt ;) Tijdens een training over voeding, die ik een paar jaar geleden heb bezocht.

Het schijnt ook zo te zijn dat de rest van de ontwikkeling op lichamelijk gebied bij kinderen ook sneller gaat. Meisjes worden eerder ongesteld. Vormen eerder borsten.
Mijn tante had dit gelezen in vakliteratuur in het ziekenhuis.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 13 mei 2008 13:03

m'n zwager had altijd last van z'n kuiten enzow...zere benen bla bla bla, sinds ie elke dag 2 glazen melk/karnemeld drinkt, heeft ie nergens meer last van!

Terug naar “Archief”