Bizarre gedachten (intrusies)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2008 19:53

Sociale angst... ook zo'n probleem.
Ik kwam er net een artikel over tegen: Bang voor een rood hoofd
Dat kan echt enorm vervelend zijn! En aangezien er nogal een behoorlijk percentage mensen genoemd wordt die daar blijkbaar last van heeft, zijn er dus heel wat mensen die geknepen worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 08 mar 2008 23:47

Idd, ik verschool me vroeger altijd achter een sjaal of coltrui en kon regelmatig door de grond zakken. Ik kreeg ooit eens de tip om heel diep door je buik adem te halen als je voelt dat je rood word. En dan heel rustig uitademen. Je voelt het wegtrekken dan.

Ik heb er nog steeds regelmatig last van maar ik stoor me er niet meer aan. Het is zo. En als mensen dan heel blij roepen van spring eens op groen of nog erger, sooo je word rooooood man!! Dan zeg ik gewoon dat ik daar mn hele leven enorm mee gezeten heb en er erg van baal dat ik daar op aangesproken word. Zie je de ander veranderen in een tomaatje :wink:

Vandaag op de markt nog, ik was er met mn gedachte niet bij en maakte een enorm domme rekenfout en wist het ook niet zo snel te verbeteren. Toen de klant vervolgens met drie spaarkaarten kwam en ik van 16.50 er 7.50 af moest halen raakte ik helemaal de kluts kwijt. Geen leuke situatie gezien het feit dat het drie rijen dik stond...
Adem gehaald.. Rustig 9.50 (!) afgerekend.. En geroepen: pffff krijg het er warm van...

Klant weg en baas: ehm, het was negen euro... Zelfde ritueel. Toen ben ik maar een peukie gaan roken 8)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 09 mar 2008 10:29

Boekenlezer schreef:Sociale angst... ook zo'n probleem.
Ik kwam er net een artikel over tegen: Bang voor een rood hoofd
Dat kan echt enorm vervelend zijn! En aangezien er nogal een behoorlijk percentage mensen genoemd wordt die daar blijkbaar last van heeft, zijn er dus heel wat mensen die geknepen worden.

Herkenbaar. Vroeger, toen iedereen van ons nog thuiswoonde,
pestten mijn broers/zus mij hier altijd mee.
Terwijl ik niet rood was, vroegen ze "Waarom word je rood?"
En ja, dan word je gewoon rood.

Dus ja, ik was elke maaltijd bang dat ik maar iets rood zou worden,
want dan zou de pret weer beginnen. :frown:.

En over intrusies,
wij hebben een organist die ontzettend lange voor- en tussenspellen heeft.
Dan heb ik altijd sterk de neiging om: "En nou is het genoeg!!!" te roepen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 apr 2008 21:16

Wat angsten betreft: dit is me wel een waslijst, zeg!
Zie http://www.therapiehulp.nl/klacht/angst/fobie/fobie-lijst/
Hier staan ze ook.

Blijkbaar kan een mens werkelijk overal bang van worden!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 21 apr 2008 21:31

Zelf probeer ik maar te denken: iedereen heeft angsten en het is de uitdaging om ermee te leven of ze te overwinnen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan :?

Maar ja, ondertussen ben ik wel als de dood om mijn angsten aan andere mensen te laten zien, want ja die zijn toch zo belachelijk voor mijn gevoel.
Ben naar anderen echt een open boek, maar mn angsten deel ik niet snel.
Zelfs met hele close vrienden vaak oppervlakkig.
En dan denk ik: van mijn angsten zullen anderen vast nooit last van, dus hoe kunnen ze mij dan begrijpen?
Want angsten maken je ontzettend kwetsbaar en als je daarin gekwetst wordt, is het nog moeilijker om er open in te zijn en ze te overwinnen.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”