Gielah schreef:U doet nu net of christenen 'de enige weg naar de zaligheid' zélf hebben bedacht.
Dat beweer ik niet en ik doe ook niet alsof. Dat schrijf ik ook nergens.
Gielah schreef:Of je bij het ene 'merk' gelovigen het offer van Jezus wel nodig hebt en of je er bij het andere merk ook best zonder kunt.
En waarom zou dat niet zo kunnen zijn?
Gielah schreef:God geeft deze weg aan!
Voor de christen.
Gielah schreef:Nu komt u weer met God liefhebben en de naaste, maar dan gaat u terug naar de toestand vóór de dood van Jezus!
U kunt dat enorme nieuwe heilsfeit toch zomaar niet negeren?
Christus zegt het zelf: het grootste gebod en het tweede, aan het eerste gelijk - althans, zo staat het in de Bijbel.
Gielah schreef:Zo van: "Ik word toch maar zalig op de oude manier en de islam doet dat net eender: wilt u daar even nota van nemen?"
Dat is niet wat ik geschreven heb. Ge interpreteert
ins Blaue hinein.
Gielah schreef:Israël wordt behouden doordat God hén ( lees nog maar door wat ik in mijn vorige post schreef) 'onder ongehoorzaamheid heeft besloten' en hun ogen, voorlopig, heeft gesloten voor het heil in Christus.
Hun ongeloof geeft u de ruimte en de gelegenheid om erbij te komen en Gods geschenk aan te nemen. Zelfs in hun ongeloof - dat hen door God opgelegd is en dus geen schuld is - dienen zij u en mij.
Dat geloof ik niet, temeer niet daar er judaïsten overgaan tot het christendom en omgekeerd. Er vindt wel eens wat kruisbestuiving plaats.
Gielah schreef:En het komt goed met Israël!
Vast wel.
Gielah schreef:U hebt het altijd over kerken en stromingen - kijk nu eens naar wat God zegt!
Volgens mij wordt datgene hetwel God zegt in nogal wat kerkgenootschappen en stromingen duidelijk gemaakt.
Gielah schreef:Wilt u soms eeuwig in dit onvruchtbare kringetje blijven ronddraaien? Dat doen trouwens meer mensen: blijven vragen omdat ze eigenlijk geen antwoord willen hebben. Die zijn verslaafd aan het vragen en discussiëren en het constant 'maar' zeggen en schrijven.
Ge zoudet een wenig minder aanmatigend over andermans geloof kunnen schrijven, dat zou de toon dezer discussie sterk verbeteren. Ik merk dat ge op bittere wijze schrijft. Zijt ge verbitterd?
Gielah schreef:Als uw zoon volgegeten aan uw tafel zit en blijft zeuren van: " Ik wil eten! waarom krijg ik geen eten?", wordt u dat dan niet zat, zeker als dat gedoe al jaren doorgaat?
Ik heb geen kinderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.