PKN en het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 apr 2008 20:58

Is er bij en na al die 27000 posten die u hier geplaatst hebt echt nog nooit iemand geweest, die weleens met u van mening verschilde?

tuurlijk zijn er mensen die met elkaar van mening verschillen, dus ook met opti. maar laten we stoppen met de discussie hoe iemand aangesproken moet worden.

laten we teruggaan naar de discussie over de pkn en israel.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

elbert
Moderator

Re: PKN en het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict

Berichtdoor elbert » 15 apr 2008 21:23

waarnemer schreef:De afgelopen twee dagen heeft de synode van de PKN vergaderd, een belangrijk agendapunt was de nota over het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict, de zgn. IPA nota.

Het debat heb ik grotendeels gevolgd en ik ben zeer teleurgesteld in de uitkomst van dit debat, daarvan getuigen onderstaande amendementen:

Wel dwong de synode, met 74 van de 114 stemmen vóór, het moderamen in de overwegingen van het besluitvoorstel de zin „ontmoetingen met moslims” aan te scherpen tot „dialoog met moslims.”

Een dialoog ga je aan met een gelijkwaardige partner, hier gaat het unieke van het christelijk geloof teloor, diep triest.

Een amendement van ouderling M. H. H. de Weerd (Den Haag) om in het besluitvoorstel ook expliciet de „betrokkenheid op het Palestijnse volk” uit te spreken, werd door de synode -met 75 van de 114 stemmen- aangenomen.

Dit is ook triest en getuigt van een gebrek aan inzicht in de priesterlijk/profetische en koninklijke roeping die het volk Israël heeft en straks ook manifest zal maken. Israël is een volk onderscheiden van alle andere volken en door aanneming van dit amendement gaat het unieke karakter van de band die wij als kerk met Israël hebben verloren.

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over dit hele debat en ik weet niet of andere forumleden het ook wat hebben gevolgd en ik ben benieuwd hoe zij dat hebben ervaren.

Als ik me niet vergis, ging deze synodevergadering niet over de toekomst van het volk Israel en hoe we dit theologisch moeten duiden, maar over het heden en hoe de PKN zich tegenover Israel en de Palestijnen dient op te stellen.
Het resultaat is een beetje van alles wat: onopgeefbaar verbonden met Israel, maar ook betrokken met Palestijnse christenen. En o ja, er moet ook nog gesproken worden met moslims. Dit alles in het kader van goed doen aan alle mensen.
Wat mij betreft had over dit punt niet vergaderd hoeven worden, zeker gezien het resultaat. Het was meer een oefening in politiek correct zijn en de kool en de geit sparen. Gezien de breedte van de PKN en de meningen die verdeeld zijn, geen verrassende maar wel een weinig heldere uitkomst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2008 21:46

* offtopic opmerkingen verwijderd door moderator elbert *

Gielah schreef:Wel heb ik een diepe bezorgdheid over de aanwezigheid van de islam in mijn land, dat ooit een joods-christelijke identiteit had en dat nu de daarbij behorende waarden en vrijheden lijkt te gaan verliezen.

Het valt mij telkenmale op hoezeer men hecht aan de joods-christelijke identiteit. Dat joodse element werd pas na de laatste wereldoorlog in Nederland erkend, terwijl men voor die tijd vooral christelijk wilde zijn. Dat joodse gedeelte is een wat verlept doekje voor het bloeden, want uiteindelijk heeft Nederland voor zijn joden buitengewoon weinig betekend - ik kijk even met een schuin oog naar Denemarken...

Wat betreft de waarden en vrijheden die bij de joods-christelijke identiteit horen, deze zijn doorgaans een co-productie van Humanisme en Verlichting (welke, ere wie ere toekomt, mede door de Reformatie tot stand gekomen is); de christelijke kerken waren doorgaans niet zo gecharmeerd van al te individuele vrijheden - dat wil zeggen, tot in de 19e eeuw.

* offtopic opmerkingen verwijderd door moderator elbert *
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 16 apr 2008 11:09

De christelijke identiteit steunt op en wortelt in het Jodendom.
Het is mijn stellige overtuiging dat een christendom, dat zich losmaakt(e) van zijn Joodse wortels, ook meteen en noodzakelijkerwijs ophoudt christelijk te zijn.
("Niet gij draagt de wortel, maar de wortel draagt u."

Er dus dus een hoop 'christendommelijkheid" die dat in G.ds ogen niet is.
Dat is best pijnlijk, want daarmee komt ook de reformator Maarten Luther in de gevarenzône ( of is daar al ruimschoots overheen) toen hij dat vermaledijde boekje "Von den Juden und Ihre Lügen" de wereld instuurde, waarvan de heer A. Hitler later triomfantelijk gebruik heeft gemaakt.

Ook hierin geldt dus weer: "Vest op prinsen geen betrouwen".
Niet de leer en de architecten van die leer, maar uitsluitend de Heer en het Woord van de Heer.

Onze Heer was en is een Zoon van Israël, ja, in Persoon ( de vertegenwoordiger van) Israël zélf.
Daar kan geen mens onderuit, ook en vooral zich 'christen' noemende mensen niet.

Ik vermoed dus dat de Ware kerk zowel veel kleiner als veel groter zal zijn dan wij vaak beseffen.
Dat zal straks nog een hele verrassing zijn!
Gelukkig gaan wij mensen er niet over om die grenzen aan te geven, behalve dan als iets schriftuurlijk zó vast ligt ( als het bovenstaande), dat alleen een 'vijandig mens' of een 'vijandige kerk' daar onderuit kan en wil.
Waarmee ze zichzelf buiten de Kerk plaatsen.
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

Riska

Berichtdoor Riska » 16 apr 2008 14:45

Er was gevraagd om meer aandacht voor de Palestijnen, maar sommige passages in de nieuwe PKN-nota over het conflict in het Midden-Oosten blijken juist meer pro-Israël geworden. In het rumoer rond de keuze voor een nieuwe scriba voor de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), is enigszins op de achtergrond geraakt dat de Generale Synode donderdag óók spreekt over een andere netelige kwestie: de positie van de PKN in het conflict in het Midden-Oosten en haar 'onopgeefbare verbondenheid' met Israël.

Op tafel ligt vandaag een herziene versie van een boekwerkje dat dient als 'bijdrage tot de meningsvorming' in de kerk. Een eerste versie werd afgelopen november besproken. Toen bleek dat niemand een eind wilde maken aan de 'onopgeefbare verbondenheid', maar wel pleitten sommigen voor een duidelijkere interpretatie daarvan, omdat het 'volk Israël', waarmee de kerk juist op de Joden doelt, al snel wordt gezien als een eenzijdige keuze voor de staat Israël. De Palestijnen, zo was het algemene gevoelen, verdienen ook aandacht van de kerk.

Besloten werd met een nieuwe tekst te komen, mede gebaseerd op gesprekken die het synodebestuur zou voeren met betrokkenen bij het conflict, zoals Christenen voor Israël en Een Ander Joods Geluid. Is in de nieuwe versie van het boekwerkje nu meer aandacht voor de Palestijnen? De paragraaf over kerken en christenen in het Midden-Oosten is in de nieuwe versie nauwelijks veranderd ten opzichte van de eerste versie, zo blijkt uit een technische analyse van de teksten door de Ikon en Trouw.

Wel is in de nieuwe nota een paragraaf ingevoegd over de islam in het Midden-Oosten. Daarin valt bijvoorbeeld te lezen: ''De meeste westerse politici en christenen kunnen zich geen voorstelling maken hoe een willekeurige Palestijn (in Palestina of de diaspora) zich voelt: ontwortelde mannen of vrouwen, kind of volwassene. Het Westen beschikt daarbij over een gigantisch arsenaal aan intellectuele argumenten op historisch, theologisch, sociologisch en ander terrein en neemt van daaruit dikwijls theoretisch goed gefundeerde, maar als abstract ervaren standpunten in, die een oplossing niet zelden eerder in de weg staan dan dat zij die bevorderen.''

Opvallend genoeg, zo blijkt uit de analyse van beide nota's, zijn in de nieuwe versie een aantal formuleringen zó veranderd, dat ze nu gelezen kunnen worden als nog meer pro-Israëlisch dan ze al waren. Zo staat in de eerste versie dat de verbondenheid met christenen in het Midden-Oosten 'fundamenteel' is. In de nieuwe versie is het woord 'fundamenteel' verdwenen.

En waar volgens sommigen in de eerste versie onduidelijk was wat 'Israël' precies is, spreekt de nieuwe nota over 'Israël zoals het zichzelf verstaat'.

Opmerkelijk is bovendien dat een theologische paragraaf uit de nota over de relatie van de PKN tot Israël is geschreven door drie theologen van een duidelijk pro-Israëlische signatuur. Wat het synodebestuur heeft geleerd in de gesprekken met Joodse en Palestijnse organisaties is in de nieuwe nota niet terug te lezen.

Bron: IKON/Trouw

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 apr 2008 22:07

Het Christendom is voortgekomen uit het Jodendom, dat zij wel helder.
Echter, het Jodendom verwacht Iemand die allang gekomen is en daarna weer opgevaren is. Het Jodendom is dus eigenlijk een groep mensen op een station die staat te wachten op een Trein die allang weg is - terwijl de Trein Zich jarenlang bij de Joden heeft opgehouden.

Ik moet dezer dagen denken aan de Improporia voor Goede Vrijdag:

Mijn volk, wat heb Ik u gedaan?
of waarmee heb Ik u bedroefd?
Antwoord Mij.

Omdat Ik u uit het land van Egypte heb gevoerd:
hebt gij voor uw Verlosser een Kruis bereid

Antwoord Mij.

Heilige God
Heilige Sterke
Heilige Onsterfelijke
ontferm U over ons.

Omdat Ik u gedurende veertig jaren
door de woestijn heb geleid, met manna
gespijzigd, en een heerlijk land binnengeleid:

Antwoord Mij.

Heilige God
Heilige Sterke
Heilige Onsterfelijke
ontferm U over ons.

Wat meer had Ik voor u moeten doen dat Ik niet gedaan heb
Ik immers heb u geplant als mijn allerschoonste wijngaard:
en gij zijt Mij zeer bitter geworden:
want met azijn hebt gij mijn dorst gelest en
met een lans hebt hij de zijde van uw Verlosser doorboord.

Antwoord Mij.

Heilige God
Heilige Sterke
Heilige Onsterfelijke
ontferm U over ons.

Ik heb om u Egypte en zijn eerstgeborenen gegeseld:
en gij hebt Mij gegeseld en overgeleverd.
Antwoord Mij.

Ik heb u uit Egypte gevoerd
en Pharao in de Rode Zee verdronken:
en gij hebt Mij overgeleverd aan de hogepriesters.
Antwoord Mij.

Ik heb voor u de zee geopend:
en gij hebt met een lans mijn zijde geopend.
Antwoord Mij.

Ik ben voor u uitgegaan in de wolkkolom:
en gij hebt Mij naar het rechthuis van Pilatus gevoerd.
Antwoord Mij.

Ik heb u in de woestijn met manna gespijzigd:
en gij hebt Mij met vuist en gesel geslagen.
Antwoord Mij.

Ik heb u gelaafd met heilzaam water uit de rots:
en gij hebt Mij gelaafd met gal en azijn.
Antwoord Mij.

Ik heb om u de koningen der Kanaänieten geslagen:
en gij hebt Mij met een rietstok op het hoofd geslagen.
Antwoord Mij.

Ik heb u een koninklijke scepter gegeven:
en gij hebt mijn hoofd met doornen gekroond.
Antwoord Mij.

Ik heb u verheven met grote kracht:
en gij hebt Mij gehangen aan het Kruishout.
Antwoord Mij.

Ook hierin geldt dus weer: "Vest op prinsen geen betrouwen".
Niet de leer en de architecten van die leer, maar uitsluitend de Heer en het Woord van de Heer.

En de Sacramenten dan?

Riska

Berichtdoor Riska » 17 apr 2008 07:01

Om dat Improporia kom ik al jaren niet meer op Goede Vrijdag in de kerk... Verschrikkelijk vind ik het. Eén aanklacht naar de Joden, terwijl het de christenen alleen maar past heel erg te zwijgen... na WOII

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 apr 2008 08:45

Dat is een interpretatie - de mijne is anders: het is een beklag, gericht aan de mensheid als geheel.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 17 apr 2008 09:28

Mooie, sterke tekst, waarvoor mijn dank.
Maar: is Jeshú'a niet speciaal met dit doel naar de wereld gekomen dan?
Dat maakt het schrijnende van het verraad van heel de mensheid ten opzichte van deze zachtmoedige Koning er uiteraard niet minder om.
Ik geloof geen moment dat de meerderheid van de Nederlanders net eender zou hebben gehandeld als de meerderheid van het volk Israél indertijd gehandeld heeft, laat daar geen misverstand over bestaan.
"t'En zijn de Joden niet, Heer... die U kruisten", zoals Revius schreef.
Het verraad en de ondankbaarheid waren en zijn er, ook nu nog en nu weer en misschien nu nog erger dan voorheen.
Maar het begrip van de Koning is er ook!
"Vergeef het hun, Vader, want zij wéten niet wat zij doen."
Daarin is geen beschuldiging en geen verwijt, maar diep doorzicht in wat en hoe wij mensen zijn.
Wij handelenhard en wreed, omdat we er - met permissie - geen donder van begrijpen.
Niet van het wezen van de dingen en zeker niet van het Wezen van God.
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

Riska

Berichtdoor Riska » 17 apr 2008 09:29

Maar ik denk dat je hierin wel degelijk ook mee moet nemen hoe de Joden zich eronder voelen. Ik weet dat zij het ervaren zoals ik het ook ervaar...
Ik weet wel dat de opvatting die jij aanhangt meer verbreid is - hoewel - maar als ik alleen al kijk naar de protesten dat het in het Dienstboek van de Kerk is terechtgekomen...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 apr 2008 11:20

De frase van Revius is mij bekend - en ik vind het een mooie, ware en terechte frase. Het zijn niet de Joden, het is de mensheid die Hem verwierp.

De improperia van Goede Vrijdag worden in bijna alle kerkgenootschappen waar ook ter wereld - Protestants, Katholiek, Anglicaans en Orthodox - gelezen of gezongen.

In de officiële geloofsbelijdenissen van de PKN staat dat de eucharistie van de Rooms-Katholieke Kerk een vervloekte afgoderij is. De eucharistie is het hoogtepunt van het katholieke leven en dat zou de PKN even als vervloekte afgoderij bestempelen? Eén miljard katholieken worden hier even voor afgodenbedrijvers uitgemaakt. Waarom wel deernis voelen jegens het Judaïsme, een andere godsdienst, en niet jegens de catholica, broeders en zusters in Christus?

Ik vind dat selectief.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 17 apr 2008 12:03

Ach, natuurlijk ga je niet zoveel medegelovigen van afgoderij beschuldigen.
Zo ga je niet met elkaar om.
Maar als theologen onder elkaar zou ik het toch wat radicaler zeggen.
Je kunt als kerk de Zoon van God niet aan Zijn Vader offeren.
Dat riekt m.i. naar hoogmoedswaanzin.
Het offer op Golgotha was eenmalig en genoegzaam tot in alle eeuwigheid en het hoeft niet herhaald te worden, ook niet om liturgische redenen.
Voorts zie ik in het geheel niets in de transsubstantiatie, waarin brood en wijn daadwerkelijk heten te worden omgezet/overgezet in lichaam en bloed van de Heer.
Dat wordt me wat magisch.
Maar goed: wij geloven dat er in de géést iets daadwerkelijk gebeurt.
Dit alles lijkt me echter geen reden om katholieken met afgodendienaars te vergelijken.
Met moslims durf ik dat echter wel hartgrondig te poneren!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 apr 2008 12:32

De moslims erkennen Jezus in elk geval als Iemand die op aarde heeft gewandeld en hechten grotere waarde aan Hem dan de Judaïsten. Die moeten nog steeds niks van Hem hebben, staren naar boven, wachtend op Iemand die allang is geweest.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 apr 2008 13:21

Optimatus schreef:n de officiële geloofsbelijdenissen van de PKN staat dat de eucharistie van de Rooms-Katholieke Kerk een vervloekte afgoderij is. De eucharistie is het hoogtepunt van het katholieke leven en dat zou de PKN even als vervloekte afgoderij bestempelen? Eén miljard katholieken worden hier even voor afgodenbedrijvers uitgemaakt. Waarom wel deernis voelen jegens het Judaïsme, een andere godsdienst, en niet jegens de catholica, broeders en zusters in Christus?

Ik vind dat selectief.

Het grote verschil is natuurlijk wel dat binnen het protestantisme een tijdlang alleen het NT ertoe deed, waar heel veel anti-semitisme uit is ontstaan en vele miljoenen Joden de dood zijn ingejaagd. Het veroordelen van de RK in diverse geloofsbelijdenissen is wat anders dan één grote moordpartij om het maar even zo te noemen.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 17 apr 2008 13:59

Wordt men zalig door te erkennen dat Jezus op aarde heeft rondgewandeld?
Terwijl men zijn plaatsvervangend zoenoffer voor de zonde van de mensen niet aanvaardt?
Dat zet in het licht van de eeuwigheid en het behoud van een mens geen zoden aan de dijk!

Voorts heeft G.d de Joden, om u en mij de kans te geven 'erbij te komen', "onder ongehoorzaamheid besloten", zoals Romeinen 11 dat beschrijft.
Om Zich straks over hen én ons te ontfermen.
G.d zit dus heel wat minder met de houding van Zijn volk dan u.
Israël komt er wel!
( "Alzo zal gans Israël behouden worden").
En als wij niet teveel en ten onrechte op onze christelijke strepen gaan staan - want we mogen enkel en alleen maar meedoen doordat de wortel Israël ons draagt en doordat de Grote Zoon van Israël ons uit genade wilde aannemen, als we tenminste een waar geloof hebben), komen wij er ook wel!
Intussen moeten wij ons niet verheffen en ons nergens op voorstaan.
"We zijn bedelaars!", zoals Luther terecht zei.
Geestelijke armoedzaaiers, die onze hand openhouden, zodat Israëls Messias die kan vullen.
"Alle roem is uitgesloten,
onverdiendezaligheên,
heb ikvan mijn G.d genoten.
'k Roem in vrije gunst alleen". [/b]

Terug naar “Archief”