PKN en het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2008 09:44

Machiavelli, mag het ooit toch nog eens staan te gebeuren dat het jou behagen zoude mijn citaten eens voor een enkel maalken niet uit hunne verbanden te rukken, dat zou zijn gelijk een droppelke van nuance in een zee van woeste golven waar het schuim reeds briesend van mijn monitorlein spuit.

Sabra, wil je nu niet begrijpen wat ik schrijf?

Het Israelisch-Arabisch conflict is een conflict tussen enerzijds de STAAT Israel en een aantal Arabische STATEN anderzijds. De Kerk moet hierin geen partij kiezen. De Kerk moet haar stem verheffen tegen onrecht wat MENSEN wordt aangedaan.

Is het nu duidelijk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 apr 2008 09:53

Optimatus schreef:
Sabra, wil je nu niet begrijpen wat ik schrijf?

Ik begrijp je wel, maar ik vind je vergelijkingen altijd zo verschrikkelijk overdreven. Als Fitna door het kabinet zou zijn gemaakt, dan had ik de vergelijking passend geacht, nu niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2008 10:29

Misschien heb ik een allergie voor extremisme ontwikkeld, dat zou kunnen.

Los daarvan, het is uitstekend dat heel duidelijk gesteld wordt dat niet heel Nederland achter het knipsel van de PVV-Aanvoerder staat.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 15 apr 2008 11:54

@ De heer Optimatus: ik lees tot mijn genoegen dat u ( niet jij.., want ik ken u niet) meent, dat de kerk voor mensen op moet komen.
Nu ben ik met grote regelmaat in Israël en ik kan u verzekeren, dat er daar zeer veel mensen rondlopen, zo ongeveer 6 miljoen momenteel.
Dus.....

Ook zou u blij zijn met het feit, dat de heer Plaisier naar Egypte getogen is ( Mozes leidde het volk UIT Egypte, maar Plaisier wil ons wil daarheen hebben) om daar aan groot-moefti Tantawi te gaan meedelen, dat de PKN het eens is met de misdaden van de islam, zoals naar waarheid getoond in de film van de heer Wilders.
Het is u waarschijnlijk niet bekend, dat deze Tantawi ( die ik geen heer wens te noemen) westerlingen tot in het diepst van zijn ziel haat.
Lees hier:
De groot-Imam Mohammed Sayyed Tantawi van de Al-Azhar universiteit van Cairo wil samen met de Paus en andere leidende vertegenwoordigers van wereldreligies een wettekst opstellen aangaande het verbod om religiën te beledigen.

Tantawi's Al-Azhar Universiteit geldt als de belangrijkste leerstoel voor soennitische Moslims. Ook is deze groot-Imam verantwoordelijk voor de inhoud van o.a. schoolboeken in de soennitische Moslim wereld in het Midden-Oosten.

Uit een rapport van het Center for Monitoring the Impact of Peace ( CMIP) wordt een stukje geciteerd uit schoolboeken voor kinderen van 6 tot 16 jaar in Saoedi-Arabië.

Ik heb ook de Engelse tekst laten staan om zo een eventuele beschuldiging van verkeerde vertaling tegen te gaan.

"Islam is presented (in Saoedi Arabian schoolbooks for 6 to 16 year-olds) as the only true religion, while all others are presented as false. Islam leads its followers to paradise, whereas all others lead their believers to destruction in hell. Saudi children are taught that they are superior, as Muslims, in both this world and the next. Christians and Jews are explicitly denounced as infidels, and are called the enemies of Islam and Muslims. They should not be befriended, nor emulated in any way, as this is forbidden. The West is the source of evil that has afflicted the Muslim world. Western democracy is totally rejected. As for the Jews, they are a wicked nation, both in their relations with Arabs and Muslims, and in the context of world history. Their disappearance is, therefore, desirable."

Nu de tekst in het Nederlands.

De Islam wordt (in Saoedi Arabische schoolboeken voor 6 tot 16 jarigen) voorgesteld als de enige ware religie, waarbij alle anderen als vals worden neergezet. De Islam leidt zijn volgelingen naar het paradijs, alle anderen leiden hun volgelingen naar de vernietiging in de hel. Saoedische kinderen wordt onderwezen dat zij, als Moslim, superieur zijn zowel in deze wereld als in de volgende. Christenen en Joden worden expliciet afgewezen als ongelovigen, en worden de vijand van de Islam en Moslim genoemd. Er mag geen vriendschappelijke betrekking met hun worden aangegaan, noch mogen zij als voorbeeld gebruikt worden. Dit is verboden. Het westen is de bron van al het kwaad dat de Moslimwereld aantast. Westerse democratie wordt verworpen. Voor wat de Joden aangaat, zij zijn een kwaadwillende natie, zowel in verband met Moslims en Arabieren als in verband met de Wereldgeschiedenis. Hun verdwijnen is derhalve wenselijk

U wekt bij mij de indruk dat u niet helemáál van de echte feiten op de hoogte bent en dat u van daaruit tot zulke wonderlijke conclusies komt.
Maar.... we zijn in de wereld om elkaar te helpen, nietwaar?
"At your service, brother"!!
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 15 apr 2008 12:05

Optimatus schrijft:
Het Israelisch-Arabisch conflict is een conflict tussen enerzijds de STAAT Israel en een aantal Arabische STATEN anderzijds. De Kerk moet hierin geen partij kiezen. De Kerk moet haar stem verheffen tegen onrecht wat MENSEN wordt aangedaan.

Is het nu duidelijk?

Typisch dat de kerk (PKN) zo vaak partij kiest voor de Palestijnen, ik kan nog wel tientallen landen noemen waar mensen onrecht wordt aangedaan.
Typisch dat ik Plaisier cs daar niet over hoor.

Nu is Israël niet helemaal een staat als alle andere staten, op dit moment heeft ook Israël geen oog voor haar unieke positie, dat maakt de zaak ingewikkeld.
Als Israël zal zien wie haar Messias is zal Ex. 19:6 vervuld worden. Dat
zal tot een zegen zijn voor alle volken. Dat heb ik pijnlijk gemist in de beraadslagingen van onze synode.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2008 12:33

Gielah, ge moogt rustig tutoyeren, ik heb daar allerminst bezwaren tegen.

Ik heb uit de woorden van Plaisier niet kunnen opmaken dat hij ons naar Egypte wil hebben - ik zou overigens graag eens tussen de piramiden wandelen, ik ben immers verzot op relieken uit de Oudheid.

De Groot-Moefti waarover je spreekt, ken ik niet. Ik zal eens wat informatie over hem gaan verzamelen, als me de tijd gegund wordt. Een wettekst tegen het beledigen van religies vind ik wat overtrokken, maar ik vind het schofferen ervan een teken van ontschaving.

Er zijn blijkbaar boekjes in omloop waarin staat dat de islam de enige ware godsdienst zou zijn. Welke islam, is dan mijn wedervraag.

En is het niet zo dat er ook alle mogelijke christelijke boekwerkjes in omloop zijn waarin staat dat het christendom de enige ware godsdienst zou zijn? Welk christendom, is dan mijn wedervraag.

Deze waarheidsclaim is dus niet alleen binnen de islam aanwezig. Los daarvan, extremisten zijn overal te vinden (helaas). Ik herinner me nog een schietende Baruch Goldstein en een moordende Yigal Amir, een volslagen gestoorde David Koresh en een griezelige Hamasbeweging.

Is het niet zo dat Paulus schrijft dat een christen en een niet-christen niet onder één span moeten lopen? (wellicht ook multi-interpretabel).
En is het niet zo dat er in de tweede Soera van de Koran een tekst staat waaruit blijkt dat "zij die geloven en de joden en de christenen en de sabeërs in God geloven?"

In Israel zijn mensen, wel zes miljoen, zeg je?
In Congo zijn ook mensen, meer dan vijftig miljoen en er vallen aldaar per dag meer doden door oorlogsgeweld dan in het Midden-Oosten.

Maar waarom hoor ik daar nooit eens iemand over? (Waarmee ik de vraag van Waarnemer onderschrijf).

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 15 apr 2008 12:59

Beste Optimatus: de heer Plaisier zit zelf al ( in Bijbelse zin) in Egypte en niet om gezellig piramides te bekijken, maar om zich te onderwerpen aan de islam, welk woord, zoals u wellicht bekend, zelfs ‘onderwerping’ betekent.
Ik sprak hier niet als potentiële toerist, maar als theoloog.
Gingen de profeten van Israël soms aan de Baälpriesters melden, dat ze het niet eens waren met Baälcritici?
Ik acht de heer Wilders een uitgesproken Baäl (=islam)criticus en de reden, dat thans zovelen met zoveel haat en venijn over hem heenvallen, heeft zeer veel, zo niet alles, te maken met hetgeen de hedendaagse Baäl in de aanbieding heeft: namelijk olie.

De boekwerkjes die beweren, dat het chistendom ( als behorend bij het Jodendom) de enige ware godsdienst is …. nu, die hebben voor 1000% gelijk!
Er is géén andere Naam waardoor wij zalig kunnen worden dan de Naam van Jeshú’a!
Er is maar één christendom.
Er is ook maar één geloof, dat van God komt.
Jeshú’a noemt dat : hét geloof!
Laten we hopen, dat u en ik dat geloof van de Allerhoogste in ons hart ontvangen hebben en dat we het, waar en wanneer wij maar kunnen, zonder relativering en zéker zonder schaamte mogen uitdragen, ook tot heil van die arme moslims, die in dat satanische systeem, dat islam heet, geboren zijn en gevangen zitten.
En wij hebben geen ‘waarheidsclaim’…….. wij hebben DE Waarheid en zijn naam is Jeshú’a.
Ik heb het niet over Joodse of christelijke extremisten, al zijn die er altijd geweest.
U besluit toch ook niet eeuwig vrijgezel te blijven omdat er zoveel huwelijken van anderen stuklopen?

De koran schrijft duidelijk, dat moslims verplicht zijn Joden en christenen te doden ‘waar gij ze maar aantreft…’.
Leest u dus altublieft nog wat verder dan soera 2.

En ja… Israël telt nu 6 miljoen Joodse inwoners.
Dat zijn er net zoveel, als Hitler er in de laatste oorlog heeft ‘ausradiert’.
Als ik daar kom en ik zie daar oude mensen, met de nummers van de concentratekampen nog in hun huid gekerfd en die lopen daar dan op de markt, in de zon, dan zie ik de macht van de Eeuwige, die Zijn volk hier gebracht heeft , zoals Hij beloofd heeft, voordat het eindscenario van deze oude bedeling begint, waarna er een nieuwe orde, het Duizendjarig Vrederijk zal komen.

Wat er in Congo – moslimgebied – gebeurt, is vreselijk.
Overal waar de islam het voor het zeggen heeft, is het vreselijk.
Het zijn gebieden van duisternis en dood, onder de invloed van een boek van duisternis en dood.
Gaat u maar eens in de Palestijnse gebieden kijken – daar komt u diezelfde ongeest tegen.
De hel op aarde – en dat komt door de geest van de koran en niet door Israël, zoals verblinde idioten ons willen wijsmaken.
Ik weet exact waarover ik het heb – eigen ervaring.
Zoals prof. Hans Jansen zeer terecht zei: " Voor de waarheid is het altijd het juiste moment".

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 15 apr 2008 13:58

CIMP? schreef:"Islam is presented (in Saoedi Arabian schoolbooks for 6 to 16 year-olds) as the only true religion, .....knip....disappearance is, therefore, desirable."

@ Gielah
heb je ook een link waar deze tekst origineel is te vinden? Ik verifieer graag.
De enige hit die ik krijg via google is van, jawel: 'geweta' :lol:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 15 apr 2008 14:05

Hallo Cathy!

Nu.... geweta is mijn echtgenoot en hij zegt, dat hij de enige is die dat artikel bewaard heeft.
( Hij heeft een eigen Homepage en weblog en misschien wel de grootste verzameling info over de islam in dit land).

Zijn advies is om te informeren bij dat CIM..? ( afijn... die afkorting die je noemt).

Veel succes!

Gielah.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 15 apr 2008 14:19

Gielah schreef:Nu.... geweta is mijn echtgenoot en hij zegt, dat hij de enige is die dat artikel bewaard heeft.
( Hij heeft een eigen Homepage en weblog en misschien wel de grootste verzameling info over de islam in dit land).

Dat had ik inmiddels allemaal ontdekt. :)

....en nu ook de site. De naam is veranderd in Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education.
Daar ga ik eens grasduinen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2008 15:19

Gielah schreef:Beste Optimatus: de heer Plaisier zit zelf al ( in Bijbelse zin) in Egypte en niet om gezellig piramides te bekijken, maar om zich te onderwerpen aan de islam, welk woord, zoals u wellicht bekend, zelfs ‘onderwerping’ betekent.

Volgens mij is Plaisier nog steeds actief lid van de Protestantse Kerk van Nederland en niet overgestap op een andere godsdienst.

Gielah schreef:Ik sprak hier niet als potentiële toerist, maar als theoloog.

Persoonlijk ben ik niet vies van enig toerisme.

Gielah schreef:Gingen de profeten van Israël soms aan de Baälpriesters melden, dat ze het niet eens waren met Baälcritici?
Ik acht de heer Wilders een uitgesproken Baäl (=islam)criticus en de reden, dat thans zovelen met zoveel haat en venijn over hem heenvallen, heeft zeer veel, zo niet alles, te maken met hetgeen de hedendaagse Baäl in de aanbieding heeft: namelijk olie.

Rijd jij auto?

Gielah schreef:De boekwerkjes die beweren, dat het chistendom ( als behorend bij het Jodendom) de enige ware godsdienst is …. nu, die hebben voor 1000% gelijk!
Er is géén andere Naam waardoor wij zalig kunnen worden dan de Naam van Jeshú’a!
Er is maar één christendom.

O ja? Het christendom zoals dat in Rusland beleden wordt, lijkt in geen enkel opzicht op het christendom zoals dat in Texas beleden wordt en de overeenkomsten tussen de Oud-Katholieke Kerk en de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika ontgaan mij ook.

Gielah schreef:Er is ook maar één geloof, dat van God komt.
Jeshú’a noemt dat : hét geloof!
Laten we hopen, dat u en ik dat geloof van de Allerhoogste in ons hart ontvangen hebben en dat we het, waar en wanneer wij maar kunnen, zonder relativering en zéker zonder schaamte mogen uitdragen, ook tot heil van die arme moslims, die in dat satanische systeem, dat islam heet, geboren zijn en gevangen zitten.

Ik kan je een aantal voorbeelden geven van opofferende menslievendheid van moslims die mensen, ongeacht hun geloof of afkomst, uit de klauwen van christelijke moordenaars wisten te houden - nog niet zo heel lang geleden.

Gielah schreef:En wij hebben geen ‘waarheidsclaim’…….. wij hebben DE Waarheid en zijn naam is Jeshú’a.

De moslims beweren ook De Waarheid te hebben.

Gielah schreef:Ik heb het niet over Joodse of christelijke extremisten, al zijn die er altijd geweest.
U besluit toch ook niet eeuwig vrijgezel te blijven omdat er zoveel huwelijken van anderen stuklopen?

Ik besluit te trouwen met wie ik dat wil, andere huwelijken en het verloop daarvan hebben op mijn besluit geen enkele invloed.

Gielah schreef:De koran schrijft duidelijk, dat moslims verplicht zijn Joden en christenen te doden ‘waar gij ze maar aantreft…’.
Leest u dus altublieft nog wat verder dan soera 2.

Wanneer begin jij met het stenigen van praktiserende homoseksuelen? Staat in jouw en mijn Bijbel als verplichting.

Gielah schreef:En ja… Israël telt nu 6 miljoen Joodse inwoners.
Dat zijn er net zoveel, als Hitler er in de laatste oorlog heeft ‘ausradiert’.
Als ik daar kom en ik zie daar oude mensen, met de nummers van de concentratekampen nog in hun huid gekerfd en die lopen daar dan op de markt, in de zon, dan zie ik de macht van de Eeuwige, die Zijn volk hier gebracht heeft , zoals Hij beloofd heeft, voordat het eindscenario van deze oude bedeling begint, waarna er een nieuwe orde, het Duizendjarig Vrederijk zal komen.

Ik zie de macht van de Eeuwige in wel meer dingen dan alleen de zon. Bijvoorbeeld in de prachtige Hohe Tauern in Oostenrijk en in de Duizend Heuvels van Rwanda en in het polderlandschap rondom Berkenwoude en in de liefde van mijn geliefde en in de omhelzing van mijn broertje en in muziek en in het nobele werk van Albert Schweitzer en in de vele vrienden die ik heb in Nederland en Duitsland en in nog zeven andere landen op twee continenten en soms ook in mezelf.

Gielah schreef:BWat er in Congo – moslimgebied – gebeurt, is vreselijk.
Overal waar de islam het voor het zeggen heeft, is het vreselijk.

Congo ligt in Midden-Afrika en is absoluut geen moslimgebied. Jouw afkeer van de islam en alles wat daar bijhoort, heeft je blik vertroebeld en je inzicht niet vergroot. Congo is een land dat ruim tachtig jaar door het christelijke Europa is uitgezogen, geplunderd, vernederd en ontmenselijkt. Dictators, gesteund door het christelijke Westen, konden ongestraft hun gang gaan.

Gielah schreef:Het zijn gebieden van duisternis en dood, onder de invloed van een boek van duisternis en dood.
Gaat u maar eens in de Palestijnse gebieden kijken – daar komt u diezelfde ongeest tegen.
De hel op aarde – en dat komt door de geest van de koran en niet door Israël, zoals verblinde idioten ons willen wijsmaken.
Ik weet exact waarover ik het heb – eigen ervaring.

Dus zwijg over Congo als je er geen verstand van hebt.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 apr 2008 15:53

Optimatus schreef:Knip.

|:)|

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 15 apr 2008 16:07

"Dus zwijg over Congo als je er geen verstand van hebt..'?

Wat een onplezierig toontje, zeer geachte Optimatus!
En ik had - meen ik - al eerder aangegeven dat ik niet zo gesteld ben op 'je' en 'jij' zonder dat er sprake is van enige echte vriendschap.

Als u een leerling bij mij in de klas zou zijn ( wat... dankzij de Allerhoogste... hier dus niet het geval is...) zou ik misschien zelfs wel de neiging krijgen lichtjes mijn wenkbrauwen te fronsen, ook al omdat u de indruk wekt tegen te spreken óm het tegenspreken.

Iedere keer als het over G.d of over het geloof ( hét geloof.... dat van Bovenaf door God wordt ingegeven) gaat, begint u driftig allerlei menselijke wantoestanden op te rakelen, vooral de vele wantoestanden die door mensen, die zich als christelijk presenteren, veroorzaakt worden.
Tja... ik ben van de gehele kerkgeschiedenis redelijk goed op de hoogte ( mijn vak immers...) en zou dus over dit soort narigheden ook best een paar honderd bladzijden ellende kunnen aanleveren.
Dat is een bedroevend en beschamend en niet te loochenen feit - toegegeven.
Onze lieve Heer is weliswaar een Kanjer - in alle eerbied - maar Zijn grondpersoneel is niet altijd om over naar huis te schrijven en bij dat grondpersoneel horen wijzelf dan ook nog eens een keer, ja toch?

Als u een Congokenner bent, leer ik graag van u.
Ik ging ervan uit dat het continent Afrika tamelijk veel landen met mosliminvloeden telt.
Op dit moment is de islam het grootste gevaar, dat de wereld bedreigt.
Het is zelfs bedreigender dan communisme en nazisme samen, naar mijn stellige overtuiging.
Noem dat gerust geobsedeerdheid of woorden van gelijke strekking... I couldn't care less.
Ik heb het idee, dat de mensen tussen 1940 en 1945 ook vrij vaak met de Duitsers bezig waren - die waren ook geobsedeerd?- en zo bestrjd ik nu, terwijl dit aan de orde en nodig is - de islam.
Helaas waren de mensen ten tijde van Wereldoorlog 2 iets realistischer dan de huidige generaties, die braaf de linkse media napraten en zelf denken griezelig lijken te vinden.
In 1940, na 10 mei althans, wisten de meeste Nederlanders dat er iets onaangenaams aan de gang was.
Thans denken de meeste Nederlanders dat onze cultuur bezig is 'verrijkt' te worden.
Ik kan me nu al verheugen op de bijtende commentaren, die de latere historici op deze generatie zullen gaan richten.
Misschien is er dan één zo vriendelijk om als excuus voor ons aan te voeren, dat de kranten ons in tijd die tijd nauwelijks echt nieuws mochten doorgeven - wat helaas de waarheid is.

Tot slot ( dan moet ik belangrijkere dingen gaan doen): als u dan zo boos bent op het christendom en op Israël ( en op de God van Israël en de christenen?), waar bent u dan wél vurig voor?
Ik word steeds benieuwder.

Shalom lecháa!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2008 16:53

Gielah schreef:"Dus zwijg over Congo als je er geen verstand van hebt..'?

Wat een onplezierig toontje, zeer geachte Optimatus!
En ik had - meen ik - al eerder aangegeven dat ik niet zo gesteld ben op 'je' en 'jij' zonder dat er sprake is van enige echte vriendschap.

Als ik mij niet vergis, is Refoweb vooral een jongerensite, alwaar enige informaliteit niet geheel afwezig is. Maar indien ge staat op een meer formele titulatuur, dan wil ik daar wel in meegaan, maar wel op deze voorwaarde: conform mijn afkomst heb ik het recht aangeschreven te worden met hoogwelgeboren. In het dagelijks leven hecht ik weinig waarde aan dit soort formaliteiten, maar indien ge op dergelijke dingen staat, prima, maar dan wel helemaal - ik houd niet van half werk in deze.

Gielah schreef:Als u een leerling bij mij in de klas zou zijn ( wat... dankzij de Allerhoogste... hier dus niet het geval is...) zou ik misschien zelfs wel de neiging krijgen lichtjes mijn wenkbrauwen te fronsen, ook al omdat u de indruk wekt tegen te spreken óm het tegenspreken.

Een alleraardigst indien, maar het is een irrealis - een niet werkelijkheid en dus het betrachten niet waard.

Gielah schreef:Iedere keer als het over G.d of over het geloof ( hét geloof.... dat van Bovenaf door God wordt ingegeven) gaat, begint u driftig allerlei menselijke wantoestanden op te rakelen, vooral de vele wantoestanden die door mensen, die zich als christelijk presenteren, veroorzaakt worden.

Ik heb nogal eens discussies over God of over het geloof, maar doorgaans gaat dit zonder negatieve voorbeelden. Echter, indien iemand zo nadrukkelijk, gelijk gij, naar andere godsdiensten wijst, dan voel ik mij geroepen om ook het falen van de eigen medegelovigen aan de orde te brengen. Immers, ge wijst met een vinger naar de islam, maar met vier vingers naar uzelve. Hoe staat het met het eigen leven?

Splinter en balk, gelijk Christus sprak.

Gielah schreef:Tja... ik ben van de gehele kerkgeschiedenis redelijk goed op de hoogte ( mijn vak immers...) en zou dus over dit soort narigheden ook best een paar honderd bladzijden ellende kunnen aanleveren. Dat is een bedroevend en beschamend en niet te loochenen feit - toegegeven.Onze lieve Heer is weliswaar een Kanjer - in alle eerbied - maar Zijn grondpersoneel is niet altijd om over naar huis te schrijven en bij dat grondpersoneel horen wijzelf dan ook nog eens een keer, ja toch?

En zo zou ook een moslim kunnen zeggen: Allah is een Kanjer, maar Zijn grondpersoneel is niet altijd om over naar huis te schrijven.

Wat me opvalt in veel van dit soort discussies is het volgende:
* als een moslim iets naars doet, dan deugt de islam niet.
* als een christen iets naars doet, dan deugt de desbetreffende christen niet.

Ik vind dat een kromme wijze van redeneren die ik ook niet wens te volgen.

Gielah schreef:Als u een Congokenner bent, leer ik graag van u.
Ik ging ervan uit dat het continent Afrika tamelijk veel landen met mosliminvloeden telt.

Noord- en een deel van Oost-Afrika zijn islamitische gebieden. De islam bezuiden de Sahara is een heel andere vorm van islam dan de Arabische islam. Zo is het in landen als Mali, Niger en Senegal geen probleem om als moslim bier te drinken. In Oost-Afrika is de islam weer anders: hier vindt nauwelijks of geen missie plaats. Gelijk de Oost-Afrikaanse culturen al eeuwenlang geen missie bedrijven, zo wordt dat ook nu door de moslims aldaar niet of nauwelijks gedaan. Geloof is daar veel meer een persoonlijke zaak.

Voor de komst van islam en christendom had elk volk zijn eigen godsdienst, die aan dit volk gerelateerd was. Er was geen opdracht om anderen te bekeren. Deze niet-missionaire instelling is tot op vandaag nog vrij sterk.

Gielah schreef:Op dit moment is de islam het grootste gevaar, dat de wereld bedreigt. Het is zelfs bedreigender dan communisme en nazisme samen, naar mijn stellige overtuiging. Noem dat gerust geobsedeerdheid of woorden van gelijke strekking... I couldn't care less.

De moslims die ik tot mijn vrienden mag rekenen vertonen Goddank toch een iets genuanceerdere vorm van opvattingen over andere geloven dan dat gij hier thans openbaart. Ge vertoont extremistische trekken.

Gielah schreef:Ik heb het idee, dat de mensen tussen 1940 en 1945 ook vrij vaak met de Duitsers bezig waren - die waren ook geobsedeerd?- en zo bestrjd ik nu, terwijl dit aan de orde en nodig is - de islam.

Ik vind de vergelijking tamelijk walgelijk. Een moslim is geen Nazi en een Duitser was ook niet altijd een Nazi. En een Oostenrijker ook niet.

Gielah schreef:Helaas waren de mensen ten tijde van Wereldoorlog 2 iets realistischer dan de huidige generaties, die braaf de linkse media napraten en zelf denken griezelig lijken te vinden. In 1940, na 10 mei althans, wisten de meeste Nederlanders dat er iets onaangenaams aan de gang was. Thans denken de meeste Nederlanders dat onze cultuur bezig is 'verrijkt' te worden. Ik kan me nu al verheugen op de bijtende commentaren, die de latere historici op deze generatie zullen gaan richten. Misschien is er dan één zo vriendelijk om als excuus voor ons aan te voeren, dat de kranten ons in tijd die tijd nauwelijks echt nieuws mochten doorgeven - wat helaas de waarheid is.

De holle rechtse retoriek klinkt wederom. Vindet ge het heel erg als ik dit soort praat maar even laat voor wat het waard is?

Gielah schreef:Tot slot ( dan moet ik belangrijkere dingen gaan doen): als u dan zo boos bent op het christendom en op Israël ( en op de God van Israël en de christenen?), waar bent u dan wél vurig voor?
Ik word steeds benieuwder.

Shalom lecháa!

Ik ben geenzins boos op het christendom. Ik vraag me af waar ge deze waanzin vandaan haalt. Ware ik boos op het christendom, dan ware ik niet actief in de kerken die mij dierbaar zijn. Zulks geldt ook voor Israel. Ik ben niet boos op Israel, dan ware ik wel pro-Hamas. En ik heb in diverse topics aangegeven dat ik Hamas und Freunde niet steun.

Ik kan uiteraard niet zeggen dat ge waanzinnig zijt, maar ik heb een kanariegeel vermoeden dat er een zekere haat in de postings die ge plaatst aanwezig is.

Gielah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gielah » 15 apr 2008 20:35

Als het Refoweb inderdaad uitsluitend voor jongeren wás, hoogwelgeboren Optimatus, had men mij dat even moeten mededelen toen ik mij hier ( mét leeftijd) aanmeldde.
Er waren er echter die mij hier vorige week vriendelijk welkom heetten en die bij die gelegenheid zonder enige schroom aangaven, zelf ook de puberleeftijd reeds ruimschoots achter zich te hebben gelaten.

Ik ben dus van twee verkeerde denkbeelden uitgegaan:

a. Dat dit een forum was voor gelovigen van alle leeftijden.

b. Dat dit een forum was voor mensen, die hun christen-zijn in de richting van de reformatie pogen gestalte te geven, een ieder uiteraard op de hem of haar eigen wijze.

Ik zie hier dat uzelf op dit forum reeds 27000 en nog wat berichtjes hebt neergezet.
Als dat er duizend per jaar zouden zijn, moet uzelf de tijd van uw mddelbare school toch ook al enigszins voorbij zijn?
We kunnen dan toch in ieder geval van een volwassen leeftijd spreken.

In dat geval zijn er vast al meer mensen geweest, die u weleens met 'u' aanspraken of die te kennen gaven prijs te stellen op de gebruikelijke goede manieren.
Zoals Ernst van Altena eens opmerkte: " Beleefdheid is de bloem van de liefde voor de medemens".

En nee, jeugdige majesteit, ik zal u, tot uw geruststelling, mededelen dat er bij mij geen sprake van haat is.
Wel heb ik een diepe bezorgdheid over de aanwezigheid van de islam in mijn land, dat ooit een joods-christelijke identiteit had en dat nu de daarbij behorende waarden en vrijheden lijkt te gaan verliezen.
Ik heb mij verbaasd dat u dat als lid van een refo-forum zo irritant lijkt te vinden.
In uw bijdragen is, zoals ik al eerder verwonderd moest opmerken, merkwaardig weinig dat aan reformatorisch doet denken.
Ik haat u daarom niet, waarom zou ik?
Er zijn op deze wereld heel veel mensen die niet reformatorisch denken, alleen bevinden de meesten van hen zich waarschijnlijk niet op een refoforum, maar juist dit soort verschillen kan de discussie natuurlijk weer wél zeer levendig en boeiend maken.
Persoonlijk ben ik van een generatie ,opleidingsniveau en beroep, waar pittig discussiëren doorgaans niet in dom gebekvecht en bozige beschuldigingen ontaardt en waar mensen zelfs plezier hebben in het uitwisselen van meningen.
Veel mensen gaan juist aan een forum meedoen omdát ze dat zo verrijkend en leerzaam en interessant vinden.
Is er bij en na al die 27000 posten die u hier geplaatst hebt echt nog nooit iemand geweest, die weleens met u van mening verschilde?

Nu ja... dat is uw probleem.
Ik zal nog even bij de moderators hier navragen of ook zij vinden, dat de deelnemers hier liefst tot de zeer jeugdigen beperkt moet blijven.
Als dat inderdaad zo is, dank ik u voor de tip!
Het ga u goed.

Terug naar “Archief”