Gielah schreef:"Dus zwijg over Congo als je er geen verstand van hebt..'?
Wat een onplezierig toontje, zeer geachte Optimatus!
En ik had - meen ik - al eerder aangegeven dat ik niet zo gesteld ben op 'je' en 'jij' zonder dat er sprake is van enige echte vriendschap.
Als ik mij niet vergis, is Refoweb vooral een jongerensite, alwaar enige informaliteit niet geheel afwezig is. Maar indien ge staat op een meer formele titulatuur, dan wil ik daar wel in meegaan, maar wel op deze voorwaarde: conform mijn afkomst heb ik het recht aangeschreven te worden met hoogwelgeboren. In het dagelijks leven hecht ik weinig waarde aan dit soort formaliteiten, maar indien ge op dergelijke dingen staat, prima, maar dan wel helemaal - ik houd niet van half werk in deze.
Gielah schreef:Als u een leerling bij mij in de klas zou zijn ( wat... dankzij de Allerhoogste... hier dus niet het geval is...) zou ik misschien zelfs wel de neiging krijgen lichtjes mijn wenkbrauwen te fronsen, ook al omdat u de indruk wekt tegen te spreken óm het tegenspreken.
Een alleraardigst indien, maar het is een irrealis - een niet werkelijkheid en dus het betrachten niet waard.
Gielah schreef:Iedere keer als het over G.d of over het geloof ( hét geloof.... dat van Bovenaf door God wordt ingegeven) gaat, begint u driftig allerlei menselijke wantoestanden op te rakelen, vooral de vele wantoestanden die door mensen, die zich als christelijk presenteren, veroorzaakt worden.
Ik heb nogal eens discussies over God of over het geloof, maar doorgaans gaat dit zonder negatieve voorbeelden. Echter, indien iemand zo nadrukkelijk, gelijk gij, naar andere godsdiensten wijst, dan voel ik mij geroepen om ook het falen van de eigen medegelovigen aan de orde te brengen. Immers, ge wijst met een vinger naar de islam, maar met vier vingers naar uzelve. Hoe staat het met het eigen leven?
Splinter en balk, gelijk Christus sprak.
Gielah schreef:Tja... ik ben van de gehele kerkgeschiedenis redelijk goed op de hoogte ( mijn vak immers...) en zou dus over dit soort narigheden ook best een paar honderd bladzijden ellende kunnen aanleveren. Dat is een bedroevend en beschamend en niet te loochenen feit - toegegeven.Onze lieve Heer is weliswaar een Kanjer - in alle eerbied - maar Zijn grondpersoneel is niet altijd om over naar huis te schrijven en bij dat grondpersoneel horen wijzelf dan ook nog eens een keer, ja toch?
En zo zou ook een moslim kunnen zeggen: Allah is een Kanjer, maar Zijn grondpersoneel is niet altijd om over naar huis te schrijven.
Wat me opvalt in veel van dit soort discussies is het volgende:
* als een moslim iets naars doet, dan deugt de islam niet.
* als een christen iets naars doet, dan deugt de desbetreffende christen niet.
Ik vind dat een kromme wijze van redeneren die ik ook niet wens te volgen.
Gielah schreef:Als u een Congokenner bent, leer ik graag van u.
Ik ging ervan uit dat het continent Afrika tamelijk veel landen met mosliminvloeden telt.
Noord- en een deel van Oost-Afrika zijn islamitische gebieden. De islam bezuiden de Sahara is een heel andere vorm van islam dan de Arabische islam. Zo is het in landen als Mali, Niger en Senegal geen probleem om als moslim bier te drinken. In Oost-Afrika is de islam weer anders: hier vindt nauwelijks of geen missie plaats. Gelijk de Oost-Afrikaanse culturen al eeuwenlang geen missie bedrijven, zo wordt dat ook nu door de moslims aldaar niet of nauwelijks gedaan. Geloof is daar veel meer een persoonlijke zaak.
Voor de komst van islam en christendom had elk volk zijn eigen godsdienst, die aan dit volk gerelateerd was. Er was geen opdracht om anderen te bekeren. Deze niet-missionaire instelling is tot op vandaag nog vrij sterk.
Gielah schreef:Op dit moment is de islam het grootste gevaar, dat de wereld bedreigt. Het is zelfs bedreigender dan communisme en nazisme samen, naar mijn stellige overtuiging. Noem dat gerust geobsedeerdheid of woorden van gelijke strekking... I couldn't care less.
De moslims die ik tot mijn vrienden mag rekenen vertonen Goddank toch een iets genuanceerdere vorm van opvattingen over andere geloven dan dat gij hier thans openbaart. Ge vertoont extremistische trekken.
Gielah schreef:Ik heb het idee, dat de mensen tussen 1940 en 1945 ook vrij vaak met de Duitsers bezig waren - die waren ook geobsedeerd?- en zo bestrjd ik nu, terwijl dit aan de orde en nodig is - de islam.
Ik vind de vergelijking tamelijk walgelijk. Een moslim is geen Nazi en een Duitser was ook niet altijd een Nazi. En een Oostenrijker ook niet.
Gielah schreef:Helaas waren de mensen ten tijde van Wereldoorlog 2 iets realistischer dan de huidige generaties, die braaf de linkse media napraten en zelf denken griezelig lijken te vinden. In 1940, na 10 mei althans, wisten de meeste Nederlanders dat er iets onaangenaams aan de gang was. Thans denken de meeste Nederlanders dat onze cultuur bezig is 'verrijkt' te worden. Ik kan me nu al verheugen op de bijtende commentaren, die de latere historici op deze generatie zullen gaan richten. Misschien is er dan één zo vriendelijk om als excuus voor ons aan te voeren, dat de kranten ons in tijd die tijd nauwelijks echt nieuws mochten doorgeven - wat helaas de waarheid is.
De holle rechtse retoriek klinkt wederom. Vindet ge het heel erg als ik dit soort praat maar even laat voor wat het waard is?
Gielah schreef:Tot slot ( dan moet ik belangrijkere dingen gaan doen): als u dan zo boos bent op het christendom en op Israël ( en op de God van Israël en de christenen?), waar bent u dan wél vurig voor?
Ik word steeds benieuwder.
Shalom lecháa!
Ik ben geenzins boos op het christendom. Ik vraag me af waar ge deze waanzin vandaan haalt. Ware ik boos op het christendom, dan ware ik niet actief in de kerken die mij dierbaar zijn. Zulks geldt ook voor Israel. Ik ben niet boos op Israel, dan ware ik wel pro-Hamas. En ik heb in diverse topics aangegeven dat ik Hamas und Freunde niet steun.
Ik kan uiteraard niet zeggen dat ge waanzinnig zijt, maar ik heb een kanariegeel vermoeden dat er een zekere haat in de postings die ge plaatst aanwezig is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.