Refo's ten onder aan uiterlijk wetticisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Refo's ten onder aan uiterlijk wetticisme

Berichtdoor Sabra » 30 dec 2003 03:33

Mijn ervaringen met refo's de afgelopen tijd hebben mij bedroefd. Niet persoonlijk geloof of persoonlijke levensheiliging staan centraal, maar wetticisme en dwaalleren.

Op dit refoweb worden erg veel discussie gevoerd over uiterlijke zaken, over leren, maar wat ontbreekt is dat men met elkaar praat over persoonlijk geloof en persoonlijke levensheiliging. Ervaringen hieromtrent worden op dit forum niet uitgewisseld, het blijft slechts bij oppervlakkige discussie over leren, kerken etc.

Waarom kan men hier niets eens komen tot hetgeen wat echt belangrijk is in onze relatie tot God ipv zinloze discussies?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 09:45

Mag ik misschien even een wedervraag stellen?

wie zijn in jouw ogen (die) refo's? (ik bedoel niet dat je namen gaat noemen maar welk soort kerk(en) genootschappen bedoel je?).

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 30 dec 2003 09:58

Evelien schreef:Mag ik misschien even een wedervraag stellen?

wie zijn in jouw ogen (die) refo's? (ik bedoel niet dat je namen gaat noemen maar welk soort kerk(en) genootschappen bedoel je?).
Daar ben ik dan weer niet zo voor, omdat dat niet in kerkgenootschappen te vangen is.

Ik zou ook een stelling willen poneren. Veel christenen gaan ten onder vanwege een onwaarachtig geloof.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 10:30

Hans schreef:
Evelien schreef:Mag ik misschien even een wedervraag stellen?

Daar ben ik dan weer niet zo voor, omdat dat niet in kerkgenootschappen te vangen is.

Ik zou ook een stelling willen poneren. Veel christenen gaan ten onder vanwege een onwaarachtig geloof.

waarom niet?

Maar wat betekend voor jouw dan refo zijn? Wat versta jij daar dan onder?

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 30 dec 2003 10:43

Evelien schreef:waarom niet?

Maar wat betekend voor jouw dan refo zijn? Wat versta jij daar dan onder?

Het onderscheid tussen refo's en christenen is voor mij een oneigenlijk onderscheid. Als ik de uitspraak 'ik ben refo' doe, dan kan ik evengoed zeggen 'ik ben christen'. Refo is een typisch nederlandse term waarmee we aangeven dat de waarheden die in Reformatie zijn geformuleerd, zoals de drie sola's, voor ons waar zijn. Maar tegelijkertijd zou ik willen zeggen dat niemand waar christen kan zijn maar tegelijkertijd de waarheid van de drie sola's ontkennen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 10:51

nu begrijp ik wat je bedoeld.

sommigen die verstaan onder refo's bepaald soort mensen.... (snap je?)

joris

Re: Refo's ten onder aan uiterlijk wetticisme

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 11:33

Sabra schreef:Mijn ervaringen met refo's de afgelopen tijd hebben mij bedroefd. Niet persoonlijk geloof of persoonlijke levensheiliging staan centraal, maar wetticisme en dwaalleren.

Op dit refoweb worden erg veel discussie gevoerd over uiterlijke zaken, over leren, maar wat ontbreekt is dat men met elkaar praat over persoonlijk geloof en persoonlijke levensheiliging. Ervaringen hieromtrent worden op dit forum niet uitgewisseld, het blijft slechts bij oppervlakkige discussie over leren, kerken etc.

Waarom kan men hier niets eens komen tot hetgeen wat echt belangrijk is in onze relatie tot God ipv zinloze discussies?

er is een aantal topics wat probeert om op deze '' persoonlijke'' manier te spreken. Praten over ervaringen en lerne van elkaar, ipv over waarheden. Ik wil niet heel eigenwijs doen, maar als de topic is gestart door Joris dan heb je grote kans dat het een persoonlijke topic is. (heb je direct de kritiek van een aantal op mijn persoon te pakken, gelukkig heb ik een schuilnaam :mrgreen: )

Ik zou zeggen: haal zo''n topic omhoog of begin er een met het onderwerp waar je het echt over wilt hebben. Want deze is alweer een '' meta-gesprek'' geworden.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 30 dec 2003 11:35

Evelien schreef:sommigen die verstaan onder refo's bepaald soort mensen.... (snap je?)

ik snap het. De onderscheiding begrijp ik ook wel, misschien is het deels ook wel terecht.

Ik denk ook aan een spreuk over een balk en een splinter dus laat ik maar voorizchtig zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 11:54

Hans schreef:
Evelien schreef:sommigen die verstaan onder refo's bepaald soort mensen.... (snap je?)

ik snap het. De onderscheiding begrijp ik ook wel, misschien is het deels ook wel terecht.

Ik denk ook aan een spreuk over een balk en een splinter dus laat ik maar voorizchtig zijn.

deze tekst las ik zondagavond nog. Maar ik begrijp het.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 dec 2003 14:15

Waar ik mij al tijden mateloos aan erger, is dat hier op het forum een heleboel discussie worden gevoerd, over standenleer, aanbod van genade etc. maar nooit over persoonlijk geloof en persoonlijke levensheiliging.

De bijzaken worden tot in den treure besproken, maar de hoofdzaak niet.

Hoe kom je tot geloof en hoe kun je God in je leven betrekken, en hoe is je leven veranderd, nadat je God in je leven hebt ervaren. Welke vruchten van de Geest draag je. Dit zijn de dingen die ik graag besproken zie worden, en niet de nutteloze discussie's over allerlei dogma's en leren.

Wij geloven allemaal dat Jezus gestorven en opgestaan is voor onze zonden, maar als je de discussie's hier leest, is dat ongeveer het enige wat wij allemaal gemeen hebben.

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 14:32

dan benje het dus eens met de topicopener. :lol:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 dec 2003 09:33

begin het gesprek maar Sabra. ik wil graag reageren als ik dat kan.

mag ik je vragen welke vruchten van het geloof bij jouw zichbaar zijn?
i
s deze vraag misschien iets van wat jij bedoelt? ik heb soms moeite met de terminologie van de bijbel. dus soms is mij iets niet helemaal duidelijk.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 dec 2003 15:26

De stelling van de topic-opener: er wordt hier op het forum teveel over wettische/leerstellige zaken gesproken, en te weinig over persoonlijke dingen die met het geloof verband houden (vat ik het zo een beetje goed samen?).

eerst en vooral wil ik stellen dat wetticisme een vreselijk groot gevaar is (het is niet voor niets dat er in de Bijbel zo voor gewaarschuwd wordt), maar in een discussie (en een forum is toch grotendeels een discussieplatform waar je verschillende inzichten naast elkaar kunt leggen) is het vaak toch gemakkelijk als er een duidelijke (vraag)stelling is. daarom is het gemakkelijker over concrete dingen te praten dan over gevoelszaken. bovendien, ik gebruik het forum vooral om bepaalde dingen te leren, en te proberen uit te vinden wat de waarheid is. hoewel ik mijn gevoel nooit helemaal uitschakel bij een discussie, voer ik ze toch meestal niet op gevoel. als ik over persoonlijke zaken wil spreken, zoek ik daar eerder een vriend voor op, omdat ik dan ten eerste weet dat die mij begrijpt (of dat op zijn minst probeert), en ik een persoonlijk gesprek daar geschikter voor vindt.

wel zijn er inderdaad discussies die ook mijns inziens kant nog wal raken, en waar alleen mensen bezig zijn hun onopgeefbare standpunten op te dringen aan andere mensen, die tegenovergestelde onopgeefbare standpunten hebben.

ik ontken niet dat wetticisme een groot probleem is in de refo-gezindte (om toch die term maar te gebruiken de meesten zullen wel weten wat ik bedoel, en ik ben bang dat zij die het niet weten het ook niet wíllen weten), maar volgens mij wordt dat juist op zo'n forum wel extra uitvergroot.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”