Werkvakantie Roemenie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joadela
Verkenner
Verkenner

Werkvakantie Roemenie

Berichtdoor Joadela » 31 mar 2008 10:09

Werkvakantie, iets voor jou??
Waar: Pâncota ( Roemenie)
Wanneer: 21 juli t/m 2 augustus
Bij de kerk in Pâncota is een gebouwtje waar ’s winters een van de ruimten is ingericht als kerkzaal, omdat de kerk zelf niet warm gestookt kan worden. De andere ruimten in het centrum, dat tot voor enkele jaren geleden ingericht was als boksruimte, moeten nodig opgeknapt worden. De vloer, de muren, de kozijnen, het moet nodig aangepakt worden. Een mooie taak voor een groep actieve jongeren. Ook zal er ruimte zijn voor ontmoetingen met de plaatselijke bevolking en de jongeren uit de gemeente. Tijdens jouw verblijf heeft er een internationale jongerenconferentie plaats in Tirgu Mures. Daar kan je in contact komen met christelijke jongeren uit andere oost Europese landen. We zoeken nog ongeveer 8 jongeren die met ons meewillen!! De kosten zijn maximaal 455 euro.
De werkvakanties worden aangeboden door de stichting Hulp Oost Europa (HOE).
Vragen?? Mail gerust of kijk op de site van de HOE. Op onderstaande link vind je meer informatie over de werkvakanties van de stichting Hulp Oost Europa.

http://www.hulpoosteuropa.nl/Media/down ... t_2008.pdf
of mail naar 070306@student.che.nl

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 10:24

Veel succes. Ik laat het na vele werkvakanties gedaan te hebben, aan mij voorbij gaan ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Joadela
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joadela » 31 mar 2008 10:33

haha ja die werkvakanties van jullie heb ik genoeg verhalen over gehoord :D (zusje van frank)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 10:36

hahaha... welkom op het forum ;)

veel plezier iig!! Frank kan je vsst nog wel tips meegeven of z'n vrouw :mrgreen: :wink:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 mar 2008 12:12

Prima, al die werkvakanties. Ik ben vaak genoeg in Oost-Europa geweest om daar enig inzicht in te hebben. Het is leuk om daar met een stel heen te gaan, en daar contact te hebben met andere jongelui. Maar om daar te gaan werken, daar zie ik het nut niet van in. Er zijn er zoveel die daar geen werk hebben, die kunnen gemakkelijk dat werk zelf doen.
Geef ze materiaal als ze dat niet hebben, maar laat ze zelf timmeren en schilderen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 12:49

werkvakantie is niet enkel werk overnemen.

- het is overleggen aangaande bouwplannen. Zodoende visie's uitwisselen
- ze leren opzetten van een kinderkamp
- je verdiepen in het leven van de mensen op het platteland
- onderzoek doen naar hoe de regeringsinsituten zoals weeshuizen functioneren.
- ze zaken bijbrengen aangaande een groep kinderen runnen in een weeshuis
- materialen aanleveren
- geld aanleveren

Wij hebben geen werk overgenomen, wij hebben menig werkplek gecreeerd!!

Joadela
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joadela » 31 mar 2008 15:58

Inderdaad wij kunnen in 2 weken echt niet ff daar de hele boel gaan opknappen! We willen ze laten zien hoe je aan de slag kan gaan en ze daarvoor de kans geven door geld te geven!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 31 mar 2008 17:33

Grappig: Roemeense bouwvakkers vertrekken richting Polen. Poolse arbeiders richting Nederland, en Nederlandse jongeren weer naar Roemenië...

Ik snap die werkvakanties nooit zo, jongeren die van niks weten gaan richting arme landes en daar mensen laten zien hoe het moet :? Het gaat hier ook nog eens om muren en vloeren en kozijnen, kan een lokaal timmermannetje dat niet?

Joadela
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joadela » 31 mar 2008 17:41

He leuk dat jullie allemaal zo enthousiast reageren maar we zoeken nog mensen om mee te gaan en geen mensen die een werkvakantie helemaal niks vinden!!
En nogmaals het programma ziet er zo uit dat we max 6 dagen wat gaan klussen, het is een mooie manier om in contact te komen met een andere cultuur!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 31 mar 2008 17:54

Nou ik bedoel alleen maar: leg es uit wat je daar gaat doen, waarom is het zo goed dat je als jongere je daarvoor aanmeld?

Ik ben er echt niet vies van om mijn handen uit mijn mouwen te steken, integendeel. Maar ik vind het gewoon zo gek: dure werkvakanties regelen voor jongeren die onopgeleid zijn en die dan dingen gaan doen wat die mensen daar zelf ook kunnen, voor een habbekrat waarschijnlijk ook nog, en zeker in het geval van Afrika gaat het soms ook nog om mensen die met losse klusjes hun maaltijden bekostigen. Lopen daar van die blanke snuiters rond...

Het is een hype aan het worden in christelijk Nederland de laatste jaren, ik heb daar gewoon vragen bij, jij weet er meer van, dus vraag ik je om een uitleg :wink:

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 31 mar 2008 18:06

Ja idd, eens met giovannino

Tuurlijk doe je daar best nuttig werk, maar is het niet effectiever om van al het geld, gewoon niet 1 persoon of meerdere personen voor minstens 1 jaar naar toe te sturen, om voorlichting, scholing te geven en om zulke projecten aan te voeren, samen met iemand van de plaatselijke bevolking?

In plaats van meerdere jongeren die daar verschillende weken gaan werken, voor een korte tijd (6dagen) ?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 18:21

Ik vraag mij uberhaupt af of jullie wel is zulk werk hebben gedaan!

Waarom je er mee zou moeten gaan:
- het is goed om onder de mensen te zijn in een ander land. Niet enkel toerist uithangen maar echt meeleven zoals zij leven.
- Qua geloof ga je meer relativeren wat nu echt cultuur gebonden is en ook waarom christenen in andere landen er andere gewoontes op na houden.
- Je leert om te gaan met bepaalde omstandigheden. Dat kan praktisch zijn: hoe maak je tegels, die net gelegt zijn, schoon zonder schoonmaakmiddel? maar ook groter: waar moet in op letten bij grote aanschaffen en verbouwingen

zo maar mijn eerste ingevingen!

Jaren lang heb ik dit werk mogen doen en dat was niet bepaald het afnemen van werk. Met toch wel een kleine trots kunnen wij nu zeggen dat er ruim 40 kinderen een thuis hebben gekregen en verschillende mensen werk.(kindertehuis vol en genoeg werkers om het draaiende te houden), een dorp kan vooruit in het tuinieren door simpel een tractor die geschonken is, een kindertehuis en ouderen in Oradea zijn voorzien van eten en tuinders hebben weer werk om dat lap grond te onderhouden, 2 juffen hebben werk en een aantal kinderen hebben opvang ipv dat ze op straat zwerven.

Hebben we werk afgenomen? Nee... werk gecreeerd.
Misschien dat als wij daar niet waren dat een andere organisatie dat ook wel had gedaan. Wij zijn er geweest, hebben niet toegekeken hoe ze het deden maar ook geholpen zodra we er waren. Als jij met je handen in je zakken daar rond loopt, geef jij de indruk dat jij te goed bent voor hun werk. Daarbij wisten wij zo ooktegen welke praktische dingen er daar aangelopen werd en konden wij ze beter begrijpen, zodra er een mail kwam over zaken waar zij tegen aan liepen.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 31 mar 2008 18:57

Natuurlijk leer je ervan en natuurlijk levert het ook wat op. Toch blijf ik het gek vinden dat onopgeleide pubers het werk van lokale vaklui overnemen.
Verder vind ik vaak de houding waarmee dit werk gepresenteerd wordt aanmatigend. Wil je ooit het zelfbeeld van mensen daar veranderen, dan moet je geen rijke, blanke scholieren die niet eens weten hoe je pasgelegde tegels zonder Cif schoon kunt krijgen daar heen sturen om de locals te vertellen wat ze moeten doen.

Sorry, ik krijg het gevoel dat ik nu je topic ruïneer, Joadela, en dat wilde ik eigenlijk niet. Maar ik heb er gewoon oprechte twijfels bij, en ik hoop gewoon dat jullie ze weg kunnen nemen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 19:23

Dat zijn ook weer dingen die wij van de mensen daar kunnen leren. (met een afgekloven en daarna opgedroogde maiskolf: geen water en schoonmaakmiddel nodig)
Maar als het gaat om: hoe krijg ik de begeleiding van weeskinderen goed rond, zet ik kinderkampen op, enz. kunnen wij ze zeker wat bieden. Ook scholieren die in die richting iets doen.

Weet je wel hoe arrogant het over komt als je er alleen maar komt kijken en zelf te beroerd bent om een hand uit te steken.

Hun zelfbeeld krik je op, door ze daarna los te laten en het ze zelf te laten doen. Door ze daarna te pluimen als je er weer komt en je ziet dat het werkt. Die mensen daar zijn verre van dom, maar hebben niet altijd de mogelijkheid om te ontwikkelen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 31 mar 2008 19:36

Je moet inderdaad heel goed uitkijken in welke omgeving je aan de slag gaat en met welke mensen, in dit geval Roemenen, gaat werken. Het is ook lang niet allemaal koek en ei hier, er zijn genoeg voorbeelden bekend van mensen die het allemaal wel best vonden wat al die buitenlanders kwamen doen en ze werden helemaal gelukkig als ze merkten dat het hen nog wat opleverde ook. En zo is het in het verleden te vaak gegaan, helaas.
Het is heel wat anders als je je bezighoudt met kennisoverdracht, dat is waar een land als Roemenie behoefte aan heeft. En dat is al op te lossen door een aantal vaklui mee te nemen en hen zij aan zij te laten werken met een Roemeen.
Of in het geval van een kinderkamp: Leer ze vaardigheden, leg uit waarom je zus of zo doet enz.
En natuurlijk is het helemaal mooi als je werkgelegenheid kunt creeren, zeker als je dat daarna (bijna) zelfvoorzienend kan laten draaien.

Maar Roemenie heeft een zetje nodig, zo is het nou eenmaal. En dat zetje bestaat niet uit dingen overnemen, dat is al te veel en te lang gedaan, maar uit het overbrengen van praktische en theoretische kennis!

Oei, ook topic vervuild geloof ik, maar misschien kan ik het goedmaken door te zeggen dat Roemenie heel leuk is en werkvakanties daar absoluut een verrijking zijn! :)

Terug naar “Archief”