kwebbel schreef:Het lijkt mij aan de ene kant wel handig om te vertellen omdat je dan precies weet waar je aan toe bent..
Aan de andere kant zou ik er toch wel moeite mee hebben als mijn partner een relatie had gehad waarin hij 'het' ook al had gedaan. Er staat in de Bijbel: "degene met wie je het bed hebt gedeelt moet je mee trouwen." (er staat dus NIET dat je geen sex voor het huwelijk mag, maar da's weer een andere discussie). Ik zou er daarom wel moeite mee hebben. Je (nieuwe) vriend heeft al met iemand het bed gedeeld en behoort naar mijn idee dan iemand anders toe (zie tekst die ik noemde uit de Bijbel). Klinkt heel vreemd, ik kan het ook niet (anders) uitleggen![]()
Ik ben het met je eens hoor, maar ik geloof absoluut in vergeving. Stel je bent in je puberjaren helemaal het verkeerde pad op gegaan. In die tijd heb je het bed gedeeld met iemand. Ik denk niet dat je dan niet meer mag trouwen. Ik geloof dat je, zeker in dat geval, met je nieuwe partner erover moet praten, en ook delen in gevoelens. En samen om vergeving bidden.
Ik geloof absoluut dat het belangrijk is om te praten over wat er gebeurd is, in relaties eerder, al is het maar zoenen. Zo voorkom je gevoelens van de ander die jij niet kent. Ik denk dat het sleutelwoord voor een relatie: openheid is. En die krijg je door ook over die zaken heel veel te praten.
Doet me denken aan een jongerenavond met Tiemen Westerduin. Die zei:' Als jij als man al naar bed bent geweest met iemand, en jouw vrouw wil drie keer per dag erom huilen, dan moet je een man zijn, en drie keer per dag jouw vrouw troosten en haar vertellen dat het je spijt.'
Dat gaat natuurlijk niet oneindig door, maar ik denk dat je juist dán verdieping krijgt in je relatie, ipv te zeggen:' Tja, dat is geweest. Nu maken we samen toekomst.'