Weg uit je kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jardena
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jardena » 25 dec 2003 20:57

weg uit je kerk is een moeilijke stap, maar weet je wat minstens net zo moeilijk is. Naar de kerk gaan terwijl je buiten een kerk opgevoed ben. Niemand begrijpt jou kijk op kerken als je er niet in opgevoed ben. Ik loop met gesprekken zo vaak vast omdat niemand het werkelijk begrijpt. Zo krijg je niet de gelegenheid je er thuis te voelen
Unaware, I have been unfair
I've been unfit for blessings from above
But even I can see The sacrifice You made for me.
To show that I have never been unloved
It's because of you, And all that you went through
I know that I have never been unloved"

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 dec 2003 10:24

Ik ben kort geleden ook van kerk veranderd. In m'n vorige gemeente kreeg ik absoluut geen voedsel meer, en ik vind dat daar te kort gedaan word aan Gods genade (door voorwaarden te stellen voor je tot God kunt gaan ed). Dus ben ik na een half jaar wikken wegen overgestapt naar een andere gemeente. Ik heb totaal niet het idee dat ik ergens 'geplaatst' ben. Voel me dus vrij om te gaan en te staan waar ik wil. (Dat zegt niet dat ik het makkelijk vond, zeker niet. Ik ga helemaal alleen over van t gezin, en soms vind k dat bestwel eng :? )
Maar goed... het gaat toch niet om lidmaatschap van een aardse kerk, maar of je lid bent van Christus Kerk!!!!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 mar 2004 21:06

In m'n vorige gemeente kreeg ik absoluut geen voedsel meer

hoe merk je dit?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 23:42

Als je geen eten krijgt krijg ik meestal honger :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mar 2004 00:10

johannes1 schreef:
In m'n vorige gemeente kreeg ik absoluut geen voedsel meer

hoe merk je dit?
Op het moment dat de kerkdiensten je niet dichterbij God brengen? (moet je natuurlijk wel eerst uitvissen of dat aan jouw of aan je kerk ligt :wink:)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mar 2004 05:41

caprice schreef:God heeft je in een kerk geplaatst, je daar geboren laten worden en laten opgroeien, en dat moet je niet verachten. Je moet pas weggaan als Gods Woord niet zuiver gepredikt wordt.

Het wel bekende: blijf bij de club argument.
Dit is absoluut niet bijbels, je hoeft echt niet te blijven in de kerk waar je bent opgegroeid. Je mag naar een kerk gaan waar God je wil hebben. Ik geloof dat God me nog steeds in de zelfde gemeente wil gebruiken. Omdat er zo veel werk binnen de gemeente te doen is. Maar niet omdat mijn ouders nou eenmaal gekozen hebben voor deze kerk. (wat als ze deze keuze nou niet hebben gemaakt met God?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 mar 2004 10:11

ik heb wel eens gehoord dat je de pad van je vader moet volgen, maar of dit een verzonnen iets is of waar het op gebaseerd is dat weet ik niet.

in ieder geval gaat mijn pad niet gelijk als die van me vader.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 24 mar 2004 10:13

johannes1 schreef:ik heb wel eens gehoord dat je de pad van je vader moet volgen, maar of dit een verzonnen iets is of waar het op gebaseerd is dat weet ik niet.

Dat zou best vaag zijn, als ik het pad van mijn vader moet volgen - hij is namelijk geen christen!-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 12:07

Equilibrist schreef:
johannes1 schreef:ik heb wel eens gehoord dat je de pad van je vader moet volgen, maar of dit een verzonnen iets is of waar het op gebaseerd is dat weet ik niet.

Dat zou best vaag zijn, als ik het pad van mijn vader moet volgen - hij is namelijk geen christen!-

Het is waarschijnlijk dan ook maar een slap smoesje om zoveel mogelijk mensen bij de eigen kerk te houden, want tegen iemand uit een andere kerk die overweegt naar de hunne over te stappen worden zulk soort dingen meestal niet gezegd... :mrgreen:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 25 mar 2004 15:33

Ik lees hier herkenbare dingen. Ik zit namelijk ook al ruim een jaar in hevig dilemma over de kerk.
Ik weet gewoon niet in welke kerk ik me 'thuisvoel'. Ik shop dan ook regelmatig en dat heeft mijn blik heel erg verruimt.

Ik vind wel dat het mijn eigen keuze moet zijn en niet een opgelegde keuze van anderen. Mijn ouders willen bijv. heeel graag dat ik in hun kerk blijf, we discussieren daar vaak over. Mijn pa zegt dat het er aan ligt dat ik weinig van de voorgeschiedenis van hun kerk (gergem) weet ... Wat vinden jullie hiervan?? Is dit echt belangrijk bij mijn (toch ooit moeten maken) keuze?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mar 2004 16:19

Hey acire ... waar kerk je nu?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 17:06

mystery schreef:Mijn pa zegt dat het er aan ligt dat ik weinig van de voorgeschiedenis van hun kerk (gergem) weet ... Wat vinden jullie hiervan?? Is dit echt belangrijk bij mijn (toch ooit moeten maken) keuze?

Beetje onzin vind ik eigenlijk.. als je het van je voorgeschiedenis moet hebben geef je zelf eigenlijk ook al aan dat het onderscheidende niet te vinden is in de dagelijkse praktijk.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 25 mar 2004 19:24

bedankt voor je reactie.

Het onderscheid is echt wel te horen in de preken hoor! Maar mijn pa bedoelde dus dat we niet voor niks ooit zijn afgescheiden van de Ned.Herv. kerk.

Maar goed, ik ben het niet zo eens met HOE ze bepaalde dingen brengen bij ons in de gemeente. Verder vind ik de prediking wel diepgaand. In de Hervormde kerk hoor ik weer meer de toepassing op het dagelijkse leven. Dat mis ik in de GerGem.

Eigenlijk zoek ik een kerk tussenin :mrgreen:

Ik voel me nu een beetje kerkloos... :?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 20:52

mystery schreef:Ik lees hier herkenbare dingen. Ik zit namelijk ook al ruim een jaar in hevig dilemma over de kerk.
Ik weet gewoon niet in welke kerk ik me 'thuisvoel'. Ik shop dan ook regelmatig en dat heeft mijn blik heel erg verruimt.

Ik vind wel dat het mijn eigen keuze moet zijn en niet een opgelegde keuze van anderen. Mijn ouders willen bijv. heeel graag dat ik in hun kerk blijf, we discussieren daar vaak over. Mijn pa zegt dat het er aan ligt dat ik weinig van de voorgeschiedenis van hun kerk (gergem) weet ... Wat vinden jullie hiervan?? Is dit echt belangrijk bij mijn (toch ooit moeten maken) keuze?
kben ook een paar keer in de GG in a'foort geweest en vond er persoonlijk weinig aan. kvond Visser niet echt geweldig. ER zit wel een leuke baptistengemeente in a'foort, ergens in zo'n behoorlijk nieuwe school.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 23:44

Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan in welke herv. kerk je zit. En ook in welke gergem. De verschillen zijn daar een stuk minder groot, maar volgens mij krijg je daar de laatste tijd ook steeds meer 2 stromingen: een die meer richting ggn gaat en een die wat vrijer met het aanbod van genade omspringt.

Terug naar “Archief”