Lijdenstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tinos
Luitenant
Luitenant

Lijdenstijd

Berichtdoor tinos » 05 feb 2008 22:31

Afgelopen zondag was de eerste lijdenszondag. De zogenaamde lijdenstijd, veertig-dagen-tijd of vastentijd is daarmee weer begonnen. Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier bewust mee omgaan en zo ja: hoe?

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 25 feb 2008 23:47

nou..dit jaar voor het eerst.
Ik moest een inleiding maken over vasten, had ik zelf aangegeven omdat ik er ook bewuster mee om wou gaan. Niet zo van, o ja, het is bijna Goede Vrijdag/Pasen enz.
Ik lees nu elke dag een hoofdstuk uit Rick Warrens boek Doelgericht leven, dat zijn ook 40 dagen en ik laat deze periode 3 dingen staan waar ik normaal gesproken erg dol op ben maar wat gewoon extra is. Dus heel simpel eigenlijk, en tot nu toe bevalt het mij goed moet ik zeggen.
Het is niet om op te scheppen, dat is ook de bedoeling helemaal niet, maar wel om bewuster met deze periode om te gaan en daarbij dus ook elke dag bewust bij stil te staan.

Rope
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rope » 26 feb 2008 21:01

Jaja. De 40 dagen leeft wel onder de christelijke studenten in Utrecht, heb ik gemerkt. Gelijk m'n eerste jaar hier deden we mee met ons hele huis (Boomstraat), met vooral het laten staan van alcohol/chocola en er ook wel gezamenlijk af en toe bij stil te staan. Het idee vond ik wel prima. Dit jaar faciliteerde het bestuur van onze studentenvereniging een boekje van Jos Douma over de 40 dagen. Daar lees ik iedere dag een stukje uit, hoewel de verhouding kwantiteit/kwaliteit van het schrijfsel te betwijfelen valt. Verder probeer ik mezelf iets te onthouden wat ik moeilijk vind om te laten en er zo meer bij stil te staan. Dit jaar is m'n hobbel vroeg opstaan. M'n bijkomend idee om dan de extra tijd 's ochtends te gebruiken voor God is nog niet echt succesvol :roll: .
Ik vind het persoonlijk niet verkeerd om zo iets meer bewust bezig te zijn met wat Goede Vrijdag en Pasen eigenlijk inhouden.
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 27 feb 2008 12:51

Ah de Boomstraat, het huis voor eerstejaars of niet? Bedankt voor jullie reacties Renee en Rope!
Hebben jullie ook het idee dat je door deze dingen te doen of te laten meer bewust bezig bent met de lijdenstijd? Ervaar je dat ook?

Rope
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rope » 29 feb 2008 23:48

Ik weet niet of het perse door deze 40 dagen komt en het bewuster ermee bezig zijn, maar ik heb het idee dat ik mezelf ook wel meer tegenkom bij het vragen naar het hoe/waarom/voor wie van Jezus' offer... Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Het doen/laten van bepaalde dingen heeft bij mij niet heel veel meer effect dan dat ik enorm tegen m'n avondmens-zijn inga en dat dus ook niet altijd volhoudt ;). Maar de focus op een ding dat je vervelend vindt om te laten, bepaalt je ook wel weer bij waarom je het doet en confronteert je dan met het feit in hoeverre je het meent... soort van.

Ja, Boomstraat de gekste :p. Een heerlijk eerste jaar heb ik er gehad, en heb er een fijne kring vrienden aan overgehouden waar ik nog steeds regelmatig mee optrek. Zelfs de hoofdbewoners zie ik nog best vaak :).
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 feb 2008 23:55

Ik moet rond deze tijd altijd steed weer denken aan de zinsnede uit het formulier van het Heilig avondmaal; Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood zou sterven...

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 08 mar 2008 23:33

merk wel dat ik veel bewuster met de lijdenstijd bezig ben nu. Door mezelf iets (kleins) te ontzeggen sta ik veel meer stil bij wat Jezus voor ons gedaan heeft en leef ik zo veel bewuster naar Goede Vrijdag en Pasen toe.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 10 mar 2008 11:29

essieee schreef:Ik moet rond deze tijd altijd steed weer denken aan de zinsnede uit het formulier van het Heilig avondmaal; Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood zou sterven...

Inderdaad. Al moet eerlijk zeggen dat ik het ook regelmatig vergeet dat Hij het voor mij deed en vertrouw ik veel te veel op mijzelf.
Ik vind dat echt de mooiste zin uit het hele formulier, er spreekt zo´n verwondering en dankbaarheid uit.

Terug naar “Archief”