Veranderingen kerk na scheuring pkn-hersteld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jort
Sergeant
Sergeant

Re: Veranderingen kerk na scheuring pkn-hersteld

Berichtdoor Jort » 21 feb 2008 18:24

pol schreef:Wij gaan naar een pkn-gemeente. Na de scheuring met hhk zijn er niet zo heel veel mensen weggegaan. Maar nu enkele jaren later, vinden wij wel dat er erg veel veranderd is binnen de kerk. Is dat nu bij andere pkn-gemeentes ook?
Het begon bijv. met 1 psalm nieuwe berijming. Inmiddels is het ook niet ongewoon om een praiseband in de kerk te hebben.
Hoe ervaren andere pkn-ers dat?

Dat zal per plaats verschillen. Ik ken ook hervormde (pkn) gemeenten die juist haast krampachtiger proberen "bij het oude te blijven", zoasl MissF opmerkt. Ook bij de HHK verschilt het erg per plaats.

corne91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor corne91 » 22 feb 2008 17:53

Rolf schreef:Bij ons, een van de drie kernen in Zwartewaterland, is er niets veranderd.
Er wordt gebruik gemaakt van de Oude berijming, en niet ritmisch gezongen.
Ook de prediking is als voorheen.

Er is een mogelijkheid geboden bij het fuseren, om leden gemakkelijk uit te laten treden.
Met erbij de oproep om er geen gebruik van te maken, en een bezwaarschrift te onderteken ("Wij gaan bezwaard mee".)
Dit laatste hebben velen gedaan.
Ongeveer 20 van de 1600 leden zijn overgegaan naar de HHK.
Heel merkwaardig hierbij is, dat naast de vier HHK-gemeenten in deze omgeving er een nieuwe HHK-gemeente, samen met twee naburige plaatsen, is opgericht.

Denkertje21 schreef:We zingen hetzelfde, er wordt uit dezelfde bijbel gepreekt...

Er is wel een verschil, nl. de kerkorde.
Ik heb deze nog niet gelezen, maar wat ik ervan gehoord heb, is dat deze niet is gebaseerd op de Bijbel.
Anderzijds is er voor iedere gemeente de vrijheid om zijn eigen weg te gaan.
Heel concreet, enkele weken geleden was er een PKN (GB) gemeente die weigerde een lokatie af te staan voor huwelijken.
Omdat daarin dan mogelijk huwelijken zouden worden bevestigd die volgens hen niet in overeenstemming zijn met de Bijbel.

ik heb even een stukje gelezen, naar mijn mening berusten deze niet op de Bijbel:) er staat ook ergens, de mening en conclusies van onze vaderen die zijn niet meer geldig ofzo...;) nouja tis maar hoe men wil geloven, op grond van de Bijbel zelf maar beetje gaan verzinnen;)

groet

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 feb 2008 23:32

Het maakt ongetwijfeld verschil of de gemeente bijeen is gebleven of dat er een flinke behoudende groep was die in 2004 naar de HHK is overgegaan. In dat laatste geval is er natuurlijk een ander evenwicht ontstaan binnen de gemeente en binnen de kerkenraden. De behoudende groep, die allerlei liturgische vernieuwingen tegenhield, is er niet meer. Logisch dat er dan ruimte ontstaat voor dingen die voorheen niét konden.

Onze gemeente zong al ritmisch, en op feestdagen was de voorzang ook al een gezang. Nu wordt er heel voorzichtig en op bescheiden schaal geëxperimenteerd met zo nu en dan een psalm nieuwe berijming en met zo nu en dan een gezang uit het Liedboek. Met bijzondere diensten komt er ook wel eens een extra instrument bij. We hebben wel een praiseband, maar die treedt niet op tijdens kerkdiensten. Die band bestond trouwens ook al vóór 2004.

Moet je zulke veranderingen wel zien in relatie tot het gebeurde van 1 mei 2004? Zijn het niet heel gewone, natuurlijke ontwikkelingen, die er ook zouden zijn geweest als er vier jaar geleden géén PKN was ontstaan?
~~Soli Deo Gloria~~

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 feb 2008 01:05

Jort schreef:
pol schreef:
Denkertje21 schreef:Bij ons is eigenlijk ook niets veranderd. Ik vind het nog steeds triest dat de HHk is weggelopen, want zo ervaar ik dat.
We zingen hetzelfde, er wordt uit dezelfde bijbel gepreekt...

Ik denk er precies zo over Denkertje21

Zielig hoor, die mensen die gelijk hun mening geven terwijl ze in dit topic ook ter zake kunnen reageren.

*verwijderd*

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 feb 2008 07:32

SDG schreef:Het maakt ongetwijfeld verschil of de gemeente bijeen is gebleven of dat er een flinke behoudende groep was die in 2004 naar de HHK is overgegaan. In dat laatste geval is er natuurlijk een ander evenwicht ontstaan binnen de gemeente en binnen de kerkenraden. De behoudende groep, die allerlei liturgische vernieuwingen tegenhield, is er niet meer. Logisch dat er dan ruimte ontstaat voor dingen die voorheen niét konden.

Onze gemeente zong al ritmisch, en op feestdagen was de voorzang ook al een gezang. Nu wordt er heel voorzichtig en op bescheiden schaal geëxperimenteerd met zo nu en dan een psalm nieuwe berijming en met zo nu en dan een gezang uit het Liedboek. Met bijzondere diensten komt er ook wel eens een extra instrument bij. We hebben wel een praiseband, maar die treedt niet op tijdens kerkdiensten. Die band bestond trouwens ook al vóór 2004.

Moet je zulke veranderingen wel zien in relatie tot het gebeurde van 1 mei 2004? Zijn het niet heel gewone, natuurlijke ontwikkelingen, die er ook zouden zijn geweest als er vier jaar geleden géén PKN was ontstaan?

Ik weet het niet, ik heb wel het idee dat het sneller veranderd allemaal. Voor die tijd veranderde hier niks en nu ineens met het jaar lijkt het wel.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 feb 2008 15:15

corne91 schreef:ik heb even een stukje gelezen, naar mijn mening berusten deze niet op de Bijbel:) er staat ook ergens, de mening en conclusies van onze vaderen die zijn niet meer geldig ofzo...;) nouja tis maar hoe men wil geloven, op grond van de Bijbel zelf maar beetje gaan verzinnen;)

groet

De "vaderen" waar de mensen zol vaak achteraanlopen waren ook niet onfeilbaar, en bovendien zijn ze al vele jaten wijlen. En de wereld, en de ontwikkelingen in de kerken gaan ook door. Niet dat alles maar zo goed is, maar ook de vaderen hadden het niet altijd goed.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 feb 2008 16:06

De Bijbel moet je toch boven de Belijdenisgeschriften stellen, en boven hetgeen door Bijbel-geleerden is overgeleverd?
Maar het is denk ik wel goed niet zomaar dingen te veranderen.
Sommige elementen hebben een diepe achtergrond.
M.i. is een kerk ook vooral bedoeld als bedehuis, waar de samenkomsten plaatsvinden. Waar het Woord klinkt, en de psalmen.
Waar ook best iets van eerbied mag zijn.
Zie ook Mar. 11 : 16.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 05 mar 2008 17:17

Door de belijdenisgeschriften gaat de bijbel juist open, en elke vernieuwing is geen verbetering, is het oude dan niet goed?
Of wil de mens wat anders zien beleven en horen in de kerk, het wordt dan wel een remonstrantse bedoening he?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 mar 2008 22:34

kirdneh schreef:Door de belijdenisgeschriften gaat de bijbel juist open, en elke vernieuwing is geen verbetering, is het oude dan niet goed?
Of wil de mens wat anders zien beleven en horen in de kerk, het wordt dan wel een remonstrantse bedoening he?

Ook niet al het oude is per definitie goed.....
Als een mens wat veranderingen wil, dan hoeft dat echt niet perse remonstrants te zijn.
Remonstrants is dat de mens zelf kan kiezen voor het goede, en als echt gelovige weer kan afvallen.
Ik ben CGK in een, zoals dat dan zo mooi heet, "iets links van het midden gemeente". Daar zijn ook dingen veranderd de laatste jaren, we zingen nu o.a. een lied. MAAR WE ZIJN NIET REMONSTRANTS! Bij ons wordt nog steeds geleerd dat we uit genade zalig moeten worden, en dat als het van ons af hangt, er niemand in de hemel komt!

Ik klink misschien wat gefrustreerd, dat is niet de bedoeling. Maar ik proef uit je quote dat verandering remonstrants is of zou kunnen zijn, en dat wil ik met klem tegenspreken. Vandaar mijn reactie :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2008 23:13

kirdneh schreef:Door de belijdenisgeschriften gaat de bijbel juist open, en elke vernieuwing is geen verbetering, is het oude dan niet goed?

Ik heb de belijdenisgeschriften echt niet nodig om de Bijbel te lezen. Dat gaat heel goed zonder de mening van anderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 mar 2008 14:03

Optimatus schreef:Ik heb de belijdenisgeschriften echt niet nodig om de Bijbel te lezen. Dat gaat heel goed zonder de mening van anderen.
Echter, zonder belijdenisgeschriften als leidraad, zonder traditie als leidraad kun je de meest bizarre uitleggingen krijgen en dus zul je, om eenheid te bewaren en duidelijk te maken waar je voor staat als kerk belijdenisgeschriften, of iets soortgelijks, moeten hebben.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 06 mar 2008 18:51

Race406 schreef:

Ik zou dan wel eens weten wat er dan niet goed aan is.

race406 schreef:Remonstrants is dat de mens zelf kan kiezen voor het goede, en als echt gelovige weer kan afvallen.

Dat laatste snap ik niet zo erg, zou dat even duidelijker uitleggen?

race406 schreef:Ik ben CGK in een, zoals dat dan zo mooi heet, "iets links van het midden gemeente". Daar zijn ook dingen veranderd de laatste jaren, we zingen nu o.a. een lied. MAAR WE ZIJN NIET REMONSTRANTS!

Ik ben ook CGK, maar ik weet niet wat links of rechts, of licht of zwaar inhoud, en daarom zeg ik altijd dat ik niet links niet rechts en niet licht en niet zwaar maar voor klaarheid ben.

race406 schreef: Bij ons wordt nog steeds geleerd dat we uit genade zalig moeten worden, en dat als het van ons af hangt, er niemand in de hemel komt!

Houden zo.

Race406 schreef:Ik klink misschien wat gefrustreerd, dat is niet de bedoeling. Maar ik proef uit je quote dat verandering remonstrants is of zou kunnen zijn, en dat wil ik met klem tegenspreken. Vandaar mijn reactie :D

Ik snap wat je bedoelt en je reactie begrijp ik ook, de vraag is of er zo niet langzamerhand remostrantse dingen de kerk binnen sluipen, zoals arminiaanse liederen enz?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 mar 2008 20:07

kirdneh schreef:
Race406 schreef:

Ik zou dan wel eens weten wat er dan niet goed aan is.

race406 schreef:Remonstrants is dat de mens zelf kan kiezen voor het goede, en als echt gelovige weer kan afvallen.

Dat laatste snap ik niet zo erg, zou dat even duidelijker uitleggen?

race406 schreef:Ik ben CGK in een, zoals dat dan zo mooi heet, "iets links van het midden gemeente". Daar zijn ook dingen veranderd de laatste jaren, we zingen nu o.a. een lied. MAAR WE ZIJN NIET REMONSTRANTS!

Ik ben ook CGK, maar ik weet niet wat links of rechts, of licht of zwaar inhoud, en daarom zeg ik altijd dat ik niet links niet rechts en niet licht en niet zwaar maar voor klaarheid ben.

race406 schreef: Bij ons wordt nog steeds geleerd dat we uit genade zalig moeten worden, en dat als het van ons af hangt, er niemand in de hemel komt!

Houden zo.

Race406 schreef:Ik klink misschien wat gefrustreerd, dat is niet de bedoeling. Maar ik proef uit je quote dat verandering remonstrants is of zou kunnen zijn, en dat wil ik met klem tegenspreken. Vandaar mijn reactie :D

Ik snap wat je bedoelt en je reactie begrijp ik ook, de vraag is of er zo niet langzamerhand remostrantse dingen de kerk binnen sluipen, zoals arminiaanse liederen enz?

Bij de oude dingen verval je veelal in sleur, en de psalmen in de OB daar komt nogal eens de deugdelijkheid in naar voren, als rest van de Verlichting. En veelal is het oude goed in de ogen van de mensen, en is elke verandering per definitie fout. En dat stuit mij tegen de borst.
Als je zegt dat je niet rechts, niet links, niet voor zwaarheid maar voor klaarheid bent, dan duidt dat aan dat je wat ter rechter zijde verkeert in de CGK... :wink: Ik ben deze uitspraak alleen tegengekomen in rechtse(re) kringen namelijk :)

Remonstranten geloven dat mensen die echt bekeerd zijn, weer kunnen kiezen om af te vallen. M.a.w. bekeerden (uitverkorenen in onze begrippen) kunnen dus alsnog verloren gaan. De mens kan dus zelf bepalen of hij/zij in de hemel komt of niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 mar 2008 08:42

Volgens mij is dit een topic over veranderingen in de pkn na de scheuring.
Interne CGK discussies moeten misschien maar in een ander topic gevoerd worden. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 mar 2008 08:54

elbert schreef:Volgens mij is dit een topic over veranderingen in de pkn na de scheuring.
Interne CGK discussies moeten misschien maar in een ander topic gevoerd worden. ;)

Mea maxima culpa. Wij buigen ons diep in het stof neder en maken onze nederige excuses in den hoope dat uwe goedgunstigheid het mocht komen staan te vergunnen ons te vergeven.. :mrgreen:

Terug naar “Archief”