Veranderingen kerk na scheuring pkn-hersteld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Veranderingen kerk na scheuring pkn-hersteld

Berichtdoor pol » 20 feb 2008 20:24

Wij gaan naar een pkn-gemeente. Na de scheuring met hhk zijn er niet zo heel veel mensen weggegaan. Maar nu enkele jaren later, vinden wij wel dat er erg veel veranderd is binnen de kerk. Is dat nu bij andere pkn-gemeentes ook?
Het begon bijv. met 1 psalm nieuwe berijming. Inmiddels is het ook niet ongewoon om een praiseband in de kerk te hebben.
Hoe ervaren andere pkn-ers dat?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 20 feb 2008 21:08

Doel je nu op negatieve veranderingen, of veranderingen in het algemeen? Want met een praise-band op zich is niets mis.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 20 feb 2008 21:12

CaptainCaveman schreef:Doel je nu op negatieve veranderingen, of veranderingen in het algemeen? Want met een praise-band op zich is niets mis.

Je had achter die laatste zin minstens de afkorting 'imho' moeten plaatsen. Met een praiseband kan vanuit diverse gezichtspunten geredeneerd van alles mis zijn.

Daarnaast is een bepaalde uiterlijke verandering vaak ingegeven door een verandering in de leer/vasthouden aan de schrift van de desbetreffende gemeente.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 feb 2008 21:21

CaptainCaveman schreef:Doel je nu op negatieve veranderingen, of veranderingen in het algemeen? Want met een praise-band op zich is niets mis.

effe niet zeuren over wel/geen praiseband, want dan open je maar een ander topic. Mijn vraag was: zijn alle pkn-kerken zo aan het veranderen of ligt het aan onze gemeente?
En ik noemde even het vb van die praiseband. 4 jaar geleden was hier geen sprake van namelijk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 feb 2008 21:23

In de PKN-gemeente waar ik lid van ben is volgens mij niet veel veranderd qua vorm, maar het was altijd al erg vrij. Die gemeente was ook al jaren (al voor 1990) een fusie van gereformeerd en hervormd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 feb 2008 21:29

Om op de topicstart in te gaan: ik denk dat dit heel erg afhangt van de samenstelling van de gemeente voor de scheuring. Als een gemeente voor de scheuring bestond uit twee vleugels: een behoudend deel dat niet meeging en een veranderingsgezind deel dat wel meeging en die twee altijd al enige wrijving hadden, dan is het niet zo verwonderlijk dat er sinds de scheuring in de pkn-gemeente een hoop veranderd is. Ik kan me zo indenken dat er in een nieuw gevormde hhk gemeente dan een ruk naar rechts geweest zal zijn. Een linkervleugel zal na scheiding van het lichaam nu eenmaal naar links gaan vliegen en een rechtervleugel naar rechts.

Aan de andere kant: wanneer de gemeente redelijk homogeen was en het grootste geschilpunt was de fusie, dan zal na de scheuring er niet zoveel veranderd zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 20 feb 2008 21:54

In mijn gemeente is er niets veranderd. Wij zijn wie we zijn.
Natuurlijk: een andere voorganger geeft andere invalshoeken bij bepaalde zaken. Maar dat heeft niets met de fusie te maken. Wij hebben gewoon een vacature gekregen, die is ingevuld door een jonge dominee. Dat geeft al andere invullingen van divers gemeentewerk dan dat je een dominee hebt van rond de 50 om maar wat te noemen.
Wellicht dat er een deel van jullie gemeente was dat zich in feite niet helemaal thuis heeft gevoeld in het strakke van meer orthodoxere kerken.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 20 feb 2008 22:13

pol schreef:

effe niet zeuren over wel/geen praiseband, want dan open je maar een ander topic. Mijn vraag was: zijn alle pkn-kerken zo aan het veranderen of ligt het aan onze gemeente?
En ik noemde even het vb van die praiseband. 4 jaar geleden was hier geen sprake van namelijk.

'Effe niet zeuren'? Toontje lager mag ook wel.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 feb 2008 22:32

CaptainCaveman schreef:
pol schreef:

'Effe niet zeuren'? Toontje lager mag ook wel.

ok excuses, maar ik had geen zin om over een praiseband wellus nietus verhaal aan te horen. Want dit was mijn vraag niet. En het is net iets om daar op in te gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2008 11:07

Verschilt volgens mij erg per gemeente, ik ken ook een hoop PKN's waar weinig veranderd is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 feb 2008 11:40

Ook ik ben lid van een PKN gemeente. Voorheen waren we een pastoraatsgemeente, Gereformeerde Bondsemeente. Nu zijn we een volle wijkgemeente.
Er is in onze kerk niemand weggegaan naar een HHK gemeente ofzo.
En volgens mij is het allemaal nog precies hetzelfde. Er wordt zelfs bestkrampachtig omgegaan met veranderingen. Omdat de kerkgangers in onze gemeente best heel breed zijn. Mensen die vanuit de GGiN overgestapt zijn, mensen die 's middags naar een evangelische dienst gaan. Het blijft dus een beetje schipperen.
We zinge nog steeds alleen oude berijming psalmen, er zijn zelfs tweede feestdagendiensten bij gekomen (dat ik dat grote onzin vind doet er even niet toe ;) ). En veranderingen moeten komen, daar kun je niet omheen. Maar in onze kerk zijn die veranderingen bijvoorbeeld instelling van censura morem, kiezen van dominee en ouderlingen en diakenen enzo. Allemaal omdat de hogere iets van de PKN dat soort dingen verplicht stelt. Maar die veranderingen vind ik alleen maar goed.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 feb 2008 15:26

Bij ons is eigenlijk ook niets veranderd. Ik vind het nog steeds triest dat de HHk is weggelopen, want zo ervaar ik dat.
We zingen hetzelfde, er wordt uit dezelfde bijbel gepreekt...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 feb 2008 18:14

Denkertje21 schreef:Bij ons is eigenlijk ook niets veranderd. Ik vind het nog steeds triest dat de HHk is weggelopen, want zo ervaar ik dat.

Ik denk er precies zo over Denkertje21

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 feb 2008 18:17

Bij ons, een van de drie kernen in Zwartewaterland, is er niets veranderd.
Er wordt gebruik gemaakt van de Oude berijming, en niet ritmisch gezongen.
Ook de prediking is als voorheen.

Er is een mogelijkheid geboden bij het fuseren, om leden gemakkelijk uit te laten treden.
Met erbij de oproep om er geen gebruik van te maken, en een bezwaarschrift te onderteken ("Wij gaan bezwaard mee".)
Dit laatste hebben velen gedaan.
Ongeveer 20 van de 1600 leden zijn overgegaan naar de HHK.
Heel merkwaardig hierbij is, dat naast de vier HHK-gemeenten in deze omgeving er een nieuwe HHK-gemeente, samen met twee naburige plaatsen, is opgericht.

Denkertje21 schreef:We zingen hetzelfde, er wordt uit dezelfde bijbel gepreekt...

Er is wel een verschil, nl. de kerkorde.
Ik heb deze nog niet gelezen, maar wat ik ervan gehoord heb, is dat deze niet is gebaseerd op de Bijbel.
Anderzijds is er voor iedere gemeente de vrijheid om zijn eigen weg te gaan.
Heel concreet, enkele weken geleden was er een PKN (GB) gemeente die weigerde een lokatie af te staan voor huwelijken.
Omdat daarin dan mogelijk huwelijken zouden worden bevestigd die volgens hen niet in overeenstemming zijn met de Bijbel.
Laatst gewijzigd door Rolf op 21 feb 2008 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 21 feb 2008 18:23

pol schreef:
Denkertje21 schreef:Bij ons is eigenlijk ook niets veranderd. Ik vind het nog steeds triest dat de HHk is weggelopen, want zo ervaar ik dat.

Ik denk er precies zo over Denkertje21

Zielig hoor, die mensen die gelijk hun mening geven terwijl ze in dit topic ook ter zake kunnen reageren.

Terug naar “Archief”