Inspector Morse schreef:bloempie19 schreef:Alles wat in de Bijbel staat is geschreven door mensen die geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Er staan dus geen verhalen in van niet- christenen.
Ik vind dit toch allemaal wat te gemakkelijk. De schriftkritiek heeft ons nu net geleerd dat de bijbel een heel menselijk boek is waarin mensen hun ervaringen met het "goddelijke" hebben neergeschreven.
Zelfs als reformatorisch Christen ben ik het in dezen met Inspector Morse eens. Daarnaast is het wel zo, dat ervaringen met het goddelijke niet in twijfel mogen worden getrokken, tenzij het tegendeel voor de volle 100% is bewezen.
Buiten dat: wie heeft bepaald dat alles wat in de Bijbel staat is geïnspireerd door de Heilige Geest? Waarom staat het apocriefe boek Henoch dan niet in de Bijbel? Of Handelingen 29? Er wordt onder andere in Jozua en Samuël lovend over de boeken van Henoch gesproken. Bovendien wordt hij aangeduid als een man Gods. En dan niet zijn boeken opgenomen in de Bijbel? Dat is op zijn minst vreemd.
Deze gegevens zijn voor mij geen reden om te twijfelen aan de waarheid van de bijbel. Wat ik wel vind, is dat de reformatie een bijna ongezonde manier van lezen van de Bijbel heeft ingevoerd (denk aan kleding voorschriften en dergelijke), die het zicht op Jezus als onze verlosser behoorlijk heeft vertroebeld.