Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 feb 2008 16:14

Schijnt het zo te zijn dat de leeftijd van de eventuele adoptieouders strakker zijn gehanteerd dan vroeger? Dat de leeftijd nu lager ligt!?

Want ik ken een gezin waar de man te oud is.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 19 feb 2008 18:19

Gek zeg, dat er zo weinig Nederlandse kinderen worden geadopteerd, en de manier waarop dat gaat. Hier in Schotland, in de kleine provincie waar ik woon, staan er zo'n 15 kinderen op de lijst, en dat is slechts in een klein gedeelte van het land he. Weet iemand waarom kinderen in Nederland niet worden geadopteerd? Ik neem aan dat Nederland dezelfde problemen kent wat betreft mishandeling, drugs en alcoholmisbruik.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 feb 2008 18:39

Volgens mij worden kinderen in NL eerder voor (langdurige) pleegzorg geplaatst. Ik twijfel nu of het aantal van 5 kids per jaar wat ik eerder zei klopt hoor. Ik denk dat het toch 50 kids jaarlijks is. Wel mogen moeders zelf ouders uitzoeken voor hun kind. Maar dat is in sommige landen ook zo.

Rebekka1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rebekka1 » 19 feb 2008 18:59

http://www.adoptietrefpunt.nl/portaal/m ... ticleID=16

Hier staat dat er ongeveer 40 kinderen binnen Nederland geadopteerd worden. Ik dacht wel dat het ingewikkelder was om een Nederlands kind te krijgen dan een buitenlands kind.
Het artikel is uit 2006, dus niet zo heel recent meer. De volgende zin zag ik zo gauw wel staan: Gezien het beperkt aantal 'aangeboden' kinderen dat vrij komt voor adoptie zijn de wachttijden erg lang.
De mens wikt,
maar God beschikt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 feb 2008 08:58

Evelien schreef:Schijnt het zo te zijn dat de leeftijd van de eventuele adoptieouders strakker zijn gehanteerd dan vroeger? Dat de leeftijd nu lager ligt!?

Want ik ken een gezin waar de man te oud is.

Volgens mij zijn de regels, dat je tot je 46ste verjaardag een kindje mag adopteren en er tussen jou en het kindje maximaal 40 jaar leeftijdsverschil tussen mag zitten.

Om dit te omzeilen is het in sommige landen mogelijk om een alleenaanvraag binnen het huwelijk te doen, maar hoe dat precies zit, weet ik niet. Er zijn ook stellen die hun huwelijk omzetten in een geregistreerd partnerschap (gewoon voor de vorm), zodat de partner (dat is dan altijd de vrouw, anders wordt het niet geaccepteerd) een aanvraag kan doen als single. Want dat kan dan in veel landen weer wel...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 feb 2008 13:04

Thanks voor je verslag Galateia! Zo krijg ik een beetje een beeld van wat ons in september (als het goed is) te wachten staat ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 feb 2008 15:11

Galateia schreef:Ik las net toch iets opmerkelijks: er zijn adoptiemoeders die hun adoptiekindje borstvoeding geven :shock:

Die staan dus op de lijst voor een zo jong mogelijk kindje, en beginnen dan al bijna een jaar van te voren met allerlei hormonen en borstvoedingopwekkende troep te slikken, dan moeten ze kolven, en weet ik wat allemaal wat :shock:

Van mij mogen ze hoor, maar ik vind het wel een beetje ver gaan. Het geeft mij een beetje het gevoel, dat het kindje dan echt zo jong mogelijk MOET zijn zodat het het gemis van een eigen kindje kan opvullen, ofzo.

Nou ja, ik vind het gewoon... apart :shock:

Dit meen je niet :shock:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 feb 2008 09:46

Nou, middag 2 van de voorlichting zit er weer op. Het was op zich best een goede middag: er is weer veel gespreksstof overgebleven! De middag begon met even terugblikken naar vorige week. Iedereen kon even vertellen hoe hij/zij het had ervaren.

Daarbij viel het mij op, dat de 3 stellen die zeker zijn van hun adoptieplannen (waaronder wij dus) het gevoel hadden van 'nu gaat er echt iets gebeuren, kom maar op met al die cursusdagen, het kan niet snel genoeg gaan'. Maar de stellen die nog aan het twijfelen waren en die het er allemaal maar moeilijk mee hebben, die hebben liever 2 weken tussen de cursusdagen zitten, omdat het allemaal zo ingrijpend zou zijn. Ik vond het helemaal vreemd, omdat voor veel stellen de tijd toch echt begint te dringen: ze zijn al in de 40 of ze zijn 38/39, dus hoe langer de cursus duurt, hoe meer tijd deze mensen letterlijk verliezen.

Hierna ging het eerste deel van de middag over de voorgeschiedenis van een adoptiekindje en de overgang die het maakt van het kindertehuis naar een gezinssituatie. We hebben ons verdiept in de levenslijn van een biologisch kindje en dat van een adoptiekindje. En hoe de ervaringen uit het jongste verleden invloed hebben op de rest van het leven van het kindje. En natuurlijk hoe je als ouder hier mee om kunt gaan en zo problemen kunt voorkomen.

We kregen filmpjes te zien van 5 verschillende kindertehuizen in Haiti, Ethiopie, India en China. Gefilmd door mensen van de stichting adoptievoorzieningen zelf. Nou, wat je dan ziet, dat gaat gewoon niet meer van je netvlies. Een ieder die nu nog tegen mij durft te zeggen dat adopteren niet goed is voor het kind, daarvan weet ik nu dat ze zich gewoon nooit verdiept hebben in de leefsituatie van de kinderen. Wat een regelrechte ramp. Kinderen die emotieloos zijn geworden, want huilen heeft geen zin: er komt toch niemand. Kinderen die met hun hoofdje in hun bedje heen en weer zitten te wiegen. Kinderen die met armpjes en beentjes door de spijlen van hun bedje de leegte in staren. In een kindertehuis in Haiti werd gefilmd op een afdeling waar 100 kinderen leefden met 1 verzorgster. Denk je eens 100 kinderen van 1-2 jaar in, op 1 afdeling... wat een herrie moet dat zijn! Maar niets van dat alles. Het was er doodstil. Kinderen zaten apathisch in hun bedje. Het was letterlijk oorverdovend stil.

De cursusleiding benadrukte dat dit simpelweg de realiteit is: uit zulke situaties komen onze kinderen. De filmpjes zijn niet zieliger gemaakt of rooskleuriger. Nee, dit zijn echte kindertehuizen. Sommige zijn wat beter, anderen zijn nog veel slechter. Hun motorische en emotionele ontwikkeling loopt achter, maar dat halen ze na hun adoptie razendsnel in. Maar een kindje van 3 kan dus ineens behoefte hebben aan spelen met een rammelaar. Of om gewiegd te worden als een baby. En dat is allemaal goed en is vaak na 2 weken voorbij en dan komt de volgende fase alweer. Zodra het kind zich veilig voelt thuis, dan wil het onbewust alles inhalen waar het vroeger behoefte aan heeft gehad.

De vraag die dat uiteraard opriep was: waarom zijn de wachtlijsten dan zo lang? En het antwoord heb ik een paar posts terug al gegeven, maar daar komt nog iets bij: veel kindertehuizen zijn helemaal niet bekend met de adoptiekanalen, of ze hebben er geen tijd voor. Want het is een enorm papierwerk en als je in je eentje nog 100 kinderen de fles moet geven en luiers moet verschonen, dan red je dat niet!

Het tweede deel van de middag stond in het teken van praten over adoptie. Mannen en vrouwen werden in kleine groepjes verdeeld en aan de hand van wat stellingen die we kregen konden we met elkaar praten over onze gedachten bij adoptie. Erg leuk, want zo kon je in een groepje van 4 gedachten uitwisselen.

Ik zat met 2 vrouwen van 40 in een groepje, dus het ging aanvankelijk alleen over hun leeftijd en (on)mogelijkheden nog te adopteren. Daarna hebben we het over verdeling werk-zorg gehad: eigenlijk zaken waar elke ouder zich druk om maakt, niet specifiek alleen adoptieouders! Daarna hebben we het over de leeftijden van de kinderen gehad: alledrie mijn groepsleden wilden het liefst een zo jong mogelijk kindje en ik was de uitzondering. Ik heb uitgelegd dat mijn man en ik niet verlangen naar het hele baby-gebeuren. En dat bij alles wat we lezen en bespreken, we echt alleen worden geraakt en ons aangesproken voelen, wanneer het gaat over oudere kindjes die geadopteerd worden. We hebben gewoon veel meer met zo'n wezentje dat beweeglijk is en woorden kan zeggen en al een mensje is... veel meer dan met een baby. Nou, eerst een heel 'maar jullie zijn nog zo jong'-verhaal aangehoord, maar we hebben er over doorgepraat en toen zei 1 van de vrouwen 'jij bent echt zo wijs voor je leeftijd' en een andere zei: 'jullie zijn dan wel jong, maar jullie kunnen oudere kinderen gewoon aan, ga ervoor!' :mrgreen:

De middag werd gezamenlijk afgesloten en over het adopteren van oudere kinderen zei de cursusleiding iets heel moois: het adopteren van een ouder kindje is niet moeilijker, maar anders. We kregen allemaal een informatieboekje over het adopteren van een ouder kindje (dus ouder dan 24 maanden). Nou, dat hebben we meteen gelezen toen we thuis waren en het heeft onze gevoelens alleen maar bevestigd!

Helaas pas over 2 weken cursusmiddag 3...
Laatst gewijzigd door Galateia op 21 feb 2008 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 feb 2008 09:51

Gaaf verslag!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 feb 2008 09:57

Wat mooi allemaal zeg! Hoeveel cursusmiddagen komen er nog?
Echt ingrijpend wat je schrijft over die kindertehuizen...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 feb 2008 09:58

jamillah schreef:Wat mooi allemaal zeg! Hoeveel cursusmiddagen komen er nog?
Echt ingrijpend wat je schrijft over die kindertehuizen...

Het zijn 6 middagen, dus nog 4 te gaan!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 feb 2008 10:02

En o ja: het schijnt dat een kindje dat in een tehuis terecht komt, ongeveer 2 weken nodig heeft om af te stompen. Dus na 2 weken dan huilt het bijna niet meer en gaat het staren.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 feb 2008 10:03

Galateia schreef:En o ja: het schijnt dat een kindje dat in een tehuis terecht komt, ongeveer 2 weken nodig heeft om af te stompen. Dus na 2 weken dan huilt het bijna niet meer en gaat het staren.

:( :( wat erg zeg..

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 feb 2008 10:11

jamillah schreef:
Galateia schreef:En o ja: het schijnt dat een kindje dat in een tehuis terecht komt, ongeveer 2 weken nodig heeft om af te stompen. Dus na 2 weken dan huilt het bijna niet meer en gaat het staren.

:( :( wat erg zeg..

Ja. Als ik daarover nadenk, dan huilt mijn hart.

Wat ik wel goed vind van de voorlichting, is dat we heel veel tips en achtergrondinfo krijgen. En vooral tips over hoe om te gaan met het kind als het net in ons gezin is. Zeker voor wat oudere kindjes (voor baby's gelden weer andere dingen, want het is voor baby's niet minder ingrijpend!!!): dingen als dat je in het begin nooit eten weg mag gooien in het bijzijn van het kind. Dat brengt paniek: want eten is overleven. De vuilnisbak onbereikbaar maken, want je kind zal er uit gaan eten. Als je kind een koekje krijgt, dan zal het kruimels onder zijn nagels stoppen, want wie wat bewaart, die heeft wat...

Maar ook zaken als slapen: de kindjes zijn gewend om te slapen met meerdere kinderen in 1 bed, of op de grond. Al die prachtige kinderkamers die wij maken, die zijn voor zo'n kind gewoonweg eng! En wat alle pedagogische boeken ook zeggen: in de beginperiode kun je je kindje nooit verwennen. Als het zich veilig voelt wanneer het bij ons in bed slaapt, dan moet het vooral bij ons in bed slapen. Daarna kan het misschien in een bed op onze kamer en daarna (maar dat kan maanden duren!) op een eigen kamer... Opvoeden begint eigenlijk pas na een paar maanden. Want eerst moet het kind zich veilig voelen en ons gaan vertrouwen.

Een kind moet ook leren spelen, want speelgoed kent het niet of amper. Wanneer je dus een kindje van 3 duplo geeft en je kiepert de doos om, dan zal hij er niet mee gaan spelen maar netjes de duplo weer in de doos stoppen, want hij moet het opruimen, anders krijgt hij misschien wel straf...

Nou, zo kan ik nog wel pagina's volschrijven...

:cry:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 21 feb 2008 10:16

Heel eerlijk, geven jou verhalen mij een heel ander beeld van adoptie dan ik tot nu toe had.

Ik zag om me heen wel dat kindjes werden geadopteerd, roze wolken toch wel en vooral veel geluk.
Maar eigenlijk brengt het ook zoveel verdriet mee lijkt me om het lot van al die andere kinderen waar je niets voor kunt doen :cry:

Terug naar “Archief”