Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 17:32

Hoe is het geweest Galateia?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 17:34

Galateia schreef: Hoe oud zijn jullie dan? Gewoon benieuwd :mrgreen:
Enne... zenuwachtig?! Als ik het goed begrijp, dan zijn jullie dus al gekeurd en moeten jullie nu alleen de beslissing nog horen?

Nou. Misschien (laten we er maar vanuit gaan!) zijn jullie 26 februari wel 'adoptiezwanger'!!!!

:mrgreen:
Hahaha, mn man is 25 en ik 23, maar als je dat vergelijkt met 35+ is er toch wel een verschil :)

Rebekka1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rebekka1 » 13 feb 2008 19:16

'k Ben ook heel benieuwd naar je ervaringen vandaag...
De mens wikt,
maar God beschikt.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 20:37

Wij hebben vandaag de laatste ontmoeting met onze adoptiedames gehad. Ze hebben het rapport over ons opgeschreven en kwamen langs om het met ons te bespreken. Het was allemaal erg positief! Dus dat is ook weer uit de weg. Het is toch allemaal wat. Ik kan me goed voorstellen dat deze hele procedure voor veel mensen gewoon teveel is.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2008 20:54

Haken er veel mensen af, ondertussen?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 feb 2008 21:00

Komt het nog veel voor dat mensen, door degenen die de adoptieprocedure begeleiden, niet geschikt worden geacht als ouders van een adoptie kind?

misschien zouden alle a.s. ouders tevoren zo'n onderzoek moeten krijgen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 21:06

*Annet* schreef: misschien zouden alle a.s. ouders tevoren zo'n onderzoek moeten krijgen.

Ik vroeg mezelf al zoiets af in het topic 'hoeveel kinderen'. Ja, er zijn mensen die niet geschikt worden gevonden. Toen wij ons aanmeldden zeiden ze all dat ze het eigenlijk niet zagen zitten omdat we 'te jong' waren. Wij vroegen toch om een kennismakings gesprek en nu zijn ze helemaal hoteldebotel van ons :mrgreen:

Rebekka1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rebekka1 » 13 feb 2008 21:09

Volgens mij valt dat afhaken wel mee. Uit wat ik er inmiddels over gelezen heb begrijp ik dat het vooral mensen zijn die altijd al twijfelden en de zware taak niet op zich durven nemen. Moet natuurlijk ook niet onderschat worden. En over het 'geschikt geacht worden': ik heb nog nergens gelezen/gehoord dat er mensen niet voor geschikt geacht werden. Wel kunnen er punten uitkomen waar eventueel aan gewerkt zou moeten worden. Je hebt verder per organisatie (die contacten met kindertehuizen ed hebben) nog allerlei eisen, zoals leeftijd, soms inkomen/opleiding e.d. waaraan je moet voldoen.
Maar: ik ben (nog) geen ervaringsdeskundige, dus ik kan er naast zitten
De mens wikt,

maar God beschikt.

Rebekka1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rebekka1 » 13 feb 2008 21:11

@LauraC

te jong? meestal zijn mensen te oud. Volgens mij zou je in Nederland met jullie leeftijd geen problemen hebben. Maar goed: de hele procedure is hier natuurlijk al zo'n 3-5 jaar...
De mens wikt,

maar God beschikt.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 feb 2008 21:44

Nou, wij dachten ook hoe jonger hoe beter. Ik denk gewoon dat ze geen ervaring hebben met mensen die er jong voor kiezen te adopteren. Vaak zijn deze mensen al ver de 30 gepasseerd...en misschien hebben ze slechte ervaringen gehad met jongere mensen. Maar goed, toen ze ons leerden kennen was de leeftijd geen probleem meer. We zijn gewoon te oud voor onze leeftijd :)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2008 22:16

Galateia is online... hopelijk gaat ze snel wat posten hier!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 22:23

Zow, nou dat viel alles mee vandaag! Onbewust heb je het gevoel, dat er op je gelet gaat worden tijdens zulke bijeenkomsten, maar alles is vertrouwelijk en er mag geen info doorgegeven worden aan instanties ofzo, dus dat stelde wel weer gerust.

We zitten in een groep met 7 andere stellen. Wat meteen al opviel: we zijn dus de jongsten. Alle stellen zijn 35+ en zelfs drie stellen waarvan er een of beide personen al in de 40 zijn. Met onze 25 en 28 jaar - wat we zelf toch echt niet zo jong vinden - zijn we dus piep! Maar van alle stellen zijn we dan wel weer het langste getrouwd, bijna 7 jaar.

De bijeenkomst begon met een voorstelrondje. We vielen van de ene in de andere verbazing. Zo zijn er behalve ons nog maar 2 andere stellen die zeker weten dat ze willen adopteren. De andere 5 stellen hebben nog twijfels. Bijna allemaal zitten de stellen nog in medische circuits, of zijn ze daar net uit. Veel verdriet. Opvallend is ook dat vooral de mannen er moeite mee hebben, dat een kind dalijk niet hun biologische kind is.

Ondanks de erg hoge leeftijden in onze groep, willen de meeste stellen een zo jong mogelijk kindje (0-24 maanden). We kregen ook te horen, dat dat tegenwoordig erg moeilijk is en het 'aanbod' afneemt. Voor veel stellen een serieuze reden om af te zien van adoptie. Dat vonden wij wel een beetje schokkend.

Om een beetje een indruk te krijgen van de achtergronden van kinderen, kregen we wat simpele foto's te zien van geadopteerde kinderen. Om te kijken wat ons zo, op een eerste indruk, het meeste aanspreekt. Ik vond het leuk hoe de cursusleidsters precies eruit konden pikken bij welke foto's ogen begonnen te stralen... leuk moment. Ieder heeft zo zijn/haar voorkeur voor een Aziatisch of Afrikaans kindje, of een kindje uit Polen... noem maar op. Ik kreeg echt het gevoel, dat het heel normaal en natuurlijk is, om al dromen, een beeld, te hebben over je adoptiekindje. En dat dat ook mag...

Het tweede deel van de bijeenkomst stond in het teken van de biologische ouders, dan vooral de moeder. We kregen stukjes te zien van een reportage over moeders die afstand van hun kind hebben gedaan. Een aangrijpende reportage van een moeder in Zuid-Afrika die haar kind 'weggeeft' aan de adoptieouders. Zo emotioneel. Het riep uiteraard veel discussie op: want was dit een kwestie van geld? Als de moeder geld had om haar kind te verzorgen, zou zij dan haar kind kunnen houden? Een veel gehoorde opmerking, een terecht gevoel! Maar het blijkt allemaal zoveel anders te liggen. Cultureel, sociaal, maatschappelijk: vrouwen hebben vaak geen andere uitweg, worden verstoten, het kind zal nooit geaccepteerd worden (zeker niet als het onstaan is uit een verkrachting), etc. Als je als adoptieouders dat kindje opneemt, dan is het al afgestaan, daar heb je geen enkele invloed op. Voor het kindje zijn er slechts 2 mogelijkheden: opgroeien in het kindertehuis of opgroeien bij nieuwe ouders.

Ik vond de cursusleiding goed. Niks geen negatief beeld van adoptie, maar realistisch: als het niet geadopteerd wordt, is er voor het kind geen ander alternatief dan opgroeien in het kindertehuis. Het beeld van 'dan moeten we maar geld geven zodat het kind bij zijn moeder kan blijven' is dus een onterecht beeld: die kinderen die voor adoptie in aanmerking komen, hebben daar dus niets aan.

Al met al: teveel om op te noemen. We vonden het leuk. We hebben niet echt nieuwe dingen geleerd, maar wel veel bevestiging gekregen van onze gevoelens, ideeen, etc. En het is ook gewoon goed en leuk om met mensen van gedachten te wisselen die dezelfde dingen doordenken als wij elke dag weer.

Volgende week deel 2 :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2008 22:29

Ben jij op je 18e getrouwd? Of kan ik niet rekenen?

En verder: gaaf verslag!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 22:31

Acire schreef:Ben jij op je 18e getrouwd? Of kan ik niet rekenen?

En verder: gaaf verslag!

Je kan heel goed rekenen... was net een halve maand 19: ben bijna jarig en bijna 7 jaar getrouwd :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rebekka1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rebekka1 » 13 feb 2008 22:34

Een heel verslag ervan gemaakt zelfs! Heel interessant om te lezen. Ik kijk nu al uit naar het verslag van volgende week...
De mens wikt,

maar God beschikt.

Terug naar “Archief”