hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 19:53

verder is mijn standpunt wel duidelijk dus ik voel me niet gedwongen om op de andere reacties in te gaan, niet omdat ik niet kan vertellen hoe ik erover denk en hoe ik denk dat het goed is, maar omdat ik daar al tig pagina's over zit te praten :wink:

Enne ik zeg niet dat je geen voorbehoedsmiddelen mag gebruiken dus op die vraag ga ik al helemaal geen antwoord geven :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 feb 2008 19:54

lammetje schreef:Natuurlijk móet je geen kind en als je het psychisch niet aankúnt is het ook niet goed om te zorgen dat er kinderen komen.

Maar als je nou gewoon geen kinderwens hebt? Er gewoon echt geen behoefte aan hebt? Terwijl je het misschien heus wel aan kan, je psychisch en lichamelijk prima in orde bent. Dan kan nog steeds de kinderwens afwezig zijn. Dat heeft dan helemaal niets met luxe, carriere, verre reizen, geen tijd, etc. te maken. Maar gewoon met het niet hebben van een kinderwens.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2008 20:41

leclerc schreef:Daarnaast gaven moeders vroeger gewoon veel langer Borstvoeding, en zo werd het aantal zwangerschappen vanzelf wel ingeperkt. Tegenwoordig is het meestal met 6 maanden bekeken, dus moet je naar andere oplossingen zoeken als je niet elk jaar zwanger wilt zijn.

En de kindersterfte was veel hoger.

sela

Berichtdoor sela » 12 feb 2008 21:29

Lalage schreef:
leclerc schreef:Daarnaast gaven moeders vroeger gewoon veel langer Borstvoeding, en zo werd het aantal zwangerschappen vanzelf wel ingeperkt. Tegenwoordig is het meestal met 6 maanden bekeken, dus moet je naar andere oplossingen zoeken als je niet elk jaar zwanger wilt zijn.

En de kindersterfte was veel hoger.

en kinderen waren aanzien en een pensioen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 feb 2008 21:48

Ik weet je standpunt idd wel Lammetje :)
Maar ik vraag me nog steeds af waarom je dat standpunt hebt. Ik bedoel: waarom vind je het erg dan mensen carriere enzo voor een kind stellen? Waarom vind jij dat niet goed?
Ik vind het prima dat je iets niet goed vindt, al ben ik het er misschien mee oneens, maar ik krijg helemaal niet duidelijk waarom niet (en de tekst gaat heen en vermenigvuldig u vind ik geen argument om meteen als je getrouwd bent kinderen te krijgen).

Maargoed, ik ben wel benieuwd naar de reden van waarom mensen kinderen krijgen.
Ik kan er 3 bedenken: omdat je het graag wil, uit egoistisch oogpunt. (en dat is volgens mij sowieso 99 %)
Of omdat je ze nodig hebt voor de toekomst, vergrijzing en economisch gezien. Of dat je ze wilt omdat je hoopt dat ze Christen worden en zo de Christelijke gemeenschap kunnen versterken.

Zijn er moeders die hier een antwoord op hebben? Of over na hebben gedacht ofzo? Ben ik best benieuwd naar eigenlijk
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 feb 2008 22:13

MissF schreef:Ik weet je standpunt idd wel Lammetje :)

Maargoed, ik ben wel benieuwd naar de reden van waarom mensen kinderen krijgen.
Ik kan er 3 bedenken: omdat je het graag wil, uit egoistisch oogpunt. (en dat is volgens mij sowieso 99 %)
Of omdat je ze nodig hebt voor de toekomst, vergrijzing en economisch gezien. Of dat je ze wilt omdat je hoopt dat ze Christen worden en zo de Christelijke gemeenschap kunnen versterken.

Zijn er moeders die hier een antwoord op hebben? Of over na hebben gedacht ofzo? Ben ik best benieuwd naar eigenlijk

Ik heb wel eens gehoord dat het ingeschapen is, dat je je eigen wilt voortplanten.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 feb 2008 22:33

jaja... hormonen kwestie dus ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 feb 2008 22:35

pol schreef:Ik heb wel eens gehoord dat het ingeschapen is, dat je je eigen wilt voortplanten.
Echt niet iedereen heeft de drang om zich voort te planten, hoor. 't Zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om aan kinderen te beginnen, ik hoef echt niet zo nodig kleine LeChat-jes te zien rondhuppelen en 'kindskinderen' te krijgen. Sommige mensen zeggen dan 'dan sterft jouw naam uit'... so whát???
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 feb 2008 22:47

Ik heb nog nooit het gevoel gehad me te willen voortplanten :|

Rebekka1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rebekka1 » 12 feb 2008 22:50

Ik ben geen moeder, maar misschien mag ik toch een antwoord op de vraag van MissF.
Inderdaad is de 'kinderwens' ingeschapen. Ook ik de dierenwereld is dat zo. Nou wil ik de mensen niet op één lijn met de dieren zetten, maar een aantal overeenkomsten zijn er zeker: in het dierenrijk is veel gericht op het overleven van de soort.

In het huwelijksformulier staan ook 3 doelen van het huwelijk: 1) opdat de een de ander trouwelijk helpe en bijsta in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren; 2) Opdat zij hun kinderen, die zij krijgen zullen, in de waarachtige kennis en vreze Gods, Hem ter eer en tot hun zaligheid opbrengen; 3) het gewetensvol samenleven als man en vrouw binnen de huwelijksband (was hele lange zin...)
Doel 1 en 3 staan ons wel aan, maar doel 2 moet nog even wachten?

Een compeet ander benadering van je vraag kwam ook in mij op: Straks na onze dood (wanneer? misschien al snel) moeten wij rekenschap afleggen van ons leven. Kunnen wij dan zeggen: ik vond mijn studie belangrijker dan de kinderzegen? Het is wel de kroon op het huwelijk die daarmee geminacht wordt.
De mens wikt,
maar God beschikt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 23:20

tsja. Wat bij mij er dan inschiet over studie.... je hebt ook gaven gekregen van God. Moet je die dan in de grond steken?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 feb 2008 00:18

Kinderzegen is ook maar een menselijke term, je kunt net zo goed spreken van de zegen van een goed verstand ...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 feb 2008 07:06

Een goed verstand is ook een zegen. Misschien kun je beide zegeningen combineren?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 07:46

Rebekka1 schreef:Inderdaad is de 'kinderwens' ingeschapen.

Maar niet bij iedereen! En dat hoeft toch ook niet.

Rebekka1 schreef:In het huwelijksformulier staan ook 3 doelen van het huwelijk: 1) opdat de een de ander trouwelijk helpe en bijsta in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren; 2) Opdat zij hun kinderen, die zij krijgen zullen, in de waarachtige kennis en vreze Gods, Hem ter eer en tot hun zaligheid opbrengen; 3) het gewetensvol samenleven als man en vrouw binnen de huwelijksband (was hele lange zin...)
Doel 1 en 3 staan ons wel aan, maar doel 2 moet nog even wachten?

Ok, en hier verbaas ik me nu altijd over. Dat huwelijksformulier is toch geen Bijbel?! Dus omdat het formulier dat zegt, zijn dat per definitie de drie doelen van het huwelijk? Nou, dat heeft voor mij geen enkel gezag. Dat is net zoiets als de Catechismus... daar snap ik ook helemaal niks van, maar ok, schade zal het niet aanrichten, denk ik dan maar. Maar het is wel wonderlijk dat het aangehaald wordt als argument. Het is helemaal bizar dat die dingen in sommige Bijbels toegevoegd zijn :|

Maar dan nog: zelfs in dat formulier staat niet dat ze kinderen moeten krijgen, maar alleen maar dat ze, wanneer ze die krijgen, die goed kunnen opvoeden. Dus wanneer een stel geen kinderen kan krijgen, dan missen ze een doel in hun huwelijk. Dat vind ik wel heel vreemd hoor. Heeft Jezus niet ooit gezegd 'gezegend de kinderlozen' (ofzo, ik denk aan de bergrede)?

En ik mis een ander heel belangrijk doel: het gelukkig zijn met elkaar.

Rebekka1 schreef:Een compeet ander benadering van je vraag kwam ook in mij op: Straks na onze dood (wanneer? misschien al snel) moeten wij rekenschap afleggen van ons leven. Kunnen wij dan zeggen: ik vond mijn studie belangrijker dan de kinderzegen? Het is wel de kroon op het huwelijk die daarmee geminacht wordt.
:|

Waarom is dat nou weer de kroon op het huwelijk? Dus als God je geen kinderen geeft, dan mis je de kroon op je huwelijk, dan is je huwelijk minder gezegend?! Ik snap daar gewoon niks van. God kan op zoveel manieren zegenen. Is de kroon op je huwelijk niet per stel verschillend? Voor de een is dat kinderen, voor de anderen is dat het samen iets kunnen betekenen voor de medemens, noem maar op.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2008 09:05

lammetje schreef:De eerste tekstverwijzing is naar Genisis: gaat heen en vermenig vuldig u.

Dit heeft te maken met het bevolken van de aarde. Dat is reeds geschied. Dit dient mijns inziens geestelijk te worden geïnterpreteerd heden ten dage.

Terug naar “Archief”