Enne ik zeg niet dat je geen voorbehoedsmiddelen mag gebruiken dus op die vraag ga ik al helemaal geen antwoord geven

Moderator: Moderafo's
lammetje schreef:Natuurlijk móet je geen kind en als je het psychisch niet aankúnt is het ook niet goed om te zorgen dat er kinderen komen.
leclerc schreef:Daarnaast gaven moeders vroeger gewoon veel langer Borstvoeding, en zo werd het aantal zwangerschappen vanzelf wel ingeperkt. Tegenwoordig is het meestal met 6 maanden bekeken, dus moet je naar andere oplossingen zoeken als je niet elk jaar zwanger wilt zijn.
Lalage schreef:leclerc schreef:Daarnaast gaven moeders vroeger gewoon veel langer Borstvoeding, en zo werd het aantal zwangerschappen vanzelf wel ingeperkt. Tegenwoordig is het meestal met 6 maanden bekeken, dus moet je naar andere oplossingen zoeken als je niet elk jaar zwanger wilt zijn.
En de kindersterfte was veel hoger.
MissF schreef:Ik weet je standpunt idd wel Lammetje
Maargoed, ik ben wel benieuwd naar de reden van waarom mensen kinderen krijgen.
Ik kan er 3 bedenken: omdat je het graag wil, uit egoistisch oogpunt. (en dat is volgens mij sowieso 99 %)
Of omdat je ze nodig hebt voor de toekomst, vergrijzing en economisch gezien. Of dat je ze wilt omdat je hoopt dat ze Christen worden en zo de Christelijke gemeenschap kunnen versterken.
Zijn er moeders die hier een antwoord op hebben? Of over na hebben gedacht ofzo? Ben ik best benieuwd naar eigenlijk
Echt niet iedereen heeft de drang om zich voort te planten, hoor. 't Zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om aan kinderen te beginnen, ik hoef echt niet zo nodig kleine LeChat-jes te zien rondhuppelen en 'kindskinderen' te krijgen. Sommige mensen zeggen dan 'dan sterft jouw naam uit'... so whát???pol schreef:Ik heb wel eens gehoord dat het ingeschapen is, dat je je eigen wilt voortplanten.
Rebekka1 schreef:Inderdaad is de 'kinderwens' ingeschapen.
Rebekka1 schreef:In het huwelijksformulier staan ook 3 doelen van het huwelijk: 1) opdat de een de ander trouwelijk helpe en bijsta in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren; 2) Opdat zij hun kinderen, die zij krijgen zullen, in de waarachtige kennis en vreze Gods, Hem ter eer en tot hun zaligheid opbrengen; 3) het gewetensvol samenleven als man en vrouw binnen de huwelijksband (was hele lange zin...)
Doel 1 en 3 staan ons wel aan, maar doel 2 moet nog even wachten?
Rebekka1 schreef:Een compeet ander benadering van je vraag kwam ook in mij op: Straks na onze dood (wanneer? misschien al snel) moeten wij rekenschap afleggen van ons leven. Kunnen wij dan zeggen: ik vond mijn studie belangrijker dan de kinderzegen? Het is wel de kroon op het huwelijk die daarmee geminacht wordt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten