Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 feb 2008 12:42

De posten zitten toch altijd aardig vol hoor :) Daar worden gewoon kerkdiensten gehouden en vallen onder een andere gemeente. In Rotterdam is er een in oprichting valt nu nog onder Capelle a/d IJssel, Emmen valt onder Rijssen, Leeuwarden onder Kampen (dacht ik)...

Dan heb je nog Amsterdam, een in België en eentje onder de rivieren.. Nijmegen? nee Tilburg.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 12 feb 2008 12:50

Onder het motto 'je kunt er wel iets van leren' naar de kerk gaan is natuurlijk geen goed idee. Zorg eerst maar eens dat die predikanten een fatsoenlijke opleiding krijgen.

Ik vind in ieder geval dat Respect voor Predikanten bij jou heel erg ver te zoeken is! Ik weet wel dat de opleiding die Ger.Gem. predikanten krijgen wel degelijk fatsoenlijk is, afgezien van het feit dat er misschien teveel uiterlijke zaken worden verkondigd. Maar gelieve wel met iets meer respect over Gods knechten te praten.

Vraag jij jou zelf dan niet af of de kerkraad tussen jou en God gaat staan?

Los daarvan, vraag ik mij af, wat de kerkraad voor bijbelse argumentatie naar voren kan brengen om iemands zijn belijdenis tegen te houden omdat iemand op voetbal zit?

Laat mij dit zeggen, als men mij mijn belijdenis zou tegen willen houden zonder dat men daar op bijbelse argumentatie voor op tafel kan leggen, was ik linea recta die kerk uitgestapt! Daarbij betekent belijdenis doen, toegang vragen tot het avondmaal, een van de sacramenten die Jezus zelf heeft ingesteld, dat punt is dan voor jou niet belangrijk?

@HJ Volgens de Ger.Gem. hebben ze wel bijbelse gronden om iemand te weren van belijdenis, maar ik moet je zeggen dat het niet in alle plaatsen verboden is om op voetbal te zitten. Het ligt ook aan de dominee, hoe die erover denkt. De Ger.Gem. vind dat voetbal niet strookt met Gods woord, omdat er erg veel gevloekt wordt en dat men teveel opgaat in het wedstrijdverband. Men vind het een ijdele plaats waar je niet hoort te zijn.
En ga mij nou niet aanvallen op die reden want ik snap dat ook niet, maar als de Ger.Gem. dat vind moeten ze dat vinden.

Dat punt vind ik zelf wel degelijk belangrijk. Als jou ouders je verbieden om naar een café te gaan ga je toch ook niet het huis uit... je ouders hebben wel het goede met je voor, alleen soms wordt er te bekrompen gedacht. Nou is het voorbeeld natuurlijk wel erg zwak. Daarnaast vind ik, als de Ger.Gem. een volgens hun bijbels gegronde reden hebben om mij te weren van belijdenis, het geen reden vind om uit de Ger.Gem. te stappen.
Ik moet hierbij wel de kanttekening maken dat ik officieel uit de Ger.Gem. kom maar ik kerk in de PKN in Veenendaal, maar dat heeft niets te maken met geen belijdenis mogen doen, dat gaat puur om de preek en de toestand die in de Ger.Gem. Veenendaal aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Bertus87 op 12 feb 2008 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 12 feb 2008 13:05

Raido schreef:De posten zitten toch altijd aardig vol hoor :) Daar worden gewoon kerkdiensten gehouden en vallen onder een andere gemeente. In Rotterdam is er een in oprichting valt nu nog onder Capelle a/d IJssel, Emmen valt onder Rijssen, Leeuwarden onder Kampen (dacht ik)...

Dan heb je nog Amsterdam, een in België en eentje onder de rivieren.. Nijmegen? nee Tilburg.

volgens mij zijn er 2 in België maar dat kan ik mis hebben... ik weet dat de opa van mij ex in 1 van die belgische gemeente(n) voorganger is geweest...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 13:08

Raido schreef:De posten zitten toch altijd aardig vol hoor :) Daar worden gewoon kerkdiensten gehouden en vallen onder een andere gemeente. In Rotterdam is er een in oprichting valt nu nog onder Capelle a/d IJssel, Emmen valt onder Rijssen, Leeuwarden onder Kampen (dacht ik)...

Je vergeet Alkmaar nog ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2008 16:29

Bertus87 schreef:
Onder het motto 'je kunt er wel iets van leren' naar de kerk gaan is natuurlijk geen goed idee. Zorg eerst maar eens dat die predikanten een fatsoenlijke opleiding krijgen.

Ik vind in ieder geval dat Respect voor Predikanten bij jou heel erg ver te zoeken is! Ik weet wel dat de opleiding die Ger.Gem. predikanten krijgen wel degelijk fatsoenlijk is, afgezien van het feit dat er misschien teveel uiterlijke zaken worden verkondigd. Maar gelieve wel met iets meer respect over Gods knechten te praten.

Als dat andersom nou ook eens gebeurde...

Maar goed, over de mate van gedegenheid van de opleiding verschillen we blijkbaar van mening. Voor mij is duidelijk dat predikanten in de Ger.Gem. onder de maat onderlegd zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 16:44

Dat is mij ook meer opgevallen sinds ik in andere kerken kom.

Daarbij steekt bijna elke GerGem dominee het zelfde rideltje af.

@Marnix, Bijbelse onderbouweing hebben ze niet. Het is puur gevoels matig en regfels die ooit is bedacht zijn 50 jaar terug. Dat is ook de reden dat ik niet meer aan het Avondmaal mag en die ouderling zei zelf dat het daarom was. Krom, Krom en nog is krom.
Hij wilde de zaak verder laten rusten maar ik heb gezegd dat ik dat verre van wilde. Aangezien dingen van 50 jaar wel is niet meer in deze tijd passen.

Over het voetbal. Mijn ouders geven zelf toe dat ze vroeger ook langs het voetbalveld stonden te kijken. Als je ze het nu vraagt is het: nee, toen kon het nog. Werd zo goed als niet gevloekt en zeker geen holiganrellen. Daarbij waren de wedstrijden op zaterdag en de meeste tegenwoordig op zondag.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 12 feb 2008 17:09

Marnix schreef:

Ik denk dat dat soort dingen idd een hoop leden kost. Plus het feit dat er nauwelijks wat aan evangelisatie in de stad gebeurt. Hoeveel niet-kerkelijke gasten komen er in een jaar in de kerk? Hoeveel niet-gelovigen voegen zich jaarlijks bij de Ger Gem?
.

Vorig jaar precies 1.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2008 17:23

Ik zie nu weer allerelei bijzaken passren en heb nog maar even het stuk "Leve de Gereformeerde Gemeenten" overgelezen op de vorige pagina...

Mijn oog viel op de volgende zin:
Te vaak maken we ons druk om de kleur van de gordijnen, terwijl het huis in brand staat. Onze ziel én de wereld zijn in nood!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 feb 2008 18:12

en de mijne op de volgende zin:

Als het over het verlaten van de Gereformeerde Gemeenten gaat, dient de vraag gesteld te worden, wie er veranderd is: het kerkverband of degenen die vertrekken? In een groot aantal gevallen zullen dat degenen die vertrekken zijn.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2008 18:50

Ik heb dat artikel ook gelezen.
In het dossier zijn (o.a.) de recente artikelen te vinden die in het Nederlands Dagblad gestaan hebben.
Wat mij opviel, was dat ds. Meeuse en dr. Janse met geijkte termen nogal gepolijst spraken. Zij spraken enkel positief over de Gereformeerde Gemeenten. Lees je vervolgens die verhaaltjes van Leen den Breejen, Frank van der Pol, Maarten Westerduin en Bas Plaisier (bij het artikel De stille scheuring, zie de papieren versie of de doorverwijzing onderaan bij het artikel), dan wordt daar toch behoorlijk wat kritiek verwoord. Dat stond in schril contrast met elkaar. Ik moet zeggen dat ik die kritiek naar zijn inhoud bijzonder goed kon herkennen, vanuit mijn ervaringen met de Gereformeerde Gemeenten. Ze stipten allemaal net wat anders aan, maar de punten die ze noemden sloegen wel de spijker op zijn kop. Daarbij is iemand als prof. dr. Frank van de Pol ook bepaald de geringste niet, als professor in de theologie!

Ik heb zelf bij de Gereformeerde Gemeenten altijd een nogal dubbel gevoel. Aan de ene kant zie ik heel positieve punten, maar er zijn ook punten van kritiek.
Iets van het positieve kwam in de artikelen ook wel naar voren. Zoals grote betrokkenheid, wat mensen stimuleert om zich in de theologie te gaan verdiepen. Misschien heeft dat bij mij ook wel zo gewerkt. Ik weet niet of ik zo'n (hobby-)theoloog geworden zou zijn zonder de invloed van de Gereformeerde Gemeenten op mij.
Een ander positief punt zou ik de eerbied kunnen noemen, die je er aantreft. En ook het bevindelijke heeft er zijn positieve uitwerkingen. Er is eerbied voor het Woord van God, en voor God zelf. De Bijbel wordt echt als gezaghebbend benaderd.
Maar er zijn ook punten die mij minder aanspreken. Zo vind ik dat het geloof er wel erg functioneert als een gevoelszaak. Het beleven van het geloof, de bekering, daar draait alles om. En dat gaat ten koste van andere zaken, die in de Bijbel ook naar voren komen.
Verder ook de passiviteit die je er vindt. Het geloof moet je maar gegeven worden, en hopelijk wordt je nog eens bekeerd. En daarvan moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat dat een benadering is die volstrekt haaks staat op hoe de apostelen aan de gemeenten schreven. Ik herken dat totaal niet in de Bijbel terug. Daar wordt naar mijn idee toch meer het werk van Jezus Christus als uitgangspunt genomen, met de opdracht om een nieuw leven te leiden. Veel directer allemaal dus.
Wat ik ook een opvallend punt gevonden heb, is hoe de geloofsovertuiging in de Gereformeerde Gemeenten doorgaans is opgebouwd. Het is naar mijn idee vooral een bepaalde dogmatiek, die aan het denken ten grondslag ligt, en waarbinnen de bijbelexegese dan functioneert. Zo herinner ik mij, dat iemand van de opleiding tot godsdienstleraar van de Gereformeerde Gemeenten zei, dat dogmatiek een belangrijke plaats in de opleiding inneemt, omdat het een opleiding van de Gereformeerde Gemeenten is. Dat vond ik herkenbaar en onthullend. Ik zelf heb dat van meet af aan altijd gezien als de verkeerde volgorde. Ik zelf geef graag de eerste prioriteit aan de bijbelexege. Dat is dan ook waarin ik zelf het sterkst ontwikkeld ben in het beoefenen van theologie (grondtalen lezen, de tekst exegetiseren, evt. met behulp van commentaren). Dat is mijn praktische uitwerking van het Sola scriptura.
Op het punt van de christelijke verantwoordelijkheid maak ik ook andere keuzes, dan hoe de leiding in de Gereformeerde Gemeenten dat graag ziet. Zo zie ik weinig in het categorische afwijzen van TV-bezit en vrouwen in broek. Ik vind dat je als christen in deze wereld de verantwoordelijkheid hebt om zelf de juiste keuzes te maken. Zo leert de Bijbel dat ook. Aan de andere kant zie je in de kerk vaak een hoop luie mensen, voor wie het blijkbaar te veel gevraagd is om zelf een beetje bewust te leven en te denken. Voor zulke mensen hebben ze dan toch wel een punt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2008 09:31

Jantjes schreef:en de mijne op de volgende zin:

Als het over het verlaten van de Gereformeerde Gemeenten gaat, dient de vraag gesteld te worden, wie er veranderd is: het kerkverband of degenen die vertrekken? In een groot aantal gevallen zullen dat degenen die vertrekken zijn.

Tja en misschien vertrekken ze wel omdat de kerk weigert te veranderen. Om even het sportvoorbeeld te noemen. Mensen gaan sporten in verenigingsverband en mogen geen belijdenis doen. Ze geven aan dat sport hun geloof niet in de weg staat maar de kerk blijft bij zijn standpunt. De sporter verlaat de kerk. Wie is er dan veranderd? De kerk niet, die persoon ook niet.... er ontstaat op een gegeven moment gewoon een conflict omdat die zaken ter sprake komen. Je kan dan eerder het probleem wijten an het niet willen veranderen van standpunt als kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 feb 2008 21:20

psssstttt... die 60.000 ex-gergemmers zijn niet allemaal weggelopen omdat ze op voetballen zaten...

waar gíng dit topic ook al weer over?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 22:12

Denkertje21 schreef:psssstttt... die 60.000 ex-gergemmers zijn niet allemaal weggelopen omdat ze op voetballen zaten...
[/size]

Nee percies maar……. omdat zij té té evangelische werden. :roll:

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 14 feb 2008 22:52

Jantjes schreef:
Denkertje21 schreef:psssstttt... die 60.000 ex-gergemmers zijn niet allemaal weggelopen omdat ze op voetballen zaten...
[/size]

Wat een gel-l Jantjes. Weleens van zelfreflectie gehoord? Dat is ook heel bevindelijk :idea:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 feb 2008 22:58

Jantjes schreef:
[/size]

Uhu... :mrgreen:

Misschien wel omdat de GG té conservatief/bekrompen blijft?

Terug naar “Archief”