Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 feb 2008 20:06

Smurffie schreef:Gisteren heb ik een preek gehoord van ds. Karels (Ger. gem. Hardinxveld-Giessendam)
Waar zat je ergens? 8)

Het kan aan mij liggen, maar ik had genoeg stof tot nadenken moet ik zeggen. Voor intellectuelen geen ruimte tot nadenken? Als zij zich beperkt voelen in hun vrijheid ligt dat voornamelijk aan henzelf. Ik heb al vaker gezegd dat intellectuelen een 'gevaar' voor zichzelf zijn op religieus gebied.

Hierin ben ik het niet met je eens. Om een voorbeeld te noemen: wanneer je níet gelooft dat de mensheid daadwerkelijk 6000 jaar bestaat, maar er zelf andere gedachten op nahoudt, neemt men je niet meer serieus. Zo is het ook met andere dogma's binnen de Ger. Gem.

Daarnaast vind ik het niet zo verwonderlijk dat men de Ger. Gem. verlaat. Om een simpel voorbeeld te noemen; een vriend van mij mocht geen belijdenis doen, omdat hij op een sportvereniging zit... Het is om te huilen, werkelijk waar.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 feb 2008 20:26

Hierin ben ik het niet met je eens. Om een voorbeeld te noemen: wanneer je níet gelooft dat de mensheid daadwerkelijk 6000 jaar bestaat, maar er zelf andere gedachten op nahoudt, neemt men je niet meer serieus. Zo is het ook met andere dogma's binnen de Ger. Gem.

Dat zijn inderdaad dogma's. Maar in hoeverre zijn die relevant voor het algemeen, ongetwijfeld, christelijk geloof? Als je om dergelijke redenen een kerk verlaat, hoeveel waarde hecht je dan aan de dingen er werkelijk toe doen? Je kunt het niet altijd eens zijn met een dominee. Als je alleen díe zaken eruit pikt, kun je nergens meer naar je zin kerken, vermoed ik.
Als er werkelijk persoonlijk dingen tegen je gezegd worden waar je het absoluut niet mee eens bent, zoals het lid zijn van een sportvereniging e.d. dan vind ik het ook niet vreemd dat je weggaat. Waarom velen de Gergem. verlaten is meestal dat het 'te zwaar' is. Dan denk ik; Luister je daadwerkelijk wel onbevooroordeeld naar een preek?

Een kennis mocht geen belijdenis doen omdat hij een relatie heeft met een man. (Dus niet om het feit dat hij homo is) Ondanks dat zit hij nog steeds in de Ger.Gem. omdat zijn roots daar liggen. Je kunt weggaan omdat het doen van belijdenis wordt geweigerd, of respecteren dat de regels daarover in de Gergem heel duidelijk zijn. Het geloof in Christus blijft hetzelfde.

By the way, wij zaten op de voorste rij van het middenschip, onze bank stond haaks op de banken van de ouderlingen en diakenen, zeg maar 8)

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 11 feb 2008 21:23

Smurffie schreef:Gisteren heb ik een preek gehoord van ds. Karels (Ger. gem. Hardinxveld-Giessendam) Het kan aan mij liggen, maar ik had genoeg stof tot nadenken moet ik zeggen. Voor intellectuelen geen ruimte tot nadenken? Als zij zich beperkt voelen in hun vrijheid ligt dat voornamelijk aan henzelf. Ik heb al vaker gezegd dat intellectuelen een 'gevaar' voor zichzelf zijn op religieus gebied. Het is moeilijk om kinderlijk eenvoudig te geloven als je overal haken en ogen ziet en ze tot op hoog niveau kunt doorgronden.
De zaken die moeilijk te begrijpen zijn, doen er vaak niet toe.

Voor mij is het heel simpel (En in de lijn van HET probleem, zoals Bertuz het noemt); Gods verborgen raad hoeven wij niet naar om te kijken. Of je dus wel of niet bent uitverkoren staat buiten kijf. Daarmee ook de discussie dat God je moet bekeren omdat je het zelf niet kunt. God roept en jij hoeft daar alleen maar op in te gaan. Gods genade in deze (of zoals Karels het zei; Jezus' lippen druipen nu nog van genade) is oneindig groot. Hij geeft je keer op keer een kans. Als je die kans niet met beide handen aangrijpt, is het je eigen verantwoordelijkheid, niet de Zijne.

Dit hoor ik binnen de kerkmuren van de Ger.Gem, maar ook binnen de kerkmuren van de Chr. Ger. Gem. Misschien scheelt het als je naar de inhoud van de preken luistert, i.p.v. van bevooroordelend te luisteren, afhankelijk van welk muurtje er omheen staat. Sinds ik op die manier in welke kerk dan ook zit, heb ik van elke predikant wel iets kunnen leren.
En elke intellectueel zou dat ook kunnen, als je maar wil.

AMEN

---

Het ligt er overigens wel heel erg aan in welke Plaats je in de Ger.Gem. kerkt. Er zjin heus wel verschillene. Maar ik probeer eigenljik aan te geven dat zodra er weer iets negatiefs in de Ger.Gem. gebeurt er lina recta een topic word geopend hier. Er hoeft alleen maar een dominee iets te zeggen over een spijkerbroek bij ouderlingen of er wordt hier al weer een topic geopend. Dat vind ik werkelijk zo onzinnig als het zijn kan. Hou gewoon 1 topic centraal waar je de problemen van de Ger.Gem. kan bespreken. Ik sta zelf ook lang niet altijd positief tegenover de Ger.Gem. maar dat gezeur over al die uitspraakjes en regeltjes in de Ger.Gem, je hoeft de hoofdpagina van Refoweb maar te openen en links van het scherm komt er al minstens 1 topic aan je neus voorbji waaruit blijkt dat er weer is iets niet goed is in de Ger.Gem.

Als we al die Topics nou eens tot 1 Topic maken. En daarbij wil ik ook de kanttekening maken naar sommige mensen op dit forum waarvoor de Ger.Gem. bijna een vloek is. Als je alleen maar kan zeuren op een kerk, en je bent eruit gestapt. Hou vooral dat commentaar voor je, spuw maar op je eigen hart, en vervang dat altijd kritische en bevooroordeelde gezeur maar door bidden.

@CaptainCaveman: Ik mag ook geen belijdenis doen omdat ik op voetbal zit, maar toch ga ik om die reden heus niet de Ger.Gem. uit dat is gewoon belachelijk. Die regels kan ik me heus wel iets bij voorstellen, ook al ben ik het er niet mee eens. Ik zeg ook niet dat ik mn sport opgeef. Voorlopig ben ik nog niet toe aan belijdenis. Maar als je om die reden een kerk verlaat, vraag ik me af hoeveel je om het (zoals Smurff zegt) "Algemeen ,Ongetwijfeld, Christelijk geloof geeft
Laatst gewijzigd door Bertus87 op 11 feb 2008 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2008 21:32

CaptainCaveman schreef:
Smurffie schreef:Gisteren heb ik een preek gehoord van ds. Karels (Ger. gem. Hardinxveld-Giessendam)
Waar zat je ergens? 8)

Het kan aan mij liggen, maar ik had genoeg stof tot nadenken moet ik zeggen. Voor intellectuelen geen ruimte tot nadenken? Als zij zich beperkt voelen in hun vrijheid ligt dat voornamelijk aan henzelf. Ik heb al vaker gezegd dat intellectuelen een 'gevaar' voor zichzelf zijn op religieus gebied.

Daarnaast vind ik het niet zo verwonderlijk dat men de Ger. Gem. verlaat. Om een simpel voorbeeld te noemen; een vriend van mij mocht geen belijdenis doen, omdat hij op een sportvereniging zit... Het is om te huilen, werkelijk waar.

Ik denk dat dat soort dingen idd een hoop leden kost. Plus het feit dat er nauwelijks wat aan evangelisatie in de stad gebeurt. Hoeveel niet-kerkelijke gasten komen er in een jaar in de kerk? Hoeveel niet-gelovigen voegen zich jaarlijks bij de Ger Gem?

Ik denk dat teveel naar binnen gericht zijn gevaarlijk kan zijn... het haalt de scherpte er soms af, het kan sleur veroorzaken... interne ruzies want op extern vlak gebeurt niks (wat je bindt). Mijn predikant zei 1,5 jaar geleden in een preek: Als de deuren van je kerk niet open staan wordt het binnen muf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 11 feb 2008 22:27

Marnix schreef:

Ik denk dat dat soort dingen idd een hoop leden kost. Plus het feit dat er nauwelijks wat aan evangelisatie in de stad gebeurt. Hoeveel niet-kerkelijke gasten komen er in een jaar in de kerk? Hoeveel niet-gelovigen voegen zich jaarlijks bij de Ger Gem?

Ik denk dat teveel naar binnen gericht zijn gevaarlijk kan zijn... het haalt de scherpte er soms af, het kan sleur veroorzaken... interne ruzies want op extern vlak gebeurt niks (wat je bindt). Mijn predikant zei 1,5 jaar geleden in een preek: Als de deuren van je kerk niet open staan wordt het binnen muf.

Ja en maar niet te spreken over de leden die afhaken in de andere kerken PKN / GKV / CGK. Als je dat ziet en naast de GG zet zal het procentueel denk ik niet veel verschillen. Met dien verstande dat er veel plaatselijke kerken zijn die nooit leden uitschrijven ook niet op verzoek. Dus zo zijn de cijfers gauw vertroebeld en worden de kerken die wel zeer open zijn in het verstrekken van gegevens afgerekend.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 11 feb 2008 23:17

Bertus87 schreef:maar toch ga ik om die reden heus niet de Ger.Gem. uit dat is gewoon belachelijk.
Dat vind jij. Laat ik er wel bij zeggen dat er nog tal van andere dingen in de kerk voorgevallen zijn waardoor hij deze keuze heeft gemaakt. Een ander voorbeeld: er zijn een aantal mensen uit zijn directe omgeving verzocht om donkerdere kleding aan te doen op zondag. Even puur om een voorbeeld te geven hoe krankzinnig het af en toe loopt.

Als het puur en alleen om het stukje sport zou gaan was het een heel ander verhaal geweest. Maar het feit dat men niet op een sportvereniging mag zitten, geeft denk ik wel aan in hoe beperkt de vrijheid in overige zaken is en hoe daarmee om wordt gegaan.

Hoe wordt er omgegaan met de invulling van het weekend, hoe wordt er vorm gegeven aan vakantie, etcetera.

Die regels kan ik me heus wel iets bij voorstellen, ook al ben ik het er niet mee eens. Ik zeg ook niet dat ik mn sport opgeef. Voorlopig ben ik nog niet toe aan belijdenis. Maar als je om die reden een kerk verlaat, vraag ik me af hoeveel je om het (zoals Smurff zegt) "Algemeen ,Ongetwijfeld, Christelijk geloof geeft

Belachelijk om nu te suggereren dat er dan iets mis is met je geloof. Wegtrekken bij de Ger. Gem. om dit soort stupide, nergens op gebaseerde onzin heeft helemaal _niets_ met het persoonlijke geloof te maken.

Draai hier dan de zaken eens om: blijkbaar hecht de Ger. Gem. meer aan de uitleving dan aan het innerlijke.

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 11 feb 2008 23:34

Ik weet niet in welke plaats diegene dan kerkt. Waarschijnlijk hele zware gemeente. Ik kerk zelf in de Ger.Gem. in Veenendaal, wat ook niet bepaalde lichtste is. Maar er word geen zwarte kleding aangeraden hoor op zondag. Als je hier in Veenendaal op voetbal zit mag je geen belijdenis doen, maar als je op schaken zit wel, en op tafeltennis zit ook.

Met de invulling van het weekend. Simpel genoeg, niet op plaatsen komen waar God zich niet thuis zou voelen. En vakantie tsjah daar is heir eigenlijk nooit vele gezeur over geweest zelfs nooit n discussie over gehad. Dat men niet naar een Sportvereniging mag, vind ik persoonlijk ook onzin, maar het zij zo.

Ik zeg niet dat er iets mis is met zijn geloof, maar als je puur en ALLEEN de kerk uit gaat omdat je het een onzin regel vind dan is er idd iets mis met je ja. Dat vind ik niet netjes als je alleen om de regels de kerk uitgaat. Dan ga je dus de kerk uit, omdat je graag wil doen wat je wilt. Maar als er inderdaad andere dingen meespelen is het een andere zaak.

Ik ben het met je eens dat Ger.Gem. veel op uiterlijk gericht is, wat ik in deze tijd waar we in leven zeker niet slecht is, maar helaas slaan veel predikanten daar inderdaad in door.

Ik wilde alleen aangeven dat ik een hekel heb aan het gedrag van sommige mensen die puur alleen om de regels de Ger.Gem. uittrekken omdat ze de regels te zwaar vinden terwijl er wel degelijk een aanbod van genade is en Christus wel degelijk gepredikt wordt.....

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 feb 2008 00:01

Bertus87 schreef: Als je hier in Veenendaal op voetbal zit mag je geen belijdenis doen, maar als je op schaken zit wel, en op tafeltennis zit ook.

Vraag jij jou zelf dan niet af of de kerkraad tussen jou en God gaat staan?

Los daarvan, vraag ik mij af, wat de kerkraad voor bijbelse argumentatie naar voren kan brengen om iemands zijn belijdenis tegen te houden omdat iemand op voetbal zit?

Laat mij dit zeggen, als men mij mijn belijdenis zou tegen willen houden zonder dat men daar op bijbelse argumentatie voor op tafel kan leggen, was ik linea recta die kerk uitgestapt! Daarbij betekent belijdenis doen, toegang vragen tot het avondmaal, een van de sacramenten die Jezus zelf heeft ingesteld, dat punt is dan voor jou niet belangrijk?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 00:11

Veenendaal hoort bij de lichtere flank van de GerGem Bertus ;)

Ik herken je verhaal wel een beetje. Ik was pas weer is in de GerGem in Zeist, na daar een jaar weg te zijn en ruim een half jaar geen GerGem dienst meer bezocht te hebben. Het viel mij toen op dat ed preek eigenlijk wel vrij levendig was.

Het voordeel van af en toe een preek is: je luistert enkel naar de preek. Maar om er volwaardig lid te wezen vind ik het geen fijne gemeente. Puur omdat er geen ruimte is voor eigen inzichten. Geen ruimte om over zaken te discuseren. Dat misschien nog wel maar de uitkomst staat wel al vast, want die is 50 jaar ervoor is vast gelegd in een synode of andere vergadering.

De controlerende houding van mensen vind ik verschrikkelijk. Als mensen er achter komen dat ik officieel GerGemster ben, dan kijken ze gelijk met hele andere ogen naar je. Dan ben ik opeen s een enorme grote zondares, want ik draag wel een broek en kerk ook in andere kerken. Ik zal altijd onder de GerGemmers de afvallige zijn. Die stempel zal ik niet meer kwijt raken tot mijn dood. DAT is waar ik zo enorm moeite mee heb.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 feb 2008 07:50

Gerdien B. schreef:Veenendaal hoort bij de lichtere flank van de GerGem Bertus ;)

Mwah, dan ben je al een tijdje niet in Veenendaal geweest daar is nog wel wat verandert de laatste paar jaar. :|

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 feb 2008 07:56

De controlerende houding van mensen vind ik verschrikkelijk. Als mensen er achter komen dat ik officieel GerGemster ben, dan kijken ze gelijk met hele andere ogen naar je. Dan ben ik opeen s een enorme grote zondares, want ik draag wel een broek en kerk ook in andere kerken. Ik zal altijd onder de GerGemmers de afvallige zijn. Die stempel zal ik niet meer kwijt raken tot mijn dood. DAT is waar ik zo enorm moeite mee heb.

En dan vind men het gek dat de GG zwart wordt gemaakt.

Ik mag ook geen belijdenis doen omdat ik op voetbal zit, maar toch ga ik om die reden heus niet de Ger.Gem. uit dat is gewoon belachelijk.

Waarom is dat belachelijk? Als je het met meerdere regels niet eens bent is dat helemaal niet belachelijk. Ik zie het net als trouwen: als je met je geliefde trouwt maar je mag helemaal niets doen wat jij leuk vind is de lol er al snel vanaf. En dat zal hier ook zo zijn.

Laat mij dit zeggen, als men mij mijn belijdenis zou tegen willen houden zonder dat men daar op bijbelse argumentatie voor op tafel kan leggen, was ik linea recta die kerk uitgestapt! Daarbij betekent belijdenis doen, toegang vragen tot het avondmaal, een van de sacramenten die Jezus zelf heeft ingesteld, dat punt is dan voor jou niet belangrijk?

idd
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2008 10:16

Vanmorgen stond er in het ND een laatste stuk. Persoonlijk vind ik dit veel genuanceerder dan de reactie van ds. Meeuwse. Ik hoop echt dat iedereen dit leest!

Mijn moeite is alleen dat de theorie uit het onderstaande best vaak haaks staan op de praktijk in veel gemeenten.

Desondanks kan ik van harte amen zeggen op de titel die aan het stuk is meegegeven!

Leve de Gereformeerde Gemeenten!
door Ton van der Schans

Bij de uittocht uit de Gereformeerde Gemeenten gaat het voor veel (ex)-leden niet zelden om dramatische zaken. Er past geen relativering bij gebeurtenissen die diep hebben ingegrepen in het persoonlijke leven en waarbij gewetensbeslissingen hebben plaatsgevonden. Toch bevat het artikel 'Een stille scheuring' (Nederlands Dagblad 9 februari)
volgens Ton van der Schans te weinig analyse. Volgens hem zijn de Gereformeerde Gemeenten van alle reformatorische kerkgenootschappen het best in staat leden vast te houden.

Juist de Gereformeerde Gemeenten zijn - ondanks alles wat ook deze groep bedreigt - minder vatbaar voor onze dominante liberale, seculiere cultuur dan andere kerkgenootschappen. Hoe komt dat?

Historisch en sociologisch gesproken weten groeperingen met een duidelijk en sterk identiteitsbesef hun mensen beter vast te houden dan groepen met een minder duidelijk, of zelfs vaag identiteitsbesef. De Gereformeerde Gemeenten vormen het meest homogene kerkgenootschap in de gereformeerde gezindte met de meest eenduidige identiteit. Het zijn onder ander deze eenduidigheid en identiteit die maken dat de Gereformeerde Gemeenten het trekpaard zijn voor reformatorische scholen, zorg- en vele andere organisaties (RMU, SGP, Reformatorisch Dagblad ,enz.). In de Gereformeerde Gemeenten wordt het besef levend gehouden, dat je zo in de wereld kunt opgaan, dat je er uiteindelijk in ondergaat. De Gereformeerde Gemeenten hebben een eigen gestalte met veel positieve kanten. Ondanks alle vertrek en kritiek komen de mensen er ook door de week wél naar de kerk, er is veel belangstelling voor zending en evangelisatie, de jeugd is zeer betrokken. Als je daar de recente plaatjes van de Protestantse Kerk in Nederland of de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) naast legt. Daar heten de Harincken geen C. of W., maar George..., met alle vragen en problemen van dien.

Dogmatisering
Deze sociologische kenmerken hebben ook een (interne) keerzijde. De Gereformeerde Gemeenten zijn het duidelijkste voorbeeld van een gesloten kerktype met een sterk synodocratische kerkstructuur. De synoden (generale en particuliere) en classes uniformeren de relatief pluriforme opvattingen. Hierdoor komen plaatselijke afwijkingen snel aan het licht. De reactie binnen de Gereformeerde Gemeenten op interne verschillen heeft soms wel iets krampachtigs. Ik constateer op sommige plaatsen een dogmatiseringsproces. Uit angst voor afglijden reageren leidinggevende predikanten soms nogal allergisch op afwijkende stemmen. Ook worden zaken die vroeger weliswaar ook geleerd of gepredikt werden binnen de gemeenten, nu in kerkelijke uitspraken vastgelegd. Een verdergaande systematisering van de leer brengt wel (nuance)­verschillen aan het licht die binnen de norm van Schrift en belijdenis legitiem zijn.

In dit licht moeten we een aantal uittochten uit de Gereformeerde Gemeenten bezien. Nog wel een opmerking hierbij. Als het over het verlaten van de Gereformeerde Gemeenten gaat, dient de vraag gesteld te worden, wie er veranderd is: het kerkverband of degenen die vertrekken? In een groot aantal gevallen zullen dat degenen die vertrekken zijn. Ze voelen zich niet langer thuis in de Gereformeerde Gemeenten en claimen een plaats die er historisch gezien nooit geweest is. Vanouds heeft in de Gereformeerde Gemeenten sterker de nadruk op wedergeboorte dan op geloof gelegen. Naast het verzoenend werk van Christus, komt evenzeer de noodzakelijk geachte werking en toepassing van de Heilige Geest met de daarbij horende kenmerken aan de orde en wordt het geloof als een gave van God gepreekt en niet zozeer als een menselijke activiteit.

Nu kan de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten natuurlijk niet de norm zijn. Dat zou rooms zijn. Van het traditiebegrip van de Reformatie geldt: terug naar de Schrift! Laten de Gereformeerde Gemeenten zich hierop altijd daadwerkelijk aanspreken? Ook een historische ontwikkeling dient getoetst te worden aan de Schrift. Niet aan Comrie, of welke theoloog dan ook. Heel terecht wordt in de Gereformeerde Gemeenten de vraag naar de zogenaamde toe-eigening van het heil gesteld. Als de vraag 'hoe aan het geloof te komen' niet meer wezenlijk gesteld wordt, zijn we ver van huis. Of we dat nu een verondersteld geloof of anders noemen. Maar een verondersteld ongeloof in het aanspreken van de gemeente behoeft ook correctie.

Geen bijdrage
Helaas hebben de Gereformeerde Gemeenten geen wezenlijke eigen bijdrage geleverd aan het behoud, laat staan de ontwikkeling van gereformeerde theologie in ons land en daar buiten. Ds. G.H. Kersten heeft dat wel beoogd. Echt gereformeerde theologie kwam van mensen als ds. G. Boer, W.L. Tukker en L. en I. Kievit. Ook christelijk-gereformeerden als de professoren J. van Genderen en W.H. Velema lieten zich niet onbetuigd. Het is jammer dat de Gereformeerde Gemeenten dit niet oppakken en er zelfs nauwelijks mee worstelen. Dat is een reëel probleem, dat ook vandaag de dag niet goed wordt opgepakt. Het reformeren om gereformeerd te blijven, wordt bepaald niet vaak beoefend in de Gereformeerde Gemeenten. Velen die de Gereformeerde Gemeenten verlaten hebben, hadden in dit opzicht de Gereformeerde Gemeenten met vrucht kunnen dienen. Die kerken zijn nu vaak zo met de verdediging van het eigene bezig, dat een doordenking van de gereformeerde theologie voor vandaag de dag uitblijft. Te vaak maken we ons druk om de kleur van de gordijnen, terwijl het huis in brand staat. Onze ziel én de wereld zijn in nood! Ónze godsdienstige cultuur moet eraan. Het besef dat de Heilige Geest dit moet werken, mogen we niet uitspelen tegen ons bidden en werken.

Een christendom waarin de waarheid dat God de zondaar zoekt (en niet andersom) niet wordt gepreekt, waarin de pelgrimage ontbreekt en bewogenheid met de wereld afwezig is, heeft geen toekomst. Ik geloof een heilige algemene christelijke kerk, waarvan de Gereformeerde Gemeenten een deel zijn. Belijden is naar een woord van Groen van Prinsterer 'uitkomen voor de waarheid, waar de tijdgeest het meeste bezwaar maakt'. Het is een troostwoord voor ons allen in onze geseculariseerde westerse wereld, dat een kleine groep met een overtuiging meer zeggingskracht heeft dan een grote groep zonder overtuiging. We moeten meer wegen dan tellen! In de meest diepe zin van het woord sluit ik af met: leve de Gereformeerde Gemeenten!

Drs. A.A. van der Schans is docent geschiedenis aan hogeschool Driestar educatief in Gouda, hoofdredacteur van Transparant en ouderling in de Gereformeerde Gemeente van Bodegraven.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2008 10:41

Smurffie schreef:Gisteren heb ik een preek gehoord van ds. Karels (Ger. gem. Hardinxveld-Giessendam) Het kan aan mij liggen, maar ik had genoeg stof tot nadenken moet ik zeggen. Voor intellectuelen geen ruimte tot nadenken? Als zij zich beperkt voelen in hun vrijheid ligt dat voornamelijk aan henzelf. Ik heb al vaker gezegd dat intellectuelen een 'gevaar' voor zichzelf zijn op religieus gebied. Het is moeilijk om kinderlijk eenvoudig te geloven als je overal haken en ogen ziet en ze tot op hoog niveau kunt doorgronden.
De zaken die moeilijk te begrijpen zijn, doen er vaak niet toe.
Hoe kom je erbij dat je kinderlijk eenvoudig zou moeten geloven? Wat een onzin. Het zou dus een gevaar betekenen als je woekert met een gave van God?
Voor mij is het heel simpel (En in de lijn van HET probleem, zoals Bertuz het noemt); Gods verborgen raad hoeven wij niet naar om te kijken. Of je dus wel of niet bent uitverkoren staat buiten kijf. Daarmee ook de discussie dat God je moet bekeren omdat je het zelf niet kunt. God roept en jij hoeft daar alleen maar op in te gaan. Gods genade in deze (of zoals Karels het zei; Jezus' lippen druipen nu nog van genade) is oneindig groot. Hij geeft je keer op keer een kans. Als je die kans niet met beide handen aangrijpt, is het je eigen verantwoordelijkheid, niet de Zijne.
Dit vind ik zinloze discussies. En daar hoort het in de theologie/de preek helemaal niet over te gaan.
Sinds ik op die manier in welke kerk dan ook zit, heb ik van elke predikant wel iets kunnen leren.
En elke intellectueel zou dat ook kunnen, als je maar wil.

Onder het motto 'je kunt er wel iets van leren' naar de kerk gaan is natuurlijk geen goed idee. Zorg eerst maar eens dat die predikanten een fatsoenlijke opleiding krijgen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 feb 2008 12:16

Marnix schreef:Ik denk dat dat soort dingen idd een hoop leden kost. Plus het feit dat er nauwelijks wat aan evangelisatie in de stad gebeurt. Hoeveel niet-kerkelijke gasten komen er in een jaar in de kerk? Hoeveel niet-gelovigen voegen zich jaarlijks bij de Ger Gem?
Die getallen weet ik, alleen weet ik dat er toch best wat evangelisatieposten zijn :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2008 12:39

Raido schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat dat soort dingen idd een hoop leden kost. Plus het feit dat er nauwelijks wat aan evangelisatie in de stad gebeurt. Hoeveel niet-kerkelijke gasten komen er in een jaar in de kerk? Hoeveel niet-gelovigen voegen zich jaarlijks bij de Ger Gem?
Die getallen weet ik, alleen weet ik dat er toch best wat evangelisatieposten zijn :)

Hm maar blijkbaar gaat er dan toch ergens wat mis als dat totaal geen resultaat heeft. Dat enkel aan de "wereld" wijten lijkt me niet juist aangezien er in een hoop andere kerkverbanden andere cijfers zijn. Dat kan dan de aanpak zijn, of dat de evangelisatie wel goed is maar de opvang in de kerken niet, of de kerken niet gastvrij zijn of niet begrijpelijk, een aparte subcultuur waar het moeilijk integreren is enz. ik denk niet dat je als kerken wat evangelisatieposten neer kan zetten en het daar dan bij laten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”