Harm-J schreef:Riska schreef:Ik begrijp wat je zegt. Soms is een hartgrondige vloek in feite een wanhoopskreet naar God toe. En - het zal wel heel controversieel zijn wat ik nu zeg - misschien hoort God in die hartgrondige vloek in diepste wezen een gebed, een wanhoopsgebed.
Sterk punt! Zou had ik het eigenlijk nog nooit bekeken, als zijnde een uitroep van onvermogen.
Daarbij gaat het om vloeken in een televisie programma, dus een ander die vloekt. Er staat gelukkig in de 10 geboden: Gij zult de naam van de Heere, uw God, niet ijdel gebruiken. Men kijkt zo snel naar de ander zijn zonden, i.p.v van dat men eerst naar zich zelf kijkt en zijn eigen zonden. Gelukkig maar dat het gebod niet op houdt bij de woorden, niet ijdel gebruiken, maar dat de woorden: 'want de Heere zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt. ', er nog na volgen!
Ik erger me groen en geel als er - volkomen onnodig - gevloekt wordt. In welk programma dan ook. Er zijn "cabaretiers" (let op de aanhalingstekens!!) die het kennelijk het ultieme genot vinden de naam van de Heer en de ene gvd te laten hporen. Soms gebeurt het ook in toneelstukken. Dan switch ik altijd naar een ander programma of zet de tv uit.
Inderdaad gaat het in dit topic over vloeken op de tv.
Ik maakte alleen de opmerking omdat er iets in die geest gezegd werd, dat mensen soms vloeken in eigen omgeving.
Vloeken is altijd een uiting van onvermogen. Wat ik bedoelde gaat nog iets dieper - een uitroep van diepe wanhoop...