slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 17 dec 2003 22:30

Unknown schreef:
Je mag wel weggaan wanneer je geloof bedreigd word.

Hmm, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld, maar je hebt het wat krom omschreven.BESTE FLORIS, WAT ZOU IK ER ANDER MEE BEDOELT HEBBEN?????

Je bedoelt waarschijnlijk: Je mag wel weggaan als je kerk dingen verkondigt die niet op de bijbel gegrond zijn. Als je dus kan aantonen vanuit de bijbel dat het niet klopt wat er verkondigt wordt in die kerk.

Je moet oppassen met het aantonen uit de bijbel!! Veel dingen kan je op verschillende dingen uitleggen!!

Ik bedoel wel precies wat er staat!!!!!!
Niet weggaan wanneer de leer/bijbel niet zuiver verkondigd wordt! Dat is een bedreiging!!!!
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 18 dec 2003 17:22

Volgens mij is het vrij simpel!

Kerkdiensten duren te lang, veel te lang zelfs. Of er zou meer afwisseling moeten zijn. Het is niet zo dat ik van mijn tijd niet even anderhalf uur voor God kan vrijmaken.
Een mens kan maar een kwartier / twintig minuten lang informatie tot zich nemen. Tijdens een kerkdienst moet je dit (zij het met vrij korte onderbrekingen) verschillende keren achter elkaar. Vrijwel niemand kan dat. Beter zou het zijn wanneer er verschillende diensten per week waren die korter duurden.

Ook valt het mij altijd op, dat ik van een zondag altijd maar 1 van de twee preken onthoudt. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Het kan aan mezelf liggen, want op school kan ik wel verschillende lessen onthouden. Een wezenlijk verschil is dan weer dat ik tijdens de lessen aantekeningen maak en bij een preek niet.
(Er komt nu vast iemand met de tip dat ik dan aantekeningen moet gaan maken tijdens de kerkdienst :lol: )
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 18 dec 2003 19:13

Snorbaarder schreef:(Er komt nu vast iemand met de tip dat ik dan aantekeningen moet gaan maken tijdens de kerkdienst :lol: )

ik heb al eerder gezegd dat het aantekeningen maken erg handig is!! Je onthoud dingen beter en je kan er later over na denken!!

Ik vind het eerst ook lastig om er aan te beginnen, maar dat gevoel is nu bij mij weg. Ik kan me beter concentreren!!
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

1 Johannes 4 :7-21

caprice

Berichtdoor caprice » 18 dec 2003 21:40

In deze jachtige tijd kan men vaak veel informatie verwerken, maar als het over Gods Woord gaat is dat ineens te moeilijk. Of weet iemand het niet meer omdat hij niet geluisterd of geslapen heeft?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2003 07:03

Beste Caprice, er zijn limieten aan de het opnemingsvermogen en concentratievermogen van mensen. Zeker niet-hoog opgeleide mensen hebben moeite op zich lang te kunnen concentrereren iets wat zij dienen op te nemen. Dit is geen diskwalificatie, maar een gegeven.

Ik ben van mening dat dominee's hier rekening mee moeten houden en de lengte van de preek moeten aanpassen aan het gemiddelde concentratievermogen en gemiddelde opnemingsvermogen van hun gemeente. Anders staat hij inderdaad voor niets te preken.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 dec 2003 09:37

Sabra schreef:Beste Caprice, er zijn limieten aan de het opnemingsvermogen en concentratievermogen van mensen. Zeker niet-hoog opgeleide mensen hebben moeite op zich lang te kunnen concentrereren iets wat zij dienen op te nemen. Dit is geen diskwalificatie, maar een gegeven.

Ik ben van mening dat dominee's hier rekening mee moeten houden en de lengte van de preek moeten aanpassen aan het gemiddelde concentratievermogen en gemiddelde opnemingsvermogen van hun gemeente. Anders staat hij inderdaad voor niets te preken.

In een preek spreekt de dominee verschillende mensen aan. Niet alles in een preek spreekt iemand direct aan. Aan bepaalde gedeeltes heeft de een meer dan de ander. Denk er maar aan als de dominee de onbekeerden of Gods volk toespreekt.

Overigens heb ik vaak genoeg een preek gehoord waar ik een uur de aandacht bij kon houden, o.a. omdat het erg aansprak.

PaLPiTaTioN

Re: slapen in de kerk.....

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 23 dec 2003 14:41

butterfly schreef:mmm dat hangt ervanaf als de preek boring is dan kan jij er toch niks aandoen :mrgreen:

Als je gewoon te weinig slaaprust hebt gehad dan ben je gewoon fout bezig! Dan kan je beter gewoon niet naar de kerk gaan!

Heb je helemaal gelijk in! Maar nadat ik dat een aantal weken achter elkaar had, dat ik dus op de zondagmorgen in bed bleef liggen, had ik op den duur toch wel ziets van "ik moet en ik zal zondag in de dienst zijn", waardoor ik zaterdag eerder naar bed ging en zondag vrij wakker in de dienst zat.

Ik vind dat je beter thuis kan zijn als slapen in de kerk. Als je dan toch slaapt, dan ligt een bed veel lekkerder! Je moet simpelweg voorkomen dat je op zondagochtend zo moe bent, voor zover dat ff mogelijk is.

caprice

Re: slapen in de kerk.....

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 14:46

PaLPiTaTioN schreef:
butterfly schreef:mmm dat hangt ervanaf als de preek boring is dan kan jij er toch niks aandoen :mrgreen:

Als je gewoon te weinig slaaprust hebt gehad dan ben je gewoon fout bezig! Dan kan je beter gewoon niet naar de kerk gaan!

Heb je helemaal gelijk in! Maar nadat ik dat een aantal weken achter elkaar had, dat ik dus op de zondagmorgen in bed bleef liggen, had ik op den duur toch wel ziets van "ik moet en ik zal zondag in de dienst zijn", waardoor ik zaterdag eerder naar bed ging en zondag vrij wakker in de dienst zat.

Ik vind dat je beter thuis kan zijn als slapen in de kerk. Als je dan toch slaapt, dan ligt een bed veel lekkerder! Je moet simpelweg voorkomen dat je op zondagochtend zo moe bent, voor zover dat ff mogelijk is.

Nogmaals: Je kunt beter in je bed naar de kerk verlangen dan in de kerk naar je bed.
Laatst gewijzigd door caprice op 23 dec 2003 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 23 dec 2003 15:08

dan

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 15:15

joris schreef:dan

Een wijziging heeft reeds plaatsgevonden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 dec 2003 12:07

Invincible schreef:
essieee schreef:Dus ligt het aan God en Zijn dienstknechten?

Als een praiseavond mij wel kan boeien, ligt het dus niet aan G.d.

Misschien ligt het wel aan policy, aan regels, aan opbouw en aan inhoud, en niet zozeer aan de talenten van de voorganger zelf. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen in een kerkdienst in slaap vallen, tenslotte: onze kerkdiensten zijn voor bezoekers ontzettend passief. Men ploft neer, zingt op zn 11&30st, doet de ogen dicht tijdens gebed, neemt een snoepje (=meest heftige actie van de hele dienst) en hoort onderuitgezakt een praatje aan. Met alle respect.

Waarom de voorganger de helft van een dienst laten bepalen? Hou bijvoorbeeld 's ochtens een bijbelstudie zoals het nu gaat en 's avonds een AANBIDDINGSavond waar je heel de zaal bij betrekt. Want aanbidding, dat komt niet voor in onze kerkdiensten (althans, niet bij mij).

Sorry ik kan je niet volgen. niet dat ik zo braaf ben maar ik kan soms balen als de 1,5 uur om zijn!

caprice

Berichtdoor caprice » 24 dec 2003 12:14

essieee schreef:
Invincible schreef:

Misschien ligt het wel aan policy, aan regels, aan opbouw en aan inhoud, en niet zozeer aan de talenten van de voorganger zelf. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen in een kerkdienst in slaap vallen, tenslotte: onze kerkdiensten zijn voor bezoekers ontzettend passief. Men ploft neer, zingt op zn 11&30st, doet de ogen dicht tijdens gebed, neemt een snoepje (=meest heftige actie van de hele dienst) en hoort onderuitgezakt een praatje aan. Met alle respect.

Waarom de voorganger de helft van een dienst laten bepalen? Hou bijvoorbeeld 's ochtens een bijbelstudie zoals het nu gaat en 's avonds een AANBIDDINGSavond waar je heel de zaal bij betrekt. Want aanbidding, dat komt niet voor in onze kerkdiensten (althans, niet bij mij).

Sorry ik kan je niet volgen. niet dat ik zo braaf ben maar ik kan soms balen als de 1,5 uur om zijn!

Ik ook. Een doopdienst duurt trouwens bijna 2 uur en een avondmaalsdienst bijna 2,5 uur.
En die aanbidding komt toch in het grote gebed naar voren?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 dec 2003 12:16

caprice schreef:
essieee schreef:
Invincible schreef:

Ik ook. Een doopdienst duurt trouwens bijna 2 uur en een avondmaalsdienst bijna 2,5 uur.
En die aanbidding komt toch in het grote gebed naar voren?

Maar ook in het zingen en beluisteren van de preek. Het draait allemaal om God!!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 dec 2003 12:45

caprice schreef:
essieee schreef:En die aanbidding komt toch in het grote gebed naar voren?

Yep, de dominee doet veel aan aanbidding, maar de aanbidding van de mensen in de banken is grotendeels passief. :!:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 24 dec 2003 12:49

@mic schreef:
caprice schreef:
essieee schreef:En die aanbidding komt toch in het grote gebed naar voren?

Yep, de dominee doet veel aan aanbidding, maar de aanbidding van de mensen in de banken is grotendeels passief. :!:

'Verootmoedigen wij ons in een gemeenschappelijk gebed en vragen wij de onmisbare zegen des Heeren over dit samenzijn'

Betekent dat je met elkaar bidt, en als je niet meebidt is dat toch je eigen schuld?

Terug naar “Archief”