Gaan al die mensen dan gewoon verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 dec 2007 13:04

Ik vraag me af of dat wel een echte keus is. Als je nog niet weet wie God is, hoe kan je dan voor Hem kiezen. Als je wel weet wie God is, dan kan je niet anders dan in Hem geloven. Ik denk dat God je geloof geeft of niet. Dat leert de bijbel toch ook.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 22 jan 2008 20:02

Als het maar voor een mens zn dood gebeurd, na de dood is er geen verwachting meer.

Spreuken 11
7 Als de goddeloze mens sterft, vergaat zijn verwachting; zelfs is de allersterkste hoop vergaan.

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 06 feb 2008 22:34

goofy1978 schreef:Als het maar voor een mens zn dood gebeurd, na de dood is er geen verwachting meer.

Spreuken 11
7 Als de goddeloze mens sterft, vergaat zijn verwachting; zelfs is de allersterkste hoop vergaan.


Je hebt het hier over de goddeloze mens. Ik geloof wel dat er na de dood, en dan bedoel ik dus tijdens de wederkomst en de opstanding der doden voor de mensen die Jezus nooit echt hebben gekend of hem niet zo hebben gekend zoals de bijbel het leerde nog een kans krijgen om zich te bekeren.

Veel mensen denken dat als je sterft je gelijk in de hemel of hel komt maar als je dood bent dan ben je dood net zolang totdat Jezus terugkomt. Het oordeel vind dan namelijk plaats en niet daarvoor al.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2008 08:52

Hendrik schreef:
goofy1978 schreef:Als het maar voor een mens zn dood gebeurd, na de dood is er geen verwachting meer.

Spreuken 11
7 Als de goddeloze mens sterft, vergaat zijn verwachting; zelfs is de allersterkste hoop vergaan.


Je hebt het hier over de goddeloze mens. Ik geloof wel dat er na de dood, en dan bedoel ik dus tijdens de wederkomst en de opstanding der doden voor de mensen die Jezus nooit echt hebben gekend of hem niet zo hebben gekend zoals de bijbel het leerde nog een kans krijgen om zich te bekeren.

Veel mensen denken dat als je sterft je gelijk in de hemel of hel komt maar als je dood bent dan ben je dood net zolang totdat Jezus terugkomt. Het oordeel vind dan namelijk plaats en niet daarvoor al.


Heb je daar ook een Bijbelse onderbouwing voor? Das wel zo handig om ook even te melden dan ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 07 feb 2008 14:42

Marnix schreef:
Hendrik schreef:
goofy1978 schreef:Als het maar voor een mens zn dood gebeurd, na de dood is er geen verwachting meer.

Spreuken 11
7 Als de goddeloze mens sterft, vergaat zijn verwachting; zelfs is de allersterkste hoop vergaan.


Je hebt het hier over de goddeloze mens. Ik geloof wel dat er na de dood, en dan bedoel ik dus tijdens de wederkomst en de opstanding der doden voor de mensen die Jezus nooit echt hebben gekend of hem niet zo hebben gekend zoals de bijbel het leerde nog een kans krijgen om zich te bekeren.

Veel mensen denken dat als je sterft je gelijk in de hemel of hel komt maar als je dood bent dan ben je dood net zolang totdat Jezus terugkomt. Het oordeel vind dan namelijk plaats en niet daarvoor al.


Heb je daar ook een Bijbelse onderbouwing voor? Das wel zo handig om ook even te melden dan ;)


Ik heb hier een videofilmpje van een amerikaanse dominee die het beter kan uitleggen als ik. Hij geeft er ook diverse bijbelteksten bij:

Deel 1:http://www.youtube.com/watch?v=bbLWNXhDuvw
Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=RTOD_0AezM0
Deel 3: http://www.youtube.com/watch?v=xdtSZ20LR-w

Om het even kort samen te vatten wat deze man zegt met mijn eigen mening/verhaal erbij:
Volgens de bijbel is zowel de ziel als het lichaam van een mens sterfelijk. Wij hebben geen eeuwiglevende ziel, die krijgen we pas na de eerste opstanding der doden. Het oordeel vindt ook pas plaats als Jezus terug gekomen is. Dan worden eerst de gelovigen geoordeeld en dan de goddeloze of de mensen die Jezus niet kenden. ALs je sterft kom je dus niet eerst bij God die je gelijk naar de hemel of de hel wijst. De hel wordt ook pas geopend nadat de duivel er in geworpen wordt. En waarom zou God je twee keer moeten beoordelen? Als alternatief wordt er wel van een onderwereld of vagevuur gesproken als toestand waar dode mensen nu zijn, maar ik denk dat dit met name in de katholieke leer gepredikt is. Jullie weten vast allemaal nog wel wat de aflaat was.

De dood wordt in de bijbel wel vergeleken met een slaap. Jezus wekte bijvoorbeeld Lazarus op uit de dood. Lazerus was een gelovig man en als hij toen al bij God geweest zou zijn dan zou het denk ik wel tegen vallen om weer op aarde te moeten leven.

Men heeft het ook wel eens over de vergelijking van de arme Lazarus die in abrahams schoot zit en de rijke man die in de hel toekijkt. Ik denk niet dat mensen vanuit de hemel naar de hel kunnen kijken en andersom. In de hemel is namelijk alles perfect op orde en hoef je je geen zorgen meer te maken. Zou je daar dan de hel kunnen zien of de aarde dan zou je als mens toch schrikken. Daarbij geloof ik dat enkel God zo machtig is dat hij dat allemaal kan zien. We moeten ook niet vergeten dat dit een gelijkenis is, dus niet echt gebeurd. Jezus wilde hier iets mee aangeven. De schoot van abraham kan ook symbool staan voor geborgenheid in Christus of dat je dus bij het volk van God hoort.

Ik wijd een beetje uit met die gelijkenis,maar kijk maar naar de video en zeg maar wat jullie er van denken.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 07 feb 2008 15:53

Lalage schreef:Jij zou wel willen dat iedereen behouden werd... ben jij dan genadiger dan God?


Nee, ik kan niet Goddelijk denken.
Dat zou namelijk betekenen dat ik bepaalde mensen niet op de nieuwe hemel en aarde zou laten komen die God wel heeft uitverkoren en andersom ook.
Je kunt nooit deze discussie maken met je eigen gevoel voor rechtvaardigheid.
Want God is een verterend vuur en wil dat de zonde gestrafd wordt. Daarom heeft de hele wereld, dus iedereen de eeuwige dood verdiend.
Dat Hij mensen uit genade tot Zijn kinderen aanneemt is niet omdat die zo goed zijn, of lief, of zonder zonde. Nee, dat is enkel en alleen uit genade. Die mensen schenkt Hij ook uit genade het geloof.
En anderen onthoud Hij dat geloof.
Dat kan en mag Hij doen want Hij is de schepper van alles.

Als er dus geen geloof is dan volgt de eeuwige ondergang.
Het eeuwige vuur, of de hel.
Maar ze zullen niet aanwezig zijn op de nieuwe aarde.
Als je daarin geloofd moet je de Bijbel wel erg veel verdraaien.

Verder is er direct na onze dood al zekerheid over waar onze ziel is.
De moordenaar aan het kruis b.v. hoorde Jezus zeggen: heden zult gij met mij in het paradijs zijn. Heden, niet later.

Daarbij nog maar eens de aloude Chatechismus met tekstverwijzing:

Vraag 52: Welke troost schenkt u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden?

Antwoord:
Dat ik in alle droefheid en vervolging met opgeheven hoofd juist Hem als Rechter uit de hemel verwacht, die Zich eerst om mij voor Gods rechterstoel gesteld en heel de vloek van mij weggenomen heeft1.
Hij zal dan al zijn en mijn vijanden aan de eeuwige ondergang overgeven2, maar mij met alle uitverkorenen tot Zich nemen in de hemelse blijdschap en heerlijkheid3.

1 Luc. 21:28; Rom. 8:23, 24; Filip. 3:20; 1 Tess. 4: 16; Tit. 2:13. 2 Matt. 25:41-43; 2 Tess. 1: 6, 8, 9.
3 Matt. 25: 34-36; 2 Tess. 1: 7, 10.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 feb 2008 16:11

Hendrik schreef:Volgens de bijbel is zowel de ziel als het lichaam van een mens sterfelijk. Wij hebben geen eeuwiglevende ziel, die krijgen we pas na de eerste opstanding der doden.

Waar staat dat in de Bijbel?

Hendrik schreef:Het oordeel vindt ook pas plaats als Jezus terug gekomen is. Dan worden eerst de gelovigen geoordeeld en dan de goddeloze of de mensen die Jezus niet kenden. ALs je sterft kom je dus niet eerst bij God die je gelijk naar de hemel of de hel wijst.

Ook hierbij wil ik je dringend vragen naar teksten in de Bijbel! Als Jezus een gelijkenis vertelt, zou Hij dan dingen vertellen die absoluut onwaar zijn?

Hendrik schreef:De hel wordt ook pas geopend nadat de duivel er in geworpen wordt.

De hel is er al Jezus spreekt hier Zelf van: "Indien je oog je ergert, ruk het uit en werp het van je. Het is beter met 1 oog het leven in te gaan dan met beide ogen in de hel geworpen te worden.


Hendrik schreef:Ik wijd een beetje uit met die gelijkenis,maar kijk maar naar de video en zeg maar wat jullie er van denken.


Ik weet het niet, in mij komt Mat 7:15 op:
Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven.

Klinkt wat zwaar aangezet misschien, maar zolang de Bijbel niet spreekt over dat de mens een nieuwe ziel krijgt, na de wederkomst nog een kans krijgt om zich te bekeren en meer van dat soort crap, hou ik me er verre van...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2008 18:54

Een gelijkenis is niet bedoeld om letterlijk te nemen, het is beeldspraak. Anders zou het geen gelijkenis meer zijn.

Ik geloof ook dat de doden pas weer opstaan als Jezus terugkomt en dan vindt het oordeel plaats. Maar voor je eigen beleving is het wel zo dat het achter elkaar door gaat, net als wanneer je gaat slapen en een paar uur later wakker wordt en dan lijkt het net of je pas net in slaap was gevallen.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 07 feb 2008 20:57

Lalage schreef:Ik geloof ook dat de doden pas weer opstaan als Jezus terugkomt en dan vindt het oordeel plaats. Maar voor je eigen beleving is het wel zo dat het achter elkaar door gaat, net als wanneer je gaat slapen en een paar uur later wakker wordt en dan lijkt het net of je pas net in slaap was gevallen.


Dan kom je natuurlijk wel uit bij de (bijna) doodervaringen. Hoe wil jij die dan verklaren? Jij stelde namelijk eerder:'Ik geloof ook dat de doden pas weer opstaan als Jezus terugkomt en dan vindt het oordeel plaats'.

Persoonlijk ga ik ervan uit dat je een scheiding moet maken tussen het sterven/overlijden van nu en hoe en wat de zielen en hoe later zal zijn met de lichamen op de nieuwe aarde. Hoe het daartussen in zal zijn voor de mensen die nu overlijden, geeft de bijbel m.i. geen eenduidig antwoord op.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2008 21:04

In het jodendom zijn slapen en dood zijn wel verwante dingen en zoals hierboven genoemd heeft Jezus daar ook over gesproken.

Die bijna-doodervaringen: ik weet niet hoe die ontstaan, maar ik weet wel dat de geest terug naar God gaat dus misschien dat daar iets van gezien wordt.

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 07 feb 2008 22:31

De bijbelteksten moet je dus uit het filmpje zien te halen, die heb ik zelf zo niet op een rijtje staan.

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 07 feb 2008 22:33

Lalage schreef:In het jodendom zijn slapen en dood zijn wel verwante dingen en zoals hierboven genoemd heeft Jezus daar ook over gesproken.

Die bijna-doodervaringen: ik weet niet hoe die ontstaan, maar ik weet wel dat de geest terug naar God gaat dus misschien dat daar iets van gezien wordt.


Hel kan toch ook verwijzen naar gehenna? Dat was toch een verbrandingsplaats ofzo?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 feb 2008 08:59

Hendrik schreef:De bijbelteksten moet je dus uit het filmpje zien te halen, die heb ik zelf zo niet op een rijtje staan.


Dus je accepteert klakkeloos wat er gezegd wordt? :shock:
Het lijkt me toch dat je zelf onderzoek gaat doen of "deze dingen alzo zijn". :?: Temeer daar het nogal krasse uitspraken zijn, die niet alledaags zijn, en ook niet regelrecht uit de Bijbel komen....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 08 feb 2008 09:48

Lalage schreef:Een gelijkenis is niet bedoeld om letterlijk te nemen, het is beeldspraak. Anders zou het geen gelijkenis meer zijn.

Ik geloof ook dat de doden pas weer opstaan als Jezus terugkomt en dan vindt het oordeel plaats. Maar voor je eigen beleving is het wel zo dat het achter elkaar door gaat, net als wanneer je gaat slapen en een paar uur later wakker wordt en dan lijkt het net of je pas net in slaap was gevallen.


Dat kun je niet uit de Bijbel hebben aangezien er staat over onze gestorven zielen: Openb. 6:9 En toen Hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen, die geslacht waren om het woord van God en om het getuigenis, dat zij hadden. 10 En zij riepen met luider stem en zeiden: Tot hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet aan hen, die op de aarde wonen? 11 En aan elk hunner werd een wit gewaad gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het getal vol zou zijn van hun mededienstknechten en hun broeders, die gedood zouden worden evenals zij.

Dus ze slapen niet maar roepen.b.v.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 feb 2008 16:55

Het gaat wel over dat ze nog een tijdje moeten rusten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten