Berichtdoor Galateia » 08 feb 2008 07:55
Ik vind het toch wel moeilijk om het gevoel, dat je stiekem iets achter Gods rug om zou doen wanneer je voor je vruchtbaarheidsprobleem naar een arts gaat, te begrijpen. Natuurlijk moet je er ook vertrouwen in hebben, dat God voor je zal zorgen, maar dat kan Hij ook door middel van artsen. Ik zie het toch echt precies hetzelfde als wanneer je bijvoorbeeld ziek bent, dat ga je ook naar de dokter, zonder dat je je daar schuldig over voelt. Er zijn ook vruchtbaarheidsbehandelingen die heel eenvoudig zijn, zoals het opwekken van een eisprong bijvoorbeeld. Nou, dan is het toch megamooi wanneer God je op die manier toch nog een kindje kan geven?
Moeite hebben met IVF kan ik dan wel weer begrijpen. Volgens mij zijn er tegenwoordig wel afspraken te maken over het niet laten ontstaan van restembryo's gelukkig, dus dat zou dan geen probleem meer hoeven te zijn. Maar het is voor de vrouw ook nogal ingrijpend: allerlei behandelingen en hormonen. Een vriendin van mijn moeder heeft het hele IVF-traject meerdere keren doorlopen, en het was een vreselijke tijd voor haar. Ik zag er 25 kilo aankomen, afvallen, aankomen, huilen, chagerijnig zijn... het heeft haar bijna haar huwelijk gekost. Het heeft ook nooit in een zwangerschap geresulteerd.
Zelf kan ik zonder medisch ingrijpen ook geen kinderen krijgen. Dan zouden we ook aan het hele IVF gebeuren moeten beginnen. Dat doen we heel bewust niet, maar dat heeft niets te maken met een schuldgevoel naar God toe!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde