Gerdien B. schreef:MissF schreef:Maar er is verschil tussen iemand met een psychose (of in een psychose) en iemand die daarbij helemaal decompenseerd.
Ik vind het soms wel duivels lijken eigenlijk. Een jongen die in de separeer opgesloten zit, die zijn ontlasting overal uitsmeerd, die schopt, slaat tegen muren, deuren, matrassen, in de lucht...
Ik kan me een beetje voorstellen dat er mensen zijn die zeggen dat dat van de duivel bezeten zijn is.
Maar ik weet het niet zo goed.
Ik werk in een openbare instelling, waar hier helemaal niet over nagedacht wordt. Er worden pilletjes gegeven en dan gaat het in veel gevallen weer goed (niet in alle trouwens). En het kan best zijn dat pilletjes in de plaats komen van gebedsgenezing, maar bij mensen dan die niet meer uit hun psychose komen?
Kan het zijn dat de sepereer hem tegen de muren op doet lopen?/ Sommige mensen hebben psychoses en worden er alleen maar 'gekker' van zodra ze opgesloten worden in een sepereer. Mensen kunnen dan idd heel ver gaan maar dit gedrg vertonen verstandelijk gehandicapten ook. Zijn die dan ook in de macht van de duivel?
Er zijn ook kinderen van God die psychisch zo ziek raken dat ze psychoses krijgen. Denk je dan echt dat de duivel dit doet? Dat die persoon in de macht van de duivel is?
Zou de medicatie niet een middel zijn die God wil gebruiken om mensen te genezen?
Zomaar een aantal vragen die bij jou stukje bij mij naar boven kwamen.
De duivel heeft zoveel macht als wij hem geven. We moeten denk ik niet zo bang zijn voor hem maar juist proberen te leven uit de genade, liefde en genezende kracht van God.
Alleen al zulke discussie vind de duivel heerlijk: hij krijgt weer aandacht!
Hij kan niet functioneren in een crisis of op de crisisgroep. Dus dit is de enige oplossing.
Hij is nooit psychisch ziek geweest. Dat heb ik al eerder beschreven. Het is dus zo dat hij van het ene op het andere moment in een psyhose raakte. En dat kan dus, aldus mijn collega die er verstand van heeft (ik weet er gewoon te weinig vanaf zelf.) Dus het heeft geen gelijkenis met een gehandicapt iemand.
Medicijnen helpen hem eruit. Hij wordt elke dag een stukje beter.
Het nare is ook nog, dat veel mensen die in een psychose geweest zijn zich, als ze beter zijn, alles herinneren van deze tijd. En dat is als puber jongen natuurlijk vreselijk.
Doordat ik dit zag, en mensen dus aan mij vroegen of het niet' van de duivel bezeten' was, omdat dit opeens er is zeg maar, ging ik erover nadenken, en vroeg me af of jullie ideeen hadden. En helemaal niet om de duivel 'op te hemelen' ofzo, maar om gewoon te kijken of wij niet veel te veel alleen op medicijnen vertrouwen (en ook ik ben het met je eens dat medicijnen van God kunnen komen!) en wat meer vertrouwen op 'duiveluitwerping' door dominee's en voorgangers.
Het is gewoon dat ik het niet weet. Ik heb er helemaal nog geen mening over. Het zijn gewoon de kale feiten en vragen die ik kreeg waar ik een antwoord op zoek

Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...