Psychose <--> duivels?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2007 17:01

Gerdien B. schreef:als psychische ziektes van de duivel komen, de lichamelijke ziektes dan ook? Het zijn beide ziektes, de ene in je vlees en de ander in je hersenen.

Ik negeer de duivel niet, maar dat continu bang moeten wezen dat hij ergens in, achter of voor zit gaat mij echt te ver. Dan moet ik mij onderhand op gaan sluiten. Ik mag geen tv vanwege de duivel die daar in zou zitten, mensen met psychische ziektes krijgen nu een stempel opgedrukt: duivels werk en ga zo maar door.

Persoonlijk vertik ik het om continu bang voor de duivel te zijn. Ik leef uit de kracht van God. Zijn kracht zal de duivel verslaan ook als ik hem tegen kom op mijn levenspad. Ik ga hem zeker niet overal achter zoeken.

Ik ben ook niet bang voor de duivel. Ik wou alleen op basis van de Bijbel aantonen dat hij wel speelruimte krijgt en niet zonder macht of invloed is. Daarom wees ik naar het verhaal van Job. Dan zie je dat, maar tegelijkertijd ook dat hij wordt beperkt in die ruimte en dat alles meewerkt ten goede.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Re: Psychose <--> duivels?

Berichtdoor MissF » 23 okt 2007 17:43

Gerdien B. schreef:
MissF schreef:Maar er is verschil tussen iemand met een psychose (of in een psychose) en iemand die daarbij helemaal decompenseerd.
Ik vind het soms wel duivels lijken eigenlijk. Een jongen die in de separeer opgesloten zit, die zijn ontlasting overal uitsmeerd, die schopt, slaat tegen muren, deuren, matrassen, in de lucht...
Ik kan me een beetje voorstellen dat er mensen zijn die zeggen dat dat van de duivel bezeten zijn is.
Maar ik weet het niet zo goed.
Ik werk in een openbare instelling, waar hier helemaal niet over nagedacht wordt. Er worden pilletjes gegeven en dan gaat het in veel gevallen weer goed (niet in alle trouwens). En het kan best zijn dat pilletjes in de plaats komen van gebedsgenezing, maar bij mensen dan die niet meer uit hun psychose komen?

Kan het zijn dat de sepereer hem tegen de muren op doet lopen?/ Sommige mensen hebben psychoses en worden er alleen maar 'gekker' van zodra ze opgesloten worden in een sepereer. Mensen kunnen dan idd heel ver gaan maar dit gedrg vertonen verstandelijk gehandicapten ook. Zijn die dan ook in de macht van de duivel?
Er zijn ook kinderen van God die psychisch zo ziek raken dat ze psychoses krijgen. Denk je dan echt dat de duivel dit doet? Dat die persoon in de macht van de duivel is?
Zou de medicatie niet een middel zijn die God wil gebruiken om mensen te genezen?

Zomaar een aantal vragen die bij jou stukje bij mij naar boven kwamen.

De duivel heeft zoveel macht als wij hem geven. We moeten denk ik niet zo bang zijn voor hem maar juist proberen te leven uit de genade, liefde en genezende kracht van God.
Alleen al zulke discussie vind de duivel heerlijk: hij krijgt weer aandacht!

Hij kan niet functioneren in een crisis of op de crisisgroep. Dus dit is de enige oplossing.
Hij is nooit psychisch ziek geweest. Dat heb ik al eerder beschreven. Het is dus zo dat hij van het ene op het andere moment in een psyhose raakte. En dat kan dus, aldus mijn collega die er verstand van heeft (ik weet er gewoon te weinig vanaf zelf.) Dus het heeft geen gelijkenis met een gehandicapt iemand.
Medicijnen helpen hem eruit. Hij wordt elke dag een stukje beter.
Het nare is ook nog, dat veel mensen die in een psychose geweest zijn zich, als ze beter zijn, alles herinneren van deze tijd. En dat is als puber jongen natuurlijk vreselijk.
Doordat ik dit zag, en mensen dus aan mij vroegen of het niet' van de duivel bezeten' was, omdat dit opeens er is zeg maar, ging ik erover nadenken, en vroeg me af of jullie ideeen hadden. En helemaal niet om de duivel 'op te hemelen' ofzo, maar om gewoon te kijken of wij niet veel te veel alleen op medicijnen vertrouwen (en ook ik ben het met je eens dat medicijnen van God kunnen komen!) en wat meer vertrouwen op 'duiveluitwerping' door dominee's en voorgangers.

Het is gewoon dat ik het niet weet. Ik heb er helemaal nog geen mening over. Het zijn gewoon de kale feiten en vragen die ik kreeg waar ik een antwoord op zoek :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 okt 2007 18:47

Voor jezelf zul je er een soort evenwicht in moeten vinden denk ik.
Het ligt er ook aan in hoeverre zo'n persoon open staat voor het geloof.
Een christen hoeft ook niet zomaar simpelweg medicijnen aan de kant te schuiven omdat God het allemaal wel op zal lossen...
Maar ik denk zeker wel dat je een zekere rust mag hebben, ook als het soms níet helemaal opgelost kan worden.
pobody's nerfect

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 24 okt 2007 11:45

Gerdien B. schreef:als psychische ziektes van de duivel komen, de lichamelijke ziektes dan ook? Het zijn beide ziektes, de ene in je vlees en de ander in je hersenen.

Dat lichamelijk letsel ook een spirituele/geestelijk oorzaak kan hebben, daar ben ik ook wel zeker van. Maar je moet het gewoon geval per geval bekijken en als de 'patient' geen christen is, is het enige wat je kan doen, deze persoon over Jezus vertellen.

En Gerdien, ik kan het best begrijpen dat het je wat ver gaat om achter elke boom een demon te zoeken, maar ik probeer mijn ogen (ook geestelijk) open te houden en bid voor onderscheiding in dingen die mij 'verdacht' lijken. En als ik tot de conclusie kom dat het wellicht een demonische oorzaak heeft, dan bekijk ik het vanuit het Leven en de kracht van God en niet van wat de duivel/demon allemaal kan aanrichten.
Laat je leiden door Hem!

esra
Sergeant
Sergeant

Re: Psychose <--> duivels?

Berichtdoor esra » 26 okt 2007 21:50

marina87 schreef:Mensen met een autistische stoornis of een ernstige depressie beleven de wereld ook anders, zij het op een heel andere manier.

wel uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het wel zeggen dat ik (toen ik heel erg depressief was) het de duivel was die me zo aanviel. hij wilde me kapotmaken. hij is de vijand en hij zal geen mogelijkheid laten om je kapot te maken
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 26 okt 2007 21:56

Marnix schreef:Daarnaast is het erg uitkijken voor fantatici/extremisten die je soms in de zware pinksterhoek enzo nog wel eens vindt. Iemand zei eens tegen een meisje dat een psychose had gehad en sindsdien medicijnen slikte om herhaling te voorkomen: Je moet stoppen met het slikken van je medicijnen en je vertrouwen op God stellen, Hij is sterker dan de duivel en kan je genezen, met Hem erbij heb je die medicijnen niet nodig want Hij geneest. Erg link, dat soort dingen.

dat ken ik ja. toen ik in zuid afrika ziek was zei een van de jongens dat ik gewoon niet genoeg vertrouwen in god had. ik was altijd ziek, viel kilos af en was echt niet goed. en mijn geloof was niet groot genoeg. wel dat doet pijn als je de blaren op je handen bidt om genezing...

zulke mensen zijn er altijd. ik ging toen heel verdrietig naar de verpleegster en zij zei me dat ik echt wel een goede christen was, en dat het totaal niet bijbels was wat die jongen zei.

en ik ben nog steeds ziek, in meer of mindere mate, maar berusting was in mijn geval de oplossing. en weten dat er in de nieuwe hemel/ aarde geen darmproblemen zullen zijn :wink:
of dat vertrouwen is...
Afbeelding

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 jan 2008 22:10

Hmmz, moeilijk... Aan de ene kant durf ik niet te zeggen dat een psychose altijd duivels is, maar in mijn (vroegere) werk bij het Leger des Heils heb ik regelmatig te maken gehad met mensen die in een psychose terecht kwamen. Misschien heeft het er mee te maken dat de grondslag van het werk bij het Leger des Heils christelijk is en dit ook naar voren kwam in de begeleiding van deze mensen, maar vaak ging een psychose gepaard met een geestelijke strijd. En dan bedoel ik niet 'gewoon' geestelijk, maar over goed en kwaad; hemel en hel; God en satan.
En vaak was de geestelijke strijd die gestreden wordt tussen God en satan, voelbaar in het huis waar ik werkte.
Meerdere malen heb ik gezien hoe gebed de macht van satan bij hen verbrak. Hierdoor waren ze echter niet direct genezen van hun psychose, maar wel verlost van de angst, verdriet of boosheid waar ze op dat moment mee te maken hadden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 13 jan 2008 10:05

windekind schreef:
sela schreef:wat gebeurd er bij een psychose? heb ik het juist dat dan de schotten die anders zaken gescheiden houden, er tussenuit geraken, zodat alle info in je hoofd door elkaar gaat lopen? en dat met medicatie die schotten weer teruggeplaats worden zodat de info weer gescheiden van elkaar goed kan functioneren?
Ja, klopt. Schotten tussen waan en werkelijkheid vooral.

En naar mijn mening mag je nooit nooit nooit nooit een ziektebeeld benoemen als zijnde demonisch. Echt nooit en te nimmer.
Wat heb je eraan als je het zo kunt noemen? dat je mensen fijn in een hokje kunt plaatsen? dat je er extra hard voor kunt gaan bidden of dat je demonen uit kunt gaan drijven?

Als de Heilige geest laat zien dat iemand demonisch belast is dan is dat niet met de bedoeling om iemand in een hokje te plaatsen maar om op de juiste manier voor iemand te bidden.

In de tijd van Jezus waren mensen demonisch gebonden en Jezus zette deze mensen vrij. Zodat ze genezen waren en terug normaal konden functioneren. Waarom zou het in deze tijd anders zijn en is het geen goed verlangen om iedereen genezen te zien.

Ik heb een tijdje opgetrokken met iemand die een dubbele persoonlijkheid had en stemmen hoorde. Ze vertelde me dat ze vroeger seksueel misbruikt was en dat ze betrokken was geweest in een satanskerk. De stemmen bevelen haar zichzelf te pijnigen of zelfs zichzelf van het leven te beroven. Ik beweer niet dat elke stem die ze hoort (het zijn er in de twintig) allemaal verschillende demonen zijn. Ik beweer wel dat iemand die lid is geweest van een satanskerk en allerlei rituelen heeft ondergaan veel kans heeft om gebonden te zijn.

Nu houdt ze haar leven recht door heel zware medicatie en lange verblijven in een psychiatrisch ziekenhuis. Soms begeleid wonen en soms heeft ze relaties. Als ik haar vertel over Jezus dan zegt ze dat ze heel erg gelooft in de macht van de duivel.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 01 feb 2008 23:13

Als de Heilige geest laat zien dat iemand demonisch belast is dan is dat niet met de bedoeling om iemand in een hokje te plaatsen maar om op de juiste manier voor iemand te bidden.
Maar je kunt toch sowieso bidden voor iemand die stemmen hoort of psychotisch is, of diegen er goed mee om kan gaan enzo, of voor genezing als dat Gods wil is.
Wat bid je dan anders als je weet dat iemand bezeten is? Ik bedoel, of je het nu demonen noemt of niet, je bidt voor genezing en wijsheid voor het 'slachtoffer', dan voegt het toch niet zoveel toe om te weten dat het bezetenheid is?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 02 feb 2008 07:59

windekind schreef:
Maar je kunt toch sowieso bidden voor iemand die stemmen hoort of psychotisch is, of diegen er goed mee om kan gaan enzo, of voor genezing als dat Gods wil is.
Wat bid je dan anders als je weet dat iemand bezeten is? Ik bedoel, of je het nu demonen noemt of niet, je bidt voor genezing en wijsheid voor het 'slachtoffer', dan voegt het toch niet zoveel toe om te weten dat het bezetenheid is?

Mt 17:18 Hoe lang moet Ik jullie nog verdragen? Breng die jongen maar hier." Hij bestrafte de boze geest in de jongen en die ging er meteen uit. Van dat moment af was de jongen genezen.
Mt 17:19 Achteraf vroegen de discipelen Hem: "Waarom konden wij die boze geest niet uit die jongen wegjagen?"
Mr 1:23 In die synagoge was een man met een boze geest. Hij begon te schreeuwen:
Mr 1:25 "Zwijg," zei Jezus tegen de boze geest. "Ga onmiddellijk uit die man!"
Deze teksten leren ons dat als je bidt voor bevrijding je moet spreken tegen de boze geest. je moet authoriteit nemen over de geest, hem bestraffen (binden) en wegjagen.

Je kan ook voor iemand bidden voor genezing zonder dat je tegen een boze geest praat, of bidden voor wijsheid, kracht enz. Dan praat je tegen de Vader in Jezus Naam.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 02 feb 2008 09:41

Afgelopen zondag was ik in een dienst waar een gebedsgenezer was. In die dienst kwam ook een jonge knul die al 20 jaar aan epilepsie leed. De genezer zei dat epilepsie geen ziekte was, maar een 'straf' voor zonden die je (groot)ouders gedaan hebben. Hij zei dat er een soort 'kwade geesten' bezit genomen hadden van deze jongen, de duivelen die de (groot)ouders tot deze daden aangezet hadden, zeg maar.

Kan iemand mij vertellen hoe hier in NL tegenaan wordt gekeken?

mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 02 feb 2008 10:14

Saskia schreef:Afgelopen zondag was ik in een dienst waar een gebedsgenezer was. In die dienst kwam ook een jonge knul die al 20 jaar aan epilepsie leed. De genezer zei dat epilepsie geen ziekte was, maar een 'straf' voor zonden die je (groot)ouders gedaan hebben. Hij zei dat er een soort 'kwade geesten' bezit genomen hadden van deze jongen, de duivelen die de (groot)ouders tot deze daden aangezet hadden, zeg maar.

Kan iemand mij vertellen hoe hier in NL tegenaan wordt gekeken?

Je kan niet zeggen hoe hier in NL of in B (waar ik woon) tegenaan gekeken wordt. Omdat dit heel verschillend is van kerk tot kerk.

Toch vraag ik me af wat het nut is van deze dingen te zeggen. Ik zie wel het nut van bidden. Maar dan is zo'n dienst misschien toch niet de beste plaats voor.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 06 feb 2008 19:58

Alle ziektes zijn duivels. Dus ook een psygose of zo. Maar dat wil niet zeggen dat God er geen bedoeling mee heeft. Ook psygische ziektes hebben positive effecten. Spreek uit eigen ervaring. Klinkt misschien raar, maar ben blij dat ik wat heb! Veel mensen komen er beter uit. En ook Jezus dreef niet alles uit. Niet omdat hij het niet kon, maar omdat hij het niet wilde!

DoIoRoK

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 06 feb 2008 23:26

Ook psygische ziektes hebben positive effecten. Spreek uit eigen ervaring. Klinkt misschien raar, maar ben blij dat ik wat heb! Veel mensen komen er beter uit.
'k Vind dit wel wat goedkoop om eerlijk te zijn; niet iedereen ervaart het als positief, ook achteraf niet. Je kunt denk ik alleen over je eigen ervaring praten, niet als norm ofzo.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 06 feb 2008 23:57

windekind schreef:
Ook psygische ziektes hebben positive effecten. Spreek uit eigen ervaring. Klinkt misschien raar, maar ben blij dat ik wat heb! Veel mensen komen er beter uit.
'k Vind dit wel wat goedkoop om eerlijk te zijn; niet iedereen ervaart het als positief, ook achteraf niet. Je kunt denk ik alleen over je eigen ervaring praten, niet als norm ofzo.

Oh bedoelde het ook niet als norm hoor. Sorry. Maar veel mensen zien alleen de negatieve kanten, zeker "buitenstaanders". (En dat bedoel ik ook niet negatief :) ) En ik wou ook even de andere kant laten zien, bijvoorbeeld dat ik er ook dingen aan gehad heb. En vrienden van me ook. En ik zie er zeker niet altijd de goede kanten van, maar als het goed gaat wel. Bedoelde niet dat dat bij iedereen zo is. Maar zo zwart als sommige mensen het zien, in iedergaval in mijn geval :wink: , is het ook niet altijd.

DoIoRoK

Terug naar “Archief”