[/quote]Speedy schreef:Race406 schreef:....... Als het genade- en verlossingsverbond samen zouden vallen, dan kun je niet op je doop pleiten, want dat is dan alleen maar een inlijving in de gemeente of zoiets dergelijks.
Als je het genade- en verlossingsverbond samenvat, dan kom je tot de conclusie dat gedoopte kinderen niet tot enig verbond behoren. Dan krijg je termen als "op het erf van het verbond" en dat soort uitspraken. God sluit een verbond en neemt je erin op, of Hij sluit geen verbond. Maar Hij zegt niet: "Ik sluit geen verbond met je, maar dat vind Ik ook wat cru, Ik zet je op het erf ervan."
Waarom zou je bij een uitleg van 2-verbonden niet kunnen pleitten op de doop? Het teken en zegel van het verbond is aan het voorhoofd en daar kan toch ook een 2-verbonder met zijn vinger er op zeggen. HEERE U heeft mij het teken en zegel gegeven, wilt U mij aannamen? U heeft het toch zelf gezegd?welke kerk bedoel je? de gemeente waar je lid van bent en waar je zondags naar toe gaat? Of bedoel je de hele CGK?Race406 schreef:Kortom: Mijn kerk leert 3 verbonden, en ik sta daar van harte achter!![]()
Mijn gemeente leert in ieder geval 3 verbonden, al zal het velen worst wezen hoeveel verbonden je leert. En daar gaat het niet echt om. Maar ik krijg van 2-verbonders vaak de vraag waarom wij mogen pleiten op onze doop. Familie (2-verbonders uit de GGiN) van mij ging eens mee naar de CGK, en daar preekte prof. Velema over de doop, dat je daarop mag pleiten. Vervolgens werd mij gezegd dat dat helemaal iet kan, pleiten op je doop. Ik bedoelde dus te zeggen dat het bij 2-verbonders veel voorkomt dat je doop geen pleitgrond is.