jmpauw schreef:He, Race, waarom het woordje 'dus'? Binnen de CGK zijn er genoeg mensen (incl. predikanten) die geen 3-verbondenleer aanhangen.
Waarom hang jÃj eigenlijk de 3-verbondenleer aan? Omdat de CGK dat volgens jou leert, of omdat je er zelf van overtuigd bent?
Ik ben een "3-verbonder"
1. God sloot met ons een verbond, Hij beloofde ons eeuwig leven, met als voorwaarde dat wij Hem onvoorwaardelijk gehoorzamen. Dat is het werkverbond, wat wij, eigenzinnig als wij zijn, zelf verbroken hebben.
2. Het genadeverbond is opgericht met alle gemeenteleden, in de doop.
3. Het verlossingsverbond is opgericht met de uitverkorenen. Zij komen, door de Geest geleid tot geloof en beërven het eeuwige leven.
In mijn ogen kun je met de 3-verbondenleer heel ruim prediken, zonder tot verbondsautomatisme te vervallen.
Je mag pleiten op je doop, waarin God zo'n machtig verbond sloot met jou! Er IS een verbond opgericht bij je doop, anders heeft de doop weinig waarde in mijn ogen.
Het doopformulier spreekt ook over het verbond wat opgericht is.
Als het genade- en verlossingsverbond samen zouden vallen, dan kun je niet op je doop pleiten, want dat is dan alleen maar een inlijving in de gemeente of zoiets dergelijks.
Als je het genade- en verlossingsverbond samenvat, dan kom je tot de conclusie dat gedoopte kinderen niet tot enig verbond behoren. Dan krijg je termen als "op het erf van het verbond" en dat soort uitspraken. God sluit een verbond en neemt je erin op, of Hij sluit geen verbond. Maar Hij zegt niet: "Ik sluit geen verbond met je, maar dat vind Ik ook wat cru, Ik zet je op het erf ervan."
Volg je hem nog?
Kortom: Mijn kerk leert 3 verbonden, en ik sta daar van harte achter!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!