Yotam schreef:Boekenlezer schreef:Maar nou heb je nog niet mijn vraag beantwoord waar het mij nou juist als eerste om ging: heeft de GKv de hoofdsom der religie aangetast?
niet erg openbaar, open avondmaal is geen directe aanval op de hoofdsom der religie, onbijbelse liturgische vernieuwingen ook niet. maar als er professoren zijn die de Bijbel niet meer als het Woord van God zien en Genesis als metafoor wordt verklaard, dan is dat wel een regelrechte aanval op de 'hoofdsom der religie', wie de Bijbel niet als absoluut Woord van God ziet komt ook niet meer tot de dingen die Calvijn als voorbeelden noemt (God = 3-enig, Christus echt mens, echt God etc.)
ik meen dat het gezag van de H. Schrift ook een onderdeel is van die hoofdsom. dat werkt namelijk ook door in zondagsrust, echtscheiding etc.
maar de GKv heeft ons niet tot de 'entscheidung' gedwongen om te bezien of het nu nog net wel of net niet meer kon. de GKv heeft ons eruit gezet, de keuze was dus niet aan ons maar aan de GKv. en hetzelfde gebeurt als wat er rond '44 gebeurde: toen we er nog zaten konden we nog bepaalde dingen tegenhouden. maar zodra we verbannen waren is het erg snel gegaan. eerst was het alleen af en toe liedboek en slappe preken. maar zodra we weg waren waren er geen preken meer, maar alleen nog maar praatjes van 10 min. en geen enkele psalm meer. men wilde graag opwekking e.d. zingen om goed op te kunnen swingen.
de GKv heeft in de beginperiode een heleboel vernieuwingen (REformaties) in werking gezet, dat was vernieuwen om te verbeteren, maar nu is men gaan vernieuwen om te vernieuwen (DEformatie). het lijkt er dus op dat de zelfbewuste GKv ten onder is gegaan aan vernieuwingsdrift. wat ik wil duidelijk maken is niet zozeer hoe slecht te GKv is, maar hoe slecht het is dat er zoveel mensen zijn die kerkelijke eenheid als primair geestelijk zien. het is de opdracht van Christus dat wij een zijn. er word wel eens een conferentie gehouden enz. maar daadkrachtig Gods bevel proberen op te volgen is er niet bij. het is niet eens zo heel erg belangrijk wie er gelijk heeft (ook al moet dat niet verwaarloosd worden), als we ons maar richten naar dat gegeven bevel en ons niet bezig houden met kibbelen, maar de heilige twist des Heren gaan twisten. het is de bedoeling dat iedereen zich gaat bezinnen op zijn/haar kerkkeuze. naar een kerk gaan omdat je er bent geboren of omdat je ouders er ook zitten is niet goed. zit je in een kerk, dan moet je dat kunnen verantwoorden: ger. gem.? weet u zeker dat u zich afzeidig moet houden van de PKN? van de CGK? van de GK?
thuislezend? hebt u niet de plicht zich te voegen bij de kerk?
afgescheidenen moeten zich bezinnen op de vraag of ze nog steeds afgescheiden moeten zijn/blijven. De Cock heeft belooft terug te keren als er reformatie komt. PKN'er moeten zich erop bezinnen of zij kunnen blijven in de PKN. vergeet die oproep van Christus niet, Hij is je Heiland, heeft alles voor je overgehad. Zullen wij dan niet luisteren naar Zijn oproep?
Leuk theoretisch praatje.
Bij mij hoor ik nooit mensen klagen over hoe kort de preek duurt, af en toe wel eens dat een preek zo lang duurde. En dan duurde hij ook best lang. Dus dat er steeds meer slappe korte praatjes komen... valt volgens mij wel mee. Het zijn gewoon puur persoonlijke gevoelens. Het bekende "moet dat nou, al die vernieuwing"?
Ik ben blij dat er meer samenwerking is. Dat de errediensten op een bredere groep worden afgestemd. dat men ook jongeren, kinderen,, gasten etc. willen bereiken. In mijn kerk is de laatste jaren veel veranderd.... en we mogen Gods zegen ervaren in allerlei zaken.
Oh en ik heb nog nooit iemand vanaf de kansel horen vertellen dat Genesis een metafoor is