Parsifal schreef:Even uit mijn hoofd: In Johannes 10 staat toch dat de Heere Zijn leven voor Zijn schapen zet. En in dat verband zegt hij direct dat er mensen zijn die niet tot zijn kudde behoren.
Volgens mij combineer je deze zaken iets te makkelijk.
In Joh. 10:1-21 gaat het over het verschil tussen de Goede Herder en de valse herders. Deze laatste hebben slechte bedoelingen met de kudde: ze verleiden ze en hun optreden leidt tot afval en dood. De Goede Herder daarentegen heeft het beste met de kudde voor. Hij gaat zelfs zover dat Hij zijn leven geeft voor de schapen. Dat is volgens mij de kern van dit gedeelte. De vraag wat de reikwijdte van Jezus' dood is is hier m.i. niet aan de orde.
In het vervolg zegt Jezus echter wel dat de ongehoorzame Joden Hem niet geloven omdat ze niet tot zijn kudde behoren. Dat lijkt te impliceren dat er een bepaalde groep is die van God het geloof krijgt en een andere groep die dat niet krijgt. Bij Christus lijkt er echter allerminst sprake te zijn van zo'n status quo. In vers 37 & 38 roept hij dezelfde mensen (die niet tot zijn kudde behoorden) op tot geloof....
Ik ben het wel met je eens dat Jezus hier weer teruggrijpt op de gelijkenis van de Goede Herder. Als Hij zegt: maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. (vs 26&27) dan moeten we de betekenis daarvan m.i. ook weer zoeken in die gelijkenis. Zoals gezegd gaat die gelijkenis volgens mij vooral op het verschil tussen de Goede en valse herder(s). Als Jezus zegt dat de groep die hij aanspreekt Hem niet volgt dan betekent dat dat zij dus een andere herder volgen. Er is hier geen sprake van lotsbestemming of uitverkiezing gebaseerd op het behoren tot de één of andere groep, maar om een waardering door Christus van de situatie waarin Zijn tegenstanders zich bevonden.
Parsifal schreef:Hier wordt op een andere manier over het leven geven gesproken dan in 1 Johannes 2:2 denk ik.
Kun je dat wat nader toelichten?
Bloempie19 schreef:Maar bij zienswijze 2 stel je dus dat God afhankelijk is van ons of wij Hem willen aannemen of niet.
Of zie ik dit verkeerd?
Hijwel heeft hier al iets over gezegd. Ik ben er bewust niet op ingegaan omdat ik om bijbelteksten vroeg. Theologie is er genoeg, maar ik wil graag in eerste instantie de bijbel laten spreken. Met jouw vraag stel je toch weer de theologie voorop.
Klaas