Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 jan 2008 14:46

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 10 aug 2008 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 16 jan 2008 15:01

haha jamillah, moest ook wel lachen met die poepluier. Maar groot gelijk heb je. Als hij het een leuk spelletje vind en steeds weer doet kun jij aan t schoonmaken blijven. Op een andere manier kun je dat gewoon nog niet uitleggen aan zn ventje.
Maar dat poep uitsmeren is volgens mij echt iets wat bij peuterpubers hoort, t zoontje van 2,5 van mn collega doet het nl. ook.

Verder is t in opvoeding gewoon superbelangrijk dat je consequent bent en blijft.

vlieger
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor vlieger » 16 jan 2008 15:20

Ik dwing Sarah soms ook om mij aan te kijken, ook al zit ik op mn knieën voor haar! En dan zeg ik: luister eens naar mama, jij mág dit niet en je hoeft écht niet zo hard te schreeuwen hoor!!! Anders ga je naar de gang. Dat laatste kan ikdus niet meer zeggen want dat kan ik niet meer waarmaken, zit ze zo boven en dat vind ze prachtig!
Maar meestal is dat ook niet nodig. Laat zien dat ze nog veel meer speelgoed heeft en niet altijd met mama dr spulletjes mag spelen.

Je hebt gelijk dat je respect niet af moet dwingen, maar een kind van 10 maanden kun je nog niet leren dat ze respect moet hebben denk ik... soms krijgt ze dus een tik op dr vingers, zachtjes als ze 3 keer iets doet wat niet mag. Ze weet dan wel waar ze aan toe is. Een corrigerende tik vind ik dan ook niet erg, maar het moet niet de hele dag door nodig zijn natuurlijk...

ohja ik ben lammetje :lol:

Code: Selecteer alles

<?php echo "Hello World!"; ?>

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 16 jan 2008 15:44

Mijn vader nam ons dan wel mee de kerk uit als we moesten plassen. We gingen thuis al heel jong mee, (net 2 jaar) als we dan net zindelijk waren was het vaak maar 1 keer dat we moesten en daarna nooit meer. Voor ons was het zoiets van dat we wisten dat als het moest het wel kon. Maar na die ene keer was het nooit meer nodig.

Een gezin die bij ons in de kerk zit wilden ook absoluut niet hebben dat de kinderen naar de wc gaan tijdens de dienst. Een jochie had het toen een keer in de broek gedaan, en had een van de ouders hem in het zaaltje neergezet tot de dienst afgelopen was. Dat vind ik raar, een klein kind met een natte broek alleen in een zaaltje rond laten lopen. Hij was ook pas een jaar of 2/3

Bij die hele kleintjes vind ik het niet zo erg, zolang het maar geen spel wordt. Oudere kinderen kunnen het makkelijk ophouden. als het echt niet gaat kun je ze altijd nog laten gaan. Je ziet toch wel of ze lopen op te houden of gewoon de kerk uit willen. Wel zou ik thuis zeggen dat het eigenlijk niet hoort om in de kerk naar de wc te gaan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2008 15:57

Kinderen die in de kerk naar de wc moeten vind ik echt ontzettend irritant.
Ik zat in een enorme gemeente, waar nooit een kind moest, nu in een hele kleine gemeente, en elke dienst gaan er wel 4. En de dominee raakt er helemaal van zn aprepo (of hoe je dat schrijft) van. Logisch.
Als een kind z'n plas niet op kan houden, neem hem dan niet mee. Mijn kleine nichtje van net 3 mag af en toe mee, maar alleen omdat ze persé wil. Maar de regels zijn dan wel: stilzitten, alleen zachtjes kleuren, niet onder de bank zitten, niet naar de wc. En anders heb je pech en mag je niet meer mee.
En er zijn vast uitzonderingen, kinderen die het echt niet op kunnen houden, maar 4 per dienst vind ik veel te veel.

Ik kijk nogal eens programma's als schatjes en Eerste Hulp Bij Opvoeden, en toch verbaasd het me steeds weer naar er NOOIT geslagen wordt, of een tik gegeven. Ik ben zonder tikken opgevoed, en dat vind ik zo keigoed! Want alle opvoedingsdeskundigen zeggen dat er betere straffen zijn. Zoals een kind op een stoeltje of op de trap. En dan er continu bij blijven en het kind continu zonder te praten weer terug op de trap zetten als het weg wil lopen. En op de één of andere manier werkt het op tv altijd (of ze laten alleen succesverhalen zien ;) )
Ik vind een tik of een pak slaag echt onmacht. En al heb je een echte peuterpuber, dan zal het vast lastig zijn,maar ik heb diep respect voor mensen die het zonder tik of pak slaag ook redden.

(maargoed, ik weet het, ik heb geen kinderne, dus ik weet ook niet hoe ik het zal doen, maar het enige dat ik weet is dat een tik of een pak slaag het grote verbod zal worden in dit huis ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 16 jan 2008 16:06

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 10 aug 2008 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jan 2008 18:25

toch kan ik mij wel voorstellen dat je niet slaat!

iedereen zal nu wel roepen.. wacht maar tot je er mee te maken ehbt... maar ik zal alles op alles zetten om te voorkomen dat ik me kind zou moeten slaan! zelfs een tik.... Zelf vind ik dat je met humor... of afleiden een hele boel voro kan zijn!

en als het wel extreem is.. is de gang of bijkeuken een goede plek... maar slaan... nop.. daar wilde ik echt niet aan beginnen! :oops:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 jan 2008 19:59

wacht maar tot jullie een kind hebben dat echt letterlijk en figuurlijk het bloed onder je nagels vandaan haalt. Niet 1 keer maar ettelijke keren. Ben benieuwd of je hem dan nog steeds netjes keer op keer op de trap of op zijn stoel zet.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 16 jan 2008 20:09

Ik kan me best voorstellen dat je dan een keer je geduld verliest.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jan 2008 20:23

*Annet* schreef:wacht maar tot jullie een kind hebben dat echt letterlijk en figuurlijk het bloed onder je nagels vandaan haalt. Niet 1 keer maar ettelijke keren. Ben benieuwd of je hem dan nog steeds netjes keer op keer op de trap of op zijn stoel zet.

k heb in mijn klas regelmatig ettertejs gehad!!

maar jah.. de tijd zal et leren! zelf ben ik bang.. dat het na één tik makkerlijker wordt om een tweede en derde uit te delen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 16 jan 2008 20:26

Slaan hoogstzelden, als de kinderen zitten te drenzen en te zeuren en te piepen aan tafel en je hebt het een paar keer gezegd, leg ik de pollepel naast mijn bord en ik hoef er alleen maar naar te wijzen en de stemming draait op slag om.
Ik heb nog nooit met dat ding kinderen geslagen, wel eens een keer hard op de tafel gemept. Dat is een flinke klap en het helpt prima!

Poepluiers uitsmeren. Ik heb wel eens gehoord dat als je kinderen klei geeft, dat ze dat niet meer doen. Hun knij- en uitsmeerbehoefte is dan al bevredigd. of het helpt weet ik niet, want dat hebben ze nog nooit gedaan.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 jan 2008 20:30

kinderen iztten wel in een ontdekfase... t voelt geweldig natuurlijk 'poep' al ehb ik et zelf niet gevoelt.... Zou een kind et dan echt bedoelen van: laat mama maar mooi weer de troep opruimen??

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2008 20:40

Ik vind dat een zachte tik op de vingers geen kwaad kan. Dat gaat mijns inziens niet om onmacht. Ik vind het een straf die zelfs misschien nog wel minder erg is dan op de gang/ stoel te moeten zitten.
Je kind zal er ook echt niets aan overhouden en vaak luistert een kind wel vanwege de schrikreactie die een tik voortbrengt.
Natuurlijk moet je dan niet te vaak een tik geven, want dan heeft het geen effect meer, maar dat geldt voor alle soort straffen denk ik.
En zeker als je kind nog klein is, heeft een tikje denk ik het meeste effect. Als je kind bijvoorbeeld na een paar keer waarschuwen opnieuw aan de plant zit en je geeft een tik op de vingers, dan begrijpt je kind heel goed dat het niet de bedoeling is. In elk geval lijkt me dat duidelijker dan hem/ haar steeds op een stoel te zetten.

Mijn moeder vertelde dat toen ik een jaar was, steeds aan 'verboden' dingen zat. Maar voordat ik ze aanraakte, stak ik eerst mijn vingertje op en zei Nee of Uh! :mrgreen:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 jan 2008 20:54

wat ik dan niet vind kunnen is als iemand anders een tik op de vingers van je kind geeft, terwijl je er zelf naast staat... :shock: :shock: dat deed dus de oom van tobias.... ik stond echt met mn mond vol tanden... hij vond dat milan iets deed wat volgens hem niet mocht.. en dacht het recht te hebben MIJN kind een tik te geven...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 jan 2008 21:15

paprikameisje2 schreef:kinderen iztten wel in een ontdekfase... t voelt geweldig natuurlijk 'poep' al ehb ik et zelf niet gevoelt.... Zou een kind et dan echt bedoelen van: laat mama maar mooi weer de troep opruimen??

Wie heeft beweerd dat mijn kind dat bedoelt zou hebben dan? Ik niet. Maar 1 keer smeren is prima en ik ruim het op en zeg dat hij dat niet meer mag. En de tweede keer is het gewoon klaar.

Ik zou jou wel eens willen meemaken als je kind van 2.5 jou mooie spulletjes aan het besmeuren is met zijn eigen stront.

Nogmaals, tot nu toe heeft die actie van mij wel geholpen..

Wat dat geval ettertjes in de klas betreft ppm: die gaan weer naar huis om half 4....

Wat Annet zegt, kinderen kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. Ik wil je over een paar jaar nog wel eens (eerlijk) spreken meid, het is vooral makkelijk praten als je nog geen kids hebt.

TJ dat is echt absurd van die oom, wat deed je? Een tik teruggeven? :mrgreen:

Terug naar “Archief”