Uit de Stentor van vr. 29 feb. 2008:
Minister eist strengere normen voor uitstoot van ultrafijnstof
Minister Kramer van milieu gaat strenger emissienormen stellen voor bromfietsen en scooters. De ontwikkeling van schonere brommers is nodig, nu blijkt dat brommers en scooters meer ultrafijnstof uitstoten dan vrachtwagens en auto's. Ultrafijnstof is vooral schadelijk voor de gezondheid omdat het diep doordringt in de longen.
Het ministerie gaat de komende maanden bekijken welke maatregelen kunnen worden ingevoerd om de uitstoot van schadelijke stoffen tegen te gaan. "Mogelijk moeten bestuurders ook hun rijgedrag aanpassen. Vooral snel optrekken zorgt voor schadellijke uitstoot."
Minister Kramer reageert daarmee op een onderzoek van de fietsersbond.
"Wij zijn enorm geschrokken van de uitkomsten", zegt woordvoerdster MIrjam van Bree. Volgens de fietsersbond zijn vooral tweetaktbrommers de grote boosdoeners. Vermoed wordt dat de motortechniek hiervan de oorzaak is. Viertaktbrommers, en zeker electrische scooters zijn veel milieuvriendelijker.
Werking van 2- en 4-takt
Een 2-takt motor levert
bij elke omwenteling een arbeidsslag.
Daardoor kan hij meer kracht ontwikkelen.
De aanvoer van het benzine-luchtmengsel en de afvoer van het
verbrande mengsel gaan enigzins door elkaar heen.
Tevens gaat dit via het carter
(ruimte waarin de krukas draait), waarin olie zit.
Daardoor is de uitstoot nogal vuil.
Een 4-takt levert
bij elke 2 omwentelingen een arbeidsslag.
Hierdoor is hij minder krachter dan een 2-takt.
De hele cyclus bestaat uit vier slagen.
Het aanzuigen, het comprimeren, het ontsteken
en leveren van arbeid, en het uitstoten van het verbrande mengsel.
Deze zijn goed van elkaar gescheiden.
Daardoor is deze veel schoner dan een tweetakt.
Meer informatie over de werking van 2- en 4-taktmotoren.
(Met 2 duidelijke animaties.)
Als je gevoelig bent voor niet schone lucht,
kun je beter ver van een grote stad of snelweg gaan wonen lijkt mij.