Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jan 2008 09:43

Uhm zoals handdoeken, theedoeken, vaatdoeken en schoonmaakdoeken die doe ik echt op 60 graden wassen! Dan zijn de bacterieen eruit!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jan 2008 11:36

Ik was eens in de maand sowieso al mijn handdoeken op 95 graden, inclusief theedoeken en vaatdoeken. Gewoon om ze weer echt mooi blauw te krijgen.
En volgens mijn mams is het beter voor je wasmachine om eens in de maand/twee maanden een wa sop 95 graden te doen, daar blijftie beter van ofzo.
Net als zij vertelde dat wasverwachter funest is voor je wasmachine (en zij hoorde het van de kerel van wie ze haar wasmachine kocht ;) )
Dus hebben we een iets goedkopere wasmachine gekocht, en gebruik ik lekker wasverwachter. Heerlijk ruikt het dan :)

Ik was trouwens bijna alleen maar voor het geurtje zeg maar. Kleren van ons worden zo goed als nooit vies, of vlekkerig. We hebben allebei werk waarbij dat toch niet gebeurd, en zijn nogal schoon, dus echt vies is nooit iets, alleen om fris te worden gebruik ik de wasmachine. Dus dan zou het eigenlijk best op 30 graden kunnen i.p.v. 40. Hmm...ga ik toch es proberen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jan 2008 11:44

Het maakt nogal uit of je veel zweet. Als ik naar mijn werk fiets, dan kan ik m'n T-shirt aan het eind van de dag maar beter in de was doen want ik zweet er wel bij (ik fiets heel hard :) ) Mijn man zweet amper en als hij een week lang dezelfde trui aan heeft stinkt het nog niet. Dan gaat die trui dus gewoon weer de kast in. Wassen doen we alleen als het moet. Bij ons komt er toch geen geurtje aan dus daarvoor hoeft het niet.
Theedoeken en vaatdoekjes krijg ik soms niet brandschoon, maar als ik die op 95 graden was dan vermoed ik dat ze kleur verliezen. Dus zolang die vlekken niet afgeven maak ik me er niet druk over.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 jan 2008 13:29

lammetje schreef:ik was uitsluitend snachts of op zaterdag 8) Scheelt toch een heel stuk hoor!!

Heb je het wel eens berekend?

In 2006 waren de tarieven voor El. normaal en El.-laag resp. ~18 en 13 cent per kWh.
Dus een verschil van 5 cent.
Per wasbeurt (bijv. Wit/bont, 40 gr.) gebruikt een zuinige wasmachine ~700 Wh.
Berekening: 0,7 * 5 (dg / week) * 52 (weken) * 0,05 (verschil in tarief) = €9,10 per jaar.

Loezje schreef:Even over die vlekken; ik gebruik wel eens ossengalzeep voor vlekken.

Wil ik ook eens proberen.
Hopelijk helpt het ook voor chocolade.

MissF schreef:En volgens mijn mams is het beter voor je wasmachine om eens in de maand/twee maanden een wa sop 95 graden te doen, daar blijftie beter van ofzo.

Heb ik ook wel eens iets over gehoord.
Lijkt niet mij niet onmogelijk dat daardoor de afvoerslangen, en de trommel, beter schoon blijft.
De toevoer niet.
Of er moet warm water uit de douchekraan toegevoerd worden.

In mijn wasmachine spoelt na verloop van tijd de zeep in het zeepbakje niet meer volledig weg.
Dan moeten de openingen er boven schoongemaakt worden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 jan 2008 15:11

Rolf schreef:
MissF schreef:En volgens mijn mams is het beter voor je wasmachine om eens in de maand/twee maanden een wa sop 95 graden te doen, daar blijftie beter van ofzo.

Heb ik ook wel eens iets over gehoord.
Lijkt niet mij niet onmogelijk dat daardoor de afvoerslangen, en de trommel, beter schoon blijft.
De toevoer niet.
Of er moet warm water uit de douchekraan toegevoerd worden.

In mijn wasmachine spoelt na verloop van tijd de zeep in het zeepbakje niet meer volledig weg.
Dan moeten de openingen er boven schoongemaakt worden.

Na een aantal wasbeurten ontstaat er een soort 'filmlaagje' met aanslag in de trommel. En dat schijnt op de lange termijn slecht te zijn voor de levensduur van de trommel. Als je dan een keer per maand o.i.d. op 95 graden wast is dat weer weg.

MIssF, als je de handdoeken en theedoeken enzo op 95 graden wast, komen ze er dan niet de helft kleiner en een stuk lichter weer uit?
Ik heb veel rode thee- en keuken- en vaatdoeken e.d.; zouden die dan niet roze uit de wasmachine komen? :?

Ik heb niet echt hele vieze was. Vaatdoeken spoel ik altijd goed uit na gebruik en ze verdwijnen ook weer vrij snel in de was. Theedoeken worden ook niet echt vies, maar ik heb dan ook een vaatwasser en hoef alleen maar wat na te drogen. En de pannen, die doe ik niet in de vaatwasser.

Ik droog vaak kleding op een rek in het hok waar ook de combiketel hangt. In dat hok is het altijd verschrikkelijk warm; als ik de deur openzet houdt het de hele bovenverdieping wel goed dooi :wink: Heeft iemand ook enig idee of het slecht is om natte was bij zo'n ketel te hangen? Er is wel mechanische ventilatie.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 jan 2008 15:18

Rolf schreef:
lammetje schreef:ik was uitsluitend snachts of op zaterdag 8) Scheelt toch een heel stuk hoor!!

In 2006 waren de tarieven voor El. normaal en El.-laag resp. ~18 en 13 cent per kWh.
Berekening: 0,7 * 5 (dg / week) * 52 (weken) * 0,05 (verschil in tarief) = €9,10 per jaar.

Ik heb wel eens gehoord dat zaterdag/nacht tarief 75 procent is van het dagtarief.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 jan 2008 15:35

pol schreef:
Rolf schreef:

Ik heb wel eens gehoord dat zaterdag/nacht tarief 75 procent is van het dagtarief.

Nou, dat klopt dan wel ongeveer met wat Rolf zegt: 75% van 18 is 13,5.
Ik was ook 's nachts en in het weekend. Als ik naar bed ga zet ik 'm aan. Op zaterdag ben ik thuis, dan zet ik de wasmachine en droger overdag wel 'ns aan, dat doe ik door de week nooit. Waarom zou ik overdag gaan wassen als het ook 's nachts of in het weekend kan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jan 2008 15:53

Ik heb felblauwe handdoeken, theedoeken, vaatdoeken en baddoeken en washandjes, en zo blauw als ze waren zijn ze niet meer, maar ze zijn wel echt moi blauw nog steeds. Anders werden ze zo groezelig, en dat vind ik een lelijk gezicht.
Ze worden inderdaad ietsje lichter, maargoed, bij blauw geeft dat niet, maar bij rood kun je idd roze krijgen, al valt het volgens mij wel mee. En kleiner worden ze sowieso niet hier.

Ik droogde mijn kleding ook altijd op de zolderkamer bij de ketel. En dan het dakraam wij open, dan was het zo droog. Tegenwoordig droog ik het in de garage, die wel gewoon verwarmd is, maar bij de ketel ging het toch echt veel sneller.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 12 jan 2008 15:56

ik heb het gewone tarief. omdat we hier ook met de zaak zitten. en avond tarief gaat pas om 9 u. in. Dus voor de zaak is het goedkoper het gewone continu tarief omdat we overdag van 3-10 het meeste stroom gebruiken.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 jan 2008 19:53

Tarieven electriciteit normaal en laag
Een tijdje geleden heb ik exact berekend wat de variabele kosten waren, per kWh.
Een deel is namelijk onafhankelijk van het gebruik.
O.a. de meterkosten, en het netwerk.
De variabele kosten voor 2006:
normaal ~€0,18
laag ~€0,13
Voor 2008 (bij Essent) is dat naar schatting:
€0,19 en €0,14.

Geringe besparing door 's nacht wassen
Aan de hand hiervan is te berekenen wat er bespaart kan worden door 's nachts te wassen.
De uitkomst: €10,- (bij zuinige machine) tot €25,- (onzuinige machine, hoge temperaturen) per jaar.
Het loont dus wel, maar gering.

Enkele cijfers:
wassen 300 - 600 kWh/jr (30 gr. 350 Wh, 40 gr. 700 Wh, 60 gr. 1300 Wh, 95 gr. 1900 Wh)
wasdroger 500 - 1000 kWh/jr (2000 - 3000 Wh / droogbeurt)
vaatwasser 100 - 300 kWh/jr
koelkast (combi) 300 - 500 kWh/jr
verlichting 100 - 400 kWh/jr

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 12 jan 2008 21:30

ik zit bij nuon zakelijk en als je continutarief neemt (dat is dus 24 u. per dag) dan betaal ik € 0,07 per kwh.

En hier staan in de keuken 4 apparaten die 380 v. zijn. dus gebruik je krachtstroom.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 jan 2008 21:59

Bij Essent heb je als particulier de volgende mogelijkheden.
a Enkel-/dubbel tarief
b Keuzetarief Budget / Standaard / Plus
c Looptijd vast / flexibel
d zekerheidsgarantie geen / 1 / 2 / 3 jaar
e Groene / grijze stroom

Voor keuze a-dubbel, b-standaard, c-flexibel, d-geen, e-groen,
geldt: El-n 0,19 cent en El-l 0,14 cent. (Gebruiksafhankelijk tarief, all-in, excl. vaste kosten.)

7 cent / kWh is zeer laag.
Kan zo'n contract afgesloten worden vanaf .... 10.000 kWh per jaar?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2008 22:14

als je iedere nacht een was draait, op zaterdag 2, de vaatwasser uitsluitend snachts en in het weekend laat draaien, je telefoon alleen snachts of in het weekend oplaad en noem maar op, scheelt het aardig wat hoor! Ik draai gelukkig maar 3 tot 4 wassen per week waarvan 2 of 3 op zaterdag, maar mijn moeder bijvoorbeeld heeft 8 wassen per week, allemaal tijdens de nachtstroom.

Als je deze bezuiniging zo veel mogelijk doet met apparaten waar het bij kan natuurlijk want je gaat geen taart bakken snachts :mrgreen: loopt het meer op dan 10 euro per jaar!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 12 jan 2008 22:28

Er zit per leverancier ook nog weer verschil in prijs, en verder of je avond of nachttarief hebt. Nachttarief is vanaf 23 uur en is weer goedkoper als avondtarief. Ik blijf in ieder geval lekker 's nachts de vaatwasser en wasmachine aanzetten :D .

Ik let er tegenwoordig ook goed op dat ik niet teveel zeep en shampoo e.d. gebruik. Met de helft minder van alles wordt het net zo goed schoon, en het heeft een heleboel voordelen: goedkoper, beter voor het milieu, minder risico op verstopping... Vorig jaar zat hier het riool verstopt. Je wilt niet weten wat een aangekoekte zeepresten je tegenkomt als je de boel dan openhaalt :shock: .
Wij gebruiken voor de vaatwasser dus ook nooit tabletten, maar losse poeder. Dit is veel beter te doseren en beter voor de machine (volgens de verkoopmeneer).

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 jan 2008 22:31

... en alleen volle machines draaien (als je tenminste zoveel was of afwas kunt verzamelen). Zelf stop ik soms de was van twee wasbeurten (op verschillende graden) tegelijk in de droger. En de vaatwasser gaat alleen aan als-ie écht vol zit... of als er geen borden meer zijn... :mrgreen:

Terug naar “Archief”