Abortus en generatiekloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 dec 2003 19:51

Verderop wordt geschreven over verkrachting:
"En indien een man een ondertrouwde jonge dochter in het veld gevonden, en de man haar verkracht en bij haar gelegen zal hebben, zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, alleen sterven; Maar de jonge dochter zult gij niets doen; de jonge dochter heeft geen zonde des doods; want gelijk of een man tegen zijn naaste opstond, en sloeg hem dood aan het leven, alzo is deze zaak.
Want hij heeft haar in het veld gevonden; de ondertrouwde jonge dochter riep, en er was niemand, die haar verloste." (Deut.22:25-27)

Er staat hier enkel iets over de strafmaat voor de misdadiger. Maar met de misdadiger wordt ook zijn zaad vernietigd. Anti-conceptie na verkrachting (zaaddodend middel o.i.d.) behoort m.i. dan zeker tot de opties.
NB.: Helaas is de strafmaat voor verkrachting in NL veel te laag, zeker vergeleken met de wet van G-d.

Sam

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 09 dec 2003 20:01

wilke schreef:En Dire Straits wil je aub niet oordelen over kwaliteit van leven?
Wat is zwaar gehandicapt?
Wie is er gehandicapt?
Ik heb een handicap, maar ik kan wel meer uit het leven halen dan jij, dus bemoei je niet met dood en leven!

En of baby's naar de hemel gaan is een andere discussie.
Hoe kun je het aan de ene kant erg vinden dat babys naar de hel gaan (wat ook zo is) en aan de andere kant een abortus rechtvaardigen.

Beste wilke, ik heb nergens geoordeeld over kwaliteit van leven, ik heb alleen wat vragen hier gesteld zoals die bij me opkwamen, zonder daar een waardeoordeel aan te verbinden. Hoe zou ik dat kunnen, als mens? Ik heb alleen willen aangeven dat de situatie in mijn ogen veel complexer ligt dan veel mensen denken.
Ik heb hele diepe bewondering voor mensen met een handicap en die door hun wilskracht sterk in het leven staan. Ik heb respect voor iedereen met een handicap, omdat ze vaak veel positiever en levenslustiger in het leven staan dan mensen zonder handicap.
Als mijn bijdrage je gekwetst heeft, dan spijt me dat. Dat is niet mijn bedoeling geweest.
Ik zie niet in hoe je betrokkenheid bij het lot van baby's volkomen uitsluit bij iemand die afwijkende ideeen heeft over abortus (ik heb nooit gezegd dat ik afwijkende ideeen heb). Lees mijn eerste bijdrage nog eens en denk na over de dilemma's die ik daar schets. Een afwijkende mening over abortus kan ook voortkomen uit medeleven met baby's.
The proof of the pudding is in the eating.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 09 dec 2003 21:49

Er staat hier enkel iets over de strafmaat voor de misdadiger. Maar met de misdadiger wordt ook zijn zaad vernietigd. Anti-conceptie na verkrachting (zaaddodend middel o.i.d.) behoort m.i. dan zeker tot de opties.
NB.: Helaas is de strafmaat voor verkrachting in NL veel te laag, zeker vergeleken met de wet van G-d.

Daar kan ik me ook in vinden Sam. Doden hebben we het recht niet toe, maar inzicht over de beste behandeling van het individu in een specifieke situatie ook niet. Maar daar gaat het hier verder niet over.
sol lucet omnibus

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 dec 2003 13:33

PS over dat 9-jarig meisje: als je zwanger kunt worden, kun je die zwangerschap meestal ook risicoloos uitzitten, lijkt mij? of ben ik nou zo dom... Mij is altijd geleerd dat meisjes niet meer groeien na hun eerste menstruatie, en dat zou betekenen dat elk meisje dat zwanger kan worden ook min of meer lichamelijk volgroeid is...
Dus, m.a.w., ik geloof niet zo in de bewering dat het meisje grote risico's zou lopen als ze een kind kreeg...

Wishori Wasesu schreef:Doden hebben we het recht niet toe (...)

Dat vind ik dus ook, daarom ben ik ook per definitie tegen abortus :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 10 dec 2003 14:32

Sorry Dire Straits, maar kun je je laaste opmerking voor mij verhelderen.
Arbortus uit mededogen voor de baby?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 10 dec 2003 15:39

wilke schreef:Sorry Dire Straits, maar kun je je laaste opmerking voor mij verhelderen.
Arbortus uit mededogen voor de baby?

Ik bedoel dat een beslissing om een abortus te plegen (of een te vroeg geboren baby niet te behandelen) niet per se voortkomt uit eigenbelang of hardheid, maar dat bij zo'n beslissing ook kan meespelen dat het kind ernstige pijn zal lijden, zeer ernstig gehandicapt is of zeer waarschijnlijk op korte termijn zal overlijden. In zo'n situatie kan de overweging ook zijn: ik wil niet dat een kind zoveel pijn zal lijden en zoveel verdriet zal hebben. Ik wil niet treden in de juistheid van zo'n beslissing, maar het besluit tot abortus kan dan zijn genomen op grond van (oprecht)mededogen en betrokkenheid met een kind. Het lijkt me echt geen makkelijke keuze als je weet dat je kind, als het geboren wordt, ernstige pijn zal lijden en na korte tijd zal overlijden.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 10 dec 2003 20:40

PS over dat 9-jarig meisje: als je zwanger kunt worden, kun je die zwangerschap meestal ook risicoloos uitzitten, lijkt mij? of ben ik nou zo dom... Mij is altijd geleerd dat meisjes niet meer groeien na hun eerste menstruatie, en dat zou betekenen dat elk meisje dat zwanger kan worden ook min of meer lichamelijk volgroeid is...
Dus, m.a.w., ik geloof niet zo in de bewering dat het meisje grote risico's zou lopen als ze een kind kreeg...

Die aanname kun je wel maken, maar het lijkt me dan net zo logisch dat er grotere risico's zijn dan bij een 'normale' volwassen vrouw, aangezien er nogal het nodig aan onderzoek vooraf verricht moest worden om vast te stellen dat een ernstigee afloop niet het gevolg zou zijn.
Daarbij is een normale zwangerschap al zeker niet risicoloos, die van een 9-jarige veel meer! Dat is mijn veronderstelling. Het precieze weet ik er niet van, maar in Afrika is het toch ook vrij normaal dat een meisje van ongeveer 12 jaar pas een kind ter wereld zal brengen. In 3 jaar verandert er een hoop naar mijn idee.
sol lucet omnibus

joepie

Berichtdoor joepie » 11 dec 2003 09:54

Taytelbaum schreef:Verderop wordt geschreven over verkrachting:
"En indien een man een ondertrouwde jonge dochter in het veld gevonden, en de man haar verkracht en bij haar gelegen zal hebben, zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, alleen sterven; Maar de jonge dochter zult gij niets doen; de jonge dochter heeft geen zonde des doods; want gelijk of een man tegen zijn naaste opstond, en sloeg hem dood aan het leven, alzo is deze zaak.
Want hij heeft haar in het veld gevonden; de ondertrouwde jonge dochter riep, en er was niemand, die haar verloste." (Deut.22:25-27)

Sam

Er staat hier in de tekst helemaal niets dat het geoorloofd maakt om de eventuele vrucht die ontstaan is door de verkrachting de vermoorden.
En zaaddodend middel zul je voor de daad moeten gebruiken.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 11 dec 2003 16:08

Dire Straits,
het spijt me hoor, maar bij wat je stelt, ga je dus wel beslissen over dood en leven. En over de waarde van iemands leven. Hou je er liever verre van.
Ik ben de eerste die zegt dat ik niemand ziekte of handicap toewens. Het geeft strijd genoeg in je leven. Maar bij God gebeurt niets bij geval. Dat wil ik mezelf toch wel sterk voor blijven houden. Dus Hij zal er Zijn wijze bedoeling meehebben.
Zullen we als mensen dan maar niet in Gods bedoelingen gaan rommelen?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 dec 2003 16:14

Bovendien kan bij het wel willen beslissen over 'menswaardigheid van een leven' (wat een term), zoals ik al eerder aangaf, gebruik gemaakt worden van het hellend-vlak-argument.
Als je niet alle menselijk leven als zijnde per definitie goed aanmerkt, zit je zo im dritten Reich.
Zodra iemand een mens is en leeft, is dat leven het waard om er te zijn.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 11 dec 2003 21:41

wilke schreef:Dire Straits,
het spijt me hoor, maar bij wat je stelt, ga je dus wel beslissen over dood en leven. En over de waarde van iemands leven. Hou je er liever verre van.
Ik ben de eerste die zegt dat ik niemand ziekte of handicap toewens. Het geeft strijd genoeg in je leven. Maar bij God gebeurt niets bij geval. Dat wil ik mezelf toch wel sterk voor blijven houden. Dus Hij zal er Zijn wijze bedoeling meehebben.
Zullen we als mensen dan maar niet in Gods bedoelingen gaan rommelen?

Lees goed wat ik schrijf. Ik wil aangeven dat de kwestie niet af te doen is met 'daar ben ik tegen' of 'houd je er verre van'. Dat is wat ik heb aangegeven in mijn eerste bijdrage.
Let er ook op dat ik nergens een waardeoordeel uitspreek, alleen maar vragen stel. En die vragen kunnen best hard overkomen, ja.
En inderdaad, abortus is een beslissing over dood en leven. En vaak ook over de waarde van iemands leven. Toch blijf ik erbij dat die beslissing soms wel genomen moet worden, en daar komt veel meer bij kijken dan je denkt.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 11 dec 2003 23:18

Wilke:
Ik ben de eerste die zegt dat ik niemand ziekte of handicap toewens.

Is dat nodig om te zeggen, aangezien er practisch niemand hier tegenspreken zal?

Dire:
, maar het besluit tot abortus kan dan zijn genomen op grond van (oprecht)mededogen en betrokkenheid met een kind.

Je zegt het kan! Je probeert inderdaad geen waarde oordeel uit te spreken. Hiermee laat je echter wel je mening doorschemeren. Die mening kan inhouden dat eigen inzicht uitsluitsel kan geven waarop je rechtmatig kan baseren abortus te plegen. (Ze weten niet wat ze doen:dat zijn niet mijn woorden)
sol lucet omnibus

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 12 dec 2003 15:01

een stukje van een zin citeren, kan de boel uit zijn verband halen!

ik ga niet op zulke kinderachtige opmerkingen in

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:19

wilke schreef:een stukje van een zin citeren, kan de boel uit zijn verband halen!

ik ga niet op zulke kinderachtige opmerkingen in

zullen we het ff serieus houden?
Mijn visie op abortus is eenduidig uit te leggen. God verbiedt doodslag en abortus is op alle fronten moord. Wat ik wel moeilijk vind is als de moeder bijv. in levensgevaar is. Volgens mij mag je dan kiezen voor het leven van de moeder!

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 13 dec 2003 14:48

i :( nogmaals: ik ben hartstikke serieus, daarom vind ik het ook flauw als een stukje van mijn zin eruit gepikt wordt en zodoende uit zijn verband gehaald wordt.

Terug naar “Archief”