Hoe moet je met depressieve mensen omgaan????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juuul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor juuul » 16 nov 2007 11:47

pelaap schreef:Soms wil ik haar helpen, zeggen dat ze het veelste moeilijk ziet, dat het helemaal niet zo erg is als dat het lijkt, maar ik voel zo vaak een muur op zo'n moment om haar heen, dat is dan zo moeilijk en lastig. ook het niet geloven van dingen die ik zeg, vind ik zo moeilijk!

Luister…

Wanneer ik je vraag naar me te luisteren en je geeft me goede raad doe je niet wat ik vraag.

Wanneer ik je vraag naar me te luisteren en je zegt dat ik me niet moet voelen zoals ik me voel neem je m’n gevoelens niet serieus.

Wanneer ik je vraag naar me te luisteren en je denkt van alles te moeten doen om mijn probleem op te lossen help je me niet, hoe vreemd het ook lijkt.

Luister!
Alles wat ik wil is dat je naar me luistert!
Niets zeggen, niets doen, alleen luisteren.
Ik kan zelf wel handelen, ik ben niet zonder bronnen.
Misschien wel moedeloos en verward maar niet zonder bronnen.

Wanneer je iets voor me doet, wat ik zelf zou hebben, kunnen en moeten doen, draag je bij aan mijn angst en zwakte.

Maar wanneer je het feit accepteert dat ik me voel zoals ik me voel, hoe vreemd die gevoelens ook lijken, dan kan ik ophouden met mijn pogingen je te overtuigen en kan ik eindelijk proberen te begrijpen wat de achtergrond van mijn gevoelens zijn.

En als dat duidelijk is komen ook antwoorden en heb ik geen raad meer nodig.
Zelfs vreemde gevoelens hebben een zin, wanneer men begrijpt wat er achter steekt.

Misschien helpt het om het Universum om raad te vragen, soms.
Omdat het Universum niet praat, geen goede raad geeft en niet probeert de zaken te regelen.
Het Universum luistert alleen en laat je zelf problemen oplossen.

Daarom vraag ik je, luister naar me.
En als je wilt praten wacht dan op je beurt, dan zal ik naar jou luisteren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2007 19:04

Goed stuk, Juuul

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 nov 2007 19:33

Dat heb jij bijzonder goed omschreven Juuul!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 nov 2007 01:37

Probeer zelf ook mensen te vinden met wie je over de situatie kunt praten. Jij kunt in je eentje weinig concreets doen, dan behalve er zijn voor degene waar je je zorgen om maakt. Om te voorkomen dat je zelf onderuit gaat zijn vrienden in jouw eigen omgeving van heel groot belang.

Succes!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

juuul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor juuul » 17 nov 2007 08:44

Ja wel mooi stukje hè...
Ik heb het niet zelf geschreven hoor :wink: Geen idee van wie het is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 nov 2007 09:17

oke, vind het echt goed verwoord. Zie maar is echt goed duidelijk te krijgen aan de mensen om je heen wat je werkelijk wilt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pelaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pelaap » 20 nov 2007 09:40

juuul schreef:Ja wel mooi stukje hè...

Mensen ik vind het allemaal super wat jullie schrijven, ook dat stuk van jou Juuul, dat lange stuk. maar jullie begrijpen toch ook wel, dat als je vriendin helemaal loopt te huilen, dat je dan niet alleen wilt luisteren, maar dat je haar dolgraag wilt helpen zeker als het over dingen gaan, waar jij van denkt, waar maak je je eigenlijk druk om.!!!

Ze kan ook nooit op tijdkomen, dat kan ze in haar hoofd niet klaarspelen, ik ben juist iemand van op tijd komen, dus da word ik soms helemaal zat, en dat loopt dan helemaal fout, want ze zegt dan dat ik haar niet begrijp, enz... ik weet het soms echt niet.
"Bijna alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is erg belangrijk dat je het doet."

juuul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor juuul » 22 nov 2007 16:19

Nou over dat te laat komen...
Daar mag je best wat van zeggen. Dan staat ze maar een uur eerder op ofzo... Iemand laten wachten is niet netjes en het is flauw van haar om dan te zeggen; 'je begrijpt me niet'.

Maar voor de rest blijf ik achter dat 'gedicht' staan... Of ze moet je om raad vragen, zo van; 'hoe zou jij dat doen'.
Ik ken depressies en als mensen dan aankomen met; 'joh het komt wel goed', dan schiet je daar totaal niets mee op. Je voelt je op die momenten niet serieus genomen want in jouw beleving komt het nooit meer goed. Het enige wat je op die momenten nodig hebt is een arm om je heen en iemand die naar je luistert.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 nov 2007 22:00

juuul schreef:Nou over dat te laat komen...
Daar mag je best wat van zeggen. Dan staat ze maar een uur eerder op ofzo... Iemand laten wachten is niet netjes en het is flauw van haar om dan te zeggen; 'je begrijpt me niet'.

Maar voor de rest blijf ik achter dat 'gedicht' staan... Of ze moet je om raad vragen, zo van; 'hoe zou jij dat doen'.
Ik ken depressies en als mensen dan aankomen met; 'joh het komt wel goed', dan schiet je daar totaal niets mee op. Je voelt je op die momenten niet serieus genomen want in jouw beleving komt het nooit meer goed. Het enige wat je op die momenten nodig hebt is een arm om je heen en iemand die naar je luistert.

het enige positieve aan een depressie is dat je als je het overwint je anderen die eronder gebukt gaan kunt begrijpen, en dat kan voor hen een enorme troost zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2007 00:08

Ik heb iemand gekend die onder invloed van depressiviteit zijn leven heeft beëindigd door van een hoge parkeertoren te springen. Dat maakt wel indruk, moet ik zeggen (in velerlei opzicht).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Markymark
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Markymark » 26 dec 2007 20:17

pelaap schreef:
juuul schreef:Ja wel mooi stukje hè...

Mensen ik vind het allemaal super wat jullie schrijven, ook dat stuk van jou Juuul, dat lange stuk. maar jullie begrijpen toch ook wel, dat als je vriendin helemaal loopt te huilen, dat je dan niet alleen wilt luisteren, maar dat je haar dolgraag wilt helpen zeker als het over dingen gaan, waar jij van denkt, waar maak je je eigenlijk druk om.!!!

Ze kan ook nooit op tijdkomen, dat kan ze in haar hoofd niet klaarspelen, ik ben juist iemand van op tijd komen, dus da word ik soms helemaal zat, en dat loopt dan helemaal fout, want ze zegt dan dat ik haar niet begrijp, enz... ik weet het soms echt niet.

Als je vriendin een zware depressieve bui hoef je niet veel te doen. Er voor haar zijn en een kopje thee inschenken is op dat moment al heel veel. Haar alleen laten in haar depressie maakt haar nog veel elendiger. Het zijn juist de kleine dingen die juist veel waarde hebben op zo n moment.
En nog een tip: Spreek haar niet tegen, maar laat haar woede en frustratie gaan. Ookal zegt ze dan niet altijd de waarheid.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 27 dec 2007 16:32

Markymark schreef:Als je vriendin een zware depressieve bui hoef je niet veel te doen. Er voor haar zijn en een kopje thee inschenken is op dat moment al heel veel. Haar alleen laten in haar depressie maakt haar nog veel elendiger. Het zijn juist de kleine dingen die juist veel waarde hebben op zo n moment.

Helemaal mee eens. Ben zelf ook depresief geweest. Dan heb je liever niet veel mensen om je heen. Alleen mensen die echt om je geven. En dan doet iemand die even een kopje thee voor je inschenkt je meer als dat iemand heel erg tegen je aan gaat praten en zo.
Als iemand echt depressief is (dus niet even een dipje heeft van een week of zo) is profesionele hulp het best. Want je kunt pas uit die put klimmen als je de bodem hebt bereikt.

Maar wees er gewoon voor iemand die depressief is. Dat heb ik altijd als heel steunend ervaren al heb ik dat meestal niet laten blijken.
Sterkte er mee!!! En word niet ontmoedigt, het komt wel goed!!

DoIoRoK

André

Berichtdoor André » 27 dec 2007 17:28

Probeer iemand iig niet 'beter' te praten, met voorbeelden die jij als niet depressief mens 'gewoon' zou doen.
Dat breekt enorm de band af die je als 'patient' had met de betreffende vriend cq familielid.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 01 jan 2008 13:51

Moeilijk he....ik heb ook zo'n vriendin.

Wees er gewoon voor haar. Laat zien dat je om haar geeft. Dit kan ook al heel simpel voordat je gaat slapen even een smsje sturen. Haar een knipoog geven als je weet dat ze het juist op dat moment moeilijk vind. Het zijn allemaal maar kleine dingen, maar ik weet zeker dat ze het waardeert.
Laat haar ook weten dat je voor haar bid, dat kan zo enorm troosten.
Wat ik soms ook doe is zelf even de touwtjes in handen nemen zo van: nu kruip jij maar even onder de douche, dan zorg ik voor het eten, en na het eten maak jij een begin aan de opdracht dat zal ik de afwas doen.

Let ook op jezelf. Ik had soms ook momenten dat het voor mezelf zwaar ging wegen. Dan liep ik er van weg. Plan voor jezelf ook momenten in dat jij tijd voor jezelf hebt. Een ochtend je mobiel uitzetten, en lekker alleen gaan winkelen o.i.d. Je hoeft jezelf niet weg altijd weg te cijferen.

Misschien heb je wel helemaal nix aan mijn stukje, of deed je dat allang. Maar dan wens ik je heel veel sterkte.....en laat haar niet vallen!!
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Kraai
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kraai » 10 jan 2008 13:56

Ik zit het hier ff allemaal te lezen. En vind het mooi en goed wat er allemaal staat. En idd ik spreek uit eigen ervaring is soms een arm om je heen een knipoog of wat dan ook meer als voldoende. want je heb helemaal geen behoefte aan goede raad gevingen. Je wilt dan het liefst alleen zijn. Door mijn medicatie en hulp gaat het al wel vooruit en dat is ook het beste. Mensen die om je heen staan en je lief hebben kunnen je niet begrijpen.
Soms kun je nog maar één ding doen en dat is BIDDEN

Terug naar “Archief”