Vuurwerk-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 dec 2007 16:10

goshen schreef:Ik krijg wel eens vuurwerkfoldertjes in de bus. Dan zie je staan: "grote sierpot van 500 gram, prijs €39,-", "Chinese rol met 100.000 klappen, prijs €75,-". Denken ze nou echt dat ik gek ben? Weten ze wel niet hoe een verschrikkelijk lekkere vissalade je voor 75 euro kunt halen bij de vishandel? En hoe goed een fles wijn van €39 euro smaakt! Dan ben je toch gek als je het uitgeeft aan vuurwerk!

Tja, ik koop ook liever een fles whiskey van 75 euro, maar er zijn mensen die niet van whiskey houden maar wel van vuurwerk. Die mensen verklaren mij weer voor gek zoveel geld neer te tellen voor een stooksel dat zij door de cola zouden gooien. Gelukkig is het iedereen vrij zijn geld te besteden hoe ze dat zelf goeddunken.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 27 dec 2007 16:32

MrSokkie schreef:Tja, ik koop ook liever een fles whiskey van 75 euro, maar er zijn mensen die niet van whiskey houden maar wel van vuurwerk. Die mensen verklaren mij weer voor gek zoveel geld neer te tellen voor een stooksel dat zij door de cola zouden gooien. Gelukkig is het iedereen vrij zijn geld te besteden hoe ze dat zelf goeddunken.
Dat ben ik voor de verandering eens helemaal met je eens. En als ik eens om me heen kijk dan zie ik genoeg mensen voor wie €200 euro nou niet echt een wereldschokkend bedrag is. Die houden nog wel wat biljetten over als ze een dure fles wijn, wiskey en vissalade aan de kassa hebben afgerekend.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 27 dec 2007 18:23

Eigenlijk vind ik vuurwerk onverantwoord vervuilend. Het geld kan me minder schelen, maar je kan toch aardig wat vliegvluchten maken en autorijden om de vervuiling te veroorzaken die normaal rond de jaarwisseling wordt veroorzaakt. Er is zoiets als rentmeesterschap.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 28 dec 2007 11:25

Ik geef er weinig tot niets aan uit. Kijk wel naar wat anderen afsteken en hou het geld mooi in m'n zak.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 28 dec 2007 11:47

Ik geef er zelf niks aan uit maar vind het altijd wel leuk om er naar te kijken.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 28 dec 2007 11:56

Ik geef er ook niks aan uit. En vind het wel mooi om te kijken soms, maar verder ook niet, vooral nu niet van die jongens met strijkers die voor fietsers neergooien :? . Geef mij maar mooi sterretjes ben ik ook al blij mee :mrgreen:
Leef je droom.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 dec 2007 12:07

Ik vind er zelf niks aan. Mijn man had met zijn broertje illegaal vuurwerk gekocht, een klein beetje. Ik vind het stom, zij vonden het geweldig.

Tot ze bij het keukenraam van hun ouders zo'n knalding afstaken en er een gat in de ruit sprong. Toen mocht het niet meer van zn ouders :lol:

VOor mij is noudjaarsnacht alleen maar gewoon gezellig met vrienden, al dat vuurwerk interesseert me niet zo eigenlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 28 dec 2007 12:33

Ik koop ook niks hoor, we krijgen altijd astronauten van mn oma op nieuwjaarsdag, dat vind ik dan wel weer grappig om af te steken, maar om er nou geld aan uit te geven...

'k Vind siervuurwerk wel heel mooi, zou me geen oud en nieuw zonder kunnen voorstellen :)
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 28 dec 2007 17:25

parsifal schreef:Eigenlijk vind ik vuurwerk onverantwoord vervuilend. Het geld kan me minder schelen, maar je kan toch aardig wat vliegvluchten maken en autorijden om de vervuiling te veroorzaken die normaal rond de jaarwisseling wordt veroorzaakt. Er is zoiets als rentmeesterschap.

lekker makkelijk, als we allemaal niet op forum zaten en de computer uit deden dan was er minder elektra nodig, als we allemaal niet op vakantie gingen dan hoefden er geen vliegtuigen te vliegen zo kan ik er nog wel wat over rentmeesters schap verzinnen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2007 18:09

Goeie Iron Maiden avatar, Rab :mrgreen:

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 28 dec 2007 18:09

De schadelijke uitstoot van vuurwerk ligt vele malen hoger dan van gas om ons computertje te laten runnen. In vuurwerk zitten veel (zeer) zware metalen verwerkt. Deze metalen zijn veel schadelijker dan CO2.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 dec 2007 18:43

barry rab schreef:
parsifal schreef:Eigenlijk vind ik vuurwerk onverantwoord vervuilend. Het geld kan me minder schelen, maar je kan toch aardig wat vliegvluchten maken en autorijden om de vervuiling te veroorzaken die normaal rond de jaarwisseling wordt veroorzaakt. Er is zoiets als rentmeesterschap.

lekker makkelijk, als we allemaal niet op forum zaten en de computer uit deden dan was er minder elektra nodig, als we allemaal niet op vakantie gingen dan hoefden er geen vliegtuigen te vliegen zo kan ik er nog wel wat over rentmeesters schap verzinnen.

De verhoudingen zijn wat zoek. En nee, ik zou ook niet snel met het vliegtuig reizen, laat staan ermee op vakantie gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 28 dec 2007 21:45

n van vliet schreef: (...)maar ik moet ook altijd denken aan een dominee die op oud jaarsavond zei: "vanavond wordt er vuurwerk vanaf de wereld afgevuurd. maar er komt een dag dat er vuur van de hemel komt".

hier moet ik aan denken als ik vuurwerk hoor en zie in mijn omgeving.

Hier idem. Misschien dezelfde gehoord. En ik moet er ook altijd aan terugdenken. Het is niet anders dan het nabootsen van donder en bliksem (in de verte lijkt het precies hetzelfde) en m.i. is dat iets waar niet mee valt te spotten.

Oorspronkelijk was het doel van het afschieten van vuurwerk ook het verjagen van boze geesten. De grens van het oude en nieuwe jaar was een mooie gelegenheid om het kwaad voor een jaar 'uit de lucht' te houden. Ik vind het een bizarre gewoonte om collectief, als ras-kuddedieren, in enkele uren voor miljoenen euro's te verstoken terwijl er niets van overblijft (ja, een hoop troep op de wegen en stoepen in het dorp).

Ik koop het nooit maar kan wel 'meegenieten' van de ontploffingen. Ik woon ver van de "bewoonde wereld" en hier dringen alleen de zwaarste explosies door. In de oudejaarsnacht lijkt het dus altijd te onweren. Ik vind het echt afschuwelijk. Siervuurwerk zie je hier vandaan alleen het eerste half uur; daarna is de kruitdamp zo dicht dat je geen lampen of vuurwerk meer ziet. Overigens hoor ik dat geknal al een paar avonden (veel meer dan voorgaande jaren). Zouden de mensen meer te besteden hebben of wordt het vuurwerk steeds zwaarder (en goedkoper)? Alleen vanavond al is er volgens mij voldoende springstof doorgejaagd om de Mount Everest op te blazen :?

Overigens vind ik dat geknal ook knap zielig voor de beesten. Er zijn genoeg honden die doodsbang zijn. Ok, voor dat ene nachtje kun je ze wel een slaappilletje geven, maar om daar met Kerst al mee te beginnen...

En om even bij Voda's lijstje te blijven: er gaat dus idd meer geld naar goede doelen dan naar vuurwerk.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

druidfather
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor druidfather » 28 dec 2007 22:19

ik heb dit jaar precies 1 chinese ui gekocht om een auto op te blazen en daar was ik 15 eurie voor kwijt en daar laat ik het bij
<wat>

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 29 dec 2007 00:27

Loezje schreef:
n van vliet schreef: (...)maar ik moet ook altijd denken aan een dominee die op oud jaarsavond zei: "vanavond wordt er vuurwerk vanaf de wereld afgevuurd. maar er komt een dag dat er vuur van de hemel komt".

hier moet ik aan denken als ik vuurwerk hoor en zie in mijn omgeving.

Hier idem. Misschien dezelfde gehoord. En ik moet er ook altijd aan terugdenken. Het is niet anders dan het nabootsen van donder en bliksem (in de verte lijkt het precies hetzelfde) en m.i. is dat iets waar niet mee valt te spotten.

Moet jou nog uitgelegd worden hoe onweer ontstaat?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Terug naar “Archief”