n van vliet schreef: (...)maar ik moet ook altijd denken aan een dominee die op oud jaarsavond zei: "vanavond wordt er vuurwerk vanaf de wereld afgevuurd. maar er komt een dag dat er vuur van de hemel komt".
hier moet ik aan denken als ik vuurwerk hoor en zie in mijn omgeving.
Hier idem. Misschien dezelfde gehoord. En ik moet er ook altijd aan terugdenken. Het is niet anders dan het nabootsen van donder en bliksem (in de verte lijkt het precies hetzelfde) en m.i. is dat iets waar niet mee valt te spotten.
Oorspronkelijk was het doel van het afschieten van vuurwerk ook het verjagen van boze geesten. De grens van het oude en nieuwe jaar was een mooie gelegenheid om het kwaad voor een jaar 'uit de lucht' te houden. Ik vind het een bizarre gewoonte om collectief, als ras-kuddedieren, in enkele uren voor miljoenen euro's te verstoken terwijl er niets van overblijft (ja, een hoop troep op de wegen en stoepen in het dorp).
Ik koop het nooit maar kan wel 'meegenieten' van de ontploffingen. Ik woon ver van de "bewoonde wereld" en hier dringen alleen de zwaarste explosies door. In de oudejaarsnacht lijkt het dus altijd te onweren. Ik vind het echt afschuwelijk. Siervuurwerk zie je hier vandaan alleen het eerste half uur; daarna is de kruitdamp zo dicht dat je geen lampen of vuurwerk meer ziet. Overigens hoor ik dat geknal al een paar avonden (veel meer dan voorgaande jaren). Zouden de mensen meer te besteden hebben of wordt het vuurwerk steeds zwaarder (en goedkoper)? Alleen vanavond al is er volgens mij voldoende springstof doorgejaagd om de Mount Everest op te blazen
Overigens vind ik dat geknal ook knap zielig voor de beesten. Er zijn genoeg honden die doodsbang zijn. Ok, voor dat ene nachtje kun je ze wel een slaappilletje geven, maar om daar met Kerst al mee te beginnen...
En om even bij Voda's lijstje te blijven: er gaat dus idd meer geld naar goede doelen dan naar vuurwerk.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...