Vuurwerk-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Voda

Vuurwerk-topic

Berichtdoor Voda » 26 dec 2007 13:21

Het is weer bijna oudejaarsdag. Je kunt je over het afsteken van vuurwerk diverse dingen afvragen.

Wat vind je leuk/niet leuk aan vuurwerk ?

Wat vind je verantwoord/onverantwoord m.b.t. vuurwerk en waarom ?

Vind je dat je geloof wel of niet iets te maken heeft met het kopen/afsteken van vuurwerk ?

Voor hoeveel euro heb jij aan vuurwerk gekocht ? :wink:

Zou het een idee zijn om, als je geld uitgeeft aan vuurwerk, dat je ook zoveel geld aan een goed doel zou geven ? En leg uit :wink:

Is vuurwerk een goed onderwerp om er over te discussiëren of ben je het gezeur over vuurwerk wel flink zat ? :mrgreen:

Kortom, zeg hier eens wat je erover zeggen wilt !! :D Vertel ook rustig wàt je gekocht hebt, maar besteed ook even aandacht aan de vragen die hierboven staan ! :wink:

<><

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 dec 2007 13:45

Jammer van het eigen geld wat ik er in zou moeten steken, dus dat doe ik niet. Maar gelukkig wel veel mensen in de omgeving zodat je er wel even van kunt genieten :)

n van vliet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor n van vliet » 26 dec 2007 14:27

ik koop nooit vuurwerk. vind het zonde van mijn geld.

maar ik moet ook altijd denken aan een dominee die op oud jaarsavond zei: "vanavond wordt er vuurwerk vanaf de wereld afgevuurd. maar er komt een dag dat er vuur van de hemel komt".

hier moet ik aan denken als ik vuurwerk hoor en zie in mijn omgeving.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 dec 2007 15:39

n van vliet schreef:maar ik moet ook altijd denken aan een dominee die op oud jaarsavond zei: "vanavond wordt er vuurwerk vanaf de wereld afgevuurd. maar er komt een dag dat er vuur van de hemel komt".

hier moet ik aan denken als ik vuurwerk hoor en zie in mijn omgeving.

AH, maar verder zit je wel bij een vrolijke, lichtvoetige gemeente gelukkig :mrgreen:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 dec 2007 15:54

Vuurwerk, ik besteed er geen cent aan. Maar ik wordt een beetje kriegelig als ik en dominee hoor beweren met een opgeheven vingertje dat het geld voor vuurwerk beter besteed kan worden voor de armen. 100% mee eens, maar zeg er dan ook bij geen vakantie, geen dure auto, geen dit of geen dat, maar omdat alleen te betrekken op vuurwerk vind ik goedkoop.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 dec 2007 15:56

waarnemer schreef:Vuurwerk, ik besteed er geen cent aan. Maar ik wordt een beetje kriegelig als ik en dominee hoor beweren met een opgeheven vingertje dat het geld voor vuurwerk beter besteed kan worden voor de armen. 100% mee eens, maar zeg er dan ook bij geen vakantie, geen dure auto, geen dit of geen dat, maar omdat alleen te betrekken op vuurwerk vind ik goedkoop.

Een auto of vakantie gaat meestal wel iets langer mee dan 10 -15 minuten vuurwerk knallen...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 dec 2007 15:57

Harm-J schreef:Een auto of vakantie gaat meestal wel iets langer mee dan 10 -15 minuten vuurwerk knallen...

10 minuten? In mijn omgeving zijn er mensen die om 20:00 beginnen en continu doorknallen tot 01:00 of nog later hoor. Ok, die mensen zijn echt helemaal gek in mijn ogen, maar ze zijn er.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 dec 2007 16:01

MrSokkie schreef:10 minuten? In mijn omgeving zijn er mensen die om 20:00 beginnen en continu doorknallen tot 01:00 of nog later hoor. Ok, die mensen zijn echt helemaal gek in mijn ogen, maar ze zijn er.

Dan wil ik niet weten, wat die mensen financiéél verknallen! :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 dec 2007 16:27

Harm-J schreef:
MrSokkie schreef:10 minuten? In mijn omgeving zijn er mensen die om 20:00 beginnen en continu doorknallen tot 01:00 of nog later hoor. Ok, die mensen zijn echt helemaal gek in mijn ogen, maar ze zijn er.

Dan wil ik niet weten, wat die mensen financiéél verknallen! :mrgreen:

1000 of meer euro zal geen uitzondering zijn vrees ik, want dat spul is stervensduur. Maar goed, sommige mensen leven er het hele jaar naartoe dus van mij mogen ze. En trouwens, iemand moet toch vuurwerk afsteken waar wij dan gratis van kunnen meegenieten.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Re: Vuurwerk-topic

Berichtdoor jamillah » 27 dec 2007 00:18

Voda schreef:Het is weer bijna oudejaarsdag. Je kunt je over het afsteken van vuurwerk diverse dingen afvragen.

Wat vind je leuk/niet leuk aan vuurwerk ?

Wat vind je verantwoord/onverantwoord m.b.t. vuurwerk en waarom ?

Vind je dat je geloof wel of niet iets te maken heeft met het kopen/afsteken van vuurwerk ?

Voor hoeveel euro heb jij aan vuurwerk gekocht ? :wink:

Zou het een idee zijn om, als je geld uitgeeft aan vuurwerk, dat je ook zoveel geld aan een goed doel zou geven ? En leg uit :wink:

Is vuurwerk een goed onderwerp om er over te discussiëren of ben je het gezeur over vuurwerk wel flink zat ? :mrgreen:

Kortom, zeg hier eens wat je erover zeggen wilt !! :D Vertel ook rustig wàt je gekocht hebt, maar besteed ook even aandacht aan de vragen die hierboven staan ! :wink:

<><

Siervuurwerk vind ik leuk, mooi vooral. Die rotknallen mogen ze van mij laten, ik snap niet dat mensen het leuk vinden om naar die knallen te luisteren.. (wèl als je vanaf je balkon in Oostenrijk een 'drakie' op straat gooit, waarbij door de dreun aan de overkant de schuifdeuren van een hotel openvliegen en er vervolgens een horde gasten naar buiten rennen en hun autobanden gaan staan te bekijken :mrgreen: , en als ze je vervolgens ontdekken je precies de Hollanders eruit haalt die je de huid vol schelden..)

Vuurwerk afsteken heeft niets met geloof te maken. Alsof je expres vuur naar de hemel gooit met een bedoeling ofzo. Dat geloof ik dus niet. Dit is volgens mij de wereld ingeholpen omdat ze op deze manier vroeger 'boze geesten' verjoegen.

Ik heb geen euro aan vuurwerk uitgegeven, mij te koud buiten. Ik kijk wel door het raam :)

Dus hoef ik ook niets aan een goed doel te geven hee Voda.. 8)

Een goed onderwerp om over te discussieren vind ik maar dan vooral over de veiligheid. Dat wij onze nazaten toch maar goed leren dat ze nooit rotjes van de straat vissen op nieuwjaarsdag.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 27 dec 2007 09:11

Ah, het jaarlijkse topic is er weer :wink: Wel leuk dat het nu iets breder wordt getrokken.

Ook dit jaar weer geen vuurwerk voor mij. Ik vind het geloof ik ook ieder jaar minder interessant om naar het spul van de buren te kijken. 't Is toch elk jaar weer meer van hetzelfde en op een gegeven moment heb je dat toch wel gezien. En enkele mooie pijl daargelaten dan...

Met geloof heeft het m.i. niets te maken. Maar ja, ik ga dan ook net zo makkelijk een potje kaarten zonder me druk te maken over wat sommige mensen achter de plaatjes zoeken. Geld is ook niet echt een argument voor mij. Het boeit me gewoon niet zo, maar als ik het wel schitterend had gevonden, dan had ik het niet voor het geld gelaten.

Onverantwoorde aspecten aan vuurwerk: dat het ieder jaar weer slachtoffers eist (maar dat heeft denk ik vooral te maken met hoe sommigen ermee om gaan) en het milieu: al die dampen en zware metalen die vrij komen en de afvalresten die overal neer vallen.
Laatst gewijzigd door phox op 27 dec 2007 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 27 dec 2007 09:58

Opzich vind ik vuurwerk wel mooi om te zien, (we zijn afgelopen zomer nog een avond naar het vuurwerk festival in scheveningen geweest)
Maar om er zelf nu een hoop geld aan uit te geven dat niet.

We wonen op 5 en 6 hoog, dus we kunnen het vuurwerk van zo'n beetje heel de omgeving zien (iig de pijlen, grondvuurwerk wat lastiger)

We geven het geld liever aan andere dingen uit, fijn op wintersport ofzo ;)
Als je er vuurwerk van koopt dan is binnen de kortste keren letterlijk opgebrand :!:

Daarnaast hebben we ook een hond, die is er helemaal bang van, ben benieuwt hoe dat binnenkort gaat.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 dec 2007 11:24

je hebt natuurlijk altijd mensen die eerst flink alcoholische dranken innemen om vervolgens met explosieven aan de slag te gaan, want daar komt het uiteindelijk op neer. Geen goede combi!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 dec 2007 11:41

Siervuurwerk vind ik heel mooi.
De lol van het knalvuurwerk kan ik echt niet inzien.
Van die gastjes die de hele dag met een tas vol rotjes gaan rondlopen.
Of 'stoere' kerels die mensen gaan opjagen door strijkers voor hun voeten te smijten. Bah bah bah, dat vind ik echt verschrikkelijk.

Het heftigste wat ik zelf afgestoken heb zijn sterretjes (Die blijven leuk! :D) romeinse kaarsen en ooit eens een pijl ofzo. Ik geef er inderdaad geen geld aan uit. Maar als ik in een afgelegen poldertje zou wonen zou ik wel een mooi sierpakket kopen, want zo leuk vind ik het dan weer wel :)

Wat goede doelen betreft: daar moet je met je geld altijd rekening mee houden, in alles wat je koopt. Als je voor jezelf niet te krenterig bent, wees dat dan voor die sponsorloop van je buurmeisje ook niet :)

En inderdaad.. als iedereen eens echt voorzichtig zou zijn!!!
pobody's nerfect

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 27 dec 2007 11:59

Ik krijg wel eens vuurwerkfoldertjes in de bus. Dan zie je staan: "grote sierpot van 500 gram, prijs €39,-", "Chinese rol met 100.000 klappen, prijs €75,-". Denken ze nou echt dat ik gek ben? Weten ze wel niet hoe een verschrikkelijk lekkere vissalade je voor 75 euro kunt halen bij de vishandel? En hoe goed een fles wijn van €39 euro smaakt! Dan ben je toch gek als je het uitgeeft aan vuurwerk!

Terug naar “Archief”