talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 13 dec 2007 17:37

Hippieblijhoofd schreef:
André schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
Smurffie schreef:
Wat vind jij niet leuk aan werken?

Wel niet voor mij bedoeld, maar waarom ik werken niet altijd even leuk vind; het is een verplichting. Je staat op de één of andere manier onder druk, omdat alles om tijd draait. Het liefst zou ik zelf bepalen wanneer ik kon werken, maarja dat zit er nou eenmaal niet in 8) Het zou een zooitje worden dan :)

Het huishouden doen is toch ook een verplichting? Voor kinderen zorgen is toch ook een verplichting?
Hmhm, maar dan kun je ZELF je tijd indelen, op het werk (met mensen werken) kan dat vrijwel nooit.

Hm, ja dat is zo. Dan moet je een eigen bedrijfje beginnen oid :P
Overigens ben je met kinderen wel meer gebonden aan tijden hoor. Wanneer je kinderen elke ochtend rond 7 uur wakker worden, kun jij niet tot 10 uur blijven liggen.
Je kunt een poging doen, maar mijn ervaring is dat je er dan liever uit gaat. (springende kids op bed enzo) 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 dec 2007 17:52

Hippieblijhoofd schreef:
André schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
Smurffie schreef:
Wat vind jij niet leuk aan werken?

Wel niet voor mij bedoeld, maar waarom ik werken niet altijd even leuk vind; het is een verplichting. Je staat op de één of andere manier onder druk, omdat alles om tijd draait. Het liefst zou ik zelf bepalen wanneer ik kon werken, maarja dat zit er nou eenmaal niet in 8) Het zou een zooitje worden dan :)

Het huishouden doen is toch ook een verplichting? Voor kinderen zorgen is toch ook een verplichting?
Hmhm, maar dan kun je ZELF je tijd indelen, op het werk (met mensen werken) kan dat vrijwel nooit.

Hm, ja dat is zo. Dan moet je een eigen bedrijfje beginnen oid :P
Overigens ben je met kinderen wel meer gebonden aan tijden hoor. Wanneer je kinderen elke ochtend rond 7 uur wakker worden, kun jij niet tot 10 uur blijven liggen.

Inderdaad, maar het is steeds weer een verrassing hoelaat de kids wakker zullen worden 8) Wat uitdaging betreft; Kinderen opvoeden lijkt mij een aardige uitdaging..en daarbij bemoeiende Nanny's van de vloer te weren. (Schijnt een kunst apart te zijn tegenwoordig :P )

Nemo20
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nemo20 » 13 dec 2007 18:09

esli schreef: Mijn man en ik waarderen het volgens mij allebei evenveel om thuis te komen en de heerlijke etensgeuren komen je tegemoet. Wij verdelen dat dan ook en het bevalt ons prima! Lijkt me toch wel normaal dat je dat soort dingen ook verdeeld. Ik zou het errug snel zat worden als ik altijd thuis op mijn man aan het wachten ben en gekookt heb. (overigens vind ik het wel prima als dat iemands droom is hoor).

Fijn dat je dat nog zegt. :) Ik voel me wel een beetje aangevallen hier, normaal hou ik erg van discussies alleen dit is zo'n persoonlijke keuze en dan komt het toch allemaal wat anders over. Maar goed, deze discussie dwingt me wel om goed na te denken waarom ik precies wil wat ik wil.

Ik denk dat de vrouw gemaakt is om te zorgen en dat moederliefde iets heel anders is dan vaderliefde. Ik denk het sterker is, simpelweg omdat het kind gewoon uit je eigen lijf komt. Dat lijkt me heel bijzonder. Natuurlijk vind ik het ook belangrijk dat de vader leuke dingen met de kinderen doet.

Daatje124; Er zijn zoveel manieren om God te dienen. Dat hoeft echt niet perse met een betaalde baan. Ik kan bijvoorbeeld heel veel studeren, goed voor mijn man zorgen, mijn kinderen, misschien een boek schrijven zoals ik altijd wou etc.. Ik kan genoeg dingen verzinnen en ik heb ook nooit gezegd dat ik verder niks wil ondernemen. Bovendien is het niet zo dat als je maar zoveel mogelijk doet je God het beste dient.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 dec 2007 18:12

rosalie83 schreef:
MissF schreef:Maar ik denk wel dat er soms erg makkelijk gedacht wordt over 'als je toch thuis wilt blijven, dan doe je dat toch'. Ik ken toch heel wat mensen bij wie dat gewoon niet kan, financieel.

Naast dat ik het leuk vind om te werken, is het ook gewoon nodig financieel gezien. 'k Vind het ook altijd heel bijzonder hoe mensen (soms met kinderen) rondkomen van één salaris.

dat is gewoon heel eenvoudig... geen hoge hypotheek en gewoon sober leven!!! tis heeeerlijk hele dagen thuis te zijn zonder verplichtingen!!

André

Berichtdoor André » 13 dec 2007 18:12

Smurffie schreef:..en daarbij bemoeiende Nanny's van de vloer te weren. (Schijnt een kunst apart te zijn tegenwoordig :P )
Neuh, gewoon één keer énorm duidelijk zijn. 8)

André

Berichtdoor André » 13 dec 2007 18:16

paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:
MissF schreef:Maar ik denk wel dat er soms erg makkelijk gedacht wordt over 'als je toch thuis wilt blijven, dan doe je dat toch'. Ik ken toch heel wat mensen bij wie dat gewoon niet kan, financieel.

Naast dat ik het leuk vind om te werken, is het ook gewoon nodig financieel gezien. 'k Vind het ook altijd heel bijzonder hoe mensen (soms met kinderen) rondkomen van één salaris.

dat is gewoon heel eenvoudig... geen hoge hypotheek en gewoon sober leven!!! tis heeeerlijk hele dagen thuis te zijn zonder verplichtingen!!
Zulke gezinnen moeders heb je, maar je hebt ook moeders die de muren op zich af voelen komen, dan moet je misschien net als hiervoor geschreven een paar dagdelen gaan werken, niet per se voor het geld dus.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 dec 2007 19:30

paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:

Tja, dat is jouw mening idd. Gelukkig verschillen die :)
En ik vind het prettiger om nu met kerst kerstlichtjes te kunnen kopen en kerstballen. Mijn zus bijvoorbeeld die lange tijd alleen voor inkomsten zorgde kon dat gewoon niet, naast haar studie en huis.
En idd, wij hebben de grote pech dat we in een dure stad wonen, waar een huis kopen gewoon knetterveel kost. En al is dat op 1 loon, geld voor eten is er dan amper over op dat ene loon.

En daarnaast geeft mijn werk me zoveel meer energie en voldoening dan thuiszitten. Daar verbaas ik me steeds weer over.
En ik heb natuurlijk ook mijn werkende moeder als voorbeeld, die altijd heeft gewerkt naast haar kids. En ik heb wel altijd gezegd: mijn moeder was degene die er altijd was voor ons. En toch werkte ze af en toe.

Maargoed, van mij mag iedereen van mening verschillen, ik vroeg het me wel hoe anderen dat dan doen. Of mensen kopen huizen in Zeeland of Groningen of Friesland, maarja, das weer zo ver rijden naar mn werk ;)

En ik blijf er ook bij (das een reactie op deze hele discussie) dat ik niet geloof dat je al te talenten gebruikt als je een hogere opleiding hebt zeg maar, en alleen het huishouden doet en voor je man kookt.
Maargoed, ik gebruik mijn talenten die ik heb waar ik nu mee werk, ook in het jongerenwerk in de kerk, dus ik koppel het absoluut niet aan een betaalde baan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 dec 2007 19:36

MissF schreef:En ik blijf er ook bij (das een reactie op deze hele discussie) dat ik niet geloof dat je al te talenten gebruikt als je een hogere opleiding hebt zeg maar, en alleen het huishouden doet en voor je man kookt.
Maargoed, ik gebruik mijn talenten die ik heb waar ik nu mee werk, ook in het jongerenwerk in de kerk, dus ik koppel het absoluut niet aan een betaalde baan.

Ik snap in principe wel wat je bedoelt hoor MissF, tenminste, dat denk ik. Maar moeder en huisvrouw en vrouw zijn is ook niet niks hoor! En misschien is het anders als ik bijvoorbeeld rechten ofzo had gestudeerd, maar omdat ik nu op een school werk voor kids met meervoudige handicaps, denk ik dat ik tzt een bere-goede verzorger en onderwijzer van onze kids ga worden. Dat is nu eenmaal mijn talent, en dan maakt het toch niet uit of je dat binnens- of buitenshuis doet?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 dec 2007 20:03

LauraC schreef:
MissF schreef:En ik blijf er ook bij (das een reactie op deze hele discussie) dat ik niet geloof dat je al te talenten gebruikt als je een hogere opleiding hebt zeg maar, en alleen het huishouden doet en voor je man kookt.

Ik snap in principe wel wat je bedoelt hoor MissF, tenminste, dat denk ik. Maar moeder en huisvrouw en vrouw zijn is ook niet niks hoor! En misschien is het anders als ik bijvoorbeeld rechten ofzo had gestudeerd, maar omdat ik nu op een school werk voor kids met meervoudige handicaps, denk ik dat ik tzt een bere-goede verzorger en onderwijzer van onze kids ga worden. Dat is nu eenmaal mijn talent, en dan maakt het toch niet uit of je dat binnens- of buitenshuis doet?

Nee hoor, dat is ook zo. Maar je weet niet of jouw kindje (ik dacht dat je voor adoptie ging toch? Dan heb je misschien meer'keus' zeg maar, maargoed) meervoudig gehandicapt is.
Net als ik niet hoop dat mijn toekomstige kindjes psychische problemen hebben.

En waar je voor geleerd hebt is nooit je enige talent.
Naast dat ik denk dat het goed is om je talenten meer te gebruiken dan alleen het huishouden en kinderen, denk ik dat het gewoon goed is voor een vrouw om een eigen ding te hebben. En nogmaals: dat hoeft mijns inziens geen betaald werk te zijn, maar wel kerkwerk, vrijwilligerswerk ofzo.

Ik heb zelf een moeder die in de tijden dat ze alleen 's avonds werkte idd al haar tijd nodig had om het huis te poetsen (en buiten op 't pleintje te zitten, voor enkelen hier wel bekend ;) ), maar ik merk wel dat nu ze overdag werkt, het huis minder netjes is (gelukig!!!) en zij beter in haar vel zit. Ze ontdekt steeds meer talenten, en is daar gewoon keigoed in.
Ik denk dat sommige moeders (niet alle!) niet verder kijken dan hun neus lang is. En zeggen: mijn talenten liggen hier. Ik denk dat een heel aantal moeders wel meer talenten hebben, maar die niet verder ontwikkelen.

Ik ben totaal geen carriere gericht persoon, en zou never fulltime willen werken naast het huishouden en eventuele kinderen, maar ik geloof wel dat mijn talenten verder gaan dan poetsen en luiers verschonen, en kinderen opvoeden. En mijns inziens hebben wel meer moeders dat.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2007 20:52

Ik heb een beetje het gevoel dat deze discussie gevoerd wordt door 2 kampen. De werkende vrouw en de niet-(fulltime)werkende moeder. (of bijna moeder :wink: )

Ook merk ik dat de eerste groep nog steeds denkt dat een thuiszittende mama haar talenten niet optimaal zou gebruiken.

Mijn idee is dat als je kinderen hebt je een zeer bijzondere taak toebedeelt hebt gekregen van 'boven'. Eentje waar je al je talenten die je hebt in móet stoppen om het zo goed en zo kwaad als het kan te volbrengen. Een moeder is de spil van een gezin. Een moeder zorgt als het goed is gemiddeld zo'n 25 jaar voor opgroeiende kinderen. Elke leeftijdsfase van een kind is er een die enorm veel energie vraagt en waar je al je levenswijsheid en talent in wilt steken om ze op te laten groeien tot een respectabel wezen die zich staande kan houden in de maatschappij.

Vervolgens heb je als moeder ook een man die je met raad/ daad/ liefde wilt verzorgen en bijstaan zodat ook hij optimaal functioneerd en in jouw warme omgeving in alle rust weer kan bijtanken voor de volgende werkdag. (niet dat je zn pantoffeltjes aan hoeft te schuiven natuurlijk 8) )

En dan last but not least het huishouden. Een huishouden met twee kleine kindjes betekend een scala aan was/ strijk/ schoonmaken (voor de hygiëne hè, niet voor de buitenwereld..) en ga zo maar even door.

Zo, dat was dan het pro-moeder praatje :wink: Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat de werkende vrouw het leven van een moeder (nog) niet begrijpt. Ze kan het zich niet voorstellen dat ze ooit zo'n leventje zou kunnen leven. Dit is geen duimzuigerij. In tegenstelling tot mijn geliefde zuschter had ik totaal geen romantische ideeën over het thuis zitten en baby's grootbrengen. Natuurlijk wist ik wel dat ik ooit een groot gezin wilde maar op dat moment was ik vooral bezig met mijn 'carriëre' op de psz. Zeker als je een bijzondere studie hebt genoten en een reuzeleuke baan hebt dan moet je er toch niet aan denken opgesloten te zitten tussen een stel muren.

Conclusie van dit hele verhaal is denk dat iedere vrouw het in zich heeft om kinderen groot te brengen maar niet iedere vrouw is er op hetzelfde moment klaar voor. Of het mag helemaal niet zo zijn, als bijvoorbeeld mijn tante. Zij heeft toch ook een waardig leven zo zonder kids en man.

Wat mezelf betreft heb ik het het allerbeste voor elkaar :wink: Ik zit lekker thuis, slaap zo nu en dan uit (kwestie van de juiste opvoeding). Werk 16 uurtjes per week verdeeld over 1,5 dag. Ik heb voldoende tijd voor de kids en mijn man, die helaas zelf weinig tijd heeft maarja. Ik heb nog tijd voor refoweb en voor dromen, dromen over later, als ik als bigmama aan de tafel zit in de bijkeuken.. Mijn kinderen een voor een binnendruppelen en met een opgetrokken neus alle deksels van de pannen lichten.. En dan de telefoon over gaat en een klein stemmetje vraagt: 'oma, mag ik morgen komen logeren?' ... en dan mijn baas belt of ik asjeblieft niet een paar uurtjes kan komen verkopen... En dan mijn schoondochters afruimen en mijn schoonzoons gezellig komen keuvelen over moeilijke beslissingen binnen het bedrijf... en dan mijn man een aai over mijn bol geeft en als we op bed liggen hij aan me vraagt: 'zit de deur wel goed op slot, want hier ligt voor twee miljoen.. 8)

dusss :D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 dec 2007 21:29

Dan komen we op een ander onderwerp, de vaderrol.
Of de manrol.
Waarom wordt hier steeds gesproken over de moeder die het huishouden doet, de kindjes opvoed, en dus niet kan werken (want ik kan me prima voorstellen dat je als je een kindje hebt, niet gaat werken, al sluit ik dan nog steeds vrijwilligerswerk en kerkwerk niet uit).
Maar waar blijft de vader dan? Zijn we echt nog zo ouderwets ingesteld dat we denken dat paps moet werken, en mams de rest? Prima hoor, en ik geloof zelf ook dat een kind in de opvoeding een moeder nodig heeft. Maar ook een vader!!

Ik heb dan misschien veel geluk met een man die zelf al zegt dat zodra wij een kindje hebben hij een dag minder wil werken, of het liefst een eigen bedrijf start en dan één door de weekse dag vrij plant.

Toch merk ik wel dat ik ook het overgrote deel van de huishouding hier doe. Gewoon omdat ik minder werk dan hij. In het weekend is hij voor het koken, voor het stofzuigen, voor de vuilniszak in de container gooien enzo. Ik vind het niet erg om het huishouden te doen, maar ik vind wel dat hij prima kan helpen op dagen dat hij vrij is.

Dus vind ik ook dat hij prima een eventueel toekomstig kindje kan opvoeden. Dus waarom ga ik dan 7 dagen p.w. thuis zitten? En mijn man 5 dagen p.w. werken?

(ik weet het, niet bij elk werk kun je als man een dag vrij krijgen, al wordt dat zeker wel steeds makkelijker)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2007 21:39

Mijn man werkt gemiddelt 60 uur per week. Met uitschieters naar 70. Sja..

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 dec 2007 21:39

Interessant! Tsja, mijn man zit in de luchtmacht en werkt dus altijd doordeweek en soms ook weekenden. Ook is hij redelijk vaak van huis. Als wij dus een kleintje adopteren (je had gelijk MissF) dan komt sowieso het merendeel logischerwijs op mij schouders terecht, puur en alleen door zijn werk. Maar als hij thuis is, hebben we al afgesproken dat hij altijd de kindje(s) in bad doet en een verhaaltje voorleest zodat mama ook even tot rust kan komen. En dat ik echt niet iedere zaterdagochtend vroeg m'n bed uit ga! Dus ja, ik denk dat een vader zeker een even belangrijke rol heeft en dat ze die normaal gesproken ook graag vervullen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 dec 2007 21:42

Mijn man is ook altijd met de kids bezig ja als ie thuis is. En ze zijn er ook aan gewent dat hij veel 'op de truck is'. Het is al zo dat als hij Gerlinde een kus geeft zomaar dat ze al meteen gaat zwaaien.. :mrgreen:

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 13 dec 2007 21:56

nemo schrijft ergens in dit topic (ik heb geen zin om het op te zoeken) dat ze altijd al boeken wilde schrijven, dus komt haar studie van pas en gebruikt ze toch nog haar talenten.
moet wel zeggen dat ik t super knap vind als je kinderen om je heen hebt om dan nog te schrijven.
maar als je echt wil kan er natuurlijk veel.

wel ideaal, je werk aan huis, lekker geen reistijd enzo.

Terug naar “Archief”