Nemo20 schreef:rosalie83 schreef: Nemo20 schreef:rosalie83 schreef: Nemo20 schreef:Heerlijk toch?

Ben erg blij met mijn vrouw-zijn en hoop ook dat ik niet al te lang een betaalde baan hoef te hebben.
Dat kan ik nou echt niet begrijpen

.
Jammer .. Heb je het geprobeerd?
Om fulltime thuis te gaan zitten? Nee, natuurlijk niet, waarom zou ik dat doen? Ik heb een fijne baan, en ik word al gek als ik een week ziek thuis zit. Kijk, op zich vermaak ik me wel thuis, ik kan best dingen verzinnen om te gaan doen, maar dan ga ik me toch echt vrij snel nutteloos voelen. Dan wil ik gewoon weer werken, lekker presteren. .
Geprobeerd om het te begrijpen bedoelde ik.
Ja. Een goede vriendin van me heeft ook een kindje en zit thuis. Dat is een keus vooral van haar man en van de kring van mensen waar ze uitkomt en in leeft, het is omdat men vindt dat het hoort zeg maar. En ik zie dat het haar niet gelukkig maakt. Ze zegt ook zelf gewoon dat ze zich verveelt. Dus ze pakt alles aan en doet vrijwilligerswerk thuis, etc, maar ze mist de uitdaging. Daardoor begrijp ik het al helemaal niet. Nu zijn er natuurlijk ook vrouwen die er zelf voor kiezen, maar ook dan lukt het me niet het te begrijpen. Ik snap wel dat als je kinderen hebt je ze niet 5 dagen in de creche wilt hebben, maar ik snap niet dat je fulltime thuis gaat zitten als vrouw. En al helemaal niet als je nog geen kinderen hebt. Een collega van me gaat begin volgend jaar trouwen en nu gaat ze per januari parttime werken. Dan denk ik, waaróm in vredesnaam!?
Nemo20 schreef:rosalie83 schreef: Nemo20 schreef:Geen aanval, maar gewoon een eerlijke vraag.

; Je zegt dat het niet om geld gaat, maar om je 'talenten te gebruiken' . ; zou je dus ook werken als er geen vergoeding tegenover stond?
Absoluut! Natuurlijk is het lekker om geld te verdienen en daarvan ruimer te kunnen leven, leuke dingen van te kunnen doen, het delen met anderen, etc. En natuurlijk ga ik in mijn functioneringsgesprek ook voor salarisverhoging. Maar ik werk niet alleen voor het geld, maar ook omdat ik het heerlijk vind te presteren.
Dat is denk ik wel het verschil.

Dat moeten presteren geeft bij mij juist zoveel stress en ik heb gelezen dat vrouwen in het algemeen daar minder goed tegen kunnen dan mannen... ik zal het later nog even opzoeken waar ik dat precies heb gelezen.. ik moet nu werken..bijbaantje

Het is niet het 'moeten presteren', maar omdat ik het fijn vind te presteren. Daarbij heb ik een commerciele baan waar veel organisatie en geregel bij komt kijken, dus dat is behoorlijk prestatie-gericht, maar anderen hebben hun talenten op andere gebieden, waarin je minder 'moet' presteren.
esli schreef:Dit doet mij komen op een ander punt. Ik mis in het hele verhaal eigenlijk een beetje de vader. Zou een vader minder van zijn kind houden dan de moeder? Dat vraag ik me een beetje erg af. Ik ben ook groot voorstander dat de ouders ook de zorgtaken voor het kind verdelen. Ik denk dat een man ook wel talenten heeft voor het opvoeden van kinderen!
Eens! Men zegt vaak 'een kind trekt toch naar de moeder', en dat soort dingen. Maar dan denk ik 'vind je het gek, als het kind de vader amper ziet en meemaakt!?'.
mw schreef:als fulltime moeder zijn kun je best je talenten gebruiken. het meest fantastische voorbeeld hierin (vind ik dan) is mijn moeder. Als moeder zijnde van 13 kinderen (waarvan 4 gehandicapt), ook nog grotendeels alleen voor de opvoeding staand ivm een man die doordeweeks niet thuis is, heeft zij dit jaar een koninklijke onderscheiding gehad voor haar inbreng in de maatschappij. Vele jaren heeft ze in verschillende MR's van scholen (ZMLK&MLK) gezeten, en bestuurslid. En nooit heeft haar gezin er onder geleden.
Daarnaast was ze natuurlijk de alom bekende arts, psycholoog, activiteitenbegeleidster, adviseur, enzenzenz. Dus niks geen talenten weggegooid.
Als je op een gegeven moment meerdere kinderen hebt, wordt het natuurlijk lastiger om fulltime te blijven werken. Dan is het super om in besturen te zitten en dat soort dingen en vrijwilligerswerk te doen. En inderdaad, daarvoor kan je dan je talenten ook gebruiken. Maar dan heb je het wel vaak over vrouwen die wat ouder zijn, en niet over pasgetrouwde meisjes van 21 of zo. Dan vind ik het toch weer anders. Hoewel ik ook zie (aan bijvoorbeeld mijn schoonmoeder) dat je op je 50e ook nog actief aan het werk kunt zijn. En dat daar geen man, gezin of wat dan ook onder hoeft te lijden!