talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 dec 2007 09:49

Ik heb een vraagje; Stel je voor dat moeder worden en niet mogen werken goed zou zijn voor 'de samenleving', zou je dat doen? Zou je echt dingen doen en nalaten omdat je voelt dat je dat verplicht bent aan 'de samenleving'?[/quote]

Het verplicht zijn aan de samenleving zie ik heel erg in verband met mijn studie. Die heeft de samenleving heel veel geld gekost, daarom ben ik verplicht dat een soort van terug te betalen. Als ik niet de keus had gemaakt om te studeren is het een ander verhaal

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 dec 2007 09:56

volkomen mee eens

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 dec 2007 13:21

Ik geef toe dat, als ik vrij ben en ik geen zin heb om mn huishouden te doen dat ik misschien wat talenten verspeel die dag. Maar verder geeft het huishouden en 2 nachten per week werken mij genoeg voldoening. Als moeders thuisblijfmama zijn/worden wil dit in mijn ogen niet zeggen dat ze hun talenten begraven. Ieder heeft zo zijn eigen taak, de thuisblijfmama ziet het opvoeden, voor het kind er zijn en het huishouden als haar 'taak', samen met de vader maar die werkt over het algemeen 4 tot 5 dagen in de week. Dus zal het merendeel bij de moeder terecht komen. In die 'taak' kunnen ze heel goed hun talenten gebruiken, misschien hebben ze nog meer talenten die later als de kinderen 'groot' zijn weer gebruikt worden en dat dan de andere talenten in de opvoeding ed weer even wat minder zijn. Zo zie ik het iig :P

Als het wat ingewikkelt klinkt sorry maar ik heb nachtdienst en weinig geslapen :D

Nemo20
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nemo20 » 12 dec 2007 13:39

ajl schreef:Op dit moment is het maarschappelijk nodig dat vrouwen blijven werken. In Nederland hebben we namelijk een sociale zekerheid waar een ieder van kan genieten, maar dat wel opgebracht moet worden door de werkenden. Zoals iedereen weet is dat op dit moment een hot item, omdat we door de vergrijzing steeds minder werkende hebben.

Daarnaast ben ik van mening dat als je een universitaire studie volgt ( en hierdoor de maatschappij veel geld kost) je ook in ieder geval een paar jaren moet werken.

Daarbij vind ik de woorden "kinderen bij de creche droppen" erg stigmatiserend. Alsof je dan als ouder een slechte keuze maakt. Er is geen enkel onderzoek die aantoont dat kinderen die regelmatig naar een creche gaan het "slechter" doen. Maar goed dat is off topique-smile

Ik denk niet dat dat off-topic is. Dat heeft er juist alles mee te maken. Er zijn hierover verschillende onderzoeken gedaan, vooral in Amerika. Maar er zijn voorstanders en tegenstanders en die kunnen dat beiden wel ergens op baseren. Zelf zie ik gewoon dat God aan een moeder de mogelijkheid geeft om zoveel van haar kind te houden, meer dan wie dan ook. Ik denk dat je dat moet gebruiken en die liefde aan je kind schenken, want een kind die veel liefde krijgt en zich gewaardeerd voelt zal veel zelfverzekerder zijn. Ik hoor vaak het argument dat kinderen op de creche leren hoe ze met andere kindjes moeten samenspelen en daardoor sociaal vaardiger zijn. Dat vind ik een beetje apart, mijn moeder nam me altijd mee naar visite waar vaak kindjes waren .. dus ik denk dat dat wel meevalt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Liarose » 12 dec 2007 14:01

Nemo20 schreef:Heerlijk toch? :) Ben erg blij met mijn vrouw-zijn en hoop ook dat ik niet al te lang een betaalde baan hoef te hebben.

Dat kan ik nou echt niet begrijpen :|

Nemo20 schreef:Voor mij betekent studeren namelijk niet; een voorbereiding op het grote geld binnenhalen.

Ik heb het ook niet over 'het grote geld' gehad. Ookal heb je niet enorm veel salaris, het gaat om het doel wat je hebt in je leven, over je gaven en talenten die je kunt inzetten, etc.

Nemo20 schreef:Wat ik doe met mijn talenten? Ik heb geen talenten waar ik een betaalde baan mee kan krijgen, wel wat kennis..

Die vind ik echt larie. Die kennis heb je kunnen vergaren doordat je talenten hebt natuurlijk.

Nemo20 schreef:Wat ik erg wonderlijk vind is dat als een man zijn vrouw zou dwingen thuis te blijven men moord en brand schreeuwt, maar dat andere mensen en de overheid een vrouw wel mogen dwingen om te gaan werken en hun kinderen te droppen bij een creche, door ze een minderwaardigheidsgevoel aan te praten of door fiscale regelgevingen.

Volgens mij willen de vrouwen die hier aangeven te willen werken etc dat gewoon zelf. Geen overheid die tegen ons zegt dat we dat moeten hoor :roll:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 dec 2007 14:15

Ik ben dan geen moeder, maar dat hoop ik ooit wel te worden. Sowieso ben ik geen carrière-mens. Een jaar geleden met ik met een opleiding begonnen, om simpelweg voor mezelf te kunnen zorgen, mocht ik alleen blijven. Zonder papiertje kom je eigenlijk nergens. Sinds drie maanden heb ik een relatie en opeens heb ik heel andere prioriteiten. Nu komt dat ook omdat zijn relatie zeer waarschijnlijk door carrière maken om zeep is geholpen. Met alle respect vor wat zij heeft bereikt, daar gaat niets vanaf, maar altijd druk met het werk. Leven voor haar werk. Het gevolg is; Geen tijd voor elkaar, geen communicatie meer. Daar pas ik voor. Als we getrouwd hopen te zijn, wil ik er voor hem zijn. Als we het hebbenover talenten; Schijnbaar lag het in mijn vermogen om hem op te beuren. Hij was binnen anderhalve maand van de antidepressiva af, ziet het weer helemaal zitten. En dat is wat ik belangrijk vind. Een goede baan en een dik salaris is leuk, maar het heeft hen destijds niet gelukkig gemaakt. Nu zijn we dat wel, zonder dikke auto, zonder alles te kunnen kopen wat we willen.

Misschien heb ik wel het talent om leiding te geven binnen een bedrijf, maar als daar de thuissituatie onder moet lijden, dan pas ik er voor. gewoon een kwestie van prioriteiten stellen..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 dec 2007 14:31

Smurffie schreef:Als we getrouwd hopen te zijn, wil ik er voor hem zijn.

Daarvoor hoef je toch geen hele dagen thuis te zitten?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 dec 2007 14:39

rosalie83 schreef:

Absoluut niet. Ik zou wel willen proberen thuis te zijn als hij uit z'n werk komt bijvoorbeeld. Kijk, de eerste jaren probeer je zoveel mogelijk te sparen om een buffertje te hebben. Als je dan allebei werkt dan heb je inderdaad de kans dat de één eerder thuis is dan de ander. Dingen als apart eten omdat 1 van beide weer weg moet 's avonds en nooit dingen samen doen, zou ik uit alle macht proberen te voorkomen. Natuurlijk heb je allebei je eigen dingen die je ook gewoon moet blijven doen, maar bespreek het met elkaar. Ik hoor zo vaak dat een ieder gewoon zijn eigen gang gaat. Geloof me; Dat kan nooit lang goed gaan. Ben ik nu zo ouderwets dan? :P

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 dec 2007 14:41

Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:

Absoluut niet. Ik zou wel willen proberen thuis te zijn als hij uit z'n werk komt bijvoorbeeld. Kijk, de eerste jaren probeer je zoveel mogelijk te sparen om een buffertje te hebben. Als je dan allebei werkt dan heb je inderdaad de kans dat de één eerder thuis is dan de ander. Dingen als apart eten omdat 1 van beide weer weg moet 's avonds en nooit dingen samen doen, zou ik uit alle macht proberen te voorkomen. Natuurlijk heb je allebei je eigen dingen die je ook gewoon moet blijven doen, maar bespreek het met elkaar. Ik hoor zo vaak dat een ieder gewoon zijn eigen gang gaat. Geloof me; Dat kan nooit lang goed gaan. Ben ik nu zo ouderwets dan? :P

Nee, vind ik niet. Of ik ben dan ook ouderwets ;) Wij houden ook rekening met elkaar. En het gebeurt echt wel eens dat we apart eten, door eigen dingen die we hebben, maar in het weekend nemen we even samen de komende week door en spreken we gewoon af wanneer we wat doen en hebben en op welke momenten we in elk geval tijd voor elkaar inruimen en zo. Maar dat alles heeft in mijn ogen niets te maken met stoppen met werken of thuisblijfmoeder zijn, en daar gaat het hier toch over?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 dec 2007 14:47

rosalie83 schreef:
Smurffie schreef:
rosalie83 schreef:

Nee, vind ik niet. Of ik ben dan ook ouderwets ;) Wij houden ook rekening met elkaar. En het gebeurt echt wel eens dat we apart eten, door eigen dingen die we hebben, maar in het weekend nemen we even samen de komende week door en spreken we gewoon af wanneer we wat doen en hebben en op welke momenten we in elk geval tijd voor elkaar inruimen en zo. Maar dat alles heeft in mijn ogen niets te maken met stoppen met werken of thuisblijfmoeder zijn, en daar gaat het hier toch over?

Hm, ik wilde er maar mee zeggen dat je verschillende talenten kunt hebben en gebruiken, maar dat de thuissituatie er niet onder moet lijden. Je kunt wat mij betreft tever gaan in het gebruiken van je talenten.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 dec 2007 15:02

Smurffie schreef:Hm, ik wilde er maar mee zeggen dat je verschillende talenten kunt hebben en gebruiken, maar dat de thuissituatie er niet onder moet lijden. Je kunt wat mij betreft tever gaan in het gebruiken van je talenten.

Ah okay, en dat ben ik dus helemaal met je eens. Niets mag eronder lijden vind ik. Het is de kunst een goede balans te vinden. Maar dat is met alles natuurlijk :)

Nemo20
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nemo20 » 12 dec 2007 15:02

rosalie83 schreef:
Nemo20 schreef:Heerlijk toch? :) Ben erg blij met mijn vrouw-zijn en hoop ook dat ik niet al te lang een betaalde baan hoef te hebben.

Dat kan ik nou echt niet begrijpen :| .

Jammer .. Heb je het geprobeerd?
Ik probeer vrouwen die wel werken te begrijpen en te accepteren. Iedereen maakt eigen keuzes, maar ik merk steeds meer dat de keuze om thuis te blijven eigenlijk niet meer mag en daarom reageer ik op dit topic.

rosalie83 schreef:Die vind ik echt larie. Die kennis heb je kunnen vergaren doordat je talenten hebt natuurlijk.

Die kennis heb ik inderdaad kunnen vergaren doordat ik goed kan leren en doorzettingskracht heb. Die talenten kan ik heel goed, wie weet zelfs beter, gebruiken als ik thuis blijf. Ik wil ook graag altijd blijven studeren over verschillende onderwerpen, vooral religie, en daar heb ik dan alle tijd voor. Daarbij vind ik wel dat je, als je veel kennis hebt over zaken die er toe doen, dat over moet dragen. Ik hoop dat ik daar later de mogelijkheid toe heb.

rosalie83 schreef:
Volgens mij willen de vrouwen die hier aangeven te willen werken etc dat gewoon zelf. Geen overheid die tegen ons zegt dat we dat moeten hoor :roll:

Tuurlijk willen die vrouwen hier dat zelf, grappig dat je het juist weer van die kant bekijkt. Ik had het natuurlijk over de gevoelens die ikzelf, een vrouw die juist NIET wil werken, heb. Pas als je iets doet waar mensen het NIET mee eens zijn kom je erachter hoe die mensen dan reageren. En natuurlijk zegt de overheid niet tegen jullie dat jullie moeten werken, je wilt het immers zelf al. Er zijn politici die hebben gezegd dat vrouwen moeten werken en willen daar ook maatregelen voor treffen.

Geen aanval, maar gewoon een eerlijke vraag. :) ; Je zegt dat het niet om geld gaat, maar om je 'talenten te gebruiken' . ; zou je dus ook werken als er geen vergoeding tegenover stond?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 dec 2007 15:12

Nemo20 schreef:
rosalie83 schreef:

Om fulltime thuis te gaan zitten? Nee, natuurlijk niet, waarom zou ik dat doen? Ik heb een fijne baan, en ik word al gek als ik een week ziek thuis zit. Kijk, op zich vermaak ik me wel thuis, ik kan best dingen verzinnen om te gaan doen, maar dan ga ik me toch echt vrij snel nutteloos voelen. Dan wil ik gewoon weer werken, lekker presteren.

Nemo20 schreef:Ik wil ook graag altijd blijven studeren over verschillende onderwerpen, vooral religie, en daar heb ik dan alle tijd voor. Daarbij vind ik wel dat je, als je veel kennis hebt over zaken die er toe doen, dat over moet dragen. Ik hoop dat ik daar later de mogelijkheid toe heb.

Dan gebruik je toch ook je talenten? Dat vind ik positief!

Nemo20 schreef:Geen aanval, maar gewoon een eerlijke vraag. :) ; Je zegt dat het niet om geld gaat, maar om je 'talenten te gebruiken' . ; zou je dus ook werken als er geen vergoeding tegenover stond?

Absoluut! Natuurlijk is het lekker om geld te verdienen en daarvan ruimer te kunnen leven, leuke dingen van te kunnen doen, het delen met anderen, etc. En natuurlijk ga ik in mijn functioneringsgesprek ook voor salarisverhoging. Maar ik werk niet alleen voor het geld, maar ook omdat ik het heerlijk vind te presteren.

Nemo20
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nemo20 » 12 dec 2007 16:56

rosalie83 schreef:
Nemo20 schreef:
rosalie83 schreef:

Om fulltime thuis te gaan zitten? Nee, natuurlijk niet, waarom zou ik dat doen? Ik heb een fijne baan, en ik word al gek als ik een week ziek thuis zit. Kijk, op zich vermaak ik me wel thuis, ik kan best dingen verzinnen om te gaan doen, maar dan ga ik me toch echt vrij snel nutteloos voelen. Dan wil ik gewoon weer werken, lekker presteren. .

Geprobeerd om het te begrijpen bedoelde ik.

rosalie83 schreef:
Nemo20 schreef:Geen aanval, maar gewoon een eerlijke vraag. :) ; Je zegt dat het niet om geld gaat, maar om je 'talenten te gebruiken' . ; zou je dus ook werken als er geen vergoeding tegenover stond?

Absoluut! Natuurlijk is het lekker om geld te verdienen en daarvan ruimer te kunnen leven, leuke dingen van te kunnen doen, het delen met anderen, etc. En natuurlijk ga ik in mijn functioneringsgesprek ook voor salarisverhoging. Maar ik werk niet alleen voor het geld, maar ook omdat ik het heerlijk vind te presteren.

Dat is denk ik wel het verschil. :) Dat moeten presteren geeft bij mij juist zoveel stress en ik heb gelezen dat vrouwen in het algemeen daar minder goed tegen kunnen dan mannen... ik zal het later nog even opzoeken waar ik dat precies heb gelezen.. ik moet nu werken..bijbaantje :lol:

sela

Berichtdoor sela » 12 dec 2007 17:03

rosalie83 schreef:

Ik probeer vrouwen die wel werken te begrijpen en te accepteren. Iedereen maakt eigen keuzes, maar ik merk steeds meer dat de keuze om thuis te blijven eigenlijk niet meer mag en daarom reageer ik op dit topic.

na een kwartiertje op de bank zitten denk ik al, 'moet wat doen'..
thuiszitten is soms voor mij een synoniem dat er te weinig uitdaging is ofzo.

rosalie83 schreef:Die vind ik echt larie. Die kennis heb je kunnen vergaren doordat je talenten hebt natuurlijk.

Die kennis heb ik inderdaad kunnen vergaren doordat ik goed kan leren en doorzettingskracht heb. Die talenten kan ik heel goed, wie weet zelfs beter, gebruiken als ik thuis blijf. Ik wil ook graag altijd blijven studeren over verschillende onderwerpen, vooral religie, en daar heb ik dan alle tijd voor. Daarbij vind ik wel dat je, als je veel kennis hebt over zaken die er toe doen, dat over moet dragen. Ik hoop dat ik daar later de mogelijkheid toe heb.

ik ze me niet beperkt tot alleen m'n ene dochtertje indeze.

rosalie83 schreef:

Tuurlijk willen die vrouwen hier dat zelf, grappig dat je het juist weer van die kant bekijkt. Ik had het natuurlijk over de gevoelens die ikzelf, een vrouw die juist NIET wil werken, heb. Pas als je iets doet waar mensen het NIET mee eens zijn kom je erachter hoe die mensen dan reageren. En natuurlijk zegt de overheid niet tegen jullie dat jullie moeten werken, je wilt het immers zelf al. Er zijn politici die hebben gezegd dat vrouwen moeten werken en willen daar ook maatregelen voor treffen.

werken als moeder is hier iig nog een discussie hoor. voel je veilig.

Geen aanval, maar gewoon een eerlijke vraag. :) ; Je zegt dat het niet om geld gaat, maar om je 'talenten te gebruiken' . ; zou je dus ook werken als er geen vergoeding tegenover stond?

'denk dat het mijn werk ten goede zou komen. geen commcerciele belangen etc.

Terug naar “Archief”