kurtyo schreef:jamillah schreef:Waarom geloof je niet in de 'ware' en waarom geloof je niet in trouwen? Miljoenen mensen gingen je voor. Ook mensen die eerst samenwoonden. En zovelen trouwen opnieuw, na een scheiding of verlies.
'De ware' is een illusie en bestaat niet. Ik dacht bij mijn eerste ex-vriendinnetjes ook dat ze 'de ware' waren, dat bleek toch geheel anders uit te pakken. Verliefdheid is een stofje in de hersenen, dat is tijdelijk, maar als het goed is gaat het over in een vorm van liefde en dan gaat het veel meer om een keuze. Liefde is een keuze, de ware is een keuze: je kiest er op een gegeven ogenblik voor om met iemand verder te leven of niet (en dan nog zegt dit niet of dit voor eeuwig zo is, zelfs niet voor de duur van ons leven).
Wat betreft trouwen: wat is 'de trouw' (nog) waard? Hoeveel huwelijken - ook van mensen die eerst samenwoonden, al getrouwd zijn geweest of iemand hebben verloren - stranden er? Ik kan je verzekeren, het zijn er erg veel. De trouw is niets meer dan een papiertje en een keuze die je ook zonder dat papiertje maken kunt met dit verschil dat je zonder allerhande nare scheidingsprocedures uit elkaar kunt.
O, ik ben overigens absoluut een tegenstander van het huidige scheidingsklimaat in Nederland, voor de goede orde. Ik geloof alleen niet per se in 'de trouw' en al helemaal niet in zo iets naïefs als 'de ware'.
Trouwen is zo leuk en welk een geweldige uitdaging en toevoeging aan mijn leven.
Wel gefeliciteerd, en ik heb nooit het tegenovergestelde beweerd. Dat neemt niet weg dat ik de keuze niet begrijp en dat ik mijn redenen heb om dergelijke acties te bestempelen als 'dom' (zonder daarmee de mensen in kwestie dom te willen noemen).
Ik reageer hier met terugwerkend kracht op omdat ik de laatste tijd zo mijn redenen heb om hier over na te denken.
Het eerste stukje ben ik het echt met je eens, ik denk ook neit dat er 1 ware bestaat. Dat er meer mannen (hoewel in mijn geval niet veel omdat ik verschrikkelijk bijzonder ben

) op aarde rondlopen aan wie ik mijn hart zou kunnen geven. Dat het er uiteindelijk om gaat dat je voor iemand kiest en gaat. Maar dat vind ik vervolgens dat 'trouwen' niet iets naiefs is, maar juist heel mooi. Ik geloof echt in trouw. Trouw is ook een keuze. Ik denk als je echt voor iemand gaat, je zelfs dan verliefd op een ander kan worden, maar het is aan jou de keuze wat je met die gevoelens doet.
ER zijn genoeg voorbeelden om mij heen van mensen die dus echt in voor en tegenspoed, elkaar trouw zijn gebleven. Niet altijd evenveel van elkaar hielden maar samen oud geworden zijn omdat ze steeds weer kozen voor elkaars trouw en liefde. Ik geloof niet in '1 ware' maar wel in de 'ware liefde' en dat heb ik zojuist beschreven.
Daar wil ik echt naar streven, misschien is het naief, misschien ben ik te romantisch, maar anders zou ik niet willen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King