grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 nov 2007 21:30

Tja, maar dingen die je 'overkomen' in je huwelijk kunnen ook gebeuren als je samenwoont.
Wij zijn na wikken en wegen ook in Rhenen gebleven. Inderdaad ook omdat trouwen al nieuw is. Mijn man en ik kregen wel allebei net voor ons trouwen een (nieuwe) baan. Maar al met al bevallen de eerste anderhalve maand nog steeds geweldig, en hebben we er totaal geen moeite mee. We waren nooit langer dan 1 dag bij elkaar, sliepen nooit bij elkaar. Zagen elkaar daarentegen wel weer veel.
Maar een huis kopen vond ik ook een waag. Niet dat we uit elkaar zouden gaan, maar wel financieel. Het is al wennen dat mijn geld nu ons geld is, en zijn geld ook ons geld is. Niet dat we elk dubbeltje om hoeven te draaien, maar je uitgaven patroon veranderd toch, en dat is inderdaad wennen.
Maar ik snap dan nog steeds niet wat dat te maken heeft met getrouwd zijn...met samenwonen loop je toch tegen exact dezelfde dingen aan?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2007 13:43

ajl schreef:Ben het toch wel enigzins met chickie eens. Ik vond het eerste jaar van ons huwelijk niet het makkelijkste jaar. Bij ons speelde nog een aantal andere dingen mee....beiden net een nieuwe baan, beiden verhuisd naar de andere kant van het land ( je kent dus echt helemaal niemand) en mijn man werd na 4 maanden huwelijk behoorlijk ziek en is dat ook een half jaar geweest. Tel daar de koop van een nieuwe woning bij op en je hebt alle life events ( behalve kinderen krijgen) bij elkaar. Achteraf gezien had ik het liever iets rustiger aan gedaan.

Maar was dat heel anders geweest wanneer je alleen maar was gaan samenwonen?
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 nov 2007 13:51

Soms krijgen we nu al veel voor onze kiezen. Dan vraag ik mij echt af of het nog erger/ heftiger kan :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2007 14:01

Wij zijn versneld getrouwd, omdat we niet wilden samen wonen. Elk weekend bij elkaar en blijven slapen wilden we ook niet.
Het was inderdaad niet anders geweest als we gelijk waren gaan samenwonen, maar waarschijnlijk was ik dan eerst gaan latten. Lekker alles zelf op de rit en wennen aan de nieuwe situatie en dan verder zien.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 11 nov 2007 19:35

Lalage schreef:
chickie schreef:Ik ben ook getrouwd voor we samen gingen wonen, maar ik zou nu toch graag willen dat ik het andersom had gedaan. Gewoon stapje voor stapje je leven aanpassen in plaats van het in 1 keer op zn kop te zetten.

Als je toch al elk weekend bij elkaar hangt en je woont allebei al niet meer bij je ouders, dan valt dat op z'n kop zetten wel mee. Het gaf ons eerder meer rust omdat je niet steeds bij elkaar hoeft te logeren.

Zo had ik het liever gedaan. Doelde meer op eerst eens op mezelf gaan wonen en daaraan wennen, dan iemand leren kennen en dan inderdaad zo nu en dan eens bij elkaar logeren, samenwonen en dan trouwen. Vond het nu ineens iets teveel van het goede in 1 keer.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2007 12:15

kurtyo schreef:
jamillah schreef:Waarom geloof je niet in de 'ware' en waarom geloof je niet in trouwen? Miljoenen mensen gingen je voor. Ook mensen die eerst samenwoonden. En zovelen trouwen opnieuw, na een scheiding of verlies.

'De ware' is een illusie en bestaat niet. Ik dacht bij mijn eerste ex-vriendinnetjes ook dat ze 'de ware' waren, dat bleek toch geheel anders uit te pakken. Verliefdheid is een stofje in de hersenen, dat is tijdelijk, maar als het goed is gaat het over in een vorm van liefde en dan gaat het veel meer om een keuze. Liefde is een keuze, de ware is een keuze: je kiest er op een gegeven ogenblik voor om met iemand verder te leven of niet (en dan nog zegt dit niet of dit voor eeuwig zo is, zelfs niet voor de duur van ons leven).
Wat betreft trouwen: wat is 'de trouw' (nog) waard? Hoeveel huwelijken - ook van mensen die eerst samenwoonden, al getrouwd zijn geweest of iemand hebben verloren - stranden er? Ik kan je verzekeren, het zijn er erg veel. De trouw is niets meer dan een papiertje en een keuze die je ook zonder dat papiertje maken kunt met dit verschil dat je zonder allerhande nare scheidingsprocedures uit elkaar kunt.
O, ik ben overigens absoluut een tegenstander van het huidige scheidingsklimaat in Nederland, voor de goede orde. Ik geloof alleen niet per se in 'de trouw' en al helemaal niet in zo iets naïefs als 'de ware'.

Trouwen is zo leuk en welk een geweldige uitdaging en toevoeging aan mijn leven.

Wel gefeliciteerd, en ik heb nooit het tegenovergestelde beweerd. Dat neemt niet weg dat ik de keuze niet begrijp en dat ik mijn redenen heb om dergelijke acties te bestempelen als 'dom' (zonder daarmee de mensen in kwestie dom te willen noemen).

Ik reageer hier met terugwerkend kracht op omdat ik de laatste tijd zo mijn redenen heb om hier over na te denken.

Het eerste stukje ben ik het echt met je eens, ik denk ook neit dat er 1 ware bestaat. Dat er meer mannen (hoewel in mijn geval niet veel omdat ik verschrikkelijk bijzonder ben :wink: ) op aarde rondlopen aan wie ik mijn hart zou kunnen geven. Dat het er uiteindelijk om gaat dat je voor iemand kiest en gaat. Maar dat vind ik vervolgens dat 'trouwen' niet iets naiefs is, maar juist heel mooi. Ik geloof echt in trouw. Trouw is ook een keuze. Ik denk als je echt voor iemand gaat, je zelfs dan verliefd op een ander kan worden, maar het is aan jou de keuze wat je met die gevoelens doet.

ER zijn genoeg voorbeelden om mij heen van mensen die dus echt in voor en tegenspoed, elkaar trouw zijn gebleven. Niet altijd evenveel van elkaar hielden maar samen oud geworden zijn omdat ze steeds weer kozen voor elkaars trouw en liefde. Ik geloof niet in '1 ware' maar wel in de 'ware liefde' en dat heb ik zojuist beschreven.

Daar wil ik echt naar streven, misschien is het naief, misschien ben ik te romantisch, maar anders zou ik niet willen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 30 nov 2007 13:00

@ meschianza: ik ben het helemaal met je eens!!! :lol:

ikke1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikke1986 » 12 dec 2007 11:59

Ik ben tegen samenwonen als je het doet om uit te proberen of je wel bij elkaar past voordat je gaat trouwen. Wij hebben wel samengewoond maar toen gelijk de trouwdatum geprikt. dat samenwonen kwam door verschillende redenen. Wat ik overigens hier niet neerzet.
Dus samen op vakantie gaan of bij elkaar blijven slapen (desnoods apparte kamers) vind ik niet zo heel raar in een verkeringstijd. behalve als je overal verder heel bekrompen in bent en dan opeens wel op 1 kamer slaap dan vind ik het wel raar ( ken namelijk iemand)

Ook ben ik niet helemaal tegen seks voor het huwelijk. IK vind wat anders dat als je iemand net kent en dan al dingen gaat doen. maar niet bij een lange relatie.
Een mens stippelt zijn weg uit, maar de heer bepaalt de richting die het gaat

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 31 dec 2007 01:20

ikke1986 schreef:Ook ben ik niet helemaal tegen seks voor het huwelijk. IK vind wat anders dat als je iemand net kent en dan al dingen gaat doen. maar niet bij een lange relatie.

Wie geeft jou het recht om geslachtsgemeenschap te hebben voor het huwelijk ?

Ben niet christelijke opgevoed en vond het voor mijn bekering het zeer normaal dat men sexuele relatie zou kunnen hebben voor het huwelijk, maar door Gods genade en Zijn Woord heb ik me hier van mogen bekeren.

Mijn vrouw en ik hadden voor ons huwelijk afgesproken, om geen fysiek contact te hebben (geen strelen of zoenen..etc) met elkaar, zodat we die eerste zoen en fysiek contact konden bewaren totdat we als man en vrouw het huwelijksverbond zouden ingaan.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 31 dec 2007 01:57

mayflower schreef:
ikke1986 schreef:Ook ben ik niet helemaal tegen seks voor het huwelijk. IK vind wat anders dat als je iemand net kent en dan al dingen gaat doen. maar niet bij een lange relatie.

Excuse me?! Sinds wanneer hebben vrije en gelijke mensen toestemming vam derden nodig om hun wederzijdse affectie fysiek te uiten?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 dec 2007 09:26

mayflower schreef:

Ben niet christelijke opgevoed en vond het voor mijn bekering het zeer normaal dat men sexuele relatie zou kunnen hebben voor het huwelijk, maar door Gods genade en Zijn Woord heb ik me hier van mogen bekeren.

Mijn vrouw en ik hadden voor ons huwelijk afgesproken, om geen fysiek contact te hebben (geen strelen of zoenen..etc) met elkaar, zodat we die eerste zoen en fysiek contact konden bewaren totdat we als man en vrouw het huwelijksverbond zouden ingaan.

reken maar dat ik mijn vriend vanavond plat knuffel en een kus geef!!

Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is.

Ik vind dat iedereen zelf meot bepalen waar zijn of haar grens ligt met geslachtsgemeenschap. Als je bijvoorbeeld al lange tijd verkering hebt, zeker weet met elkaar te trouwen, dan sta ik er niet zo afwijzend tegen over.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 31 dec 2007 09:40

Het lijkt me ook niet goed om geen fysiek contact te hebben, fysiek contact verdiept juist de relatie.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 31 dec 2007 10:06

Gerdien B. schreef:Als je bijvoorbeeld al lange tijd verkering hebt, zeker weet met elkaar te trouwen, dan sta ik er niet zo afwijzend tegen over.
Soms staan er praktische zaken in de weg bij een huwelijk zoals bijvoorbeeld niet genoeg geld hebben voor een normaal feestje. Het beste kun je dan denk ik in contact treden met de dominee en dit bespreken. Je kunt er dan voor kiezen om alvast kerkelijk te huwen waarbij de dominee, een paar ouderlingen en nabije familie (ouders, broer en zussen) aanwezig zijn. Dat huwelijk (helaas is het kerkelijk huwelijk wel verboden in Nederland) kan dan plaats vinden in een achterafkamertje van de kerk. Je hebt dan een Bijbels huwelijk afgesloten en je kunt dan later, als de omstandigheden beter zijn, huwen voor de burgelijke stand en een groot feest houden. Dit is ook beter voor de kerkelijke gemeente! Mijn boodschap: stap van tradities af, de bijbel heeft een beter antwoord op dit soort vragen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 dec 2007 10:39

Als je geld hebt om je verjaardag te vieren, heb je ook geld om een trouwfeest te geven. Ouders kunnen vaak ook wel wat bijdragen. Het is toch wel erg triest als je graag wilt trouwen en je moet het door geldzaken uitstellen.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 31 dec 2007 10:44

Lalage schreef:Als je geld hebt om je verjaardag te vieren, heb je ook geld om een trouwfeest te geven. Ouders kunnen vaak ook wel wat bijdragen. Het is toch wel erg triest als je graag wilt trouwen en je moet het door geldzaken uitstellen.
Het wordt wel vaak als een excuus gebruikt. Ik vraag het wel eens aan samenwonende collega's en kennissen waarom ze niet gaan trouwen. Dan is negen van de tien keer het antwoord dat ze geen geld willen uitgeven aan een feest. En een verjaardag waarbij je met 10 man in een kringetje gaat zitten en de toastjes in knakworstjes op tafel zet is toch heus wel ietsjes anders dan een bruiloft!

Terug naar “Archief”