Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 01 dec 2003 19:18

Mensen,

we moeten uitkijken met het lezen van zulke boeken als vd zwaag!! Er zitten zoveel adders onder het gras en niets beter om te lezen is de bijbel!!! :!:

Vaak wordt er veel in zulke boeken gelezen, en dan maar ff in de bijbel. T kan beter andersom!!!
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 01 dec 2003 22:11

jvdk schreef:Mensen,

we moeten uitkijken met het lezen van zulke boeken als vd zwaag!! Er zitten zoveel adders onder het gras en niets beter om te lezen is de bijbel!!! :!:

Vaak wordt er veel in zulke boeken gelezen, en dan maar ff in de bijbel. T kan beter andersom!!!

Jah, je kan idd beter de bijbel lezen. Die staat toch voorop. Maar een boek lezen dat aantoont dat andere leringen onjuist zijn is toch ook wel goed. Als dat maar op een opbouwende wijze gebeurd en niet met "er-tegen-aan-schop" manier.
En laat boeken van omstreden personen (zoals onze hofpredikant, ben ff zn naam kwijt) liever liggen. Er zitten zoals jaap (jvdk :mrgreen: ) al zei echt wel adders onder het gras.
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 dec 2003 22:12

Unknown schreef:
jvdk schreef:Mensen,

Jah, je kan idd beter de bijbel lezen. Die staat toch voorop. Maar een boek lezen dat aantoont dat andere leringen onjuist zijn is toch ook wel goed. Als dat maar op een opbouwende wijze gebeurd en niet met "er-tegen-aan-schop" manier.
En laat boeken van omstreden personen (zoals onze hofpredikant, ben ff zn naam kwijt) liever liggen. Er zitten zoals jaap (jvdk :mrgreen: ) al zei echt wel adders onder het gras.

Lees de beproefde oudvaders dan maar naast de Bijbel.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 09:35

caprice schreef:Lees de beproefde oudvaders dan maar naast de Bijbel.

Welke? Je hebt er zo veel. Ook nog weer die elkaar tegenspreken of openlijke ruzie hebben gehad. Je hebt oudvaders met aanwijsbare fouten. enz.

Waarom gewoon niet alleen de bijbel? Dan was er een hoop minder ruzie en dwaalleer tussen de mensen.

Kol. 2:
8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus.

Nou, als de huidige bevinding nu ergens goed is, dan is het wel Christus laten ondersneeuwen!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 dec 2003 18:23

caprice schreef: Lees de beproefde oudvaders dan maar naast de Bijbel.

Van der Zwaag citeert alleen maar oudvaders... :? dus dan kan je die ook lezen :D maar ik lees ook liever de bijbel, hoor.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 02 dec 2003 19:18

Inderdaad is het 'sola / tota Scriptura', maar we mogen toch wel oudvaders lezen die soms bijzonder inzicht hadden in dit Woord?

caprice

Berichtdoor caprice » 02 dec 2003 20:40

Ik denk dat je aan de werken van John Bunyan, Vader en zoon a Brakel, Matthew Henry kunt denken en ook aan het werk van Augustinus, Calvijn en Luther.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 15:01

Ik zie overigens niet in welke criteria je zou moeten hanteren om te zien welke oudvader een bijzonder inzicht had in het woord?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 04 dec 2003 15:49

Gershwin schreef:Ik zie overigens niet in welke criteria je zou moeten hanteren om te zien welke oudvader een bijzonder inzicht had in het woord?

Die criteria wil ik ook niet vastleggen, wel wil ik ze lezend ontdekken.

Wel zijn er een aantal dogmen die door de kerk van alle eeuwen zijn vastgelegd, opkomend uit Gods Woord, en deze geven randvoorwaarden voor het lezen. (Bv. de Godheid van Christus)

Gr.

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 08 dec 2003 21:51

Gershwin schreef:

Van der Zwaag citeert alleen maar oudvaders... :? dus dan kan je die ook lezen :D maar ik lees ook liever de bijbel, hoor.

:idea: dus iedereen die wat uit de bijbel citeert heeft gelijk en mag je lezen?????????????

Dan kan ik ook wel een boekje schrijven tegen kerkverbanden en dan ff teksten citeren en uitleggen zolas mij dat uitkomt......... dat is natuurlijk fout.

De bijbel en verklaringen(matthew Henri/statenvertaling/ed) zijn het beste om te lezen denk ik!! :!: :!:
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

1 Johannes 4 :7-21

Unknown
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Unknown » 08 dec 2003 21:59

Gewoon in ieder geval de bekende werken die in onze/mijn refokringen gelezen worden als John Bunyan, Calvijn en andere bekende bijbelverklaren.

Maar als het gaat om gewone boeken kun je misschien beter eerst recencies lezen van dominees uit je eigen kring. In de snelbinder wil er nog wel eens één staan.
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 08 dec 2003 23:36

De bagagedrager laat zich er anders ook nog wel eens over uit :wink:
sol lucet omnibus

caprice

Berichtdoor caprice » 09 dec 2003 05:38

jvdk schreef:
Gershwin schreef:

:idea: dus iedereen die wat uit de bijbel citeert heeft gelijk en mag je lezen?????????????

Dan kan ik ook wel een boekje schrijven tegen kerkverbanden en dan ff teksten citeren en uitleggen zolas mij dat uitkomt......... dat is natuurlijk fout.

De bijbel en verklaringen(matthew Henri/statenvertaling/ed) zijn het beste om te lezen denk ik!! :!: :!:

Inderdaad, want zo gebruikt men in de Roomse kerk de Willibrordsvertaling. Volgens een voormalig pastoor die nu dominee is, is dit een hele goede en betrouwbare (en ook nog eens leesbare) vertaling. Alleen de kanttekeningen zijn gebaseerd op de Roomse leer. :(
Er is ook een nieuwe vertaling gemaakt op basis van de oude willibrordsvertaling, maar die is heel wat minder zuiver omdat de Roomse kerk daarin alle oneffenheden heeft trachten weg te poetsen, zodat het weer in het straatje van hun verderfelijke leer past.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

beschuldiging

Berichtdoor Dikberkhout » 10 dec 2003 13:21

Beste forumdiscussiedeelnemers,

Ik kom niet zo vaak op het forum, maar toch moet ik nog even reageren op de verzoeken van Carey en Kaw. Zij vonden mijn opmerkingen over de gevolgen voor ds. Silfhout wanneer hij een positieve recensie had geschreven onvoldoende onderbouwd. Dat betekent waarschijnlijk dat ze min of meer een 'vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem van de Gereformeerde Gemeenten' zijn. Volgens mij is de beschreven groepsdruk een verschijnsel dat zich binnen alle informele ambtsdragerscircuits binnen de Gereformeerde Gemeenten in mindere of meerdere mate voordoet. Uit de aard der zaak is deze slechts wetenschappelijk te bewijzen door grootschalige onderzoeken met medewerking van de grote meerderheid van ambtsdragers. Als je op een dergelijk bewijs wilt wachten kan ik nu wel zeggen dat dat er niet zal komen.

Dat predikanten in de Gereformeerde Gemeenten die in het openbaar een 'afwijkend' standpunt innemen de meest vreselijke opmerkingen toegevoegd krijgen, soms ook van medepredikanten, is af te leiden uit interviews met bijv. Ds. J.S. van der Net, bijvoorbeeld in het Nederlands Dagblad. Ook van ds. C. Harinck is bekend dat hij hatemails ontvangt, en dat terwijl hij toch min of meer de leer van de hoofdstroom in de Gereformeerde Gemeenten verkondigt.
Maar ja, de rechts-zinnigen hebben vaak de grootste mond.

Overigens, in reactie op het vorige bericht: de Willibrordbijbel is inderdaad een goede vertaling, zie ook http://www.willibrordbijbel.nl/.

Verder word ik steeds benieuwder wie zich achter het pseudoniem Solus verschuilt. Het zou mij niet verbazen als deze er al tenminste enkele jaren aan de Theologische School in Rotterdam op heeft zitten. Het komt me allemaal buitengewoon bekend voor. In ieder geval is de Herziene Statenvertaling voor hem of haar persoonlijk niet bijzonder urgent. Maar dit terzijde...

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 10 dec 2003 16:19

In ieder geval is de Herziene Statenvertaling voor hem of haar persoonlijk niet bijzonder urgent. Maar dit terzijde...

Voor mij is dit een reden om de activiteiten van het GBS wat genuanceerder te bezien. Het lijkt wel alsof hun vertalingen 'verlicht' zijn.

Terug naar “Archief”