God zet Nederland op de kaart!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 28 nov 2007 00:04

Anthony schreef:Lieverd ik val jou niet aan en meningen mogen verschillen...

dit doet me denken aan het volgende gedichtje:

Ik zat laatst op een waterfiets
en zag mijn vrouw vanaf de kant naar mij lonken.
Ik zei: Spring maar achterop, pop!
En zo is zij verdronken...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2007 09:41

Renee schreef:
Anthony schreef:Lieverd ik val jou niet aan en meningen mogen verschillen...

dit doet me denken aan het volgende gedichtje:

Ik zat laatst op een waterfiets
en zag mijn vrouw vanaf de kant naar mij lonken.
Ik zei: Spring maar achterop, pop!
En zo is zij verdronken...

Waar slaat dat dan nou weer op!? :shock:

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 28 nov 2007 09:51

Boekenlezer schreef:
...het Nieuwe Testament, ...dat laatste kwart van de Bijbel staat waarin jullie altijd met je snufferd zitten!

Altijd? we lezen alles, alleen wat belangrijk is, is dat jij gaat begrijpen dat er een NIEUW verbond is! We zijn niet langer onder de wet maar onder een NIEUW verbond weetjewel.... En wederom vraag ik je om een beetje respectvol te reageren want het wordt erg moeilijk voor mij om op deze manier vriendelijk te blijven!

Als gevolg van dit stukje tekst zijn er sekten die inderdaad giftige slangen opnemen, met alle gevolgen van dien... Enne, drink jij in Jezus naam eens een flesje gootsteenontstopper... ik ben benieuwd naar het resultaat. Als je ziek bent, dan ga je naar de dokter én je bidt, dat lijkt me het verstandigste.

pffffffff GIJ ZULT DE HERE UW GOD NIET VERZOEKEN! Natuurlijjk ga ik niet gootsteenontsopper drinken om te kijken wat er gebeurd!

Hij heeft het in ieder geval nog nooit gedaan...
Dat weet jij?

Er zijn mensen uit de doden opgewekt dus wees aub niet zo kleingelovig!

Anthony schreef:

Klopt....maar volgens mij gaan we toch een stuk sneller dood dan de mensen in het begin, als je bedenkt dat die allemaal bijna 800 jaar werden!

Tja, dat geloof ik sowieso niet natuurlijk.

Dan zijn wij vanaf nu uitgepraat....jij twijfelt dus gewoon aan Gods woord. Nee je twijfelt niet, je bent er ZEKER van dat wat daar in staat niet waar is :shock: :shock: echt ik heb hier geen woorden voor.....

Onzin. Het feit dat JIJ nog nooit iemand hebt ontmoet die genezen is van AIDS zegt nog niet dat God dat niet geneest.

inderdaad

Klopt, en het feit dat ik nog nooit eenhoorns of kabouters heb gezien zegt ook niet dat ze niet bestaan maar het doet me wel vermoeden...

vergelijk je God nou met eekhoorns en kabouters???? :shock:
Zo zeg en dan wordt mij verteld dat ik een dwaalleer volg!

Renee ik snap je gedichtje eigenlijk ook niet helemaal maar goed....
Aanbid Hem in eenheid!
Het gaat niet om 1 kerk/gemeente/denominatie. We hebben allen 1 vader. Laten we samenwerken voor Zijn koningkrijk!

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 28 nov 2007 10:08

het was meer bedoeld als luchtig intermezzo... :D

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 nov 2007 10:29

Anthony schreef:Altijd? we lezen alles, alleen wat belangrijk is, is dat jij gaat begrijpen dat er een NIEUW verbond is! We zijn niet langer onder de wet maar onder een NIEUW verbond weetjewel....

Jullie lezen alles, maar een groot deel van de Bijbel is minder belangrijk? Het nieuwe verbond zegt natuurlijk niets over de waarheid van de rest van de Bijbel.

En wederom vraag ik je om een beetje respectvol te reageren want het wordt erg moeilijk voor mij om op deze manier vriendelijk te blijven!

Jij bent ook niet altijd even netjes in je bewoordingen.

Er zijn mensen uit de doden opgewekt dus wees aub niet zo kleingelovig!

Dat is wat jij gelooft, dat zijn geen feiten en er zijn vrijwel altijd wetenschappelijke feiten om aan te tonen waarom iemand toch 'uit de dood wordt opgewekt', zonder dat dit direct als een Godswonder gezien hoef te worden. En dan doet het er niet eens zoveel toe wat ik persoonlijk wel of niet geloof. Als God mensen van AIDS kan genezen, waarom doet hij dat dan niet bij die miljoenen mensen?

Klopt....maar volgens mij gaan we toch een stuk sneller dood dan de mensen in het begin, als je bedenkt dat die allemaal bijna 800 jaar werden!

Er is geen enkel bewijs hiervoor, me dunkt.

Dan zijn wij vanaf nu uitgepraat....

Waaorm durf je niet met andersgelovigen te discussiëren?

jij twijfelt dus gewoon aan Gods woord. Nee je twijfelt niet, je bent er ZEKER van dat wat daar in staat niet waar is :shock: :shock: echt ik heb hier geen woorden voor.....

Ik zal je uit een droom helpen: het overgrote deel van de Westerse samenleving gelooft niet meer in de absolute en onfeilbare waarheid van dat woord. Dat wil niet zeggen dat die mensen de wijsheid ervan niet in kunnen zien, maar dat is iets geheel anders. Daarbij, de onfeilbaarheid van de gehele Bijbel lijk jij ook nogal uit het oog te verliezen.

Bijbels gezien volgen zowel MrSokkie als jij een dwaalleer, me dunkt. Maar als je niet in de waarheid van de Bijbel gelooft, gelden heel andere maatstaven, en dan denk ik toch dat MrSokkie dichter bij de werkelijkheid leeft dan jij.

Je gaat in dezen (in het geval van de discussie over genezing e.d.) enorm uit van de kracht van de mens: WIJ moeten bidden, dwingend bidden zelfs; WIJ moeten Gods beloften 'afsmeken' (vreselijk woord overigens); WIJ moeten ... et cetera. Mag ik je erop wijzen dat de Bijbel vrij duidelijk is over de wil van de mens? De mens heeft géén vrije wil, en dat staat ook in het Nieuwe Testament waar jij zo op hamert.

En dat kan ik Bijbels onderbouwen, als je wilt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2007 11:06

Anthony, k geloof in wonderen, ik geloof dat God ziekte kan genezen en dat ook doet. En nog veel meer. Maar ik geloof niet dat iedereen altijd genezen wordt. Ik ken mensen die heel dicht bij God leefden, ziek werden en stierven. Ze kregen geen genezing. Er gaan heel wat christenen dood aan ziekte. Geloven ze dan niet goed genoeg? Sommigen hebben gebeden om genezing of zijn bij diensten geweest. En werden niet genezen. Kan dat dan ook Gods weg geweest zijn? Dat Hij die mensen bij zich nam in de eeuwige vreugde, het eeuwige leven met Hem?

Als iemand bij een verkeersongeluk om het leven komt, komt dat dan ook door geen goed geloof, te weinig bidden? Waarom komt zo iemand dan te jong aan zijn einde? Was dat Gods wil? Zo ja, waarom dat dan wel? Zo nee, waarom gaan we dan uberhaupt nog dood? We moeten uitkijken dat we niet als mensen Gods plannen willen bepalen.

Dus God kan mensen genezen en doet dat, Hij doet wonderen.... Maar Hij geneest niet iedereen en altijd. Sommige mensen blijven met een ziekte/lichamelijk gebrek of een geestelijke ziekte, rondlopen... sommige mensen sterven en mogen zonder enig gebrek en zonder ziekte eeuwig met Hem leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 nov 2007 11:27

Anthony schreef:
Boekenlezer schreef:
...het Nieuwe Testament, ...dat laatste kwart van de Bijbel staat waarin jullie altijd met je snufferd zitten!

Altijd? we lezen alles, alleen wat belangrijk is, is dat jij gaat begrijpen dat er een NIEUW verbond is! We zijn niet langer onder de wet maar onder een NIEUW verbond weetjewel.... En wederom vraag ik je om een beetje respectvol te reageren want het wordt erg moeilijk voor mij om op deze manier vriendelijk te blijven!

Is het dan verplicht om vriendelijk te blijven? Dat heb je mij niet direct horen zeggen.
Er zijn van die zaken waar ik simpelweg niet zo veel respect voor heb. Van die zaken waar ik een schurfthekel aan heb, aangezien ze belachelijk zijn. En één van die zaken is de erfenis van Marcion: het onderwaarderen van het zogenaamde Oude Testament, ten koste van het zogenaamde Nieuwe Testament. Zo'n vent is dan door de kerk weliswaar geëxcommuniceerd, maar dat neemt niet weg dat zijn ideeën nog altijd voortleven onder christenen, tot in de kerk toe.
Ook als er in de kerk te veel uit het NT wordt gepreekt, gaat het bij mij kriebelen.

Wat het verbond betreft, er is in de Bijbel de doorgaande lijn van Gods verbond. Dat is een (of: de?) hoofdlijn door de hele Bijbel heen, van begin tot eind.
In Genesis 17 zien we al dat er vooruit geblikt wordt naar Pinksteren, als het evangelie de wereld in zal gaan. (Genesis 17:5 om precies te zijn.)
Het gaat door de hele Bijbel heen om hetzelfde verbond. De klok van de heilshistorie staat niet stil, waardoor er ook sprake is van verbondsvernieuwing.

Anthony schreef:
MrSokkie schreef:Als gevolg van dit stukje tekst zijn er sekten die inderdaad giftige slangen opnemen, met alle gevolgen van dien... Enne, drink jij in Jezus naam eens een flesje gootsteenontstopper... ik ben benieuwd naar het resultaat. Als je ziek bent, dan ga je naar de dokter én je bidt, dat lijkt me het verstandigste.

pffffffff GIJ ZULT DE HERE UW GOD NIET VERZOEKEN! Natuurlijjk ga ik niet gootsteenontsopper drinken om te kijken wat er gebeurd!

Och, ik kan de humor van MrSokkie wel waarderen. Dit zijn van die discussies waarbij ik wel wat humor nodig heb, om het een beetje leuk te houden. :)

Anthony schreef:
MrSokkie schreef:Klopt, en het feit dat ik nog nooit eenhoorns of kabouters heb gezien zegt ook niet dat ze niet bestaan maar het doet me wel vermoeden...

De ene is de ander niet, hier. De woorden over dwaalleer waren niet van MrSokkie, maar van mij.
MrSokkie is geen christen. Ik ben dat wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 28 nov 2007 11:31

Jullie lezen alles, maar een groot deel van de Bijbel is minder belangrijk? Het nieuwe verbond zegt natuurlijk niets over de waarheid van de rest van de Bijbel.

Waar haal je dat vandaan? heb ik dat gezegd? Denk het niet!

Jij bent ook niet altijd even netjes in je bewoordingen

Er is een duidelijk verschil ga niet zeggen dat je dat niet ziet

Dat is wat jij gelooft, dat zijn geen feiten en er zijn vrijwel altijd wetenschappelijke feiten om aan te tonen waarom iemand toch 'uit de dood wordt opgewekt',

Dus toen Jezus lazarus uit de dood opwekte was dit eigenlijk ook niet echt zo, en dat kleine meisje? En ik geloof inderdaad dat dat nu nog steeds gebeurd ja (het is ook iets wat Jezus zei dat de gelovigen zouden doen, Markus16:17-18) <----voor de 100e keer

Als jij liever de wetenschap gelooft dan God's oneindige en almachtige kracht is dat jou keuze maar ga dan niet iemand die in bijbelse dingen gelooft (en dat die nu nog steeds gaan gebeuren, en zelfs gaan toenemen) aanvallen dat zijn geloof dus in jou ogen te groot is! :s

Er is geen enkel bewijs hiervoor, me dunkt

DE BIJBEL is je bewijs!!! shit wat is er met jou aan de hand? Het staat in de bijbel gewoon wat voor bewijs heb je nog meer nodig? Vertrouw jij op mensen of op God?

Waaorm durf je niet met andersgelovigen te discussiëren?

Wat ben ik de afgelopen 8 pagina's aan het doen, vergeet niet dat ik hier vrijwel(niet helemaal) in me eentje een standpunt vertegenwoordig tegenover meerdere.... maar als jij niet in het gezag van het woord gelooft heeft het geen zin meer om te discussiëren, jij zegt er is geen bewijs voor, terwijl het gewoon in het woord staat....als jij dat dus niet aanneemt wat voor zin heeft het dan om te discussieren....jij vertrouwd liever op de wetenschap en op wat in jou ogen mogelijk is....maar bij God is alles mogelijk

het overgrote deel van de Westerse samenleving gelooft niet meer in de absolute en onfeilbare waarheid van dat woord

Oh bedankt dat je me heb wakker geschud uit mijn droom, nu geloof ik gelijk precies hetzelfde omdat het overgrote deel dat ook doet :roll:

Wees niet gelijk aan de wereld, maar wordt vernieuwd in je denken! staat in de bijbel!
Ik geloof dat het woord 100% betrouwbaar is, en er zijn genoeg wetenschappelijke bewijzen voor....ik heb er toevallig 2 dikke boeken over thuis getiteld:

-Bewijs genoeg
-wetenschap in de bijbel

misschien interessant voor je om te zien hoe wetenschappelijk de bijbel is.

Bijbels gezien volgen zowel MrSokkie als jij een dwaalleer, me dunkt

Waarom dunkt jou dat? Omdat ik de opdrachten die Jezus aan zijn volgelingen geeft wil volken....mij dunkt het dat de volgende teksten van toepassing zijn op jou:

Joh 8,43
Waarom begrijpt u niet wat ik zeg? Omdat u mijn woorden niet kunt aanhoren

Joh 13,17
Je zult gelukkig zijn als je dit niet alleen begrijpt, maar er ook naar handelt

1 Tim 6,4
is verblind. Zo iemand begrijpt niets, maar is ziek door zijn geredetwist en geruzie; dat leidt tot afgunst, onenigheid, laster en kwaadaardige verdachtmakingen

Jer 5,21
Luister toch, dwaas en onverstandig volk, dat ogen heeft, maar niet ziet, en oren heeft, maar niet hoort.

Mat 7,24
Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots.

88. Mat 7,26
En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand.

89. Mat 13,19
bij ieder die het woord van het koninkrijk hoort maar het niet begrijpt, komt hij die het kwaad zelf is en rooft wat hun in het hart is gezaaid; bij hen is op de weg gezaaid.

Mat 13,15
Want het hart van dit volk is afgestompt, hun oren zijn doof en hun ogen houden zij gesloten. Met hun ogen willen ze niets zien, met hun oren niets horen, met hun hart niets begrijpen. Want anders zouden ze tot inkeer komen en zou ik hen genezen.”
Aanbid Hem in eenheid!

Het gaat niet om 1 kerk/gemeente/denominatie. We hebben allen 1 vader. Laten we samenwerken voor Zijn koningkrijk!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2007 12:03

Ga eens op mijn post in... iedere christen hier gelooft dat God wonderen kan doen en kan genezen. Het gaat er op dat we doen alsof dat altijd zo is en op commando. Als we maar goed geloven en naar de juiste genezer toegaan wordt je altijd genezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 28 nov 2007 12:14

Het gaat er op dat we doen alsof dat altijd zo is en op commando. Als we maar goed geloven en naar de juiste genezer toegaan wordt je altijd genezen.

dat blijft iedereen maar steeds zeggen maar dat heb ik nooit gezegd!

en op commando??? Net alsof ik God iets zou commanderen??

Laat ik duidelijk zijn: God's wil geschiede, niet mijn wil maar Zijn wil, als je Jezus wil volgen moet je je eigen leven afleggen, kruis op nemen en Hem volgen....MAAR je heb ook autoriteit in Hem gekregen, en Zijn lijden heeft veel meer voor ons gedaan dan alleen vergeving van zonden dus mag je in die beloften en autoriteit gaat staan, om (als KIND van God) ondergeschikt aan Zijn wil, de machten en werken van de satan verbreken!!!

(In Jezus' naam uiteraard)
Aanbid Hem in eenheid!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 28 nov 2007 12:22

Weet je Anthony, je ontkent eerst, maar daarna lijk je met andere bewoordingen toch weer hetzelfde te zeggen... Zo komt het toch tenminste over.

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 28 nov 2007 13:03

Weet je Anthony, je ontkent eerst, maar daarna lijk je met andere bewoordingen toch weer hetzelfde te zeggen... Zo komt het toch tenminste over

geef me eens een voorbeeld dan aub
Aanbid Hem in eenheid!

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 28 nov 2007 13:33

Anthony schreef:
Het gaat er op dat we doen alsof dat altijd zo is en op commando. Als we maar goed geloven en naar de juiste genezer toegaan wordt je altijd genezen.

dat blijft iedereen maar steeds zeggen maar dat heb ik nooit gezegd!

en op commando??? Net alsof ik God iets zou commanderen??

Laat ik duidelijk zijn: God's wil geschiede, niet mijn wil maar Zijn wil, als je Jezus wil volgen moet je je eigen leven afleggen, kruis op nemen en Hem volgen....MAAR je heb ook autoriteit in Hem gekregen, en Zijn lijden heeft veel meer voor ons gedaan dan alleen vergeving van zonden dus mag je in die beloften en autoriteit gaat staan, om (als KIND van God) ondergeschikt aan Zijn wil, de machten en werken van de satan verbreken!!!

(In Jezus' naam uiteraard)

Dit: Je ontkent ten stelligste dat je God niet kan comanderen. Okay.
Maar dan begin je een heel verhaal over de autoriteit die jij hebt in Jezus. Dat líjken heel andere bewoordingen, maar ik vraag me af wat het verschil nu eigenlijk is, het lijkt mij zelfs zeer klein, zeker als je in overweging neemt dat jij bijvoorbeeld eerder zei dat je in Jezus' naam een ziekte als griep niet meer over je hoeft (sic) te heersen.
Snap je? ik gevoel gewoon wat tegenspraak in je woorden.

Natuurlijk zegt geen enkele christen: "ik sta boven God, en kan Hem commanderen." Maar de manier waarop jij of andere evangelische christenen omgaan met God door te zeggen dat ze autoriteit hebben in Jezus', dat gelovigen niet ziek hoeven (sic) te zijn, etc., dát is God claimen en God claimen... nou, dat ligt niet ver van commanderen af :roll:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 nov 2007 13:52

Anthony schreef:Waar haal je dat vandaan? heb ik dat gezegd? Denk het niet!

Dat is hoe je boodschap overkomt, niet wat je letterlijk hebt gezegd. Het is een feit dat in bepaalde kringen het Nieuwe Testament wordt overgewaardeerd, ten koste dus van het Oude Testament. (In bepaalde andere kringen gebeurt overigens het omgekeerde.) Me dunkt dat de Bijbel een geheel is. Daarbij heb ik je alleen maar teksten zien geven uit het Nieuwe Testament, Boekenlezer heeft daarin gelijk en het bevestigt inderdaad een vooroordeel.

Er is een duidelijk verschil ga niet zeggen dat je dat niet ziet

Welk verschil is er dan?

Dus toen Jezus lazarus uit de dood opwekte was dit eigenlijk ook niet echt zo, en dat kleine meisje?

Ik zie de Bijbel niet als de letterlijke waarheid en heb ook grote moeite met het geloof in dergelijke wonderen. Ik vermoed dat het gaat om (filosofische/theologische) fabels, maar eigenlijk doet dat er voor de discussie niet zoveel toe.

Als jij liever de wetenschap gelooft dan God's oneindige en almachtige kracht is dat jou keuze

Ik geloof niet onvoorwaardelijk in de wetenschap en evenmin in de Bijbelse God.

maar ga dan niet iemand die in bijbelse dingen gelooft (en dat die nu nog steeds gaan gebeuren, en zelfs gaan toenemen) aanvallen dat zijn geloof dus in jou ogen te groot is! :s

Ik val niemand aan. Ik wijs iemand echter wel op de consequenties van het geloof in God. Als je de Bijbel leest, kun je over heel veel dingen discussiëren omdat de Bijbel hier niet duidelijk in is. Maar over zaken als de wil van de mens, bijvoorbeeld, is de Bijbel heel duidelijk. Aangezien jij constant spreekt over de noodzaak dat mensen beloften afsmeken, dat wij allerhande dingen moeten doen en op allerhande manieren haast God dwingen bepaalde handelingen uit te voeren en eigenlijk God in het door mensen gemaakte jasje proberen te dwingen, lijkt het me gerechtvaardigd om je te wijzen op de noodzakelijkheid van het bestaan en op het ontbreken van een vrije wil daar waar het om het hogere gaat. Aangezien jij graag met teksten smijt, wil ik er ook wel een aantal noemen. Ik zal een stuk uit een essay citeren, door mij geschreven. De voetnoten zal ik onder het geciteerde plaatsen.

Het essay is getiteld: Want wie heeft Zijn wil wederstaan? Over De servo arbitrio – Luther, de geknechte wil en de predestinatie en is dus door mij geschreven. Het stuk dat ik aanhaal, gaat over de Bijbel en de wil van de mens.

De Bijbel en de wil van de mens
Erasmus schermt met de ‘wet’ van God als bewijs vóór de vrije wil. Maar de geboden van God, die de grond zijn van de verantwoordelijkheid van de mens, laten de mens zien, dat hij slechts kan zondigen. Het laat ons de morele onmacht van de menselijke natuur zien, volgens Luther. De wet laat zien wat we moeten, niet wat we kunnen. Luther is heel duidelijk over wat hij meent dat de Schrift zegt: “Aangezien (zoals ik gezegd heb) de Schrift Christus verkondigt in tegenstellingen en dus alles, dat zonder de Geest van Christus is, met Satan, goddeloosheid, dwaling, duisternis, zonde, dood en toorn van God verbindt, zijn die ontelbare getuigenissen die van Christus spreken, ja is heel de Schrift in tegenspraak met de vrije wil.”38 Deze opmerking is niet onlogisch aangezien het evangelie iedere gedachte aan eigen verdienste met betrekking tot eeuwig heil uitsluit. De mens, door God verlaten, kan het goede niet willen, maar is voortdurend op zichzelf gericht. En zelfs deze gerichtheid op het kwade is onderworpen aan de almacht van God op grond van de schepping van de mens.
Iedereen met een protestantse, reformatorische achtergrond zou bekend moeten zijn met de Dordtse Leerregels, zijnde de vijf artikelen tegen de Remonstranten, de volgelingen van Jacobus Arminius (1559-1609). Nu is het uiteraard niet mijn bedoeling om de oude discussie tussen de remonstranten en de contra-remonstranten te hervatten. Maar in de Dordtse Leerregels worden duidelijke Schriftuurlijke bewijzen tegen de vrije wil en voor de goddelijke verkiezing en verwerping geleverd, met name in het eerste hoofdstuk der leer. Deze bewijzen wil ik graag aanvoeren.
Bijbels gezien zou God volledig in Zijn recht hebben gestaan als Hij de gehele mensheid verloren had laten gaan, aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben. Paulus zegt in zijn brief aan de Romeinen: “De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods”39; en: “De bezoldiging der zonde is de dood”40, waarmee Paulus dus direct duidelijk maakt dat de mens geneigd is tot alle kwaad en een slaaf is van dat kwade; de mens verdient niets meer dan de dood. Maar de liefde van God is geopenbaard in het volgende: Hij heeft Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden, zodat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar juist behouden blijft.41 De Bijbel laat er geen misverstand over bestaan wie alle eer toekomt en van wie alles uitgaat: alleen door Gods genade kunnen mensen behouden blijven, niet door een eigen keuze. En om mensen tot het geloof te brengen, zendt Hij verkondigers aan wie Hij wil, wanneer Hij wil.42 Zij die het evangelie niet geloven, zullen verloren gaan, maar die het aannemen, worden door Hem van de toorn van God en het verderf verlost en begiftigd met het eeuwige leven.43 Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de mens God zelf aan kan nemen, uit eigen kracht. Integendeel, zonder Gods genade zou dit onmogelijk zijn. “Het is u gegeven, in Christus te geloven.”44 Opvallend is het dat de Bijbel het kwade zeker niet toeschrijft aan God – het geschiedt dan wellicht wel doordat God het toelaat, maar het is zeker niet Gods schuld. Het goede daarentegen, wordt volledig aan Hem toegeschreven.45 Luther heeft Bijbels gezien dus gelijk als hij zegt dat alles, wat we doen, ook als het niet door Gods woord en geest geleid wordt, onderworpen is aan Gods almacht. Hoe het komt dat God sommigen het geloof geeft en anderen niet, daar is de Bijbel niet geheel duidelijk over. In de Dordtse Leerregels wordt gezegd dat dit voortkomt vanuit zijn eeuwig besluit.46 De verkiezing is een onveranderlijk voornemen van God. Nog een tekst die duidelijk spreekt over de verkiezing, staat in de brief van Paulus aan de Efeziërs.47 “God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde. Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in zichzelf, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde.”48 Er staat geschreven dat Hij (God) ‘ons’ heeft uitverkoren (niet, omdat wij waren, maar) ‘opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde’.49 De oorzaak van deze verkiezing is slechts het welbehagen van God. Niet dat Hij enige hoedanigheden of werken van de mensen tot een voorwaarde ‘der zaligheid’ heeft uitgekozen, maar Hij heeft bepaalde personen uit de ‘menigte der zondaren’ Zich tot een eigendom aangenomen.50 Luther spreekt voortdurend over de onveranderlijkheid van God. En omdat God Zelf op het hoogste wijs, onveranderlijk, alwetend en almachtig is, kan de verkiezing niet ontdaan en wedergedaan, noch veranderd, noch herroepen, noch afgebroken worden, noch de uitverkorenen verworpen, noch hun getal verminderd worden.51 De mens kan niets veranderen aan het eeuwig en onveranderlijk besluit van God. De mens kan niets uitrichten met zijn ‘wil’. Het is Gods wil waar het om draait en die vaststaat, niet onze menselijke wil.52 Erasmus vond het verwerpelijk dat een dergelijke leer geleerd werd aan het gewone volk, dat volk zou het immers niet begrijpen of verkeerd verstaan. Luther echter, gaf aan dat Gods Woord volledig en op een juiste wijze verkondigd moest worden. En de Bijbel lijkt hem daar gelijk in te geven. Want de leer moet aan de mensen voorgesteld worden, met de geest van het onderscheid en met eerbiedigheid, zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen van de Allerhoogste (de verborgen God waar Luther over sprak), tot eer van Gods heiligen naam en tot een levendige troost van Zijn volk.53 Soms lijkt het erop dat mensen God uitverkiezen in plaats van andersom. De mens heeft geen vrije wil en keuze wanneer het heilszaken betreft. “Gij hebt mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren.”54 Daarbij staat er in de Bijbel dat de liefde niet te vinden is in het feit dat wij God hebben liefgehad, maar dat God ons heeft liefgehad, en Zijn Zoon gezonden heeft.55 De Bijbel is nog veel omvangrijker dan de teksten die ik hier in heb genoemd, maar uit al deze teksten blijkt de grootsheid en de alleenheerschappij van God. Niet de wil van de mens, maar de wil van God bepaalt de eeuwigheid.
Het moeizame en moeilijk – niet rationeel – aanvaardbare is, dat volgens de reformatorische visie de mens zijn eeuwige redding niet aan eigen inspanning te danken heeft, maar aan Gods genade – sola gratia – terwijl de mens wel schuldig staat aan zijn eeuwige rampzaligheid, onder andere door daadwerkelijk bedreven kwaad tegenover God en medemensen. Dat is de paradox die Luther in essentie verdedigt (want anders wordt er geen enkel mens voor eeuwig gered) en Erasmus verwerpt (want anders moet hij zijn conceptie over de vrije wil opgeven).

De voetnoten:
38 Dr. Luther, M. De servo arbitrio.
39 Romeinen 3 : 19, 23.
40 Romeinen 6 : 23.
41 1 Johannes 4 : 9; Johannes 3 : 16.
42 Gebaseerd op Romeinen 9 : 18.
43 Johannes 3 : 36; Markus 16 : 16.
44 Filippensen 1 : 29.
45 Filippensen 1 : 29; Efeziërs 2 : 8.
46 Gebaseerd op Handelingen 15 : 18: “Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend”; en op Efeziërs 1 : 11: “Hij werkt alle dingen naar den raad Zijns willens”.
47 Al zijn er allerlei aanwijzingen die erop zouden wijzen dat de brief niet door Paulus, maar door een leerling van hem is geschreven.
48 Efeziërs 1 : 4 – 6; en in Romeinen 8 : 30 staat: “Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt”.
49 Efeziërs 1 : 4.
50 Enkele teksten die dit ondersteunen zijn: Romeinen 9 : 11 – 13; en Handelingen 13 : 48.
51 Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 1, punt 11.
52 Zie ook Mattheus 20 : 15 waarin Jezus zegt: “Is het mij niet geoorloofd toe doen met het mijne, wat ik wil?”
53 Handelingen 20 : 27; Romeinen 12 : 3; Romeinen 11 : 33, 34; Hebreeën 6 : 17, 18.
54 Johannes 15 : 16.
55 1 Johannes 4 : 10.

DE BIJBEL is je bewijs!!! shit wat is er met jou aan de hand?

Verheffing van je stem maakt geen indruk. De Bijbel is geen bewijs, de Bijbel is een geloofsgebonden boek.

Het staat in de bijbel gewoon wat voor bewijs heb je nog meer nodig? Vertrouw jij op mensen of op God?

In wezen vertrouw ik God niet en mensen ook niet. Maar als ik moet kiezen, ga ik liever voor de ratio en empire.

Wat ben ik de afgelopen 8 pagina's aan het doen, vergeet niet dat ik hier vrijwel(niet helemaal) in me eentje een standpunt vertegenwoordig tegenover meerdere....

Nou dan, dan is er toch geen probleem? Dan kun je toch de discussie voortzetten, ook als iemand anders denkt dan jij? Ik ben als niet-christen prima in staat om te discussiëren vanuit de Bijbel.

ij zegt er is geen bewijs voor, terwijl het gewoon in het woord staat....

Er staat wel meer geschreven. Moslims geloven in de onfeilbaarheid en de waarheid van de heilige Koran, moet ik dat boek ook voor waar aannemen dan?

als jij dat dus niet aanneemt wat voor zin heeft het dan om te discussieren....

Je zou op Bijbelse en verstandelijke gronden de discussie kunnen aangaan om zo respect te winnen voor je standpunt. Dat respect win je niet door aanvallend te discussiëren en (indirect) mensen te veroordelen op hun ongeloof, te kleine geloof of verkeerde interpretatie van het geloof/de Bijbel.

jij vertrouwd liever op de wetenschap en op wat in jou ogen mogelijk is....maar bij God is alles mogelijk

Ik vertrouw niet op de wetenschap. Ik vertrouw niet eens per se op mezelf en mijn eigen waarnemingen.
Als bij God alles mogelijk is, vraag ik me af waarom heel veel dingen niet gebeuren. Wat jij zegt is dat als je bidt om genezing, God geneest - en dat dit vaak gebeurt in genezingsdiensten. Ten eerste is het vaak van korte duur en zijn er heel veel gevallen bekend van mensen die ziek waren, genezen werden en weer terugvielen of mensen die helemaal niet genezen werden. Ten tweede zeg je eigenlijk dat mensen die niet genezen worden, niet hard genoeg hebben gebeden of een te klein geloof hebben, of ze hebben niet voldoende gesmeekt en God niet goed aan Zijn beloften gehouden. Ten derde vraag ik me ten zeerste af waarom God het AIDS-probleem niet uit de wereld helpt als Hij het kan... Ik geloof niet in interveniërende goden.

Oh bedankt dat je me heb wakker geschud uit mijn droom, nu geloof ik gelijk precies hetzelfde omdat het overgrote deel dat ook doet :roll:

Is dat wat ik je vraag te doen? Je komt over als een klein kind dat absoluut niet begrijpt dat er mensen zijn die anders denken of op een andere manier zijn opgevoed dan jij. Het komt over als: "Ja hallooohooo, het staat in de Bijbel, dûh!" Daarom wees ik je er even op dat het overgrote deel van je medelanders andersgelovig is.

Ik geloof dat het woord 100% betrouwbaar is, en er zijn genoeg wetenschappelijke bewijzen voor....ik heb er toevallig 2 dikke boeken over thuis getiteld:

-Bewijs genoeg
-wetenschap in de bijbel

De Bijbel is alles behalve een wetenschappelijk boek. Dat er ook feiten in vernoemd staan, zegt totaal niets over het waarheidsgehalte. Ik heb genoeg historische romans gelezen die historisch gezien redelijk kloppen, maar waarin ontzettend veel onwaarheden staan en daarom ook tot de fictie gerekend worden. Met andere woorden: dat er in de Bijbel genoeg kloppende zaken staan, is correct, maar daarmee is de God van de Bijbel niet opeens onomstotelijk waarheid. De twee boeken die je noemt, noemt men ook wel pseudo-wetenschappelijke werken...

misschien interessant voor je om te zien hoe wetenschappelijk de bijbel is.

De wetenschappelijke waarde is minimaal en slechts op bepaalde onderzoeksgebieden interessant.

Waarom dunkt jou dat? Omdat ik de opdrachten die Jezus aan zijn volgelingen geeft wil volken....

In het door mij aangehaalde stuk van het essay 'Want wie heeft Zijn wil wederstaan? Over De servo arbitrio - Luther, de geknechte wil en de predestinatie', door mij geschreven, blijkt al waarom ik denk dat jouw interpretatie van de Bijbel incorrect of in ieder geval niet compleet is.

mij dunkt het dat de volgende teksten van toepassing zijn op jou:

Dank voor de teksten. Ik kan er alleen niets mee.

Anthony
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anthony » 28 nov 2007 13:56

die autoriteit bedoel ik mee: autoriteit over de duivel! Dat heeft niks met God claimen te maken, omdat jij een kind van Hem ben mag je in Jezus naam macht uitoefenen over de duivel, dat deden de discipelen gelijk al dus waarom is dat nu opeens fout?

Dat wil God juist dat wij gaan beseffen welke rijkdommen wij in Hem hebben en dat Hij door ons heen kan werken....
Aanbid Hem in eenheid!

Terug naar “Archief”