Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23686
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2007 20:08

Zelfs die niet :D En daar hoort ook bij dat ze niet collectief moeten gaan roepen dat ze de enige ware kerk zijn :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 nov 2007 15:55

GKN'er schreef:
Wullimpie schreef:Ik ben bang dat het voor sommige niet meer is dan een goede gewoonte.

Afgaand op het verhaal van Jaccootje, doen de doopsgezinden/remonstranten het in dit geval dus "beter" dan GerGemmers? Want genoemde groepen doen alleen belijdenis als zij daadwerkelijk tot geloof gekomen zijn. Belijdenis "uit gewoonte" zul je bij de doopsgezinden/remonstranten in ieder geval niet aantreffen.

Dat belijdenis "uit gewoonte" vaak voorkomt (ook nu nog), is sinds de jaren zestig wel gebleken. Met honderdduizenden hebben belijdende leden de afgelopen veertig jaren de Kerk de rug toegekeerd.


Je bedoelt reformatorische jongeren!!
Waarom wordt toch altijd alles terug geleid naar de GerGem als het over refo-kerken gaat, alsof dat de enige refo-kerk is. :roll:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Berichtdoor Cahier » 23 nov 2007 16:29

Marnix schreef:Zelfs die niet :D En daar hoort ook bij dat ze niet collectief moeten gaan roepen dat ze de enige ware kerk zijn :D


Men is nog altijd geen kerk in z'n uppie.

Hoe waardeer ik Ps 122: "Kom ga met ons en doe als wij." :mrgreen:

Schilder grijpt heel sterk terug op de belijdenisgeschriften, waar het spreken over ware en valse kerk vandaan komt. Hij vind het laf als er kritiek komt van mensen die vinden dat je niet zo massief over deze termen mag spreken. Welk gezag heeft de belijdenis dan immers nog? Schilder erkent dat ‘vals’ zo onbroederlijk en aanmatigend klinkt. We moeten goed luisteren wat er nu eigenlijk bedoelt wordt met dit begrip, en ons niet laten misleiden door allerlei misinterpretaties. ‘Het spreken over valse kerk betekent, dat het op het punt van het vergaderen der gelovigen niet toegaat zoals het behoort. Want in het kerkbegrip is het element van vergaderen de hoofdzaak.’ Er kunnen dus gelovigen zijn in een valse kerk, maar daarmee is dat valse instituut nog niet goedgepraat. Concluderend zegt Schilder: ‘De naam valse kerk betekent dus een vonnis over de officieel gebruikte normen van gelovigencollectie; het is geen vonnis over goede of kwade bedoelingen van personen, doch over maatstaven voor de vergadering. [2]

http://kerkgeschiedenis.web-log.nl/kerk ... er__1.html

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 23 nov 2007 19:28

Wullimpie schreef:Je bedoelt reformatorische jongeren!!
Waarom wordt toch altijd alles terug geleid naar de GerGem als het over refo-kerken gaat, alsof dat de enige refo-kerk is. :roll:

Nee, maar wel verreweg de grootste. Het aangezicht van de refozuil wordt toch vooral bepaald door de GG, of niet dan? Bovendien had Jaccootje85 het specifiek over GerGemmers.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 dec 2007 13:16

Ik heb Belijdenis gedaan omdat ik God aanneem tot mijn Verlosser. Ik erken Hem als mijn Schepper. Ik geloof dat Jezus mij Redder is, dat Hij de Zoon van God is.

Ik heb in een Hervormde Gemeente van PKN belijdenis gedaan (waren toen net overgaan zeg maar). Iemand vroeg toen aan mij: "Dan komt er in je Bijbel wel te staan; Hervormde Gemeente van PKN, Vind je dat dan niet erg?"
Nee dat vind ik niet erg, dat maakt mij niet uit. Ik maak deel uit van de Gemeente van Christus. En dat is voor mij de achtergrond.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 dec 2007 20:05

In de plaatselijke Hervormde Gemeente hier, was destijds 99% niet voor het SOW-proces.
Toch is het doorgegaan. (Met vele petities van "wij gaan bezwaard mee".)
Ds De Fijter heeft ook uitgelegd waarom.
Jammer dat het zo gegaan is.

Ik voel me niet verwant met de PKN.
Wel enigzins met de GB, ondanks de diversiteit, en met hen die aan de Bijbel willen vasthouden, zoals het bedoeld is.
Maar in feite is het hier gelukkig nagenoeg als voorheen.
Wij kunnen blijven vasthouden aan een Bijbelse uitleg.
En dat is in vele Hervormde Gemeeenten denk ik precies eender.

Marye
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:08

Berichtdoor Marye » 20 jan 2008 21:44

heeft iemand van jullie misschien tips voor een goed boek hierover?
ik zag in het tweede bericht al een titel, ik zoek eigenlijk een boekje
waarin duidelijk (makkelijk ;)) uitgelegd wordt wat belijdenis inhoudt etc.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 jan 2008 23:07

Marye schreef:heeft iemand van jullie misschien tips voor een goed boek hierover?
ik zag in het tweede bericht al een titel, ik zoek eigenlijk een boekje
waarin duidelijk (makkelijk ;)) uitgelegd wordt wat belijdenis inhoudt etc.


Ik ben zelf nu 'mag ik belijdenis doen' aan het lezen, van DS. W. vVlastuin. Wordt duidelijk uitgelegd waar het vandaan komt en wat het inhoudt! Voor mij een leerzaam boek!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten