(niet)De maat nemen met het geestelijke lied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

(niet)De maat nemen met het geestelijke lied

Berichtdoor leclerc » 13 nov 2007 21:22

Volgens dit artikel is de discussie over de inhoud en diepte van het geestelijke lied zelfs schadelijk voor het geloofsleven. Ik vindt het zelf een mooi en evenwichtig stuk

Jullie mening?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

André

Berichtdoor André » 13 nov 2007 22:01

Mm, ik ken alleen vertalingen van na 1773, verder vind ik dat er niets mis is met gezangen als ze aan de Bijbel gerelateerd zijn.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 nov 2007 11:38

Een helder artikel, nu maar hopen dat het ook uitwerking heeft.
Ik ben alleen bang dat de verdeeldheid in de refo kerken het er niet makkelijker op maakt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2007 15:16

ja, dat doet iedere verandering... puur omdat mensen veranderingen niet willen of eng vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 21 nov 2007 14:18

Mooi stuk!
Ik ben het er van harte mee eens!
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

sela

Berichtdoor sela » 21 nov 2007 15:28

Lana schreef:Mooi stuk!
Ik ben het er van harte mee eens!

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 21 nov 2007 15:31

Goed stuk inderdaad. Wel jammer dat veranderingen altijd meer verdeeldheid tot gevolg hebben. Er zijn nog gemeenten waar alleen de berijming van Datheen gezongen wordt, dus het kan lang duren voordat een nieuwe berijming aanvaard wordt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 nov 2007 20:06

Die mensen hebben het niet begrepen (kan ook een natuurlijke mens niet begrijpen) welk een geestelijke inhoud de psalmen van 1773 bezitten.

Welzalig hij, die in der bozen raad,
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat,
Noch nederzit, daar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten;
Maar 's HEEREN wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.

De duivel gaat inderdaad op de loop voor het gezang maar dan wel een zuiver gezang anders komt hij juist binnen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 21 nov 2007 20:10

En dat zuivere gezang kon men natuurlijk alléén produceren in 1773...
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 nov 2007 20:37

Jantjes....ik raad je aan om Het Psamlenoproer van Maarten 't Hart te lezen. In deze historische roman wordt heel goed weergegeven welke problemen er in 1773 waren bij het invoeren van de tegenwoordig zo bejubelde vertaling van de psalmen. Vooral over het ritme van het zingen zijn grote rellen uitgebroken. De conclusie die uit dit boek getrokken kan worden,is dat we er niets van geleerd hebben. :wink:

By the way....Maarten 't Hart schopt niet in al zijn boeken tegen het calvinistische geloof aan. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2007 00:34

Jantjes schreef:Die mensen hebben het niet begrepen (kan ook een natuurlijke mens niet begrijpen) welk een geestelijke inhoud de psalmen van 1773 bezitten.

De duivel gaat inderdaad op de loop voor het gezang maar dan wel een zuiver gezang anders komt hij juist binnen.

Ik heb hele mooie teksten van voor 1773... Het "Komt Schepper God, o Heil'ge Geest" bijvoorbeeld. Voormiddeleeuws zelfs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 nov 2007 08:53

Jantjes schreef:Die mensen hebben het niet begrepen (kan ook een natuurlijke mens niet begrijpen) welk een geestelijke inhoud de psalmen van 1773 bezitten.

De berijming van 1773 is anders niet vrij van invloeden van de Verlichting...... "'k Zal van de DEUGD der milde goedheid zingen...?"
Er is meer dan de berijming van 1773 alleen...! Laten we dat goed in de gaten houden, God werkt ook nu nog, en inspireert door Zijn Geest nog steeds mensen tot het zingen van oprechte en goede liederen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 22 nov 2007 09:33

Een vergelijkbaar argument werd/wordt ook altijd gebruikt door mensen die Datheen wilden/willen zingen. Die zeggen dan: Er zijn zoveel mensen die God erdoor getroost/gesterkt/etc heeft, daar zit dus geestelijke kracht in, dat mag je niet zomaar wegdoen. Men zegt impliciet dat alle huidige dichters niet van God zijn, puur ongeloof vind ik dat.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 nov 2007 09:52

en dat argument gebruikt ook menig 1 voor het zingen van opwekkingsliederen enzo.

oftewel.. het is gewoon kwestie van gewoonte en smaak
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2007 17:18

En zo zie je maar dat het door de eeuwen steeds beter is geworden. Je hebt nu zelfs vertalingen in veel begrijpelijk Nederlands.... Maar je niet meer onderbewust moet glimlachen om allerlei eerg foute woordknutselsingen en woorden die in deze tijd erg ongelukkig woorden... zoals "samenrotten." :)

Sorry dat ik wat sarcastisch ben, maar de geestelijke inhoud toeschrijven aan een specifieke berijming (terwijl die in de onberijmde versie zit en in vertalingen van alle tijden kan werken) geeft vaak een ietwat allergische reactie bij mij :)

Ik zal de berijming van de GKv hier neerzetten. Dan mag jij aantonen waar de geestelijke rijkdom verschilt ;)

Welzalig wie niet volgt de boze raad
Niet op de weg der goddelozen staat
Die ook niet zit waar spotters samenscholen
maar wandelt op de weg door God bevolen
Die 's Heren wet zijn grote vreugde acht
Haar dankbaar overdenkt bij dag en nacht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”