*Verwijderd moderator BJ*
En dat is nou de kunst! Om zelfs in iemand die anderen voor de lol in elkaar beukt een mens te zien. En dat vind ik onze christelijke plicht. Ik keur zijn gedrag totaal af. En al had die gast mijn eigen moeder of vader in elkaar gebeukt, zou ik het het liefst eens lekker terug doen. maar dat is geen goede houding. Ik heb een poistief mensbeeld. Ik probeer(!!!!) in elk mens iets goeds te zien. En het toffe is, dat als je het probeert, het ook lukt! Ik ben nog nooit een nazi tegen het lijf gelopen en weet niet of het bij hem zou lukken. Maar ik geloof dat ieder mens diep van binnen altijd positieve punten heeft. En die respecteer ik.
Dat komt een beetje op hetzelfde neer als het beste voor hebben met. En inderdaad, iedereen heeft diep van binnen positieve punten, en dat noem ik Boeddha; iemand anders noemt het weer anders maar dat is allemaal maar terminologie. Ik heb wel het beste met neo-nazi voor, maar ik zou er niet gezellig een biertje mee gaan drinken.
Daar onderliggend komt nog bij dat ik sowieso elk mens respecteer, omdat ze een schepsel van mijn Vader zijn. Daarbij is de duivel om de hoek gaan kijken en heeft die persoon negatief gedrag gegeven. Dat accepteer/respecteer ik dus gewoon NIET.
(en het is lekker makkelijk praten om in elk mens het positieve naar boven te halen. Zo makkelijk is het zeker niet. Maar het is het proberen zeker waard!!!!)
Daar geef ik je helemaal gelijk in. We moeten het proberen, en door dat proberen worden we ook zelf betere mensen. Ik heb zelf niet zo veel op met de duivel, maar dat ligt aan mijn achtergrond. De mens heeft de duivel helemaal niet nodig om zijn eigen lijden te creeeren en in stand te houden, helaas.
En tja, over homoseksualiteit. Ik weet wel dat ik twijfel of ik er tegen ben. Ik denk het niet. Maar ik vind het lastig dit Bijbels te onderbouwen. Ik heb te weinig kennis over hoe het vroeger was, en met losse teksten smijten wil ik ook liever niet. Ik vind wel at je de Bijbel in zijn context moet lezen. Hoe het in die tijd was. Niet alles zomaar klakkeloos over plaatsen naar deze tijd. Het was gewoon kei anders. Israel is nu nog steeds anders dan Nederland.
Inderdaad, en dat is naar mijn mening een erg vruchtbaar uitgangspunt, met de eigen problemen ook uiteraard, maar je moet ergens beginnen.
Ik probeer steeds meer het gesprek te vinden met mensen die er diep over nagedacht hebben. Ik kom daarbij veel mensen tegen die zeggen:' Ik ben tegen homoseksualiteit omdat het in de bijbel staat.' Dat gesprek is voor mij dan meteen afgelopen. Daar kan ik niks mee. Maar een ander kan er niks mee, als ik zeg dat ik niet tegen homosekualiteit ben omdat ik dat niet precies in de Bijbel terugvindt. Dus wil ik liever een onderbouwing hebben. Wie weet komt het nog een keer

Ik hoop het. Ik kan ook niet zo veel met mensen die zeggen: Het staat zo in de bijbel, basta. Geloof dat op die manier zekerheden geeft bezie ik met gezond wantrouwen. Maar goed, we dwalen af.