Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Markie
Majoor
Majoor
Berichten: 1603
Lid geworden op: 27 sep 2002 20:42
Locatie: Overal en nergens

Berichtdoor Markie » 15 nov 2007 16:02

rai schreef:
Markie schreef:Ik lees net in dit topic allerlei dingen die niet kloppen.

Zo wordt beweerd dat je met een verlaagde auto niet meer normaal over drempels kunt.

Mijn auto is ook verlaagd en ik kan gewoon normaal over drempels, ook met 4 man in de auto.


Dat kan, maar je ook rekening houden dat men sommige auto meer verlagen dan anderen. Ik ken namelijk iemand wie de grote bulten vermeid, omdat dan zijn uitlaatje begint te schuren over die drempel.


Dat ken ik wel ja ;)

Een schroefset is het handigste.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 nov 2007 18:51

Het is maar waar je voor kiest.
Eenmaal heb ik een auto in sportieve uitvoering gehad, Opel Corsa 1.4 Si.
Iets verlaaagd, hardere vering, en laagprofielbanden.
Zo'n auto stuurt scherp, en is bochtvast.
Drempels waren geen probleem, maar je voelt iedere hobbel.

Ik wil zo'n auto niet weer.
De situaties waarin het voordeel geeft zijn zeer gering.
En de nadelen zijn voortdurend aanwezig.

Pas hebben we voor een nichtje een auto gekocht.
Een Opel Corsa, ook verlaagd.
We hebben toen gevraagd of er andere veren op gezet konden worden, en normale wielen en banden.
Dat was geen enkel probleem.
En het rijdt comfortabeler en zuiniger.

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Berichtdoor rai » 15 nov 2007 19:20

Markie schreef:
rai schreef:
Markie schreef:Ik lees net in dit topic allerlei dingen die niet kloppen.

Zo wordt beweerd dat je met een verlaagde auto niet meer normaal over drempels kunt.

Mijn auto is ook verlaagd en ik kan gewoon normaal over drempels, ook met 4 man in de auto.


Dat kan, maar je ook rekening houden dat men sommige auto meer verlagen dan anderen. Ik ken namelijk iemand wie de grote bulten vermeid, omdat dan zijn uitlaatje begint te schuren over die drempel.


Dat ken ik wel ja ;)

Een schroefset is het handigste.


Ik denk dat er menig uitlaatjes sneuvelen op die manier, maar ja een verlaagd autootje daar doe je het voor :lol:
Laatst gewijzigd door rai op 15 nov 2007 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Berichtdoor rai » 15 nov 2007 19:23

Rolf schreef:Het is maar waar je voor kiest.
Eenmaal heb ik een auto in sportieve uitvoering gehad, Opel Corsa 1.4 Si.
Iets verlaaagd, hardere vering, en laagprofielbanden.
Zo'n auto stuurt scherp, en is bochtvast.
Drempels waren geen probleem, maar je voelt iedere hobbel.

Ik wil zo'n auto niet weer.
De situaties waarin het voordeel geeft zijn zeer gering.
En de nadelen zijn voortdurend aanwezig.

Pas hebben we voor een nichtje een auto gekocht.
Een Opel Corsa, ook verlaagd.
We hebben toen gevraagd of er andere veren op gezet konden worden, en normale wielen en banden.
Dat was geen enkel probleem.
En het rijdt comfortabeler en zuiniger.


Ik ken dat, in mijn iets wat jongere dagen had ik ook van zulke auto's, maar eenmaal wat ouder denk je bij jezelf: waarom zoveel geld uitgeven aan een auto terwijl je na een tijdje weer wat sneller en wat cooler wilt. Dus daarom heb ik maar een gewoon Mazdaatje wie me ook van a naar b brengt. :lol:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 nov 2007 21:05

Dat herken ik wel.
Toen ik 18/19 was dacht, en deed, ik ook een beetje anders dan nu.
Voor wie zou dat niet zo zijn?

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Berichtdoor rai » 16 nov 2007 16:11

Rolf schreef:Dat herken ik wel.
Toen ik 18/19 was dacht, en deed, ik ook een beetje anders dan nu.
Voor wie zou dat niet zo zijn?


Misschien iemand van 50 wie zich nog 18 voelt. :lol:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 nov 2007 16:52

Ouder dan 19, jonger dan 50.
Mag het nu weer over auto's gaan?

Ideetje:
Wie haalt met z'n benzineauto 1:19?
Pas tijdens haalde ik met mijn auto, bij een rit van ~150 km, 1:18,7 gemiddeld!

Enkele tips:
- direct na starten voorzichtig wegrijden
- rustig optrekken
- niet te ver doortrekken in de versnelling (maar ook niet te vroeg overschakelen, afhankelijk van trekkracht vd motor)
- zoveel mogelijk constante snelheden aanhouden, indien mogelijk met cruise control
- als versnellen niet nodig is, in hoge versnelling rijden (bijv. in 5 bij 60 km/h, maar bij versnellen terugschakelen, de motor moet altijd soepel lopen)
- anticiperend rijden, niet versnellen als dat geen zin meer heeft
- voor bocht, afrit of stoppen laten uitvaren
- niet te langzaam door de bocht (wel netjes en veilig)

Wie heeft er nog meer realistische tips voor zuinig rijden?

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 16 nov 2007 17:39

- Banden op spanning houden
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Debor@
Luitenant
Luitenant
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 sep 2005 15:44
Locatie: in da getto
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 16 nov 2007 21:05

Omdat de wintersportvakanties weer voor de deur staan: niet 3 weken voor je op wintersportvakantie gaat al met de skibox op je dak gaan rondrijden van 'kijk eens wij gaan binnenkort skiën'. Scheelt ook brandstof.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 17 nov 2007 01:21

Rolf schreef:Ouder dan 19, jonger dan 50.
Mag het nu weer over auto's gaan?

Ideetje:
Wie haalt met z'n benzineauto 1:19?
Pas tijdens haalde ik met mijn auto, bij een rit van ~150 km, 1:18,7 gemiddeld!

Enkele tips:
- direct na starten voorzichtig wegrijden
- rustig optrekken
- niet te ver doortrekken in de versnelling (maar ook niet te vroeg overschakelen, afhankelijk van trekkracht vd motor)
- zoveel mogelijk constante snelheden aanhouden, indien mogelijk met cruise control
- als versnellen niet nodig is, in hoge versnelling rijden (bijv. in 5 bij 60 km/h, maar bij versnellen terugschakelen, de motor moet altijd soepel lopen)
- anticiperend rijden, niet versnellen als dat geen zin meer heeft
- voor bocht, afrit of stoppen laten uitvaren
- niet te langzaam door de bocht (wel netjes en veilig)

Wie heeft er nog meer realistische tips voor zuinig rijden?


pffff... ik probeer ook zoveel mogelijk de door jou uitgelegde rijstijl aan te houden (maar af en toe in een gekke bui wil ik wel wat harder optrekken), maar ik kom met moeite boven de 1:12,5.....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 nov 2007 09:26

Wat is het merk, type, bouwjaar en de kilomerstand?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 nov 2007 10:16

ik haal met pijn en moeite 1 : 10.

Nu rij ik niet veel op de snelweg, dus dat scheelt. Als je veel lange stukken rijdt, kun je met mijn auto veeeel zuiniger rijden.
Ben dus nu op zoek naar een zuiniger auto

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8484
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 17 nov 2007 10:22

in de zomer haalt mijn bakkie de 1 op 19.
In de winter 1 op 13 ofzo.
Vaag ding. In de winter vind ik em dan ook veel te duur!
Ik vind sowieso auto rijden verrekte duur. Ik betaal 1,45 ofzo per liter!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 nov 2007 11:43

Voor alle duidelijkheid:
Mijn eigen auto is een Opel Meriva, 1.6 Ecotec, 2006, 20.000 km.
Bij deze auto zijn een aantal maatregelen genomen m.b.t. zuinigheid.
O.a. aan de motor, verstelbare nokkenassen, en variabele inlaatpoorten.
Ook is de 5 een behoorlijke overdrive. Bij 100 km/h ~2400 toeren/minuut.
Als stadsauto is hij minder geschikt. Rijklaar, is het gewicht ongeveer 1400 kg.
Gunstige bijkomstigheid van variable valve timing, en variabele inlaatpoorten is, dat hij goede trekkracht heeft bij laag toeren, Dus rustig in de drie door de bocht.
(Deze auto heb ik op dit moment nodig, anders zou ik wel een Opel Corsa willen hebben. Die is veel goedkoper.)

De auto van Tante Pollewop, een BMW 316 van 10 jaar is niet zuinig.
Vroeger had ik ook eens een BMW 316, op LPG, die gebruikte ~1:7!
Nieuwere BMW's zijn wel zuinig, bijv. een BMW 320 van 2001, 1:15.
En het zijn ook zeer degelijke auto's, met hele goede rijeigenschappen.

Mogelijk krijgen verbruikscijfers meer waarde als merk, type, bouwjaar en km-stand van de auto erbij geplaatst wordt!
Veel zal waarschijnlijk afhangen van rijstijl, ouderdom, en soort auto.

Tenslotte, benzine, EURO 95, kost hier ongeveer 1,35.
Bij pompstations aan de snelweg is de prijs soms hoger.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 nov 2007 16:09

gisteren had Top Gear de nieuwe Ford GT in de uitzending (uitzending was wel van een paar seizoenen geleden), dat ding reed 1 op 1,5 (ja, die komma staat goed) maar volgens de fabrikant moet 1 op 4 haalbaar zijn als je rustig aan rijdt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten