HSP Higly Sensitive Person, ik ben hoog sensitief.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 11 nov 2007 14:54

esra schreef:
CGK<3 schreef:Wie is er niet hoog sensitief tegenwoordig?

pardon???
Het is een modeverschijnsel.

André

Berichtdoor André » 11 nov 2007 15:02

CGK<3 schreef:
esra schreef:

pardon???
Ben ik niet met je eens, het is eerder iets dat door deze jachtige media en (arbeid) druk 'cultuur' is gaan ontstaan. Een ‘modeverschijnsel’ klinkt alsof je er zelf voor kunt kiezen. En dat is niet het geval m.i.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 nov 2007 20:55

Voor contact met christenen die hooggevoelig zijn, kun je jezelf aanmelden bij het forum van www.5broden2vissen.nl
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 11 nov 2007 22:51

CGK<3 schreef:
esra schreef:

pardon???

Ben ik helaas niet met je eens want meer als 20 jaar geleden had ik ook last van bijna alles wat hier wordt beschreven en ik ben juist blij dat ik nu weet wat of ik heb en kan me er nu ook makkelijk bij neer leggen (vroeger dacht ik ben ik soms niet helemaal in orde of zo?! en nu heeft het een naam en als ik dit 20 jaar geleden had geweten dat ik echt niet de enigste was dan was het allemaal veel makkelijker voor me geweest weet ik zeker!) en zeg ook gewoon tegen onze dochter als ze ergens mee zit komt allemaal goed hoor meid!!! En ik zal haar ook zeker niet dwingen om bijv. naar feestjes te gaan waar ze echt niet heen wil want dat wil ik haar niet aandoen en ik weet dat het toch niet werkt, vriendinnen heeft ze echt wel... Als ze iets niet wil oké denk ik dan ze wordt vanzelf groot!! :wink:

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 nov 2007 20:32

dank u allen voor de bijval :wink:

ik ben t er duidelijk niet mee eens. en idd 15 jaar geleden was ik net zo hoor. (toen 7) ik kan alleen t beestje nu een naam geven. en das wel eens fijn. want het klinkt beter, esra is hsp, dan esra is een beetje raar...

sorry hoor, maar t isgeen modeverschijnsel. het is iets wat de laatste jaren pas een naam heeft gekregen.

bedankt trouwens mystery voor dat dorum. ga er zeker eens neuzen.
Afbeelding

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 15 mar 2008 11:08

Ik ben er een beetje laat achter en weet pas sinds een paar jaar dat ik hsp ben, maar er vallen nu wel een aantal dingen op z'n plaats die ik nooit begreep.
Soms vroeg ik me weleens af waarom ik bepaalde dingen wel aanvoelde en zag of doorhad, terwijl anderen dat absoluut niet zo ervaarden.

Ik ga eens op dat forum kijken!!
Van het concert des levens
krijgt niemand een program.

Bezoek mijn weblog eens!!!!! http://lizaslife.web-log.nl

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mar 2008 15:44

Dit kwam ik net tegen op een ander webforum:

Kenmerken van hooggevoelige personen:

* voelen stemmingen van anderen goed aan;
* nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;
* ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;
* hebben afkeer van specifieke indringende prikkels;
* worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;
* raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;
* worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd;
* denken vaak na over hun roeping.
* filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;
* dromen, fantaseren en overwegen veel;
* zijn opmerkzaam en aandachtig;
* functioneren heb beste in hun eigen tempo;
* zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;
* vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen;
* hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;
* zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;
* hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn,
maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën;
* hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
* lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;
* vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.
* Zoals alle karaktereigenschappen heeft ook hooggevoeligheid valkuilen. Valkuilen kunnen
bijvoorbeeld zijn: te hard werken (overwerken), te zorgzaam zijn voor anderen (en te weinig
voor jezelf), te perfectionistisch zijn, overladen voelen door indrukken en bang zijn om
fouten te maken.

André

Berichtdoor André » 16 mar 2008 15:52

Zijn allen op mij van toepassing en dat is niet handig kan ik u melden.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 16 mar 2008 16:38

Mijn oudste dochter lijkt ook behoorlijk hooggevoelig. Moet zeggen dat toen we er achter kwamen het wel een stukje rust en duidelijkheid gaf.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mar 2008 17:35

Juultje77 schreef:Mijn oudste dochter lijkt ook behoorlijk hooggevoelig. Moet zeggen dat toen we er achter kwamen het wel een stukje rust en duidelijkheid gaf.

Je moest eens weten hoe vaak ik vroeger te horen kreeg: "Ja maar jij bent wel heel erg gevoelig" als ik probeerde duidelijk te maken dat iets mij dwars zat. Dat verwijt krijgen van je ouders komt hard aan, dat kan ik je wel zeggen. Alsof ik ervoor kies gevoelig te zijn, of er wat aan kan doen...

Ik ben blij dat jullie het wel weten en dus beter op jullie dochter kunnen reageren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 mar 2008 17:38

André schreef:Zijn allen op mij van toepassing en dat is niet handig kan ik u melden.

Nee, dat is het zeker niet. Vooral het gevoelig zijn voor stemmingen van anderen, dat is soms heel erg lastig. Aan de andere kant is het ook wel weer heel mooi, mits je in een omgeving bent die er van afweet en er mee om weet te gaan. Mensen die het niet raar vinden als je moet huilen bij het zien van een schilderij ofzo. Het is lastig, maar ik zou het toch ook niet willen ruilen voor wat voor mij een enorme oppervlakkigheid lijkt.

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 17 mar 2008 11:06

Allemaal herkenbaar. En.. moeilijk mee om te gaan soms/regelmatig. Zelf heb ik gewoon nodig, als ik voel dat het te druk/ vol in m'n hoofd wordt, om me even te kunnen terug te trekken. Doe ik dat niet, dan gaat het goed mis. Bij een van m'n kinderen zie ik het terug. Die wordt dan erg druk juist. Ik denk om de boel ook onder controle te kunnen houden. Maar niet handig voor andere kids. Als hij dan even iets voor zichzelf kiest, dat hij even alleen speelt, dan gaat het ook weer beter. Maar goed, ik weet niet altijd een oplossing en het blijft erg lastig om mee om te gaan. Laat staan, uit te leggen aan je omgeving...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 mar 2008 20:00

Waar ik het meeste moeite mee heb is leedvermaak, en in het verlengde daarvan ramptoerisme. Ik heb collega's die ogenschijnlijk kunnen genieten als het niet goed met iemand gaat, of die gaan kijken als er een ongeluk gebeurd is op de snelweg. Vreselijk vind ik dat, ik begrijp daar helemaal niets van en moet eerlijk zeggen dat het ze nou niet bepaald doet stijgen in mijn achting.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 mar 2008 20:07

MrSokkie schreef:Waar ik het meeste moeite mee heb is leedvermaak, en in het verlengde daarvan ramptoerisme. Ik heb collega's die ogenschijnlijk kunnen genieten als het niet goed met iemand gaat, of die gaan kijken als er een ongeluk gebeurd is op de snelweg. Vreselijk vind ik dat, ik begrijp daar helemaal niets van en moet eerlijk zeggen dat het ze nou niet bepaald doet stijgen in mijn achting.

Vreselijk ja. Een half jaar geleden ongeveer stond ik op de markt in Ridderkerk. Ik ging wat boodschapjes halen bij de AH in het winkelcentrum. Ik liep dus achterlangs over de parkeerplaatsen, nog niets aan de hand. Kom ik een kwartiertje later terug, staat er een vrachtwagen schuin op de weg, ik zie een vrouw liggen onder een wit laken, ambulance, alles afgezet..en druk! druk! 1 grote mensenmasse..In vredesnaam, wat een ramptoerisme :| Ik ben meteen de andere kant op gelopen. Later hoor je van klanten (die in alle smakelijke details weten te vertellen) dat het been geamputeerd is en weet ik het wat allemaal niet. Hoe kunnen ze.. :x

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 19 mar 2008 19:03

Smurfie daar kan ik ook niet tegen als mensen van de gruwelijkste details gaan vertellen......dan zeg ik altijd...ja hou maar op..ik hoef het niet te weten. :-k
Van het concert des levens

krijgt niemand een program.

Bezoek mijn weblog eens!!!!! http://lizaslife.web-log.nl

Terug naar “Archief”