Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 dec 2003 16:20

Geneigd zijn tot het kwaad betekent toch niet dat je ook per definitie altijd het kwaad doet? Als ik kwaad ben op m'n vrouw kan ik ervoor kiezen een ruzie te beginnen, maar ik kan ook proberen rustig te blijven en naar haar kant van het verhaal te luisteren. Dat is soms best wel eens moelijk () maar niet onmogelijk.
Daarnaast kan er ook sprake zijn van een leerproces...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2003 16:20

Ikke21 schreef: maar wordt met het kwade niet onze zonde bedoeld die wij doen tegen God en Zijn gebod. Dus dat wij hier op aarde niet zonder zonde kunnen leven?!

Ik weet nooit zo goed wat 'men' bedoelt (en als ik de verwarring hier bekijk ben ik niet de enige). Jij zei iets over vrije wil dus dan vraag ik maar: wat bedoel jij?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 dec 2003 16:22

Klaas schreef:
Ikke21 schreef: maar wordt met het kwade niet onze zonde bedoeld die wij doen tegen God en Zijn gebod. Dus dat wij hier op aarde niet zonder zonde kunnen leven?!

Ik weet nooit zo goed wat 'men' bedoelt (en als ik de verwarring hier bekijk ben ik niet de enige). Jij zei iets over vrije wil dus dan vraag ik maar: wat bedoel jij?

Klaas

:shock: klaas ik snap het niet meer :wink:, wat bedoel je nou met hierboven te zeggen?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2003 16:22

Surfer schreef: Daarnaast kan er ook sprake zijn van een leerproces...

Dat zeg ik ook altijd tegen m'n vrouw ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 02 dec 2003 20:01

Boely schreef:
joris schreef:eigen wil is voor mij dat ik zelf naar God ga omdat ik voel dat ik Hem nodig heb. Jezus zegt zelf: bekeer je. Dus dat is iets wat we zelf kunnen. En als je wedergeboren bent kun je kiezen voor het goede, je kunt ook kiezen voor het kwade.
Elke zonde gaat bij mijheel bewust. Een heel bewust denkproces gaat daaraan vooraf. En dat is iets waar ik wel degelijjk zelf voor kies. Soms is het bijna onbedwinbaar, maar altijd bewust.

zal ik er voor de zekerheid bij zeggen dat ik dat natuurlijk niet kan als God het niet in mij werkt? Nee doe ik niet, want dat vindt ik altijd zo krampachtig leven. God zegt: bekeer je, doe dit, doe dat niet. Hij gunt ons het idee dat we het zelf doen. Laat ons lekker.

Stakker...
wat bedoel je precies? t klinkt als een belediging, hou ik niet zo van.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 20:35

joris schreef:
Boely schreef:Stakker...

Sommige hebben de weg geweten en hebben die ook bewandelt.
Maar er zijn er ook die hebben de weg geweten maar die hebben ze niet bewandelt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 00:00

joris schreef:
Boely schreef:
joris schreef:eigen wil is voor mij dat ik zelf naar God ga omdat ik voel dat ik Hem nodig heb. Jezus zegt zelf: bekeer je. Dus dat is iets wat we zelf kunnen. En als je wedergeboren bent kun je kiezen voor het goede, je kunt ook kiezen voor het kwade.
Elke zonde gaat bij mijheel bewust. Een heel bewust denkproces gaat daaraan vooraf. En dat is iets waar ik wel degelijjk zelf voor kies. Soms is het bijna onbedwinbaar, maar altijd bewust.

zal ik er voor de zekerheid bij zeggen dat ik dat natuurlijk niet kan als God het niet in mij werkt? Nee doe ik niet, want dat vindt ik altijd zo krampachtig leven. God zegt: bekeer je, doe dit, doe dat niet. Hij gunt ons het idee dat we het zelf doen. Laat ons lekker.

Stakker...

Nee je zegt: God zeg bekeerd je, en dus trek jij zelf de conclusie dat je dat zelf ook kunt, dus je bekeerd jezelf, vervolgens ga je voor het goede kiezen, je zegt hetzelf al: een bewust denkproces. Het is niet alleen een denkprocesje hoor Joris de bekering! Elke zonde gaat bij mij heel bewust... maar joris ALLES wat we doen is met zonde bevlekt, ben je daar van overtuigd??? Kan iemand uberhout hier op aarde zeggen: en nu doe ik geen enkele zonde meer, en ga ik overeenkomstig mijn geschapen beeld, in volkomen kennis, gerechtigheid en heiligheid voor God leven? Dan heb je een vrije wil, anders niet!

Vervolgens haal je God uit de hemel en maakt van hem een soort mens, die ons lekker dingen laat denken... nou leer dit van mij Joris: God is een heilig, soeverein en een rechtvaardig God die met geen enkele zonde van ons gemeenschap kan hebben, sterker nog Hij toornt erover...

En daarom noem ik u stakker!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 dec 2003 00:02

bij zo'n antwoord denk ik aan openbaring 2

4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2003 06:58

De bekering is het afsterven van de oude mens, en de opstanding van de nieuwe mens. Dat is heel wat ingrijpender dan een denkprocesje, want niemand wil sterven!
Toch moeten we eerst sterven voordat Christus ons levend kan maken.
(M.b.t. de geestelijke dood).

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 dec 2003 10:50

Caprice:
Toch moeten we eerst sterven voordat Christus ons levend kan maken
Sterven aan onszelf is geen verdienste van ons hoor caprice, maar van Christus, dus kun je die niet van elkaar scheiden: Als Christus ons levend maakt laat Hij ons aan onzelfssterven. Concreet betekent dat dat je niet meer op jezelf wilt vertrouwen maar op Christus.

Boely:
God zeg bekeerd je, en dus trek jij zelf de conclusie dat je dat zelf ook kunt, dus je bekeerd jezelf, vervolgens ga je voor het goede kiezen, je zegt hetzelf al: een bewust denkproces. Het is niet alleen een denkprocesje hoor Joris de bekering!
Jij haalt iets anders uit Joris' woorden dan ik: ik haal er niet uit dat hij zichzelf kan bekeren, maar wel dat Hij mag vluchten naar God. Ik vermoed dat hij in dat verband ook regelmatig de tekst: "komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn" citeert.
Maar Joris kan zelf wel uitleggen of hij mijn of jouw uitleg van zijn post bedoelde.

Op basis van algemene genade (waar je het zelf ook mee eens bent) kun je kiezen om bepaalde dingen te laten. Maar nooit tot in perfectie, omdat verlangen het vaak nog wint van de wil. (omdat je ten diepste weet dat je het niet wil en mag voordat je het gaat doen).

1. Dit is een belediging
2. Iemand een stakker noemen kan eigelijk alleen maar op het bezit van wel of geen eeuwig heil, niet op basis van het wel of niet onderschrijven van één of ander dogma. En zelfs dan is het nog niet goed.
3. Daarom onderschijf ik JakobH's reactie hierop.
4. Oordeelt niet, maar ga gewoon in op elkaars mening.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2003 16:30

@mic schreef:Caprice:
Toch moeten we eerst sterven voordat Christus ons levend kan maken
Sterven aan onszelf is geen verdienste van ons hoor caprice, maar van Christus, dus kun je die niet van elkaar scheiden: Als Christus ons levend maakt laat Hij ons aan onzelfssterven. Concreet betekent dat dat je niet meer op jezelf wilt vertrouwen maar op Christus.

Dit sterven van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens gaat samen, en dat is inderdaad het werk van Christus.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 03 dec 2003 18:10

Boely schreef:En daarom noem ik u stakker!

Beste Boely, het staat iedereen vrij om op een discussieforum zijn of haar mening te verkondigen. Daarop kan dan weer door anderen worden gereageerd met argumenten. Die kunnen weer worden weerlegd door tegenargumenten enzovoort. Als je ervoor kiest om te discussieren dan kan het wel eens gebeuren dat er iemand iets zegt dat niet helemaal binnen je eigen denkkader past. De enige gepaste reactie daarop is komen met je eigen argumenten die je hebt gebruikt om je eigen mening te vormen over dat onderwerp. Wat dus in ieder geval niet de bedoeling is: spelen op de man en daarbij niet eens in de buurt van de bal komen. Dit lijkt me een overduidelijke gele kaart :mrgreen:
The proof of the pudding is in the eating.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 03 dec 2003 22:02

Nou wat demoniserend zeg, ik heb gewoon beklag... als dat al niet meer mag...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 15:37

Boely, je moet gewoon je mond houden als het gaat over 'het eeuwig heil' van anderen, ik heb sterk het idee dat jij jezelf niet bekeerd vindt, ga dan alsjeblieft een ander daar niet op oordelen en ga de Bijbel weer onbevooroordeeld lezen.

Over de wil:
volgens mij is het geen goed idee de vrije en de eigen wil te gaan onderscheiden. De wil = de eigen wil. De vraag of deze vrij is, is eigenlijk de vraag, of deze in alle opzichten vrij is. Ik denk dat de wil in de meeste opzichten vrij is. De vraag blijft dan: is de wil vrij op het gebied van 'het dienen van God'.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 17:01

Boely schreef:
joris schreef:
Boely schreef:

Stakker...

Nee je zegt: God zeg bekeerd je, en dus trek jij zelf de conclusie dat je dat zelf ook kunt, dus je bekeerd jezelf, vervolgens ga je voor het goede kiezen, je zegt hetzelf al: een bewust denkproces. Het is niet alleen een denkprocesje hoor Joris de bekering! Elke zonde gaat bij mij heel bewust... maar joris ALLES wat we doen is met zonde bevlekt, ben je daar van overtuigd??? Kan iemand uberhout hier op aarde zeggen: en nu doe ik geen enkele zonde meer, en ga ik overeenkomstig mijn geschapen beeld, in volkomen kennis, gerechtigheid en heiligheid voor God leven? Dan heb je een vrije wil, anders niet!

Vervolgens haal je God uit de hemel en maakt van hem een soort mens, die ons lekker dingen laat denken... nou leer dit van mij Joris: God is een heilig, soeverein en een rechtvaardig God die met geen enkele zonde van ons gemeenschap kan hebben, sterker nog Hij toornt erover...

ik begrijp je uitleg, boely. Bedankt ook voor die uitleg. Hoe je me noemt maakt mij niet zoveel uit hoor, het waarom vindt ik belangrijker. NEe ik ben niet ervan overtuigt dat alles wat ik doe met zonde bevlekt is. Daar geloof ik niet in. Ik weet wel dat ik zonde doe, maar ik mag mij heilige noemen! God noemt ons geen zondaars meer, maar heiligen! Ook paulus spreekt de gemeenten aan als Heiligen, en niet als zondaars.
Herken je dat denkproces niet? Merk je niet die kriebel in je maag als je ruzie maakt met iemand? Merk je niet die lichte hoofdpijn als je naar foute plaatjes kijkt? MErk je niet die onrust in je als je naar de radio luistert en de muziek'' op de een of andere manier'' niet klopt?
Ken je de ergenis die anderen naar je uiten als jij weer zegt: ik weet niet wat precies, maar iets zegt mij dat het niet goed is waar we mee bezig zijn?

Ken je niet die stem van God?

ken je niet die stem van je geweten? Wie denk jij dat jouw geweten vormt? Hopelijk doet God dat ook bij jou. Of laat je de satan er tussen met zijn leugens? Dat God kwaad op je is omdat je zondigt is een duidelijke leugen> Jezus is namelijk gestorven omdat God van ons houdt! en hield toen wij nog zondaars waren.
Weet je wat de leugen was die satan vertelde tegen eva? Je mag zeker niet van die boom eten want God wil voorkomen dat je net zo bent als Hij is. Ene leugen! Want de mens is naar Gods beeld geschapen staat in de bijbel. De mens had alle kennis die hij nodig had! De mens was waardevol om wie hij was.

En nu zegt de satan hetzelfde tegen jou. Je bent er nog niet hoor, er moet nog heel veel gebeuren. je zou eigenlijk van die vrucht moeten eten, dan pas kom je er. Maar satan weet ook wel dat die vrucht niet meer werkt, daar trappen we niet weer in. Dus probeert hij het andes.

Je moet satan niet de mond gunnen. Doet God ook niet. Kijk maar eens in genesis 3. Adam, waarom heb jij het gedaan? Eva, waarom deed je dat? Zij krijgen de kans om een uitleg te gven. De slang niet! De slang krijg direct een oordeel. Zo moeten weij dat ook doen, direct als we gedachten krijgen die niet te rijmen zijn met wat in de bijbel staat over liefde (in de liefde is immers geen plaats voor angst, 1 johannes) mogen we de satan de deur wijzen: achter mij satan!

Leugens!

Wat ik leer van JEzus is dat Hij de weg tot de vader heeft vrijgemaakt. De relatie met God is verzoend! Daarom scheurt het gordijn tussen het heilige en het heilige der heilige! LEes daa hebreeen maar eens op na. God maakt eigenhandig de weg vrij. En jij en ieder ande die angstig is om naar God te gaan hangt het gordijn er snel weer neer.

Schaamtegevoel voor God is ook niet nodig. Adam en Eva sprongen in de bosjes>Ze schaamden zich niet voor elkaar, maar voor God! Maar God reageert helemaal niet op die schaamte! Hij geeft ze gewooon kleren:hup aantrekken en doorleven!
Schaamte voor God si niet nodig.

Terug naar “Archief”